De lag som fått störst förbättringar, sorterade på hur mycket bättre de blivit (inte vem som är bäst). Här försöker jag också tänka på secure the ball och typ Chainsaw 3+ cage dive (ser inget om att SW cancels stunty).
Ja, just ja: Khorne (och diverse andra som tex orker och dvärgar) får 3 SPP för CAS och 2 för TD istället för tvärtom. Det är onekligen en rätt rejäl buff, och synnerligen passande för blodpuddingarna :)
Men riskfri stalling turn 7 när det har som allra störst effekt (för de flesta motståndarlag är det MYCKET lättare att göra en TD på två rundor än det är på en), och minimal risk runda 6, tar bort det mesta av effekten av regeln.
@Pellevin Turneringar har en hel rad andra verktyg för balansering än vad ligaspel har. Varenda turnering jag har sett har haft sina egna regler för vilka lag som får hur många extra skills av vilken sort, hur mycket pengar de har att bygga teamet med, hur många och vilka Star Players de kan hyra, osv osv.
Jag menar bestämt att detta gör turneringar betydligt mindre beroende av grundbalansen från regelboken än vad ligaspel är, och mycket mer beroende av de enskilda organisatörernas infall och idéer.
@Oerjan ligaspel innebär att alla raser blir väldigt varierade inom sitt fält då olika spelare väljer olika utvecklingslinjer. Därmed försvinner allt hopp om någon sorts likvärdighet och balans. Anser jag.
Variationen i ligaspel begränsas sedan BB2020 rätt kraftigt i och med redrafting, särskilt i ligor med korta säsonger som StockBowl där många spelare (särskilt bash- ) inte ens hinner få sin första skill innan de blir för dyra att hyra för en säsong till, och de nya låd-begränsade rostrarna minskar variationen ännu mer både för nya och för redraftade lag.
Visst, lådbegränsningen drabbar även turneringslag, men där har du (oftast) möjlighet att välja extra skills (och/eller Star Players) redan till första matchen istället för att behöva vänta flera matcher för att skrapa ihop tillräckligt med SPP (eller ta tillräckligt mycket stryk).
Jag hade fel om Vampires. Det är en påtaglig nerf med Gaze på 3+.
Då flera av er inte är stockdumma, men ändå tycker att Orcs inte åkt på en fetsmäll, har jag funderat på hur vi kan se världen så olika. Och jag kanske förstår det bättre nu.
Min bakgrund inom schack på ganska hög nivå (nådde mästarklass för nästan 40 år sedan), och som klassisk positionsspelare (dvs det glada amatörer tycker är världens tristaste typ av schack), kan bidra till förklaringen.
Många i detta sällskap tycker att skillstacking är det bästa sedan rostat bröd. Själv stackar jag mer sällan, även när det är tillåtet. Jag vill ha ett lag som kan utöva tryck på en större yta, och helst utan att jag behöver grubbla på hur jag ska skydda värdefulla spelare från att bli blitzade. Därför är det självklart för mig att det som alltid gjort Orcerna starka är att de haft fyra starka spelare, och samtidigt fyra ganska snabba med block. Att halvera det antalet, och sedan ge återstoden några extra skills, innebär endast att laget för mig blir en blek kopia av Necro, som även de har två spelare i varje nisch Orcen har, men med bättre skills, och en nisch mer. Och Regeneration.
Som jag ser det har orcen förlorat massor. Och många matchups som tidigare varit till orcens fördel har nu blivit svåra, t ex necro, undead och tomb kings. Och jag vet inte vilka matchups som blivit bättre. Möjligen Vampires, då det blir lite lättare att krossa Thralls med fler Mighty Blow.
@Pellevin Jag tror det kommer bli stor skillnad på orcer i liga och turnering. Med dessa skills och nya spp regler så tror jag de kan få en flygande start i ligaspel. Edit: Gillar Taunt. Kul twist. Liknande funktionalitet som Side Step och Stand Firm.
Comments
Stalla turn 8 låter inte helt riskfritt tycker jag :D
Hot take:
De lag som fått störst förbättringar, sorterade på hur mycket bättre de blivit (inte vem som är bäst). Här försöker jag också tänka på secure the ball och typ Chainsaw 3+ cage dive (ser inget om att SW cancels stunty).
OWA
Nobility
Nurgle
Tomb Kings
Necromantic
Goblin
Lizardmen
Snotlings
Chosen
Underworld
Blorc
Renegades
Wood elf
Alla andra lag är antingen lika bra eller sämre.
Ja, just ja: Khorne (och diverse andra som tex orker och dvärgar) får 3 SPP för CAS och 2 för TD istället för tvärtom. Det är onekligen en rätt rejäl buff, och synnerligen passande för blodpuddingarna :)
Det där med SPP är dock helt ointressant i praktiskt taget alla turneringar.
Vet vi något mer om uppdaterade priser på star players?
Det har kommit massa star players med deras priser, wqrhammer blrjade släppa förra veckan
Kan finnas en viss nackdel med det, sant :D
Men riskfri stalling turn 7 när det har som allra störst effekt (för de flesta motståndarlag är det MYCKET lättare att göra en TD på två rundor än det är på en), och minimal risk runda 6, tar bort det mesta av effekten av regeln.
Och vi spelar ju bara turneringar, eller? :)
@Spelledaren har du sett reglerna på chainsaw och swoop?
Orcs ser riktigt läskiga ut nu, förmodligen läskigare än innan.
Låg tv iaf, men de faller nog av lite sedan
Sedan spelar jag typ bara låg TV så mig gör det inget hehe
Missade snotlings? De är ju också buffade
Jag vill mena att balansering av raserna är mycket mer relevant i turneringar än i ligaspel.
@Pellevin Turneringar har en hel rad andra verktyg för balansering än vad ligaspel har. Varenda turnering jag har sett har haft sina egna regler för vilka lag som får hur många extra skills av vilken sort, hur mycket pengar de har att bygga teamet med, hur många och vilka Star Players de kan hyra, osv osv.
Jag menar bestämt att detta gör turneringar betydligt mindre beroende av grundbalansen från regelboken än vad ligaspel är, och mycket mer beroende av de enskilda organisatörernas infall och idéer.
ttp alla läckor samlade
Tack @sirvejlance !
Bra samlat. Håller med om de flesta kommentarerna, men inte riktigt allt.
@Oerjan ligaspel innebär att alla raser blir väldigt varierade inom sitt fält då olika spelare väljer olika utvecklingslinjer. Därmed försvinner allt hopp om någon sorts likvärdighet och balans. Anser jag.
@sirvejlance tack!
Hallå, får gnomes Master Chef för 100k? 😍
Förhoppningsvis är den rewordad så att bara halflings får den för 100k...
Goblins ser jäkligt starka ut! Kul! Cagedive-såga på 3+ m dodge. Trollen har blivit lagspelare
@Spelledaren jag håller inte heller med om allt , hans tiering, skaven borde vara i lägsta tier tex
Variationen i ligaspel begränsas sedan BB2020 rätt kraftigt i och med redrafting, särskilt i ligor med korta säsonger som StockBowl där många spelare (särskilt bash- ) inte ens hinner få sin första skill innan de blir för dyra att hyra för en säsong till, och de nya låd-begränsade rostrarna minskar variationen ännu mer både för nya och för redraftade lag.
Visst, lådbegränsningen drabbar även turneringslag, men där har du (oftast) möjlighet att välja extra skills (och/eller Star Players) redan till första matchen istället för att behöva vänta flera matcher för att skrapa ihop tillräckligt med SPP (eller ta tillräckligt mycket stryk).
bara att fråga @Ozt angående stalling runda 8
@brocCooLi tryckte han End Turn innan han gjorde mål? 😅
@Ionas japp, om jag minns historien rätt. var på fumbbl så matchen finns ju sparad och går att se i efterhand. vann gjorde han ändå så.
Jag hade fel om Vampires. Det är en påtaglig nerf med Gaze på 3+.
Då flera av er inte är stockdumma, men ändå tycker att Orcs inte åkt på en fetsmäll, har jag funderat på hur vi kan se världen så olika. Och jag kanske förstår det bättre nu.
Min bakgrund inom schack på ganska hög nivå (nådde mästarklass för nästan 40 år sedan), och som klassisk positionsspelare (dvs det glada amatörer tycker är världens tristaste typ av schack), kan bidra till förklaringen.
Många i detta sällskap tycker att skillstacking är det bästa sedan rostat bröd. Själv stackar jag mer sällan, även när det är tillåtet. Jag vill ha ett lag som kan utöva tryck på en större yta, och helst utan att jag behöver grubbla på hur jag ska skydda värdefulla spelare från att bli blitzade. Därför är det självklart för mig att det som alltid gjort Orcerna starka är att de haft fyra starka spelare, och samtidigt fyra ganska snabba med block. Att halvera det antalet, och sedan ge återstoden några extra skills, innebär endast att laget för mig blir en blek kopia av Necro, som även de har två spelare i varje nisch Orcen har, men med bättre skills, och en nisch mer. Och Regeneration.
Som jag ser det har orcen förlorat massor. Och många matchups som tidigare varit till orcens fördel har nu blivit svåra, t ex necro, undead och tomb kings. Och jag vet inte vilka matchups som blivit bättre. Möjligen Vampires, då det blir lite lättare att krossa Thralls med fler Mighty Blow.
@brocCooLi Powermove. Hoppas han gjorde det första halvlek vid 0-0.
jag är iaf på din sida @Pellevin, orcer har tappat jättemycket. visst, de fick lite skills men det täcker inte helt upp.
@Ionas exakt så.
@Pellevin Jag tror det kommer bli stor skillnad på orcer i liga och turnering. Med dessa skills och nya spp regler så tror jag de kan få en flygande start i ligaspel. Edit: Gillar Taunt. Kul twist. Liknande funktionalitet som Side Step och Stand Firm.
@brocCooLi Legend. ❤️