Konstruktiv kritik efter SM 2025

2

Comments

• Alltså man blir kompis med den som lånar ut sitt målade menar jag.

• Min guide har några år på nacken och det ligger på min att göra-lista att piffa till den.

• Kastar in en till röst för att inte alla föredrar att sitta på kortsidan och spela. Får jag välja så kommer jag alltid sitta på långsidan. Så har man ett bord som är ogästvänligt på kort-eller långsidan så får man väl spela på den sida som fungerar. Verkar betydligt billigare än att köpa nya bord.

• Eftersom det är en paus innan den sista rundan så tycker jag att det hade varit kul om vi hade fått höra hur ställningen var då, vilka som fortfarande kunde vinna och lite så. Peppa lite extra inför avslutningen!

• Hej,

jag har samma åsikter som @Mago.

Tycker inte någon nämnt något om starttider heller. Jag bryr mig inte så mycket om åt vilket håll det går men folk startade inte samtidigt. Även här tror jag det är tydlighet som är viktigt, kör alla egen tid? Är det gemensam klocka? Är det sluttiden (så att schemat hålls) som är viktigt? Gör det någon om några spelade två och en halv timmar istället för två och femton.

Återigen, egentligen bryr jag mig inte vilket beslut det blir, men det uttalades att alla skulle starta samtidigt och sedan blev det inte riktigt så.

Mvh,

Archie

• @Zimonyi nästa år kommer vi vara hårda med att alla startar samtidigt och matchtiden är slut samtidigt.

Det uppstod ett stort fel när inte detta gjordes som så vi kommer komma ut med information om det.

• Starta tidigare brukar väl aldrig vara något problem om bägge coacherna vill det?

• Jag tror problemet med detta är när man vill köra med klocka. Då kan det ju bli knas om den officiella tiden tar slut strax innan klockan på bordet.

• @Oxinotl det kan väl bara hända om du startar matchen för sent?

• @83wotan Jo om det blir som i helgen när ett helt lag inte dyker upp. Match 5 och 6 skulle egentligen lottats om. och har då många startat sina matcher blir det strul.

• Uppfattat, men att inte dyka upp pga att man är för bakis är fan inte ok. Inget ni kan styra över, men sjukt dåligt gjort:(.

• Borde väl kunna lösas med kommunikation?

Runda 2 fick ju lottas om, och det gick väl bra?

• runda 2 gick för att ingen hann starta, på grund av att jag hann se felet, och meddela joel, och göra utrop om det

• nackdel med att använda tourplay, hade gått att lotta om om en använt annan programvara :P

• För en turnering som är så här stor är det bättre om tiderna är lite strikta. Förslaget är att lottningen kommer ske närmare inpå matchstart för att strikta regler kring frånvaro ska kunna upprätthållas. Det handlar om att skapa flexibilitet i systemet för att bättre kunna undvika att folk inte får sina matcher.

• Det är ingenting med tourplay som hindrar att man lottar om.

• ja, men man fick ju inte starta den tidigt. Ibland kan det ju bli paus pga externa grejer. Om bordet håller på att rasa samman måste man ju pausa och fixa, eller om man vid regeltvist behöver kalla på domaren. Eller för en av expert-domarna som blir avbrutna under sina matcher med frågor. Finns ju massor med anledningar varför man inte kan starta och stoppa 70 matcher exakt parallellt på minuten.

Jag föredrar klockan på bordet över den på väggen (så det blir rättvist fördelat).

Så länge varje match är exakt lika lång och båda spelarna delar tiden rättvist så är det ju inte något större problem om en löper ett par minuter längre (pga paus eller något sen start).

Jag tycker väggklockan skall visa tidsfönstret (dvs starttid och absolut senast sluttid) med en kort marginal mot matchlängd. Säg 2:30 på väggen mot 2:15 på bordet eller något sådant.

• @Oxinotl

Jag håller med att det är schysst att pausa klockan om man spelar mot en som är regeldomare och får frågor.

Men som två ”vanliga” coacher hamnar i regelrvist så funkar det inte att pausa klockan. Då kan det bli att man inte hinner med sista turnsen.

Det är vissa moment det är svårt att avgöra vems tid det går på. Tex kolla regler, armour och injury slag vid turnover.

Men klockan behöver fortsätta gå om man börjar samtidigt som huvudklockan och delar tiden på hälften.

• edited February 6

Var / är klocka verkligen ett stort problem? Jag körde utan klocka i alla matcher utom en. Fluktade på stora klockan då o då. ”Tror vi måste speeda upp lite” räckte..

Jag vet att jag är i minoritet här.. men fick lite tid över o skrev ändå..

• edited February 6

En del av diskussionen här om klockor och tid handlar om personliga preferenser och erfarenheter, och är egentligen inte så viktig för en TO att ta hänsyn till. Jag tycker det viktiga är turneringens problemfria genomförande och tävlingsmässiga integritet, och att dessa måste gå före enskildas preferenser.

När matcherna inte börjar samtidigt kan det orsaka problem, särskilt på ett arrangemang som är så här stort och svårt att överblicka.

Hur deltagare löser det specifikt i sina matcher (klocka/ej klocka osv) är mer upp till dem. Tävlingen behöver tydliga enkla regler som gäller för alla och sen kan de som spelar vara fria inom de ramarna.

Det är långt lättare att hantera ett avhopp om det finns tydliga ramar för när man ska vara på plats och när omgången börjar. Och jag tycker det ska ha företräde. En intention räcker inte, det är väldigt svårt att inte dra igång i förtid när alla är på plats och allt är klart. Man ser inte alltid borden det kan drabba. Ytterst är det en liten uppoffring att följa ett schema om det leder till att turneringen kan bli en ännu bättre upplevelse för alla.

• Om det blir både hård start och sluttid nästa år så skulle jag gärna se att matchtiden var 2h 30 min. Det är med råge gott om tid för alla att hinna spela, ger utrymme om något oförutsett händer under matchen (regelfrågor, trasiga bord) , samt möjligheten att vara lite social och sitta och tjafsa lite också. Det kändes som det fanns mycket luft i schemat och jag ser hellre att man har lite mer matchtid än vad man behöver, än att man måste skynda att hinna klart med matchen för att hinna vänta på nästa omgång. (Hurry up and wait är väl iofs ett mantra inom militären... 😅)

Gillar också iden med att bygga lite hype inför sista omgången med vilka som kan vinna och vilka de möter osv.

Tror det kan vara bra med en enkel hemsida där all information finns samlad. Schema, regler, resultatlänk, kvällsaktiviteter.

Överlag är jag väldigt nöjd med organisationen.

• Tack för väldigt bra feedback! Vi samlar ihop allt och försöker förbättra oss ännu mer till nästa år! Allt kommer inte va möjligt men lite åt gången.

• Några saker som inte nämnts tidigare är bl.a. att arrangemanget med mat och dylikt fungerat riktigt bra. Speciellt med tanke på att det händer en gång om året och flertalet barn är inblandade och allt förflöt riktigt bra. Hade man några frågor så kunde vilken som helst av flingsen allt man ville veta. Respekt till småttingarna!

Något jag däremot tyckte var knepigt var att beställa merch, Vissa tangenter fungerade inte, och det gjorde heller inte QR koden man skulle scanna, och jag såg fler som struntade i det just pga dessa saker.

• bra inställning. att ändra allt kan vara övermäktigt, fokusera på de största punkterna och ta det stegvis :)

• jo? om matcher redan startat så kan en ju inte lotta om i tourplay.

sen kan jag tycka att tourplay har fler fördelar än denna brist så kan vara värt att använda på vissa turneringar ändå.

• Det stämmer inte, den bristen har inte tourplay. Däremot är det lite bökigt att göra det om 30 matcher har startat. Men det går absolut.

• Jag är starkt emot att inte tillåta att en match startar före utsatt matchstart. Om båda är på plats och redo före utsatt tid så är det ju bara god tidhållning att börja spela så snart som möjligt. Om de vill köra med matchklocka är det bara att räkna ut hur mycket extra tid de har på sig och lägga till hälften av det på varjes tid.

Gällande laget som inte dök upp, i en så här stor turnering är det väl då rimligare att ge laget som är på plats en walkover (även om det är trist) när lottningen redan är gjord.

Sign In or Register to comment.