Konstruktiv kritik efter SM 2025

edited February 3 in Turneringar

Detta är en lång text med mycket kritik. Jag hoppas att allt jag skriver tolkas rätt. Min önskan är att SM ska bli ännu bättre, och att alla turneringar som arrangeras i Sverige ska hålla en hög nivå. Jag tycker SAS gör ett sjukt bra jobb, och förtjänar all credd. Men jag är också övertygad om att vårt community i Sverige kan ännu lite bättre.

Därför gör jag en egen post om detta, så att det går att ha en konstruktiv diskussion och gå tillbaka och läsa tråden igen när det behövs. Jag tänker också att en ganska mycket i tråden kommer vara applicerbart på turneringar i allmänhet.

Jag tycker det är superkul att SM blivit så stort. Det är helt fantastiskt att få umgås med 143 andra Blood Bowl galningar en helg i Sala. Vårt community är toppen och jag är sjukt imponerad av SAS för allt jobb som läggs ned. Jag tror också att SAS inte behöver känna att allt måste göras av dem, vi är säkert många som gärna hjälper till med Sveriges största turnering vid behov.

En sak jag tycker fungerar bra är lunchen och kiosken. Det går snabbt och smidigt och maten är bra. Tyvärr var det visst inte så för vegetarianerna pga en olycka, men det tänker jag är svårt att gardera sig för.

En sak som jag tycker måste förbättras är informationen.

Först och främst var den finns. Att ha informationen spridd över 3 olika ställen är inte bra, och gör det svårt att hitta det man letar efter. Det har även lyfts att Discord kräver användare och inloggning, och alltså har högre tröskel. Jag tror att en egen hemsida, alternativt en post på forumet (med flera reserverade kommentarer efteråt) är ett mycket bättre alternativ, och tycker att all information måste samlas på endast ett ställe. Jag hjälper gärna till att fixa på forumet om det behövs något stöd, och kan också husera en hemsida (på tex swedishmasters.swebba.se eller liknande domän). Jag kan om det verkligen är kris bygga en hemsida som man byggde på 90-talet, men misstänker starkt att det finns bättre resurser där.

En annan förbättringspunkt är vilken information som publicerats. Kanske hör det ihop med att det finns så många informationskanaler, jag vet inte. Att det finns information som arrangörerna tror är publicerad, men inte är det är inte bra. I år hade det publicerats ett schema med matchernas tider, och inget annat. Men det fanns ett annat schema med flera hållpunkter, registrerings- och samlingstider, som kom ut timmar innan turneringens början. Detta bör undvikas.

Lokalen är toppen, den känns lagom stor för behovet tycker jag. Registrering och mottagning dag ett är också super, flyter som ett vattenfall.

Jag upplever att reglerna kunde ha bearbetats mer. Det var ganska mycket frågetecken, speciellt i början. En del saker kändes inte konsekventa och vissa saker som hörde ihop var utspridda i regeltexten. Det är jättesvårt att skriva bra regler, speciellt om man gör det från grunden. Jag tror att vi har resurser i communityt som gärna läser regler och kommer med förbättringsförslag för att göra dem ännu bättre och tydligare. Jag är en av dem. Sedan kan man diskutera tiering, skillpacks ev. extrapaket etc. hur länge som helst. Det jag syftar på handlar inte om sådan balans, utan formuleringar, konsekvens och struktur av regeltexten.

En sak jag är sjukt imponerad av är den grafiska profilen SM har. Valkyrian är stentuff, och profilen används konsekvent. Det är riktigt nice.

Jag tycker att Sveriges största turnering ska ha krav på målat lag. Bara en enkel regel typ "minst 3 färger och basat" räcker, så kan arrangörerna bedöma från fall till fall om det behövs. Personligen gillar jag om man också skriver in något om att modellerna bör vara fantasy football modeller som på ett tydligt vis representerar de olika positionerna i laget. Att möta ett gäng pokemons dödar Blood Bowl-stämningen för mig. Om en ny spelare vill vara med men inte har ett målat lag är jag övertygad om att det går att hitta ett lag att låna, jag tycker inte att det är ett problem.

Jag tycker också att man ska vara tydlig med om målningstävlingen är "Vem har snyggast Blood Bowl lag" eller "Vem har målat sitt Blood Bowl lag snyggast". Det är stor skillnad. För den som själv lagt stora mängder tid och energi på att måla sitt lag ger det väldigt dålig smak om någon som betalat för ett målat lag vinner "Vem har målat sitt Blood Bowl lag snyggast".

Jag tycker det var jättebra att regler om 12 spelare på planen lades in i de officiella reglerna. Samma sak om användning av klocka. Det är så mycket bättre att ha sådant i reglerna än att behöva leta runt på discord eller någon random forumpost för att hitta vad som sades. Toppen!

Edit: Jag ber lite om ursäkt för wall of text och gnäll, men visst kan vi finputsa lite mer?

«13

Comments

• edited February 3

Snyggt @Mago

Edit: Jag kan hjälpa till på nånting jag är bra på om det behövs.

Jag är duktig på att käka god mat. Jag kan grundreglerna till Blood Bowl.

Jag är inte duktig på att städa och diska. :)

• +1 i det @Mago skriver. framförallt informationen.

att lägga det mesta på discord och sedan ha bilder med information på forumet tycker jag är på gränsen till under all kritik. informationen ska vara lättillgänglig och enkel att ta till sig. skriv all information i text på forumet, och som Mago skrev, ha flera kommentarer då så att ni kan få med allt ni vill.

sen tycker jag också att borden var helt värdelösa. antingen satt en ordentligt men hade reglar så att en inte kunde sitta nära spelplanen eller så satt en längs långkanten vilket jag hatar. har dock förståelse för att borden kanske inte är något som kan styras över fullt ut och att folkets park kanske inte införskaffar nya för ett enda event. men tyckte de var värdelösa.

sen fanns det även bord där det enbart var gws planer (som saknar scatter template) och inga lösa scatter template alls. om ni inte har scatter templates att lägga ut gör en på papper och lägg tydligt så att alla kan se på dem borden. att helt sakna är kasst.

• en sak till gällande lunchen.

visst, olyckor kan hända och det är tråkigt. men att då också säga 'folk kanske tar vegetariskt fast de inte anmält' som del av ursäkt för att det är slut känns så där. då kanske vegetariskt ska ha en egen servering där det faktiskt kontrolleras att de som anmält vegetariskt får mat.

• Nu är inte jag vegetarian men jag tycker man löste det till dag två med ganska enkla lappar.

Angående dag ett är nog en snabb hämtpizza ett förslag över pengarna tillbaka, för det var nog mat på plats som önskades. Detta är bara ett förslag om det skulle upprepas och jag vet såklart inte ens om resurserna fanns att lösa någon annan matbit.

Tack för fint SM och hoppas det blir fler.

• Christoffer ifrån SAS här. Jag sprang mest runt och jobbade, så jag kanske inte är någon som alla känner igen. Men jag vill bara säga att vi tackar och bockar för all konstruktiv kritik vi kan få. Målet är att ständigt förbättra evenemanget, och det kan vi inte göra utan att ta del av era tankar. Så vill verkligen tacka för att ni lägger upp det så fint och tydligt. Det är guld värt, för vi vill ju att alla deltagarna ska lämna Sala och känna sig genuint nöjda med helgen.

• edited February 3

Jag skrev mina punkter i andra tråden. Tack för förtydligande om mat-incidenten.

ang regler. Håller med om att de kunde bearbetas mer. Och har man en lagturnering där det är 3 spelare i varje så borde det finnas 3 jämbördiga pack (enkelt löst i detta hade varit att inte ta bort en skill från cash-pack, IOM att de andra packen inte hade nåt negativt) …eller att alla kan ta alla pack.. eller skrota pack.

• Jag tyckte evenemanget var väldigt trevligt och fint skött. Jag vill särskilt ge en extra eloge till att vara noga med att bara köra tre matcher på lördagen och fixa ett jättetrevligt gemensamt event på ett helt ok ställe. Bra för sammanhållningen! På förbättringssidan håller jag med om att om man kör tre matcher på söndagen så är det nog trevligt för de flesta om man kan korta lunchen med en kvart och ha väldigt kort paus innan prisutdelning. Landet är långt och många kan ha långt hem typ så skönt om man kan avrunda lite effektivt. Men allt som allt väldigt vänligt och trevligt. Snyggt jobbat!

• Ja! Jag glömde säga att det är bra med den gemensamma middagen på lördagen. Fint uppstyrt.

• trevligt med gemensam middag, absolut. men var alldeles för hög ljudnivå så jag gick hem direkt mer eller mindre. så jag hade hellre spelat 4 matcher istället. men det är absolut trevligt med gemensam middag/mat så som det var uppstyrt. det gillas!

1. Jättebra med 3+3 matcher och umgänge på kvällen.
    2. Trevligt med rejäl sallad, framför allt dag två. Grönsaker är fina. Någon frukt i kiosken hade varit trevligt, men det var å andra sidan inte svårt att ta med sig själv heller.
    3. Fin turnering, borden fungerade bra när man spelade vertikalt. På kortsidorna var de svårare.

Ja, det var väl det. Jag är mest glad att få vara med och leka.

• Informationen

Jag som inte har discord har inte sett någon ny information sedan november.

Det lades upp information om lördagskväll i ett konstigt format. Jag fick inte heller den informationen.

Vad är det för fel på helt vanlig text?

Lokalen.

På tok för liten. Vi behöver ha mer luft och bredare mellan borden för att få ner ljudvolymen.

Borden.

Ospelbara. Man måste kunna sitta med benen under borden. Och det ska spelas från kortsida till kortsida.

Mattor

Man ska inte ha rerolltokens med mera under armarna. Det var ofta oklart vilken tur man var på efter att ha råkat putta till turntoken.

Priser

Mer priser till alla. Varför inte pris till bäst i ras?

• Tack alla för feedback! Gillar verkligen att ni kommer med lösningar också i era frågor! Det ger oss möjligheten att enklare hitta lösningar på våra problem.

mycket av det ni såg och kände denna gång kom från samma arbetssätt förra året.

@Mago superbra idé med att ja en egen post om detta.blir lättare samordna. jag kommer ta med mig allt som skrivs här in i TO gruppen.

det är mycket tankar och idéer där ute och vi lär fundera lite efter frågor som ställts hur transparent allt ska vara. De skapar också förvirring i att låta alla va med bestämma. Men en sån här turnering kräver struktur och nästa år om det blir vi som kör det igen kommer ni få se mycket mer av det!

Vi har en liten stad så vissa saker som lokal och bord är nått vi kanske får leva med hur de är. Svårare påverka för oss men absolut finns möjligheter.

kommer ut en enkät snart också som ni ska få fylla i. Kan posta relevanta saker här i posten som framkommer av den!

väl mött alla! Galet kul ni kom till oss!

//SAS

• edited February 3

En sak också som slagit oss under året är då vi brottats mycket med är vad ska konsekvensen bli om man inte gör som reglerna säger.

Superskönt vi fick hjälp med klocka och för många spelare.

men såg skrift om omålat lag osv. Ska vi bli Gw hårda eller hur gör vi? På många GW turneringar avlägsnar de modellerna som inte följer uppsatt standard.

Vi skrev också ut om skillrings och markeringar. Detta följdes inte heller. Hur ska konsekvenser bli för en sån sak.

detta är frågor vi också kommer ta med oss in i 2026!

Stort tack för ert engagemang i BB! Detta gör oss bättre tillsammans!

• edited February 3

Tyckte er regel om minus i fans var bra för omålat lag. Det räcker i min bok. Kanske lägga till att man automatiskt förlorar coin tossen?

Markeringar/skillrings, - det fanns ju en stor låda med gummisnoddar, det är väl bara köra samma som med klockan. Har du inte markerat dina positioner/skills och din motståndare vill att du ska markera dem, så måste man ge figurerna en bad-ring.

• Vad för sorts modeller som ska gälla på ett SM måste vi lösa

Skillrings så såg jag många som hade fel färger för vad skillen gjorde. Tycker de va tydligt och står på NAf men måste nog tas många vändor till

• Jag tycker så här angående målade lag. Det är många av oss som har målade lag som glatt lånar ut, som Mago sa. Jag tycker en skrivning om ” har du inget målat lag, kontakta bla bla för att få hjälp med att låna ett” är det viktigaste, sen regler för det tycker jag är vad som. Kommer någon ny som inte har lag eller kan måla är deras upplevelse garanterat bättre om de får hjälp och en ny kompis än straff i spelet.

• Bord kan gå att förbättra med plywoodskivor, bra om man kan fästa dem på nåt sätt.

• @grumplekins vill man verkligen ha en kompis som spelar med omålat lag?

• Problemet var att man inte fick in benen under borden. Spelade tre matcher på just dessa bord och det kändes i ryggen efter då jag fick stå upp större delen.

Vad gäller priserna: Jag råkade vinna flest CAS, men hade hellre sett att det var en squad win. Fler squad priser i team turneringar!!

Annars tycker jag det mesta var toppen. Tack tack för fint arrangemang.

• @Oxinotl tar med mig det om priser till squad. Ska se vad vi kan göra nästa år.

• edited February 4

Gällande borden:

visst en del av dom var kassa och man kunde inte sitta med benen under, men samtidigt är det nog svårt att få igenom att dom som har lokalen / borden köper in nya för oss. Jag har ingen aning om vad det kan kosta att hyra?.

hur man sitter vid borden , kortsida, långsida måste man helt enkelt acceptera situationen vid den turnering man kommer till (i min bok iaf). Det är inte alltid det går att lösa med utformning av lokal osv. Jag är dessutom en av dom få som uppskattar att sitta på långsidan för då når man hela bordet.

gällande skillrings osv. Här är jag faktiskt sjukt förvånad över att det ofta saknas oavsett turnering. Min första turnering jag var på hade jag inte detta och jag märkte hur förvirrade mina motståndare kunde bli. Därför tog jag reda på vad som gäller och följer det . Har man dessutom lirat TT i många år är det respektlöst att inte ha olika färger på. baskanterna och exempelvis enkla loombands för skills. Bara för att du är van vid ditt lags utseende innebär det inte att resten av oss är det.

omålade lag tycker jag helt enkelt inte ska få vara på planen. Är man flång ny och inte hinner måla sitt lag så kan jag garantera att vi är många som kan tänka oss att låna ut ett lag för att få in fler i hobbyn!

lokalen är i min bok tillräckligt rymlig för antalet deltagare, ljudnivån är ju alltid hög på turneringsr och jag tog för första gången med mig öronproppar😂.

informationen: kan klart bli bättre, jag skulle även uppskatta att det går ut en blängare varje gång den uppdateras .

jag ska garanterat komma nästa år och trots att jag redan nu var nöjd med turneringen så kan jag tänka mig att ni som anordnar kommer fortsätta höja sig för varje år som går. Klart alla ska komma med feedback, men vi ska nog ha rimliga förväntningar för vilka förbättringar som kan genomföras, det är trots allt idéellt arbete som genomförs för att vi andra ska få ha kul :).

(det här är mina personliga åsikter, jag räknar inte med att alla håller med).

• AOS Sverige skrev ihop ett regelpaket som finns för alla turneringar använda. Det va superbra för att hålla samma linje gällande målade figurer och schack klockor osv. Massa olika saker

detta dokument va som sagt frivilligt men höjer kvalitén på alla turneringar.

sen måste ju varje Blood Bowl turnering sätta tier och skillpaket själva.

skulle de va intressant om det gjordes liknande för Blood Bowl?

• det låter väl jättebra. på det sättet behöver ju inte varje TO skriva alla regler utan kan hänvisa till ett slags grunddokument med grundläggande regler.

• Hur ser dom reglerna ut?

@coma skrev ihop nåt som många tyckte var bra. https://forum.swebba.se/discussion/comment/72038/#Comment_72038

Kan man inte ta den som guideline när flera tycker att den är bra? Kanske behöver justeras lite efter all feedback.

• edited February 4

Såhär ser deras paket ut.

Men tänka lite lika?

anpassas till Blood bowl

när vi gemensamt är nöjda med dokumentet läggs det upp på Swebba discord och kanske nått mer ställe och där kan varje TO som ska organisera turnering hämta det

• @Smulzer Självklart kan man använda mallen. Det innehåller det mest "basic".

Om vi bara pratar om hur tiden ska hanteras så står det tex inte med vad som händer "när en spelare är sen", "när nån ska gå på toa eller röka", "när regler ska kollas upp".

Det går nog att göra nåt bra av båda dokumenten tillsammans. Jag tror det blir många drafts innan man får till nåt bra som kan funka på stora tävlingar som Nationals som är lagturneringar. Jag tror man behöver acceptera att flera olika instanser behöver kontrolläsa sådana dokument.

• edited February 4

@kaju låter jättebra! Vi kanske ska tillsätta en grupp med 4-8 personer som tar fram dokumentet gemensamt?

jag kan hjälpa till men är inte expert på det. Behövs folk med lite mer kunskap men ingår gärna i en sån grupp

• Att ta fram någon typ av generellt styrdokument låter som en fantastisk idé!

Jag tror också att det kommer vara ett fantastiskt jobb att få till det, och sjukt många synpunkter att ta i beaktande.

• vi lägger det här på forumet i första hand, så att alla kan ta del av det på ett lätt sätt @Smulzer ;)

• Otroligt bra arrangerat SM igen @Smulzer & friends!

Jag skapade en ny tråd i forumet angående en fundering jag har haft kring lag vs. individuellt SM. Det har egentligen inte så mycket att göra med SM-arrangemanget som det har varit utan är mest en generell fundering för framtiden. Den som är nyfiken kan ju gärna hoppa in på den tråden.

Anyway, grattis Sverige till att ni har fått en sån fantastisk förening som SARS som gör så otroligt mycket för BB i vårt avlånga land.

Sign In or Register to comment.