Testade för övrigt att spela minuter per runda nyligen och det blev helt kaputt i huvet på mig när det var beslut på motståndarens runda. Jag vidhåller att minuter per runda inte är bra när man ska spela tävlingsbloodbowl.
Data versionen (vet inte om det är samma nu) hade tid per rund men den tiden stannade när motståndaren behövde göra en action (tex side step) då hade motståndaren 15 sek att bestämma. Detta känns dock helt orimligt på TT. Minnesstund ligger på schackklocka och slå över tiden om motståndaren får en action att tänka på.
Hur vill man att vi gör på SM med tid då starten kan variera och oftast inte går på någons klocka. Någon som har koll?
Den jag spelat mot som har bäst "klockkontroll" är nog @Melisqus .
Du får ett par sekunder på dig att göra dina beslut på hans turn (typ sidestep), men tar du länge slår han helt enkelt över klockan på dig. Likadant gör han mot sig själv. Behöver han tid på din turn slår han över på sig själv. Börjar du vända dina figurer på hans turn, så slår han över på dig. Samma sak med övriga beslut (tex om du får perfect defence).
Det kanske känns lite fyrkantigt första gången, men det går snabbt över. Framförallt är det ett väldigt rättvist sätt att hantera tiden. Jag kommer själv att sträva efter att få samma goda rutiner runt klockan.
Kan vi inte bara bestämma att vi spelar snabbt. 1.Gör bollen safe 2. Placera dina öppna pjäser. 3.ta dina blockar och blitz. Gör mål i turn 8. Misslyckas med OTT. Sen upprepa i andra halvlek. 1-1 i alla matcher. Borde inte ta mer än 1,5h per omgång.
Inte så oväntat kanske, men jag håller med om exakt allt du har redigerat med de båda färgerna. Sista röda stycket på fösta sidan är den del jag har störst problem med.
Bra skrivet @coma. Jag tycker dock personligen att fjärde punkten i originaldokumentet borde få vara kvar. En del turneringar har inte tävlingsfokus utan trivselfokus, det borde vara upp till TO om olika rundor har olika lång speltid. Jag tycker själv inte att det är nån bra idé men som sagt, flexibilitet är bra ibland. Däremot tycker jag att formuleringen i första meningen av sista stycket är den värsta. Om definitionen av sportsligt uppträdande som finns i originaldokumentet står sig så definieras att tänka länge när motståndaren har ont om tid i värsta fall som fusk. Inte alls bra enligt mig.
Jag är också på team @Skuld, men allra viktigast är att TO tydlig med vad som gäller, gärna redan i regelpaketet. Om alla är införstådda med hur det ska fungera så kan man ju ha i stort sett vilka regler som helst vad gäller tid.
(sa han och insåg att han behöver lägga in en text om det i sina egna turneringar)
I warmachine har vi spelat med tid på alla turneringar.
Tid per runda suger. Total tid per match är det som gäller.
Med tid per runda var det till och med medvetet stalling av tiden för att arrangörens tid skulle ta slut. Alltså, I en treminutersrunda skulle man kunna göra alla drag utom ett på 30 sekunder, sedan vänta i över 2 minuter på att ta sista steget.
Helt värdekasst. Men total tid per spelare fungerar.
Dock är jag på bb turnering för att ha kul. Klocka är inte kul.
Håller med skuld angående den sista röda paragrafen sida 1.
Om man nu har delat upp tiden och kör med klocka, varför över huvudtaget skall den coach som har spelat snabbt, dela med sig av sin tid, till en som spelar långsamt?!?
För att undvika missförstånd och bråk så måste det vara klart och tydligt vad som gäller och när!
Detta är TOs roll att tydligt meddela vad som gäller under dennas turnering. Är det mera avslappnat som gäller eller hardcore diehard regler.
Detta har inget med tid att göra, men visar på skillnaden mellan avslappnat och diehard.
Du ser att motståndaren ställer upp 12 spelar på sin planhalva och säger att hen är klar!
Du börjar att placera dina figurer, eller rullar första tärningen, dvs du har påbörjat din tid.
under en mera avslappnade regler så har jag inga problem med att jag antingen påpekar motståndares ”miss” och att hen upptäcker det plötsligt själv och får ta bort den 12 spelaren.
Större turnering eller diehard regler - när motståndaren har klargjort att hen är klar och jag antigen har placerat min första figur, rullat en tärning, eller egentligen redan när motståndaren aviserat att min tid har börjat!
Så väljer jag att ta bort en av hens pjäser.
Detta har inget med tid indignation göra, men precis som vad som gäller med uppdelning, hantering av tid så påvisar det skillnaden mellan avslappnade regler och inte.
Detta är 100% TOs roll att styra!
Vi är alla människor och givetvis kan man aldrig tänka på allt, vilket denna tråd om tid påvisar!
Bra att förtydliga och kan vi sedan gemensamt komma fram till en uppsättning regler så underlättar det TOs roll mycket, genom att enkelt peka på vad som gäller indela specifika situation.
Bra jobb alla, med att komma med kommentarer och förtydligande!
Klocka är ett måste på turneringar! Jag får i bland så kallad AP (Analys paralys) och då hjälper klockan mig att komma ihåg att jag inte kan hålla på att vela längre och att det är skrik "Waagh och slå någon på käften" taktiken som gäller.
Min erfarenhet från turneringar i olika figurspel är att: Ibland får man motståndare som helt enkelt inte klarar att öka tempot och tillsägelser om att de ska spela fortare har ingen effekt! Jag tror inte det beror på illvilja utan att det är en stressreaktion. När man är stressad tappar man känslan för hur mycket tid som förflyter och man tycker att man spelar fort fast man inte alls gör det.
Man ska absolut inte dela med sig av tid över om motståndaren har slut på sin, motståndaren lär sig inte spela fortare på det sättet och ibland beror den överblivna tiden på att man haft otur och fått ett par snabba turnovers mot sig och i det läget behöver motståndaren verkligen inte extra tid!
Inte heller bör det vara tillåtet att låta matcher dra över in på planerade pauser, annars kan särskilt matcher på bottenborden, där nyare coacher ofta hamnar, dra över så långt att spelarna riskerar att inte få någon lunch.
I ligan kan man ta det lite lugnare, det är bra att öva på att spela med klocka så det sätter sig i muskelminnet att slå över tiden men man kan sätta klockan på lite längre tid än en standard turneringssmatch).
@havaji tack! Jag håller inte med dock och min anledning är att alla matcher skall ha samma förutsättningar för att det skall kännas rättvist för alla deltagare. Det är oavsett om det är ultra kompetitivt eller mer avslappnat. Som @Hoffa nämner vill jag inte dra över min lunchrast för att stressäta och skynda mig till nästa match med andan (eller hamburgaren) i halsen. Så vad jag tycker man kan göra istället om man vill ha mer avslappnade matcher är att schemalägga rundorna längre t.ex. 2.30 istället för 2.15. Eftersom hela dokumentet vi pratar om känns rimligt att tolka som rekommenderat och därför valfritt så kan TOs ändå göra som de vill i slutändan.
@Tobes Förstår hur du känner och det lilla jag har spelat Warmachine skapade en tråkig smak i munnen av dödsklockan men hade inte förstått att det var lite värre än så med det du beskriver. För mig är klocka ett måste för min erfarenhet är att det för ofta blir matcher med orättvis fördelning av tid annars och då kan jag lika gärna stanna hemma och spela Blood bowl 3 för egen del.
för mig är lunchpasset en bra möjlighet att vara lite mindre hard ass som TO - spela på om ni vill kan jag tycka. Men med det sagt, så har @coma rått till hela sin lunch om han vill och det innebär att för mig hamnar fokus på att skapa förutsättningar för den som vill spela lunchpasset hard ass att få det. För mig är det ingen orättvisa om en annan match gick över tid för att båda coacher ville det är orättvist om någon känner att de måste anpassa sig för att inte verka truliga. Mao tycker jag att lunchpasset med soft ASS förutsätter att bådA Coacher är med på det helt uppriktigt och helst att de avtalat det vid matchstart.
@grumplekins om du som TO lämnar det upp till spelarna så kan någon som är lite osäker känna att de behöver säga ja när de möter nån som insisterar att spela in på lunchen/rasten fast att de egentligen inte vill. Är det enstaka rundor visst inga större problem men när dras den linjen då och kan man vänta till ett bra tillfälle att säga "nä nu är jag för hungrig så det blir inget mål utan jag bryter här"? Att vara tydlig, konsekvent och att respektera andras tid tycker jag inte är att vara en "hard ass" TO utan mer en professionell TO. Med det sagt tycker jag inte att just det här är ett stort problem i vår Svenska community eller en stor fråga när det finns andra saker vi pratat om i den här tråden kopplat till "time keeping" som är mycket viktigare.
Ja jag kände nog att jag försökte lyfta lite samma problem ovan, det måste vara något båda tycker känns OK på riktigt och tydligt avtalat innan matchstart.
Comments
@helllstrom +1. Jag skrev ihop ett regelsförslag för klocka öppet inför SM2024 men det antogs inte för att det var (min tolkning) för mycket text.
Testade för övrigt att spela minuter per runda nyligen och det blev helt kaputt i huvet på mig när det var beslut på motståndarens runda. Jag vidhåller att minuter per runda inte är bra när man ska spela tävlingsbloodbowl.
Data versionen (vet inte om det är samma nu) hade tid per rund men den tiden stannade när motståndaren behövde göra en action (tex side step) då hade motståndaren 15 sek att bestämma. Detta känns dock helt orimligt på TT. Minnesstund ligger på schackklocka och slå över tiden om motståndaren får en action att tänka på.
Hur vill man att vi gör på SM med tid då starten kan variera och oftast inte går på någons klocka. Någon som har koll?
Den jag spelat mot som har bäst "klockkontroll" är nog @Melisqus .
Du får ett par sekunder på dig att göra dina beslut på hans turn (typ sidestep), men tar du länge slår han helt enkelt över klockan på dig. Likadant gör han mot sig själv. Behöver han tid på din turn slår han över på sig själv. Börjar du vända dina figurer på hans turn, så slår han över på dig. Samma sak med övriga beslut (tex om du får perfect defence).
Det kanske känns lite fyrkantigt första gången, men det går snabbt över. Framförallt är det ett väldigt rättvist sätt att hantera tiden. Jag kommer själv att sträva efter att få samma goda rutiner runt klockan.
Kan vi inte bara bestämma att vi spelar snabbt. 1.Gör bollen safe 2. Placera dina öppna pjäser. 3.ta dina blockar och blitz. Gör mål i turn 8. Misslyckas med OTT. Sen upprepa i andra halvlek. 1-1 i alla matcher. Borde inte ta mer än 1,5h per omgång.
Jag lade några minuter på att föreslå en annan inriktning och/eller formulering på dokumentet.
Har ni någon återkoppling på det? (grönt är mitt förslag och rött är det jag tycker borde tas bort)
Inte så oväntat kanske, men jag håller med om exakt allt du har redigerat med de båda färgerna. Sista röda stycket på fösta sidan är den del jag har störst problem med.
Bra skrivet @coma. Jag tycker dock personligen att fjärde punkten i originaldokumentet borde få vara kvar. En del turneringar har inte tävlingsfokus utan trivselfokus, det borde vara upp till TO om olika rundor har olika lång speltid. Jag tycker själv inte att det är nån bra idé men som sagt, flexibilitet är bra ibland. Däremot tycker jag att formuleringen i första meningen av sista stycket är den värsta. Om definitionen av sportsligt uppträdande som finns i originaldokumentet står sig så definieras att tänka länge när motståndaren har ont om tid i värsta fall som fusk. Inte alls bra enligt mig.
Jag håller med @Skuld .
Turnering är per definition tävling. Rättvisast är att dela tiden man har lika innan man börjar spela.
Jag är också på team @Skuld, men allra viktigast är att TO tydlig med vad som gäller, gärna redan i regelpaketet. Om alla är införstådda med hur det ska fungera så kan man ju ha i stort sett vilka regler som helst vad gäller tid.
(sa han och insåg att han behöver lägga in en text om det i sina egna turneringar)
Ja, vad är poängen att båda ska ha separat tid om man ändå måste dela med sig?
+1 på det @coma gjort
I warmachine har vi spelat med tid på alla turneringar.
Tid per runda suger. Total tid per match är det som gäller.
Med tid per runda var det till och med medvetet stalling av tiden för att arrangörens tid skulle ta slut. Alltså, I en treminutersrunda skulle man kunna göra alla drag utom ett på 30 sekunder, sedan vänta i över 2 minuter på att ta sista steget.
Helt värdekasst. Men total tid per spelare fungerar.
Dock är jag på bb turnering för att ha kul. Klocka är inte kul.
Jag håller på det hela taget med @coma, men är helt med i lag @havaji.
Håller med skuld angående den sista röda paragrafen sida 1.
Om man nu har delat upp tiden och kör med klocka, varför över huvudtaget skall den coach som har spelat snabbt, dela med sig av sin tid, till en som spelar långsamt?!?
För att undvika missförstånd och bråk så måste det vara klart och tydligt vad som gäller och när!
Detta är TOs roll att tydligt meddela vad som gäller under dennas turnering. Är det mera avslappnat som gäller eller hardcore diehard regler.
Detta har inget med tid att göra, men visar på skillnaden mellan avslappnat och diehard.
Du ser att motståndaren ställer upp 12 spelar på sin planhalva och säger att hen är klar!
Du börjar att placera dina figurer, eller rullar första tärningen, dvs du har påbörjat din tid.
under en mera avslappnade regler så har jag inga problem med att jag antingen påpekar motståndares ”miss” och att hen upptäcker det plötsligt själv och får ta bort den 12 spelaren.
Större turnering eller diehard regler - när motståndaren har klargjort att hen är klar och jag antigen har placerat min första figur, rullat en tärning, eller egentligen redan när motståndaren aviserat att min tid har börjat!
Så väljer jag att ta bort en av hens pjäser.
Detta har inget med tid indignation göra, men precis som vad som gäller med uppdelning, hantering av tid så påvisar det skillnaden mellan avslappnade regler och inte.
Detta är 100% TOs roll att styra!
Vi är alla människor och givetvis kan man aldrig tänka på allt, vilket denna tråd om tid påvisar!
Bra att förtydliga och kan vi sedan gemensamt komma fram till en uppsättning regler så underlättar det TOs roll mycket, genom att enkelt peka på vad som gäller indela specifika situation.
Bra jobb alla, med att komma med kommentarer och förtydligande!
Klocka är ett måste på turneringar! Jag får i bland så kallad AP (Analys paralys) och då hjälper klockan mig att komma ihåg att jag inte kan hålla på att vela längre och att det är skrik "Waagh och slå någon på käften" taktiken som gäller.
Min erfarenhet från turneringar i olika figurspel är att: Ibland får man motståndare som helt enkelt inte klarar att öka tempot och tillsägelser om att de ska spela fortare har ingen effekt! Jag tror inte det beror på illvilja utan att det är en stressreaktion. När man är stressad tappar man känslan för hur mycket tid som förflyter och man tycker att man spelar fort fast man inte alls gör det.
Man ska absolut inte dela med sig av tid över om motståndaren har slut på sin, motståndaren lär sig inte spela fortare på det sättet och ibland beror den överblivna tiden på att man haft otur och fått ett par snabba turnovers mot sig och i det läget behöver motståndaren verkligen inte extra tid!
Inte heller bör det vara tillåtet att låta matcher dra över in på planerade pauser, annars kan särskilt matcher på bottenborden, där nyare coacher ofta hamnar, dra över så långt att spelarna riskerar att inte få någon lunch.
I ligan kan man ta det lite lugnare, det är bra att öva på att spela med klocka så det sätter sig i muskelminnet att slå över tiden men man kan sätta klockan på lite längre tid än en standard turneringssmatch).
@havaji tack! Jag håller inte med dock och min anledning är att alla matcher skall ha samma förutsättningar för att det skall kännas rättvist för alla deltagare. Det är oavsett om det är ultra kompetitivt eller mer avslappnat. Som @Hoffa nämner vill jag inte dra över min lunchrast för att stressäta och skynda mig till nästa match med andan (eller hamburgaren) i halsen. Så vad jag tycker man kan göra istället om man vill ha mer avslappnade matcher är att schemalägga rundorna längre t.ex. 2.30 istället för 2.15. Eftersom hela dokumentet vi pratar om känns rimligt att tolka som rekommenderat och därför valfritt så kan TOs ändå göra som de vill i slutändan.
@Tobes Förstår hur du känner och det lilla jag har spelat Warmachine skapade en tråkig smak i munnen av dödsklockan men hade inte förstått att det var lite värre än så med det du beskriver. För mig är klocka ett måste för min erfarenhet är att det för ofta blir matcher med orättvis fördelning av tid annars och då kan jag lika gärna stanna hemma och spela Blood bowl 3 för egen del.
för mig är lunchpasset en bra möjlighet att vara lite mindre hard ass som TO - spela på om ni vill kan jag tycka. Men med det sagt, så har @coma rått till hela sin lunch om han vill och det innebär att för mig hamnar fokus på att skapa förutsättningar för den som vill spela lunchpasset hard ass att få det. För mig är det ingen orättvisa om en annan match gick över tid för att båda coacher ville det är orättvist om någon känner att de måste anpassa sig för att inte verka truliga. Mao tycker jag att lunchpasset med soft ASS förutsätter att bådA Coacher är med på det helt uppriktigt och helst att de avtalat det vid matchstart.
@grumplekins om du som TO lämnar det upp till spelarna så kan någon som är lite osäker känna att de behöver säga ja när de möter nån som insisterar att spela in på lunchen/rasten fast att de egentligen inte vill. Är det enstaka rundor visst inga större problem men när dras den linjen då och kan man vänta till ett bra tillfälle att säga "nä nu är jag för hungrig så det blir inget mål utan jag bryter här"? Att vara tydlig, konsekvent och att respektera andras tid tycker jag inte är att vara en "hard ass" TO utan mer en professionell TO. Med det sagt tycker jag inte att just det här är ett stort problem i vår Svenska community eller en stor fråga när det finns andra saker vi pratat om i den här tråden kopplat till "time keeping" som är mycket viktigare.
Ja jag kände nog att jag försökte lyfta lite samma problem ovan, det måste vara något båda tycker känns OK på riktigt och tydligt avtalat innan matchstart.
@grumplekins Tips. Tryck hårdare i Infon innan turneringen på att eventuellt spel in på lunch eller annan rast ska avtalas innan matchen börjar.
Ja precis. Det är väl det jag tolkar in som lärdom här.