Klocka/timer

Tjo, vad använder folk för olika klockor?

För tLoEGBBL brukar vi köra 5 min rundor, med varning för 1 min kvar. Så 4+1 min, med smidig pause och reset hade varit optimalt.

Men allt folk tycker är bra för liga eller turnering är väl intressant. 😊

«1

Comments

• edited January 18

det flesta jag har sätt i turneringar är att man har 1 timma 7 min att använda per coach och du använder dem själv hur du vill över dina egna rundor,

i ligan i sundsvall är det inte jätte ofta jag har spelat med klockor,

mestadels tid per runda är online på bloodbowl 2/3 imo

• edited January 18

Jag har bara en basic från Amzon, kör precis som Kaith beskriver, 1h 07m, tycker det är bäst. Men det går ställa in att ha 5 min rundor också

• Vi i Örebro har inte spelat med klocka.

Det är ganska brett på hur erfarna coacherna är. Det är onödigt att skapa stress för nya coacher om man vill ha kvar dom i ligan.

Slutspel och turneringar som behöver hålla schema så är det bra med klocka.

En sån långsam:ing som jag så är det bra med 1 tim och 15 min. Men 1 tim och 7 min funkar också om det inte blir time out eller Blitz! i sista rundan.

• Jag kör alltid med klocka om jag möter någon jag inte spelat mot tidigare(förutom om det är en ny coach). Det finns några riktigt långsamma spelare, och det är ju ok i sig men det är inte ok om du använder 45 minuter av er totala tid och den andra coachen resten (och ibland mer därtill).

• Jag gillar klocka. På de turneringar jag själv arrangerar så brukar jag försöka sätta tiden till 1:10 per spelare. Vet inte om det bara är min hjärna, men de där extra tre minuterna ovanpå det "standardiserade" 1:07 tycker jag gör mycket för sinnesfriden.

Jag valde att köpa en DGT1005, då jag ville ha en klocka med byo yomi-funktion, eftersom jag är gammal Go-spelare. Den hoppar tyvärr i tiominutersintervaller när man går över en timme per spelare, så 1:07 och 1:15 kräver lite förberedelse. Ytterligare en anledning till att jag gillar 1:10. :)

DGT1005 Byo-yomi Timer | Digital Game Technology

• Jag kör helst med klocka om det inte är mot någon jag vet är snabb.

Finns jättebra app på telefonen som fungerar hur bra som helst. (chess clock tror jag den hette). Har den förinställd på 1:07:15 så är klart att köra direkt.

• Jag är en snabb spelare som inte har några problem att hinna spela klart, därför spelar jag också med klocka för jag vill verkligen spela klart matcherna.

Jag fick tipps om en app på mobilen som jag använder mig av som heter "ChessClock"

• ChessClock fungerar fint. Endast nödvändigt om man behöver hålla tiden tycker jag. Mer känsla att trycka på en riktig 😇

• Problemet med klocka på telefon är om man samtidigt vill regga saker i Tourplay. Det går, men är rätt opraktiskt.

• Jag har med mig padda för det mesta 😂

Det är den minsta och mest praktiska klockan ever

• Jag brukar inte köra klocka i liga men kör alltid klocka på turneringar. Det är lite lurigt med de klockvarianterna som inte kan ställa in på minuten. Egentligen äts ju någon minut upp på att säga hej, slå väder osv så om man ställer klockan på 1.10 var så kanske man ändå inte får sina fulla minuter pga klockan för rundan. Så för min del är 1.05 helt ok att ställa den på och då kan man vänta med att slå igång den.

• Tack för lite input!

Vi har kört med klocka i liga mest för att ha något att förhålla sig till och folk ska ha en uppfattning hur lång tid matchen tar. Vissa kan vara rätt långsamma ute i det fria... Men 5 min har varit fint, rätt chill och gott om tid att vara social eller tänka när de behövs. Problemet blev när vi gick över till Tourplay och folk behövde skärmen till det snarare än klocka.

För turnering håller jag med om att schackklocka är bra och gott kunde vara standard, mest för att de tar bort ev upplevelsen att ena parten drar nytta av den andres tid.

• Alltid spelat ganska snabbt, vilket iofs gjort att mitt spel blir lidande, men bara haft problem med tid ett fåtal gånger och då drabbar det ju bägge spelarna. Hursomhelst, laddade ner en klocka på telefonen och den verkar ju smidig, men som Bitter skrev, att det blir lite knas när man ska använda tourplay samtidigt. Ni som har bra klockor, lägg gärna ut vart man kan köpa.....

• edited January 19

Jag tillhör gruppen snabbare spelare (vanligtvis).

Men då jag har mött en del tänkande coacher på mina turneringar så är jag en stark förespråkare för klocka!

Tyvärr så har; lathet, ursäkter, andra ursäkter och mina motståndare har klocka alltid hindrat mig från att köpa en klocka själv…

Har som @mikethemachine Chess clock på mobiler och paddor, men som nämns så blir det lite meckligt med att regga tourplay, klockan och alla notiser som telefoner/paddor har (för lat för att ta bort dom…).

2025 blir året då jag kanske inhandlar en riktig schack-klocka… kanske…

Mitt tipps är att man alltid spelar med klocka för att vänja sig med att använda den (utanför turneringar så kan man vara lite mera frikostig med tid), dels för att få in den i ens naturliga rörelser (flytta turnmarker först, alla dragen på spelplanet och sedan klockan)… men även läser på när klockan skall gå på ens egna tid och när den skall vara på motståndaren….

BB3 tex låter ju motståndarens tid ticka när hen bestämmer om KO, CAS och INJ…

Lätt hänt att din tickar på när motståndaren funderar över dessa beslut…

Med det sagt så gäller detta mest utomlands, har själv aldrig upplevt denna metod inom Svensk BB!

Men är ju en ”ful” metod att få motståndarens tid att springa iväg… tillsammans med att inte påminna motståndaren om att hen skall avsluta sin tid själv…

Alla dessa ”tider” gör att hellre spela alla matcher med klocka för att få in när/hur/varför tiden skall rulla, men med längre tider än turneringar, för att vänja sig med klockan.

På sikt så tror jag hela BB Sverige vinner på alltid spela med klocka!

• @Juiblex du kan få min schackklocka som tack för att du sköter stockbowl. Mitt begränsade attentionspan klarar ändå inte av att sköta en klocka samtidigt som jag spelar.

• Awwww.

Jag måste tyvärr vara ena sidan av detta mynt.

Det är min motståndare från EuroBowl Aten som har varit delaktig i denna artikel om klockan.

För att göra historien kort:

Jag brukar spela långsamt det vet alla. Han spelade också långsamt.

Jag sa hur jag brukar hantera klockan och ville köra Death Match han gick med på det.

Han ville göra små saker på min tid och jag förklarade att jag gärna spelar på min tid.

Jag sa i slutet av andra halv "Jag vill inte stressa dig, men du behöver nog spela lite snabbare för att hinna spela klart".

Han gjorde sitt mål runda 8 andra halv med några sekunders marginal.

Jag är stressad och han är stressad. Han försöker ställa upp och har svårt att bestämma sig.

Jag säger typ: "Alltså kan du ställa upp lite snabbare. Din tid är slut och huvudklockan tickar på. Du spelar i princip på min tid. Jag vill gärna göra ett försök på OTT på mina 4min som är kvar." Han ställer upp snabbt.

Han slår Blitz! på Kick off:en. Jag säger att han inte får göra nåt för att hans tid är slut. Han accepterar det.

Jag gör ingen OTT.

Efter matchen så förklarar han att jag inte skulle ta det personligt, men han tyckte det var otrevligt att spela mot mig för att jag var så strikt med alla regler.

Jag försökte förklara för honom att om vi inte spelade med klocka skulle vi inte hunnit spela klart.

Han förklara att hans lagkamrat aldrig får slut på tiden. (Ni kan gissa vad jag svarade honom).

Vi åt inte lunchen tillsammans... </3

Att ge bort tid till sin motståndare nån minut är fine på nån soft turnering. Att man ska förvänta sig att motståndaren ska ge bort sin tid för att vara artig för att man har spelat långsamt känns konstigt. Speciellt på stora turneringar där man följer ett strikt schema.

Om ni använder klocka: Kom överens med din motståndare vad som händer när tiden tar slut INNAN matchen börjar.

• i ditt fall @kaju så hade jag gjort som du gjort då det bara är 4 min kvar av tiden. men i exemplet som står i texten om 20 min så skulle jag inte ha något emot att dela med mig av tid. beror på matchen också givet men samtidigt om en har kommit överrens om klocka från början och vad som gäller så ska det inte spela någon roll om den ena har 1 min kvar eller 37 min kvar, är den andras tid slut så är den slut. bli bättre på att distribuera din tid helt enkelt. men är lite en fall till fall för mig.

vet att i dungeonbowl förra året så hade @pedda en underlig motståndare. de spelade med tid, men satte typ bara 50 min var? minns inte exakt. men de satte mindre tid på klockan än vad matchen var lång iaf. och när motståndaren fick slut på sin tid, så hävdade han att de skulle spela utan klocka resten av matchen. tror det var 30 min kvar? väldigt underligt och @pedda kanske minns bättre och kan fylla på vid behov. men där hade nog tydligare regler och kollat av att båda var överrens vad som gällde varit bra.

• Vad är meningen att köra med klocka om man ändå skall ge bort tid trots att man har turns kvar att spela? Befängt.

Också konstigt att det skall finnas 10 min random tid för toalettbesök osv. Det märks att den som skrovit den där inte spelat tillräckligt med klocka för att ha koll på vad som är rimligt.

• @brocCooLi Kommer du ihåg våra motståndare i Portugal som var 30min sen och min motståndare ville köra 4 min rundor. :D

Jag var ju OXTOKIG!!! :)

• nä, enda jag minns (typ) är matchen mot lizards där jag mer eller mindre sov mig till 2-2. stackaren </3

• Jag håller med Coma, jag har frekvent 20-25 minuter kvar när matcherna tar slut. Ska jag då bjuda på min tid för att jag har förmodligen spelat för fort för mitt eget bästa? Det skulle betyda att många av mina motståndare får mycket mer tid att tänka ut sina drag på. Jag tycker det är en stor del av spelet att hitta sina lösningar inom din tillfördelad tid.

Det finns Eurobowl matcher där jag medvetet pushat för vinst för att jag ser att motståndaren börjar få dåligt med tid och risk för misstag ökar.

Mest jämförbara sport/spel är väl schack och där förlorar man instatly när ens tid tar slut. Det tycker jag är onödigt hårt för bloodbowl men tycker regelen om ställa spelare upp är en rimlig nivå.

• Jag kommer inte ihåg exakt, men har för mig att min motståndare ville spela med klocka eftersom han var lite långsam och att klockan på något sätt skulle snabba upp honom.

När hans tid var slut sa han att vi inte längre spelade med klocka, vilket var underligt och gjorde hela klockgrejen helt meningslös. Gjorde ingen grej av det eftersom vi var på bottenborden och det kändes rätt skit samma.

• väldigt rimligt inlägg.

men här tänker jag återigen att det är fall till fall. ju mindre turnering/oviktigare match desto snällare är jag med tid. men om det är eurobowl/liknande så är jag ju hårdare. samma kan väl anses existera i schack, där vissa låter sina motståndare spela klart även fast de spelar med klocka då det oftast handlar om 'prova att spela mot mig' eller liknande.

• Jag håller med det du säger, därför så i mindre turneringar så brukar jag inte ha klocka heller

• Konsekvent beteende gäller!

Spelar man med klocka så är det den klockan som gäller...

• Hur många minuter har vi var att spela på?
    • Vems tid rullar när den andra skall ta ett beslut om CAS/APPO/SS och uppställning efter TD
    • Vad gäller vid en Timeout, dvs får en extra turn och ens tid är nästan noll
    • Vad gäller när någons tid tar slut?

Om någon behöver springa iväg på toa/röka/eller göra annat så är deras tid som rullar.. dvs lämnar bordet under motståndarens runda!

Tror ingen accepterar att man spelar på om dom behöver lämna bordet...

Absolut under mera softa matcher med klocka så är jag helt med på att tiden är mera en fingervisning, dvs spelar snabbt eller långsamt så visar kvarvarande tid detta och man kan då träna på att lösa detta...

Samtliga turneringar, definitivt Majors så gäller klockan!

Tydlighet från TO är ett måste i denna fråga.

Att sedan skylla på språkförbistringar/förstod inte/eller andra ursäkter går bort!

• Om svensk konsensus är att "klockan gäller" borde det rimligtvis kommuniceras till NAF, BOEs tolkningar är ju vägledande så om de står kvar får vi nog ändra oss?

• @brocCooLi om du vill ge bort tid är det upp till dig och helt ok. Jag kommenterade att det skulle vara någon form av regel vilket är helt befängt.

@Skuld det börjar bli oftare och oftare nu :D (det kallas dödsklocka om jag minns rätt och det gillar jag verkligen inte heller)

@Juiblex jag gillar verkligen när det är konsekvent. Om motståndaren skall göra något alls så borde klockan gå på dem t.ex. ta beslut, spela sin turn oavsett typ av turn, kissa, läsa regelboken, prata med en kompis om vädret (händer orimligt ofta) osv.

@havaji jag tolkar hela deras text som en rekommendation eftersom de skriver det innan i texten. Vi borde absolut återkoppla på det vi som community ser som problematiskt i deras förslag. Det är många länder och communitys som är oerfarna att spela med klocka och är oroliga/nervösa kring det så jag antar att de ogenomtänkta delarna kommer från den delen av communityn.

Jag har spelat med klocka i många år nu och använder den alltid. Om min motståndare är med på det sköter vi den tillsammans och om min motståndare inte är med använder jag den ändå åt oss båda. Det är för att hålla koll på tiden ifall att jag t.ex. börjar i försvar. Spelar jag mot någon som medvetet eller omedvetet tids-surfar så har jag svart på vitt när jag ropar på en domare att matchens tid har varit ojämnt fördelad upp till den punkten och klockan borde gälla eftersom jag inte hinner spela klart min del av matchen annars. De tandlösa turneringar då man sätter in en klocka när en match ligger efter i andra halvlek och båda coacher delar på tiden är inte för spelarnas skull utan för turneringsschemats skull.

• Blir nästan sur av att läsa det där. Det är inte otrevligt att vara konsekvent.

• edited January 24

Håller med @Juiblex .

Jag som kom tillbaka till Blood Bowl efter sju års frånvaro blev lite paff när jag stötte på fenomenet klocka i min första turnering, Stockbowl Open 2023. Jag hade inte koll på att det fanns en diskussion, och det stod inget i varken inbjudan eller reglerna för turneringen om någon klocka. Lyckligtvis var det Kaju jag mötte, som var vänlig, och det förlöpte väl.

I SM förra året stod det i alla fall i reglerna, under 'Other rules' att schackklocka skulle användas om någon av coacherna ville det. Dock stod det inget om hur detta skulle gå till, men det fanns en diskussion kring detta i forumposten här på Swebba. 

Jag är helt för att klocka ska användas, det blir rättvist, och schemat för turneringen måste hållas. Men det måste vara vansinnigt tydligt vad det innebär och det måste kommuniceras i inbjudan till turneringen.

Sign In or Register to comment.