@brocCooLi Jag tar på mig att det blev dåligt med regelpresentationen, jag försökte ett nytt grepp och köra det i fin mall på tourplay. Det blev inte bra även om mallen var fin, men nu vet vi det. Sedan tycker jag nog att en länk till discord regelkanal i orignalposten är bra, och ska kunna funka lika bra som att skriva ut allt här. Men man får tycka olika. Helt klart hade en dedikerad hemsida varit bra.
@Ionas Stimme gjorde nog misstaget att lita på mig och godkände i förväg.
@kaju Det är ett bra förslag att välja ut ett antal rosters för ranta.
Vad anser ni om att göra Alla rosters öppna efter deadline och rättning? Även om det blir innan ranta är gjord?
En nackdel utöver det som redan framförts är att man måste registrera sig för att kunna använda Discord, och det finns de som av olika anledningar vill registrera sig på så få ställen som möjligt online.
För att svara på frågan så är det väl kul om de offentliggörs direkt efter rättning.
Tycker själv att det vore kul att kolla igenom en massa lag i god tid före turneringen. Ranta med alla rosters i 4-5 timmar skulle väl inte vara det bästa sättet att ge även mindre besatta deltagare en bra chans att förbereda sig kanske.
Ni gör ett bra och tålmodigt jobb med arrandet tycker jag!
@Trolle Tack! Gött med positiva ord också, vi vill ju att 150 personer ska komma och så kul som möjligt.
Angående rosters så gör vi så att vi gör dom öppna efter rättning. Folk ska få tid på sig att gotta ner sig i alla byggen, och så hoppas vi Ranta väljer ut ett antal intressanta roster för hiss och diss.
Ett tips, fast här får du kanske fråga de som går på mina turneringar, är ju att enbart ladda upp en PDF på forumet. Det har funkar bra hittills och jag tror inte någon klagat.
@Oberwald_1 jo, men när en är Sveriges största turnering så tycker jag att vi kan ställa lite högre krav på er <3
och som jag tidigare sagt, discord är inte en officiell kanal för SWEBBA. forumet är det. mycket bättre att ha reglerna här och länka på discord till forumet.
men, se det så här: nu har ni något att förbättra inför nästa år. tråkigt om det skulle vara perfekt redan tredje gången :P
@kaju Vi räknar allt som görs av en spelare på planen så att man kan fylla i CAS på spelaren i tourplay. Vi räknar alltså skador som tillkommer genom blocks, blitzes, foul, surf, secret weapon, both downs, skulls, ttm. Vi räknar inte failed dodges (inkluderar tail, diving tackle och arm bar), failed rushes, skador på egna spelare. Skriver in det i reglerna samt så kommer @CrazyWibe dra detta inför första matchen från scenen.
@brocCooLi Reglerna låg här i fyra månader så jag hoppas de få som inte vill ha discord har hunnit bygga sitt roster, annars löser vi det med dessa personer enskilt. Men vi tar som sagt till oss av feedback och försöker göra bättre till nästa gång.
Jag hoppas du lyckas göra en "tredje gången gillt" själv och faktiskt lyckas ta dig dit denna gång, så du får se hur perfekt organisationen på plats är :)
@Oberwald_1 Om bara saker jag själv gör ska räknas som CAS så borde ju egentligen inte skulls när motståndaren blockar räknas heller.
Räknas CAS från failed dodge på motståndaren om jag använder Diving tackle för att få den att missa sin dodge?
Räknas att jag använder Shadowing för att följa efter en dodgeanda motspelare och på så sätt tvinga den att dodgea igen och kanske casas?
Detta mest för att påvisa att jag tycker det är ett krångligt sätt att räkna och större risk att folk räknar fel, men det gör egentligen inte så mycket; det blir ju kul oavsett :)
@Duckwing Skull ger ju spp för motspelare även om det bara hade räknats sådant som ger spp.
Vi tror att ni klarar av att räkna så här. Det ligger i allas intresse att registrera så många CAS som möjligt för att ta hem priset most cas. Räknar man på detta sätt kommer vi kanske se mer än Renegades och Tomb Kings i Cas-topplistan.
Nej shadowing ger inte heller CAS, och som jag skrev i förra posten så räknas inte failed dodges, inkluderat svans, glidtackling eller armkrok, och vi lägger till skuggning i den också.
Ja jag hoppas också det blir kul, det är förhoppningen med detta räknesätt.
Vad som normalt ger SPP blir ju irrelevant när ni använder andra regler för vad som räknas. Men då räknar vi alltså allt som normalt ger SPP plus sådana saker som man själv gör som leder till att en motståndarspelare blir CASad (bortsett från Diving tackle).
Förra året fick jag en fråga från ett annat bord om "too many players" på eran turnering. Vi löste det semi-bra. Jag tänker att ni ska slippa få frågan 137ggr under turneringen så ställer jag frågan nu.
Frågan är: Om en coach som har ett roster med 11 spelare och ställer upp 12 figurer på plan. Hur åtgärdar man situationen om det har spelats flera turns med för många spelare?
@kaju Bra fråga. Motståndaren väljer vilken spelare som ska plockas bort, den spelaren blir utvisad för resten av matchen. Det kommer inte backtrackas på något sätt om det upptäcks efter flera turns har förflutit. Vetskapen om att ens bästa spelare blir utvisad kommer förhoppningsvis göra att man tänker till och räknar sina spelare en extra gång.
På ditt svar så finns det ett kryphål till att rosters med 11 spelare kan fuska med 12 spelare på plan utan att få större konsekvenser.
Mina förslag är:
alternativ A) Motståndaren tar bort spelare som överskrider 11 spelare. Får ej välja bollhållaren.
alternativ B) Motståndaren tar bort spelare som överskrider 11 spelare plus en till (för att man har fuskat). Får ej välja bollhållaren.
alternativ C) Spela om matchen, den som har tagit för många spelare på plan får avdrag på sin speltid av matchtiden som har förflutit. (om båda spelare med 1timme och 7 min var. Tex om 20min av matchen har gått så börjar den som hade för många spelare på 47min kvar och den andra på 1 timme och 7 min)
Det är mina förslag. Det beror på hur komplicerat ni vill göra det.
Sen är det värt att förtydliga att man kan överskrida 11 spelare med Swarming.
@Oberwald_1 betyder det att en icke rostrad spelare kan få vara kvar på planen?
Tex ett Human roster med 4 blitzers och 7 lines. Personen ställer upp 4 blitzers och 8 lines på planen. Motståndaren tar bort en blitzer och vips är det 3 blitzers och 8 lines på planen vilket inte stämmer överens med rostret.
@kaju Du får gärna förklara vilket kryphål jag lämnade i svaret, jag tycker att min förklaring är ganska precis ditt alternativ A, förutom att bollhållaren inte är fredad, den kan också ryka.
Swarming goes without saying.
@Melisqus Bra fråga, Blitzern blir utvisad, linjemannen är kvar out of roster då det blir en kraftig nerf. @Smulzer återkommer med hur vi gör där.
Förslag om man har ställt in spelare som inte är rostrade. som i @Melisqus exempel.. Motståndaren får plocka bort valfri pjäs, och sen eftersom man då har 8 lines på planen men bara 7 på pappret, så får man själv ta bort en line som inte var rostrad.. Alltså man får själv välja vilken som helst av pjäserna som det fanns för många av.
Jag tycker det är bådas ansvar att se över lagen innan match. Båda har ju tillgång till den andres roster på tourplay., så detta ska inte behöva hända. Men en spelare som inte finns med på roster från början ska inte vara med på planen alls, dvs tas bort. Sen kanske ytterligare en som straff.
Jag tycker det vore helt sjukt om ngn har 11 pers på sin roster och sen ställer upp 12 på planen och sen eventuellt bara blir av med 1 spelare?! Visst den bästa kanske ryker , men det är ju helt klart fusk och min åsikt är att man då förlorat matchen och eventuellt hela turneringen. Mao inte bara bli av med 1 eller 2 spelare. Glasklart fusk och NAF-ban?.
om man däremot gör en @grumplekins och har 12 spelare på sin roster, ställer upp 12 på planen så är det ju förhoppningsvis bara ett misstag och man blir då av med 1 spelare. Mao fusk kan inte bevisas.
@83wotan Tyvärr händer det att spelare tror att de skall spela med alla figurerna de har i sin väska och eftersom de inte skall ha några reserver ställer de alla på spelplanen. Det har hänt att min motståndare har gjort detta och jag tror inte att det är medvetet fusk men jag tror att det är vanligare än man kan tro.
@kaju Javisst är det konstigt, men det går. Men vi är öppna för andra förslag. Personligen tycker jag det är hårt att bli av med två spelare ur sitt roster.
Angående kryphålet, nu förstår jag. Vi kör på tidigare lösning enligt @Smulzer
@83wotan det händer då och då ja, men godtrogen som jag är tror jag inte det är lika vanligt att någon gör det medvetet.
Ett minimum borde väl ändå vara att man blir av med spelaren som inte var med på roster +1 . Annars är det ett väldigt lindrigt ”straff”. Jag köper att folk gör misstag, men det är vanligare än vad man tror att folk fuskar med sina rosters ( iaf vad jag har hört internationellt).
Comments
@brocCooLi Jag tar på mig att det blev dåligt med regelpresentationen, jag försökte ett nytt grepp och köra det i fin mall på tourplay. Det blev inte bra även om mallen var fin, men nu vet vi det. Sedan tycker jag nog att en länk till discord regelkanal i orignalposten är bra, och ska kunna funka lika bra som att skriva ut allt här. Men man får tycka olika. Helt klart hade en dedikerad hemsida varit bra.
@Ionas Stimme gjorde nog misstaget att lita på mig och godkände i förväg.
@kaju Det är ett bra förslag att välja ut ett antal rosters för ranta.
Vad anser ni om att göra Alla rosters öppna efter deadline och rättning? Även om det blir innan ranta är gjord?
Jag ser gärna att rosters släpps efter att ni godkänt dom :)
@Oberwald_1
En nackdel utöver det som redan framförts är att man måste registrera sig för att kunna använda Discord, och det finns de som av olika anledningar vill registrera sig på så få ställen som möjligt online.
För att svara på frågan så är det väl kul om de offentliggörs direkt efter rättning.
Tycker själv att det vore kul att kolla igenom en massa lag i god tid före turneringen. Ranta med alla rosters i 4-5 timmar skulle väl inte vara det bästa sättet att ge även mindre besatta deltagare en bra chans att förbereda sig kanske.
Ni gör ett bra och tålmodigt jobb med arrandet tycker jag!
@Trolle Tack! Gött med positiva ord också, vi vill ju att 150 personer ska komma och så kul som möjligt.
Angående rosters så gör vi så att vi gör dom öppna efter rättning. Folk ska få tid på sig att gotta ner sig i alla byggen, och så hoppas vi Ranta väljer ut ett antal intressanta roster för hiss och diss.
tummen upp!
Ett tips, fast här får du kanske fråga de som går på mina turneringar, är ju att enbart ladda upp en PDF på forumet. Det har funkar bra hittills och jag tror inte någon klagat.
För att komma runt det här med mycket text osv.
Archie
@Oberwald_1 jo, men när en är Sveriges största turnering så tycker jag att vi kan ställa lite högre krav på er <3
och som jag tidigare sagt, discord är inte en officiell kanal för SWEBBA. forumet är det. mycket bättre att ha reglerna här och länka på discord till forumet.
men, se det så här: nu har ni något att förbättra inför nästa år. tråkigt om det skulle vara perfekt redan tredje gången :P
Räknas all cas?
@kaju Vi räknar allt som görs av en spelare på planen så att man kan fylla i CAS på spelaren i tourplay. Vi räknar alltså skador som tillkommer genom blocks, blitzes, foul, surf, secret weapon, both downs, skulls, ttm. Vi räknar inte failed dodges (inkluderar tail, diving tackle och arm bar), failed rushes, skador på egna spelare. Skriver in det i reglerna samt så kommer @CrazyWibe dra detta inför första matchen från scenen.
@brocCooLi Reglerna låg här i fyra månader så jag hoppas de få som inte vill ha discord har hunnit bygga sitt roster, annars löser vi det med dessa personer enskilt. Men vi tar som sagt till oss av feedback och försöker göra bättre till nästa gång.
Jag hoppas du lyckas göra en "tredje gången gillt" själv och faktiskt lyckas ta dig dit denna gång, så du får se hur perfekt organisationen på plats är :)
@Zimonyi Tack för tips! Tar med oss det.
@Oberwald_1 Om bara saker jag själv gör ska räknas som CAS så borde ju egentligen inte skulls när motståndaren blockar räknas heller.
Räknas CAS från failed dodge på motståndaren om jag använder Diving tackle för att få den att missa sin dodge?
Räknas att jag använder Shadowing för att följa efter en dodgeanda motspelare och på så sätt tvinga den att dodgea igen och kanske casas?
Detta mest för att påvisa att jag tycker det är ett krångligt sätt att räkna och större risk att folk räknar fel, men det gör egentligen inte så mycket; det blir ju kul oavsett :)
@Duckwing Skull ger ju spp för motspelare även om det bara hade räknats sådant som ger spp.
Vi tror att ni klarar av att räkna så här. Det ligger i allas intresse att registrera så många CAS som möjligt för att ta hem priset most cas. Räknar man på detta sätt kommer vi kanske se mer än Renegades och Tomb Kings i Cas-topplistan.
Nej shadowing ger inte heller CAS, och som jag skrev i förra posten så räknas inte failed dodges, inkluderat svans, glidtackling eller armkrok, och vi lägger till skuggning i den också.
Ja jag hoppas också det blir kul, det är förhoppningen med detta räknesätt.
nästan som att du förstår varför 'mitt' lag heter som det heter :D
Vad som normalt ger SPP blir ju irrelevant när ni använder andra regler för vad som räknas. Men då räknar vi alltså allt som normalt ger SPP plus sådana saker som man själv gör som leder till att en motståndarspelare blir CASad (bortsett från Diving tackle).
Tack för svar på tidigare frågan.
Här är en till om "Too many players"
Förra året fick jag en fråga från ett annat bord om "too many players" på eran turnering. Vi löste det semi-bra. Jag tänker att ni ska slippa få frågan 137ggr under turneringen så ställer jag frågan nu.
Frågan är: Om en coach som har ett roster med 11 spelare och ställer upp 12 figurer på plan. Hur åtgärdar man situationen om det har spelats flera turns med för många spelare?
@kaju Bra fråga. Motståndaren väljer vilken spelare som ska plockas bort, den spelaren blir utvisad för resten av matchen. Det kommer inte backtrackas på något sätt om det upptäcks efter flera turns har förflutit. Vetskapen om att ens bästa spelare blir utvisad kommer förhoppningsvis göra att man tänker till och räknar sina spelare en extra gång.
Ok tack för svaret.
Men jag tror inte du svarade på hela min fråga.
På ditt svar så finns det ett kryphål till att rosters med 11 spelare kan fuska med 12 spelare på plan utan att få större konsekvenser.
Mina förslag är:
alternativ A) Motståndaren tar bort spelare som överskrider 11 spelare. Får ej välja bollhållaren.
alternativ B) Motståndaren tar bort spelare som överskrider 11 spelare plus en till (för att man har fuskat). Får ej välja bollhållaren.
alternativ C) Spela om matchen, den som har tagit för många spelare på plan får avdrag på sin speltid av matchtiden som har förflutit. (om båda spelare med 1timme och 7 min var. Tex om 20min av matchen har gått så börjar den som hade för många spelare på 47min kvar och den andra på 1 timme och 7 min)
Det är mina förslag. Det beror på hur komplicerat ni vill göra det.
Sen är det värt att förtydliga att man kan överskrida 11 spelare med Swarming.
@Oberwald_1 betyder det att en icke rostrad spelare kan få vara kvar på planen?
Tex ett Human roster med 4 blitzers och 7 lines. Personen ställer upp 4 blitzers och 8 lines på planen. Motståndaren tar bort en blitzer och vips är det 3 blitzers och 8 lines på planen vilket inte stämmer överens med rostret.
@kaju varför ska man inte få välja bollhållaren?
@kaju Du får gärna förklara vilket kryphål jag lämnade i svaret, jag tycker att min förklaring är ganska precis ditt alternativ A, förutom att bollhållaren inte är fredad, den kan också ryka.
Swarming goes without saying.
@Melisqus Bra fråga, Blitzern blir utvisad, linjemannen är kvar out of roster då det blir en kraftig nerf. @Smulzer återkommer med hur vi gör där.
Förslag om man har ställt in spelare som inte är rostrade. som i @Melisqus exempel.. Motståndaren får plocka bort valfri pjäs, och sen eftersom man då har 8 lines på planen men bara 7 på pappret, så får man själv ta bort en line som inte var rostrad.. Alltså man får själv välja vilken som helst av pjäserna som det fanns för många av.
Jag tycker det är bådas ansvar att se över lagen innan match. Båda har ju tillgång till den andres roster på tourplay., så detta ska inte behöva hända. Men en spelare som inte finns med på roster från början ska inte vara med på planen alls, dvs tas bort. Sen kanske ytterligare en som straff.
@Oberwald_1 Kryphålet som jag ser det är detta som jag skrev tidigare:
"På ditt svar så finns det ett kryphål till att rosters med 11 spelare kan fuska med 12 spelare på plan utan att få större konsekvenser."
Jag tycker det vore helt sjukt om ngn har 11 pers på sin roster och sen ställer upp 12 på planen och sen eventuellt bara blir av med 1 spelare?! Visst den bästa kanske ryker , men det är ju helt klart fusk och min åsikt är att man då förlorat matchen och eventuellt hela turneringen. Mao inte bara bli av med 1 eller 2 spelare. Glasklart fusk och NAF-ban?.
om man däremot gör en @grumplekins och har 12 spelare på sin roster, ställer upp 12 på planen så är det ju förhoppningsvis bara ett misstag och man blir då av med 1 spelare. Mao fusk kan inte bevisas.
@Oberwald_1 det du svarade på melisqus fråga var konstigt.
Det betyder att man får spela med en spelare som inte finns med på rostret.
@83wotan Tyvärr händer det att spelare tror att de skall spela med alla figurerna de har i sin väska och eftersom de inte skall ha några reserver ställer de alla på spelplanen. Det har hänt att min motståndare har gjort detta och jag tror inte att det är medvetet fusk men jag tror att det är vanligare än man kan tro.
Detta skedde på första året vi hade sm i Sala. En Chaos dwarf som hade 11 på roster men ställde ut 12.
Vi beslutade på plats att först tar motståndaren bort 1 spelare för för många på roster sen en till för straff för många på planen.
Detta resulterade i båda bulls åkte.
Det va rätt hårt för ett misstag han gjorde.
@kaju Javisst är det konstigt, men det går. Men vi är öppna för andra förslag. Personligen tycker jag det är hårt att bli av med två spelare ur sitt roster.
Angående kryphålet, nu förstår jag. Vi kör på tidigare lösning enligt @Smulzer
@83wotan det händer då och då ja, men godtrogen som jag är tror jag inte det är lika vanligt att någon gör det medvetet.
Ett minimum borde väl ändå vara att man blir av med spelaren som inte var med på roster +1 . Annars är det ett väldigt lindrigt ”straff”. Jag köper att folk gör misstag, men det är vanligare än vad man tror att folk fuskar med sina rosters ( iaf vad jag har hört internationellt).
Tycker det är rätt rimligt. Var ju ett jäkligt stort misstag coachen gjorde .