World Cup 2027 committee

135

Comments

• Jag är imponerad av alla tre.

Det är förstås mer ansträngande att åka till USA, men det finns en poäng med att låta VM vara mer än en tävling som sker i Europa.

• edited December 2024

De har lite optimistisk riskmarginal i budgeten, och har räknat med minst 2200 deltagare vilket jag ser som lite skört.

USA har en organisationsform som medger vinst till arrangörerna vad jag kan förstå vilket jag är fundersam kring men inte ser som en dealbreaker.

Nya Zeeland ser jag som ett övningsbud, lite som nån pajas som ställer upp i förbundskaptensvalet och håller fram en annan kandidat - bra att delta i processen.

Övriga tre är seriösa och alla har styrkor och svagheter. Malta leder för mig just nu men har i fatet att de hade EB för inte så länge sen.

• håller med grumple här, själv ser jag malta som det mest lockande, och tycker frankrike har lite skumt med risk marginalen med att minst vara 2200,

om jag skulle sätta dem i 1-4 placering blir det, malta, frankrike, usa, nya zeeland,

• Det är inte bara att de budgeterat för minst 2200 deltagare, deras riskkalkyl är under 5% också vilket är vågat när kostnaderna ska summeras först om tre år.

• För mig så ser Maltas bud starkt ut och har uppbackning av åtminstone ministrar. Verkar tryggt.

Frankrike är ett gott alternativ.

USA är säkert bra, men jag är personligen tveksam till att resa dit.

Nya Zeeland vore kul, men jämfört med övriga så har dom inte mycket att komma med.

• Min största invändning mot Dallas är att åka till en plats där privatpersoner bär skjutvapen hur de vill, det känns inte helt bekvämt.

Men jag skulle ändå åka dit.

• Jag har pluggat i Texas. Det känns bra mycket säkrare än här och folk är generellt mycket mer vänliga. (det är lite skoj när nån snubbe i cowboyhatt rör vid brättet och nickar mot en på gatan).

Dallas var iofs den staden jag gillade minst i Texas. Men skulle åka tillbaka om dom vinner budet.

Jag fattade inte @grumplekins logik runt budgeten. Det är väl positivt om dom kan göra vinst? Lockar fler seriösa aktörer i framtiden och ger en buffert för oförutsedda kostnader eller möjlighet för ökad marknadsföring. Tror inte någon blir rik på att anordna turneringar direkt.

Bra att vi har åtminstone tre starka bud.

• Jag tycker Malta ser mest najs ut, min målsättning är att kunna ta mig till ett VM inom några år och Malta är lättare än USA som jag ser som nr.2.

• Tycker personligen USA låter både kul och helt rätt om vårt lilla spel ska växa. Om man dessutom verkligen vill kalla evenemanget just World Cup med självaktning blir det väl lite bakvänt att alltid köra i Europa liksom.

• @Oxinotl jag tycker att de ska redogöra för villkoren och formerna. NAF brukar gå in med stöd på olika sätt, jag vill veta om de resonerar så att de pengarna isf går tillbaka om det är överskott. Det är inte i första hand ATT de bildar ett bolag utan mer att det medför en del frågor och krav på redovisning osv.

• Jag tycker att det börjar bli dags för en world cup utanför europa och röstar därmed på Texas

• Det är förstås upp till var och en, men då det pågår en frågeomgång i det fördolda just nu där de som lagt bud förväntas svara har nog vi representanter större glädje av uppslag till frågor just nu än att folk indikerar sin preferens. I den bästa av världar kan vi återrapportera och ge er underlag för mer informerade uppfattningar.

• Hej, på Facebook är det en tråd om säkerhet för hbtqi+ personer i anslutning till om det skulle förläggas i Dallas, vore spännande att höra hur de andra kandidaterna resonerar i frågor kring inkludering och att göra eventet så att folk känner sig välkomna.

en annan är hålltider inför och tankar kring kommunikation och sådär, om det finns planerade tidpunkter för utgivning av info eller liknande?

(i Alicante upplevde jag lite radioskugga framförallt inför, men väl på plats gick ju det mesta som smort. I mitt tycke alltså.

är inte helt klar över vilken info jag vill ha innan och när, men om jag vet när nästa infodump är så skulle det nog göra mycket)

• Om man lyckats förlägga Eurobowl i Ungern, så borde Texas utan tvekan ses som ett steg i en betydligt bättre riktning för hbtqi-biten, sett till både lagstiftning och allmän opinion. Sedan är frågan om ”säkerhet” klurig. Vad omfattar det mer specifikt i sammanhanget? Men det är tipptopp att ämnet adresseras.

• Tror att frågan är minst lika rimlig inför Ungern också, men att man tog upp den för Texas pga att det var World Cup bud.

Jag skulle gärna se det talas om för EuroBowl också, även om de inte är en lika "big deal".

• @Drexxl Det står tydligt i EuroBowl charta vilka som får anordna EuroBowl :)

Jag förstår din poäng.

• jag förstår inte hur du tycker Texas är ett betydligt bättre steg @Bitter. speciellt inte med utvecklingen som skett de senaste åren i USA med t.ex. aborträtten och nu när Trump kommer vara president.

• edited December 2024

Pratar vi säkerhet så är Östeuropa mycket säkrare än vad Sverige är i dagsläget. Hbtqi biten är däremot mer förtryckt då dom kör på old School katolska värderingar. Är man däremot någon som faller in under hbtqi så är risken minimal att något skulle hända dig just för dina sexuella preferenser, precis som här.

Dallas USA varför skulle det vara problem med säkerheten för hbtqi i usa? Hade jag haft råd att så hade Dallas lätt fått min röst (om jag nu hade haft en sådan).

avslutningsvis - vad jag märkt sedan jag upptäckte detta underbara spel i april 2023 märkt att det är det mest inkluderande och öppna jag någonsin stött på. Jag är helt övertygad om att communityn tar hand om varandra oavsett vart dessa turneringar genomförs. Jag tycker att alla ska vara välkomna , oavsett vart man står på dom olika skalorna i världen.

• Jämför lagstiftningen i Ungern med den i Texas så förstår du nog vad jag menar. Gör sedan samma sak med opinionsundersökningar kopplade till attityden gentemot hbtq-personer. Exempel: Homosexuella får ju gifta sig och adoptera barn i Texas. Den diskussionen är ju inte ens på amöbastadiet i Ungern.

Inte med det sagt att Texas är problemfritt, det är bara betydligt bättre än Ungern, vilket var min poäng.

• jag har funderat på om inte inkluderingsfrågan bör ställas till alla men nu har ju mandat från folket. Jag stoppar in den i kommitteforumet.

fråga om info punkter är också bra, tar den med!

• Texas är allmänt svartlistat som resmål för hbqti-personer av intresseorganisationer. Det beror till stor del på lagstiftning som är på gång, men inte passerat systemet än.

Med det sagt är Dallas som jag förstått det en väldigt öppen och tolerant stad, och som påpekats ovan är BB-communityt allmänt öppet och tolerant.

Jag tror frågan ska ses mer i ljuset av inresa med eventuella besvär vid passkontroll osv, politisk stabilitet över de kommande åren samt rättigheter vid eventuella behov av sjukvård eller eventuella göranden med rättsapparaten.

Det blir nog mest dumt om vi ska spekulera kring svaren härifrån - men att frågorna lyfts är bra, och vissa av oss kan ha insikt såklart.

jag tycker frågan är aktuell kring Ungern också. Det finns en kluvenhet i allt detta för mig och många andra. Å ena sidan är ju arrangörerna trevliga och man vill gå på deras fest och inte vägra dem som råkar bo i ett tråkigt land att det händer nåt kul, men å andra sidan vill man ju att alla ska känna sig välkomna inte bara på festen utan även i landet som sådant.

Mitt förslag är att frågan väcks till alla arrangörer och att vi försöker diskutera det här utifrån svaren i första hand. Det är viktigt att det tas, och viktigt att det blir ett inkluderande VM, men inte så viktigt att vi har långa debatter om vilket land som är värst eller försöka få det till att vissa länders befolkning misstänkliggörs eller förolämpas. Känner jag.

Och ni har alla en röst i någon mening, vi som är valda företräder er. Jag kommer lägga tid på att utvärdera buden och argumentera för det jag tycker är bäst men jag kommer rösta så som jag uppfattar att "Sverige" vill.

• Att vara homosexuell kan man nog i nuläget komma undan med på många platser, särskilt om man döljer det i risksituationer.

De andra delarna av hbtq+ är det dock svårare för. Det finns många platser på jorden jag inte skulle vilja vara trans eller queer på, både Ungern och Texas bland dem.

• tack, då förstår jag mer hur du menar @Bitter.

men som ickebinär och som inte klär mig enligt 'norm' så känns framtiden väldigt osäker och farlig i Texas, även om stora städer som t.ex. Dallas alltid är bättre.

• Jag tänker att en skillnad mellan EuroBowl (i detta fall Ungern) och World Cup (Texas i synnerhet) är att vi faktiskt har något att säga till om när det avgörs var World Cup ska hållas. Det kommer ske en omröstning och det finns möjligheter att diskutera och skapa opinion på ett annat sätt.

EuroBowl har ett regelsystem för vilket land som får arrangera. Vi har begränsade möjligheter att påverka det. Även om det såklart går att ventilera och informera handlar det mer om att säga ”Jag kommer inte åka pga dessa anledningar!” och att lobba för att se över hur EuroBowl fungerar.

• edited February 3

Hej kära vänner!

Sverige har fått tre röster att tycka till om var World Cup 2027 ska hållas.

Kandidaterna är:

Dallas, USA.

Malta

Dijon, Frankrike.

Jag @grumplekins och @Oberwald_1 är dom som röstar.

Vi vill gärna veta vad Svenska Blood Bowl Community tycker.

Slutdatum för omrösting är 15:e Feb. Så det är bra om vi får ett hum vad folk tycker innan vi lägger vår röst.

Var vill du att World Cup 2027 ska vara?

Varför vill du just att det ska vara där?

• Högst personliga åsikter.

Jag vill att det ska vara på Malta. Jag vill åka dit och jag missade EM där.Dessutom såg deras presentation mycket bra ut.

Var borde VM gå? Frankrike. Mer folk än vad man skulle få i Frankrike vet jag inte hur man åstakommer.

USA bör få ett VM förr eller senare, men inte när Frankrike ställer upp med ett bud.

Slutsats: Frankrike, utan tvekan det största event Blood Bowl haft.

• Jag hade gärna sett Frankrike.

• jag vill nog Malta men kan hålla med om Piddens resonemang.

så blir nog Frankrike för mig med.

• edited February 3

Högst personlig åsikt:

USA. Alla WC hittills har varit i Europa vilket är fullt rimligt med tanke på att majoriteten av spelarna finns här, men för spelets utveckling är det dags att även andra ställen får en chans att anordna. Ett WC i USA kan komma att bli en mindre turnering än senast, men även det är fullt naturligt enligt mig.

Slutsats: USA, för Blood Bowls skull.

Sign In or Register to comment.