Spelarmöte Stockbowl slutspelsdagen

Hej alla!

I vanlig ordning blir det spelarmöte på slutspelsdagen nu på söndag efter spelad finalmatch. I ovanlig ordning kan inte kommish (@Juiblex ) närvara, så helt utan bananrepublikvibbar kommer mötet genomföras under ledning av styrelsen (genom mig).

På dagordningen finns en så länge en punkt, som jag redan lyft i annan tråd - nämligen att överge det nuvarande systemet till förmån för Tourplay. Mer konkret info om mitt förslag finns där i tråden.

Övriga förslag till spelarmötet kan lämnas in genom inlägg här i tråden (helst) eller muntligen på plats under övriga frågor (mindre helst).

Obs!

Spelarmötet skiljer sig från årsmötet i två viktiga avseenden:

• Det är inte ett formellt beslutsfattande möte i föreningen, så "rösträtt" är ett lösare begrepp här
  • Det är ffa rådgivande till kommish, som tillsätts av styrelsen och fattar enväldiga beslut

Mao, det handlar mest om en möjlighet att lyfta tankar kring hur vi vill göra, och är inte ett möte som måste komma fram till något.

Jag kommer försöka framföra det som sägs till kommish och eventuella frånvarande styrelsemedlemmar inför faktiska beslut kring hur säsong 40 blir.

Comments

• @Juiblex är min ständiga ledstjärna, så jag kommer inte heller närvara.

Jag vill dock lyfta frågan om gruppindelning. Jag tycker att Blood Bowl är roligast mellan ungefär lika lag, team value mässigt. Att rookielag möter andra rookielag och lag som haft flera säsonger på sig att utvecklas möter andra sådana lag. Säsong 39 hade en annan filosofi när det gällde gruppindelning. Jag fattade inte riktigt motivationen bakom den, men säkert fanns den där.

Hur kommer det se ut framöver, finns det en uttalad filosofi när det gäller gruppindelning, eller kan det bli lite hur som helst? Bör det finnas någon form av styrdokument eller bör det vara upp till commishgruppen att testa nya grepp och infall när inspiration infinner sig?

• jag kommer till Alpha efter lunch. Är spelarmötet efter finalen, eller körs det innan slutspelet?

• @Juiblex kanske vill svara här men jag kan skissa lite allmänt:

• det har varit lite olika principer, av olika slag historiskt - lagens nivå och typ och coachernas egenskaper har spelat in tidigare.
    • med det sagt har jag ingen inblick i hur det gick till den här säsongen mer specifikt
    • det finns inget styrdokument eftersom kommish utses som enväldig och med behörighet att fatta tävlingsrelaterade beslut
    • i grunden är nog den modellen sund - dvs att det inte finns något av föreningen bindande - men det betyder ju inte att man inte kan vara tydlig eller redogöra för de principer man tänker tillämpa.

• Tack @grumplekins. Ni kan kanske lyfta det som en diskussionspunkt iaf. Eller så är jag den enda som inte var så förtjust i gruppindelningen i Säsong 39, och det finns inget behov av en diskussion.

• Jag tror absolut vi kommer ta upp det, men då du lyfte det och varken du eller @Juiblex som gjort grupperna är på plats på söndag så kändes det vettigt att inleda en skriftlig diskussion lite.

Allmänt tror jag inte ens man ska försöka "göra alla nöjda" - ibland får man möta lag som passar ens bygge dåligt, och det är en del av spelet. Men det betyder inte att det inte kan finnas skäl att diskutera hur man gör.

Om vi går över till tourplay och resettar alla lag kommer vi kunna köra ren lottning nästa säsong vilket är en variant att diskutera. Kan bli kul.

• Jag håller med om att det inte går att göra alla nöjda, tex vill ofta stunties ha lite inducements och kanske föredrar mera spretiga grupper. Eller så är det någon som älskar Star players och vill ha större skillnader därför. Det går heller inte att få till det perfekt oavsett filosofi. Det händer ofta att någon känner sig missunnad eller utsatt hur man än delar grupperna.

Denna diskussion är heller inte ny, vi hade den redan i forntiden när jag var commish. Ibland testade vi olika indelningar, men på det stora hela kändes det bäst att fördela efter TV och antal spelade matcher/säsonger. Jag tror alltså fortfarande att en uppdelning efter lagens utvecklingsnivå är det som generellt ger flest jämna och roliga matcher.

• edited December 2024

Gruppindelning är knepigt. Det är svårt att göra statistik på det då folk kommer och går från ligan men ibland känns det som att jag möter vissa coacher rätt ofta och andra inte alls*. (Det kan ju bero på det där med antal spelade säsonger) Jag vet inte hur praktiskt genomförbart det är med alla andra hänsyn som behöver tas men jag skulle uppskatta om man försökte se till att coacher som var i samma grupp i säsong X så långt som möjligt inte hamnar i samma grupp i säsong X+1

• Jag vill föreslå att vi skippar cappen på redraft-pengarna. Vi har än så länge aldrig provat att köra med grundreglerna utan bara använt de alternativa reglerna med begränsad budget, men det är på tiden att vi är modiga och prövar att låta redraftande lag få alla de pengar de förtjänat.

• Så, vad sades på mötet?

• mina anteckningar nedan. Men kom ihåg att de speglar olika saker som sas, dvs inte någon konsensus mötet nådde, och att mötet bara är rådgivande. Har inte hunnit förtydliga heller varför något kanske verkar otydligt - fråga isf!

• Tack, ser ut som det blir nytt lag och tourplay nästa säsong.

• hade jag inte bott ute i vildmarken så hade ju jag också varit med i denna liga, gillar att ni inte bannat några mega-stars (blood bowl ska ju vara svängigt 😂).

• När tunneln öppnar förväntar vi oss din närvaro. Har inte koll på exakt var tunneln går, men jag förmodar att det är direkt hemifrån dig till Alphaspel. Allt annat verkar ju feltänkt.

• Jag instämmer!!! Alla tunnlar borde dessutom gå till alphaspel!

Sign In or Register to comment.