NAF-presidentvalet

2»

Comments

• NAF-medlemsskapet är ju nästan gratis, speciellt med tanke på att man fick ett par tärningar och markörer. Oavsett hur det utvecklar sig så är allt engagemang bra engagemang så länge det håller spelet i liv :).

• Som jag ser det här vi idag 3,5 olika viljor av vad BB är, kan vara...

Skulle bra kul om någon kunde få dessa 3,5 viljor att dra åt samma håll... det är en utopi men en trevlig vision....

Dom är som föder följer

- GW

- Cyanid BB3

- NAF

- Fumbbl är min 0.5 då dom har alla teams, tävlingar osv osv

Att få Cyanid och GW att koordinera sig vore härligt, men känns väldigt avlägset...

Att få GW att bry sig om dom större turneringarna vore också trevligt...

Att ifrån NAFs håll försöka lösa denna knut är ju ett heltidsjobb (utan lön)... men det skulle gynna BB brett, även GW och Cyanids fickor....

Att koordinera brädspelandet Fumbbl och BB3 så att dessa tre plattformar kan fånga upp och tillgodo se att det är samma spel, men olika plattformar...

Det kommer ju tyvärr inte att ske, men idén är fin...

• Alla vill väl bara ha samma regler och grejer överallt liksom?

men för mig är det NAF som är ”facit”. Det är en brist när de andra Inte har något NAF har. Ribbit.

• Är väl iofs inget fel att undersöka hur regler skall antas till NAF, men det verkar korkat att inte använda sig av det som GW släpper, om det inte är uppenbarligen uselt/obalanserat.

• Finns det någon sammanställning av skillnaderna mellan de 3,5 ovan i dagsläget, rent regelmässigt?

• @Bitter Så här:

GW publicerar nytt. Fumbbl inlemmar allt väldigt snabbt. Cyanide hinner inte med, de har bara en delmängd (saknas många lag, regelimplementeringar, inducements, starplayers osv). NAF styr över turneringsscenen och samarbetat med FUMBBL. Vill man spela ”rätt regler” på dator är det fumbbl som gäller.

• Ok, tack för förtydligandet. Men i fallet Cyanide, handlar det mer om tid/kostnad än en ovilja att följa GW?

Fumbbl verkar ju inte använda alla Starplayers (läs: de lag jag gillar bäst får inte använda sina bästa Starplayers). Nu är jag ju absolut inget fan av Fumbbl eller brädspel på dator överhuvudtaget, men det kan tyckas lite Stuntyfientligt.

• edited February 6

Cyanide-situationen skulle jag säga bottnar i många saker, här är en lista: kompetens allmänt, BB-specifik kompetens, lyhördhet, pengar, prioriteringar, projektplaner

Fumbbl har nog alla starplayers vad jag vet - vad tänker du på?

Det finns olika miljöer i FUMBBL så vissa kan ha specialregler.

• @Pidpad inte för att vara djävulens advokat här... men GW lyckas ju knappt göra det mera förstått förens andra Erraten släpps på problemet... Samt att dom nu även inför den Powerkreep som 40K har haft länge när dom släpper nya böcker... dvs nya lag tenderar att vara mera OP...

@Bitter Nja... Om vi utgår från GW regler som core regler så är det ju dom som används (efter vissa errater/FAQuer)... Men i grundreglerna så finns det ju bara 3 olika tiers.

NAF följer GWs regler fullt ut, men inser att vissa teams är för starka/svaga i endast 3 tiers så därför har vi 4-6 tiers i turneringar (beroende på TOs inställning).

Fumbbl är den plattform som mest överensstämmer med reglerna fult ut och är även snabba på att implementera ändringar när dom uppstår. Dock så är den helt ideelltdriven och behöver donationer för att överleva (tack vara fumbbl och NAF) så överlevde BB 2000-talet när GW inte gjorde något med det. Men fumbbl är gammalt och kör Java script och grafiken är retro....

BB2/BB3 Efter några år så fungerade BB2 väldigt bra och hade nästan samtliga lag och möjligheter för att skapa ligor och turneringar fullt ut, men kör då på BB2016 reglerna.

BB3 är tänkt att spela på 2nd Season (nuvarande regler), men här har GW/Cyanid tappat bollen så många gånger att det är ett under att vi fortfarande har ett spel med "nära" nog nuvarande regler.

Dock så är kommunikation mellan speltillverkaren, GW och den spelarstab som dom knutit till sig i vissa stunder obefintliga och spelskaparna kör sitt egna race/tolkningar, istället för att lyssna på spelarstaben/NAF. Så BB3 idag nästan samma regler som brädspelet. Dom har precis nu släppt turnerings admin paketet...

Ex på regelskillnad;

Foula en liggande person med Foul Apperance så behöver du lyckas med 2+ för att få göra det (precis som vid en Block/Blitz). Medans i TT så behöver du inte göra en test mot FA.

Finns med säkerhet flera små förändringar att nämna...

BB3 lider även av utbudet av nya lag går väldigt långsamt, samt utbudet av Star Players även är begränsat... i Nuvarande takt så kommer BB3 har samtliga lag inkluderade inom 3 år...

Om BB3 kan man även skriva om timmar hur dåligt detta har sköts från Cyanid och GW... men jag väljer att säga att idag så fungerar spelet bra med dom lag/SP som finns, det går att spela turneringar (men väldigt tidskrävande för Admins), då mycket behöver skötas externt... Dom nya admin reglerna har precis släppts och nu är det möjligt att köra resurection ligor/turneringar, men återigen så måste admins gå in och lägga till både pengar och SPP för varje lag, för att man skall kunna bygga ett lag enligt nuvarande turneringsformat. Återigen det är möjligt, men kräver mycket handpåläggning....

• @Juiblex GW har aldrig varit bra på att vara tydliga :D

• Jag provade att spela några Halfling-matcher när jag skulle komma ihåg spelet. Griff, Deeproot och Cindy var inte valbara trots tillräckligt med petty cash. Samma med Bomber Dribblesnot för Goblins.

jag vet att det är väldigt potenta starplayers, men de är ju godkända av GW och det är inte som att stuntylag blir fullständigt ostoppbara med dem. Åtminstone inte med mig som coach. 🙂

• Var spelade du de matcherna? Black box?

• Ang vissa starplayers så är de bannade från box men om du gör en liga så är de valbara.

• Som stuntycoach är jag kränkt och får mer vatten på min dataspelsföraktande kvarn. :)

• Bring back Deamons of Khorne!!!

• @brocCooLi Har inget med presidentvalet att göra. Men jag har bett @Pellevin göra comeback till @Bitter -bowl i sommar.

• @Ionas for president!!

Sign In or Register to comment.