Sala Analoga Spelförening Svenska mästerskapen i Blood Bowl! 28-29 Jan 2023

18911131418

Comments

• Själv håller jag på att stress måla ett lag, om jag inte hinner måla klart så har jag ett lag jag lånar av en vän, för jag tänkte ju som det brukar vara på turneringar att målat lag var ett krav även om det inte stod, men förstår också det som säg, nu är det för sent för att göra det ett krav, men är ju alltid ett plus att ha målade figurer ( och ja det tycker ändå jag som har typ målat 20 figurer själv över typ 5 år, ) så om man inte har ett målat lag, skriv i tråden och kolla om det finns något man kan låna av någon,

• @Aos @KaithOEX Det finns absolut inget negativt med att folk antar att det är krav på målade figurer. Jag känner att det blir lite dubbla budskap här. Dels för att man antagit att det varit ett krav och därför känt sig tvungen att måla, dels att det är dåligt att det inte är ett krav eftersom det oftast är det i turneringar.

Om ni väldigt gärna vill spelat något av era omålade lag så gör det. Men ni kan ju lista ut vad övriga i det här forumet kommer tycka om det när dom möter er.

• Jag tar med lite extra snoddar så vi kan märka eventuella omålade lag. Om någon kommer utan målat lag lär det vara någon ny och då hoppas jag vi kan vara positiva och välkomnande som kollektiv.

• ursäkta att jag lägger mig igen det börjar bli lite tråkig stämning med detta att måla figurer.

Klart är att de är härligt att se målade figurer men ibland räcker inte tiden och man kanske vill spela sitt nyinköpta lag.

En enkel lösning då är väl att i allafall måla basen i olika färger för varje pos. Då är det lätt för motståndaren att se och du kan måla om basen när du väl tar dig tid att skapa.

Jag tycker ibland att det är svårt att se på målade figurer vilka som är vilka.

• Är absolut inte för att skapa negativ stämning från mig, är bara tydlighet jag hade önskat 😅

• Känner precis som @mrselecta .

Supertrevligt med vackert målade lag. Men det som är viktigt är att man kan se vad som är vad och där är färgadebaser och tydliga skillmarkeringar det viktiga.

Mötte ett vackert målat Elven Union lag på min första turnering. Men jag kände inte igen figurerna och positionsmarkeringen var en supertunn linje på basen som inte syntes i den något skumma lokalen. Hade mycket hellre mött ett lag som var mindre vackert men där man kunde se skillnad på pjäserna.

• Så länge man kan "enkelt" avgöra vilken position varje figur har så är jag på!

Hellre mera Blood Bowl än elitisktiskt, sedan räcker det väll med 3 färger...

Ser fram emot nästa helg (brukar ju tyvärr snabbt gå över redan vid väderslaget...) :-D

• edited January 2023

Jag tror lite vi gör detta till ett större problem än vad det är, Säg att kanske 5% - 10% av spelarna kommer med ett omålat lag. Då är det ca 4-9 spelare. Det tror jag vi kommer kunna hantera.

Tror också att alla har ambitionen att spela med ett målat lag. Det var nog mer fråga om hur mycket målat det ska vara.

Håller med @ionas att det ibland kan va väldigt svårt veta förstå vad man möter även om det är ett toppmålat lag.

• på world cup när det var i Italien så mötte jag en italienare som hade ett omålat metalldvärglag och inte kunde någon engelska :D

det gick bra att spela blood bowl ändå, och på ett sätt är det ju en match jag fortfarande minns jämfört med de övriga 8 matcherna?

men ja, det är kul med färg om en har möjlighet till det.

• @Cindurion Jag har PM:at dig

• @Smulzer @Oberwald_1 jag hänger med och tolkar det som att det är en liten miss bara. Rimligt och klart förlåtligt i min mening när det finns större frågor att tackla inför ett sådant evenemang (Vi hade ju en hel del fix inför EB Sverige när vi arrade det i Örebro). Håller också med om att det är för sent att ändra regler för deltagande så här nära evenemanget. Tycker dock att det är ett rimligt krav som alla NAF-rankade turneringar borde ha men det är en community diskussion som hör hemma i en egen tråd helt klart. Ser fram emot att komma och spela!

Jag har en liten anekdot om omålade figurer på en stor turnering. När Sverige mötte Portugal i Porto så mötte jag inte helt målade Wood elves och var då lite sjysst att jag inte kallade på en domare. Det var målningskrav på den turneringen. Det var också första matchen på dag ett och Portugal var sena om jag minns det rätt. Jag var trött och blev lite shockad samt orkade inte tjafsa och sedan tappa tid för min match då schack-klockan inte var med. Idag hade jag kallat på en domare och frågat med en trevlig ton om vad som gäller för de omålade figurerna. Onödigt att vara otrevlig mot min motspelare men det var ändå ett regelbrott på EB.

• En påminnelse till samtliga. Bara 1 dag kvar till den 13e när rosters ska vara inskickade!

• Hoppar in i måleriet.

Många har awsome målade lag men svårt att skilja på positioner. Då jag själv har lite nedsatt syn så älskar jag när jag möter ett lag med olika färg på baserna.

Kram på er alla...längtar tills vi möts ❤️

Love, Peace & Beard. Blood Bowl forever 😎

• Är det flera än jag som har insett att detta är om två veckor och inte nästa vecka som jag fick för mig i morse???

Mycket besviken på att jag behöver vänta ytterligare 7 dagar…

• Mm insåg d själv oxå ikväll.. 😢

• @Juiblex va säger du!! Vi ska ju vara på ledar bordet! 😅

• @mrselecta Cerathi kommer inte delta i så ni kommer få @KaithOEX i erat lag

• Tråkigt för Cerathi men skönt att det löser sig. KaithOEX skulle ju vara med oss i eurobowl men kunde inte så det ska bli kul.

• Med flera timmar till godo så är nu Looking for Groups rosters inskickade :-)

• ebas signeringen stängde tidigare än tänkt så ser ut som att vårat lag får vara med nästa år istället!

• @Cindurion ja skickar ett PM

• Roster kommer in snart! Är på väg hem från en match!

• @Drexxl 13:e var sista dagen för rosterinskick, inte ENDA dagen 😉

Men det är lugnt vi saknar fortfarande en roster från lag Smashed Burger, så ni var inte sist.

• Här kommer utkast lagfördelningen för SM 2023. Jag reserverar mig för eventuella missar och kommer kontrollräkna när jag gått igenom alla Rosters en gång till, Men håll till godo!

• Snyggt @smulis!

• edited January 2023

@kaju Tack! Kul få lite statistik osv

Kommer lite mer sen på vart alla vallfärdar från för att spela i Sala

Summering så är de 84 deltagare fördelat på 28 lag

• Inge Goblins, Nurgle, ogres eller EU.

• Wow orcs och Khorne långt över wood elfs. Är de så svårspelade nu? Skaven fler än Woodies så kul att se för mig :)

• @mikethemachine Wood Elves är väldigt bra fortfarande, men är väl alltid lite underrepresenterade.

Orcs och Khorne är bra men borde kanske inte va top 2 mest spelade 😊

Bara 2 Dvägar!

• @Aos 2 Dvärgar är 2 för mycket….

Glöm inte bort deras kusiner Chorfsen, 4 av dom kommer också…..

så totalt 6 tråkiga spelar som saknar vänner…. :-D

Sign In or Register to comment.