Fast nu efter att ha läst både s 42 igen och reglerna för passning så håller jag med om att reglerna bör tolkas som att målet för passen kan väljas när du vill, utan några inkonsekvenser i formuleringen (fast de kunde allt ha varit tydligare på s 42)
Gillar inte att man kan använda Pro obegränsat antal gånger per runda, t.ex. för att slå om Pro. Tror inte det är meningen, kanske. Stalling i BB3 lär bli rätt horribelt. Bara gå in i en Pro-loop om man ligger under tills motståndaren ledsnar.
@Duckwing Pro låter dig rerolla exakt en tärning. Även om det inte står att man bara får använda pro en gång, så får man aldrig rulla om samma tärning två ggr.
Du och jag spelar match. Du leder turn 15. Jag aktiverar min spelare med pro, och har inte lust att förlora. Jag gör en rush. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Ad infinitum. Till slut dör någon av oss utan att jag har förlorat.
Det är nya tärningar jag slår om varje gång (Pro-slagen). Det står att man får slå om en tärning - men det är för att skilja det från två eller tre i dice pools. Det står under ens aktivering, men det är för att Pro inte ska gå att använda för Catch eller Landning vid TTM. Var i reglerna finns det stöd för någon annan tolkning än att Pro är en skill som måste bannas i avvaktan på errata?
@Pertan Men du får ju inte rerolla en rerollad tärning väl? Så hur kan du i evighet rulla om? För oavsett så slår du ju om tex "rushen" med Pro.
Mitt första Pro-slag är för att se om jag får slå om rushen. Alla övriga är för att se om jag får slå om föregående Pro-slag, i en oändlig regress. Det är nya slag varje gång, oändligt många.
nej alltså det är uppenbart att det inte är avsikten. Men tills vi vet vad de ”egentligen tänkte” kan vi inte avgöra hur skillen ska funka.
Det är möjligt att Pro är en skill man ska få använda bara en gång eller flera gånger under sin runda. Det är möjligt att Pro bara ska få användas på misslyckade slag eller på alla slag. Det är möjligt att omfånget för Pro ska ändras så man inte får slå om Pro. Men det går inte att avgöra vilken av alla dessa avsikter som ska gälla.
Det här är bara ett exempel. Den här regelboken är inte en bra produkt att utgå ifrån om man vill kunna räkna med att man är överens med en ny motståndare om vilket spel man spelar.
Jag tror att man med enkelhet kommer komma överens med sin motståndare om vad som är det mest logiska och rimliga i given PRO-situation. Man måste ju inte dumtolka regelboken så fort den ger minsta lilla utrymme för det.
Tills att allt som verkligen går att tolka på flera hyfsat rimliga sätt får man väl komma överens med sin motståndare eller TO vad det är som gäller, och göra det bästa av spelet tills att allt är färdig-erratat. Vi får inte glömma att det som med allt annat nyproducerat kommer barnsjukdomar. Det kommer ordna sig, vi kommer ha kul med BB2020!
@Oberwald_1 Ja, alltså i en enskild match är det ju inga problem, men då det finns så många barnsjukdomar och man kanske inte ens är medveten om dem själv förrän de uppkommer så är det ett problem på ett större plan att det är så knasigt skrivet. Men visst kommer vi hjälpas åt.
Du får rerolla EN tärning med pro under din aktivering. När du redan bestämt vilken tärning det är så får du ju inte bestämma en ny tärning. Det kvittar hur många gånger du aktiverar pro, tärningen är redan rerollad.
@Duckwing det är en möjlig väg för en errata att gå - men då det är en tärning i en pool som avses och under aktivering avser timing finns det inget som motsäger regeln på sid 74 om att man får använda en skill så många gånger man vill under en aktivering om inget annat anges i skillbeskrivningen. Och att det är så erratan blir är ett antagande bland andra möjliga. Vi ska varken överdriva eller sopa blemmorna under mattan.
din tolkningsmetod skulle tex innebära att brawler och frenzy inte kombar.
Jag ser inget behov av en errata för Pro. Första meningen i skillen säger allt. "During their activation this player may attempt to re-roll on dice"
Där säger skilen att du bara får rulla om en träning vilket gör att frasen på sida 74 "unless the description states otherwise" inte kan användas då skillen uttryckligen säger endast EN tärning
@grumplekins gällande TTM så står det rätt klart att så länge spelaren som kastas inte har bollen och misslyckas med landning så blir det ingen Turn over.
Och i och med att en Prone spelare inte kan hålla i bollen så kan det då inte bli en Turn over.
Och tittar vi på TTM när man kastar en liggande spelare så kan han inte landa utan istället blir en "fall over" vilket räknas som en Turnover. (se sida 54)
@Morn82 om du läser på sida 54 så står det följande en bit på Landing: If the Agility test is failed, the thrown player will land badly and is considered to have moved involuntarily. The thrown player will Fall Over, as described on page 27. If the thrown player was in possession of the ball, a Turnover is caused. Otherwise, no Turnover is caused.
@Pertan läs under sectionen "Crash landing" på samma sida. Då en liggande spelare inte rullar för att landa så är det inte relevant. Den liggande spelare kan varken lyckas eller faila landningsrullen.
"if the thrown player was prone/stuned or no Tacklezones when thrown..... The player will automaticlly fall over"
Jag ser det att den liggande spelare får inte försöka landa och som reglerna står så är det bara vid försök till landning som det inte är turnover. Det är 2 olika delar i reglerna som inte påverkar varandra. Och om spelaren ligger ner vid kast så ska man inte läsa sectionen "landing"
edit: jag har fel här ovan (nedan har jag rätt. Jag är en Goblinspelare
Dock som Goblinspelare så ser jag gärna att det erratas mot din tolkning men det är inte så jag ser att det står just nu
Här kanske man kan anta det mest logiska även om det ger tolkning för det motsatta. Varför skulle det vara turnover när en redan liggande spelare landar som prone, om en stående som misslyckas landa inte leder till turnover.
din tolkningsmetod skulle tex innebära att brawler och frenzy inte kombar.
Skillnaden är att för Pro står det "During their activation" medan under Brawler står det "When this player performs a Block action on its own" vilket kan vara två st under dess aktivering med frenzy. Ingen motsägelse där.
Jag håller dock med om att de kunde lagt in texten "Once per team turn" i början av beskrivningen för Pro, precis som för Dodge och Sure feet, så att de var extra tydliga.
Comments
@Pertan Ja det är lite det mitt gnäll syftar på, att det är så många inkonsekvenser och motsägelser i reglerna...
Fast nu efter att ha läst både s 42 igen och reglerna för passning så håller jag med om att reglerna bör tolkas som att målet för passen kan väljas när du vill, utan några inkonsekvenser i formuleringen (fast de kunde allt ha varit tydligare på s 42)
Finns en bra sammanställning av frågetecken här...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1LcFH70WkwybwFjtsZXIMliocUauIJrhoRZyz3h_j7s4/edit#gid=297621309
Najs! Jag höll på att göra en egen lista på frågetecken men de flesta finns med där
Gillar inte att man kan använda Pro obegränsat antal gånger per runda, t.ex. för att slå om Pro. Tror inte det är meningen, kanske. Stalling i BB3 lär bli rätt horribelt. Bara gå in i en Pro-loop om man ligger under tills motståndaren ledsnar.
Pro låter dig rerolla exakt en tärning. Även om det inte står att man bara får använda pro en gång, så får man aldrig rulla om samma tärning två ggr.
@Duckwing Pro låter dig rerolla exakt en tärning. Även om det inte står att man bara får använda pro en gång, så får man aldrig rulla om samma tärning två ggr.
Du och jag spelar match. Du leder turn 15. Jag aktiverar min spelare med pro, och har inte lust att förlora. Jag gör en rush. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Oavsett resultat slår jag om det med Pro. Ad infinitum. Till slut dör någon av oss utan att jag har förlorat.
Det är nya tärningar jag slår om varje gång (Pro-slagen). Det står att man får slå om en tärning - men det är för att skilja det från två eller tre i dice pools. Det står under ens aktivering, men det är för att Pro inte ska gå att använda för Catch eller Landning vid TTM. Var i reglerna finns det stöd för någon annan tolkning än att Pro är en skill som måste bannas i avvaktan på errata?
Men du får ju inte rerolla en rerollad tärning väl? Så hur kan du i evighet rulla om? För oavsett så slår du ju om tex "rushen" med Pro.
@Pertan Men du får ju inte rerolla en rerollad tärning väl? Så hur kan du i evighet rulla om? För oavsett så slår du ju om tex "rushen" med Pro.
Mitt första Pro-slag är för att se om jag får slå om rushen. Alla övriga är för att se om jag får slå om föregående Pro-slag, i en oändlig regress. Det är nya slag varje gång, oändligt många.
Njaa den gubben går jag inte på.
nej alltså det är uppenbart att det inte är avsikten. Men tills vi vet vad de ”egentligen tänkte” kan vi inte avgöra hur skillen ska funka.
Det är möjligt att Pro är en skill man ska få använda bara en gång eller flera gånger under sin runda. Det är möjligt att Pro bara ska få användas på misslyckade slag eller på alla slag. Det är möjligt att omfånget för Pro ska ändras så man inte får slå om Pro. Men det går inte att avgöra vilken av alla dessa avsikter som ska gälla.
Det här är bara ett exempel. Den här regelboken är inte en bra produkt att utgå ifrån om man vill kunna räkna med att man är överens med en ny motståndare om vilket spel man spelar.
Jag tror att man med enkelhet kommer komma överens med sin motståndare om vad som är det mest logiska och rimliga i given PRO-situation. Man måste ju inte dumtolka regelboken så fort den ger minsta lilla utrymme för det.
Tills att allt som verkligen går att tolka på flera hyfsat rimliga sätt får man väl komma överens med sin motståndare eller TO vad det är som gäller, och göra det bästa av spelet tills att allt är färdig-erratat. Vi får inte glömma att det som med allt annat nyproducerat kommer barnsjukdomar. Det kommer ordna sig, vi kommer ha kul med BB2020!
@Oberwald_1 Ja, alltså i en enskild match är det ju inga problem, men då det finns så många barnsjukdomar och man kanske inte ens är medveten om dem själv förrän de uppkommer så är det ett problem på ett större plan att det är så knasigt skrivet. Men visst kommer vi hjälpas åt.
Du får rerolla EN tärning med pro under din aktivering. När du redan bestämt vilken tärning det är så får du ju inte bestämma en ny tärning. Det kvittar hur många gånger du aktiverar pro, tärningen är redan rerollad.
@Duckwing det är en möjlig väg för en errata att gå - men då det är en tärning i en pool som avses och under aktivering avser timing finns det inget som motsäger regeln på sid 74 om att man får använda en skill så många gånger man vill under en aktivering om inget annat anges i skillbeskrivningen. Och att det är så erratan blir är ett antagande bland andra möjliga. Vi ska varken överdriva eller sopa blemmorna under mattan.
din tolkningsmetod skulle tex innebära att brawler och frenzy inte kombar.
@grumplekins efter att ha läst här samt en del av det du skrivit på facebook så känns det som du letar efter kryphål i nya reglerna
Håller med att vissa saker behöver förtydligas i nya reglerna där det kan finnas olika tolkningar och frågan om syftet kommer fram.
När det tex gäller pro och bomb så är det inte sådana (för andra än personer som letar kryphål)
Och vi ska inte överdriva heller
Jag ser inget behov av en errata för Pro. Första meningen i skillen säger allt. "During their activation this player may attempt to re-roll on dice"
Där säger skilen att du bara får rulla om en träning vilket gör att frasen på sida 74 "unless the description states otherwise" inte kan användas då skillen uttryckligen säger endast EN tärning
@grumplekins gällande TTM så står det rätt klart att så länge spelaren som kastas inte har bollen och misslyckas med landning så blir det ingen Turn over.
Och i och med att en Prone spelare inte kan hålla i bollen så kan det då inte bli en Turn over.
Och tittar vi på TTM när man kastar en liggande spelare så kan han inte landa utan istället blir en "fall over" vilket räknas som en Turnover. (se sida 54)
edit: jag har fel här
@Morn82 om du läser på sida 54 så står det följande en bit på Landing: If the Agility test is failed, the thrown player will land badly and is considered to have moved involuntarily. The thrown player will Fall Over, as described on page 27. If the thrown player was in possession of the ball, a Turnover is caused. Otherwise, no Turnover is caused.
@Pertan läs under sectionen "Crash landing" på samma sida. Då en liggande spelare inte rullar för att landa så är det inte relevant. Den liggande spelare kan varken lyckas eller faila landningsrullen.
"if the thrown player was prone/stuned or no Tacklezones when thrown..... The player will automaticlly fall over"
edit: jag har fel här
@Morn82 precis, men jag tolkar det som att det blir som en misslyckad landning där av ingen Turnover då han inte har en boll.
Jag ser det att den liggande spelare får inte försöka landa och som reglerna står så är det bara vid försök till landning som det inte är turnover. Det är 2 olika delar i reglerna som inte påverkar varandra. Och om spelaren ligger ner vid kast så ska man inte läsa sectionen "landing"
edit: jag har fel här ovan (nedan har jag rätt. Jag är en Goblinspelare
Dock som Goblinspelare så ser jag gärna att det erratas mot din tolkning men det är inte så jag ser att det står just nu
Här kanske man kan anta det mest logiska även om det ger tolkning för det motsatta. Varför skulle det vara turnover när en redan liggande spelare landar som prone, om en stående som misslyckas landa inte leder till turnover.
Fall Over är inte alltid turnover. Listan för turnovers på sida 23 säger: "If a player on the active team Falls Over during their own activation."
En liggande spelar som blir kastad är inte aktiverad.
tack @Duckwing missade de sista 2 orden.
Då tror jag nog att du har rätt i tolkningen här @Pertan
@grumplekins
din tolkningsmetod skulle tex innebära att brawler och frenzy inte kombar.
Skillnaden är att för Pro står det "During their activation" medan under Brawler står det "When this player performs a Block action on its own" vilket kan vara två st under dess aktivering med frenzy. Ingen motsägelse där.
Jag håller dock med om att de kunde lagt in texten "Once per team turn" i början av beskrivningen för Pro, precis som för Dodge och Sure feet, så att de var extra tydliga.