BB 2020 åsikter efter köp

edited November 2020 in Blood Bowl

Så vad känner folket så här efter en helg med nya grejerna?

Jag personligen tycker att värdet som finns i nya startboxen är väldigt högt. Jag har gjort en liten räkning nedan dock med

2 lag á 250 kr = 500 kr

2 big guys à 150 kr = 300 kr

2 star players à 150 kr = 300 kr

2 uppsättningar tärningar á 100 kr = 200 kr

Summan blir där 1 300 kr och då har vi inte räknat med dommargupparna samt regler och spelplan. vilket gör att värdet är mer än vad den kostar (995 på alphaspel)

Dock som nackdel så var det en hel del pill att montera Nobility laget. för att inte tala om Griff där instruktionen var fel/dålig (gällande ansikten och hjälmen). Sen kan jag tycka att Nobility saknar lite variation i gubbarna. Speciellt då Black Orcs har så du kan göra 12 st unika figurer

Har inte monterat troll och ogre än. Vill gärna modda dom så dom inte blir samma som de tidigare från GW jag har. Ogre tänkte jag sätta på lite fjädrar. Trollet skulle jag vilja modda så han står på 2 ben samt utan goblin i handen

«13

Comments

• Är mycket nöjd med lådan, särskilt att man fick med hela regelboken. Tycker att nobility är för pilliga för figurer riktade mot nybörjare, samt att alla bodyguards borde vart tjocka respektive smala, nu är det för stor skillnad på dem. Längtar med en brinnande passion att få testa!

Köpte dock in necrolaget och har blivit helt kär, så har inte hunnit klottra på något ur startlådan än

• Värdet på lådan är skitbra. Regelboken är rörig och dåligt redakterad. Jag tror det blir omfattande FAQ och en ny bok om ett år som reder ut allt som inte verkar funka eller är rätt formulerat. Men det visste vi innan.

Gillar nya dugouts om man inte spelar med ST1-lag. Designen är skitsnygg. Har inte gett mig på att bygga figurerna än men de ser fina ut.

Skeptisk till korten, men vi får se.

• Riktigt nöjd med allt!

• @grumplekins :Värdet på lådan är skitbra. Regelboken är rörig och dåligt redakterad. Jag tror det blir omfattande FAQ och en ny bok om ett år som reder ut allt som inte verkar funka eller är rätt formulerat. Men det visste vi innan.

Gillar nya dugouts om man inte spelar med ST1-lag. Designen är skitsnygg. Har inte gett mig på att bygga figurerna än men de ser fina ut.

Skeptisk till korten, men vi får se.

Hur menar du? Jag tycker att den verkar väldigt klar. Eller har jag missat något som du har sett och kan klargöra?

• @Pertan t.ex. så vore det bra om reglerna för blitz står på ett ställe och inte tre olika som det gör.

• Jag tycker reglerna är bra skriven för någon som inte har spelat förut och ska lära sig spelet, men för någon som redan kan spelet och bara vill leta upp en viss specifik regeldetalj är de inte anpassade

• det är nog en väldigt bra sammanfattning @Duckwing

• edited December 2020

Det är väldigt dåligt organiserat. Många, alldeles för många oklarheter som kräver förtydligande. Så bra är den inte för nybörjare heller - det är rätt uppenbart att de inte låtit gröngölingar läsa reglerna och spela (man måste göra antaganden för att begränsa sig till en reroll per runda t.ex.) Skillsen är kasst skrivna i många fall (vad är ”becomes prone”?). Ingen vet om dumpoff numera triggar när man annonserar blitz eller inte. Ingen vet entydigt om PA1+ ger någon reell effect. Förvirrande passregler. Stab kombar med frenzy på blitz (man kan blocka första, specialattacka andra) men inte på block. Redraftreglerna otydliga, stalling-definitionen schweizerost eller galet otydlig. Oklart hur man deklarerar pass/handoff (är target ”required”? Måste man isf ange varifrån en pass går OCH vart den ska?) är en Blitz (kickoff) slut så fort man slår ner en motståndare? Slår man foul appearance när man deklarerar Blitz-target eller precis innan man blockar? får motståndaren använda MB om man slår ner sin kompis med Animal Savagery eller inte?

bara ett begränsat axplock

de skulle ha plockat in en utvecklare från typ GMT. GW är inte bra på att skriva regler.

• Hmm okej, så krångligt har jag inte uppfattat att reglerna är men men. Håller dock med att dom kunde förklarat Stalling bättre..

• Mycket av det @grumplekins tar upp verkar handla om en förvirring kring om något är avsiktligt förändrat för den här versionen eller om det egentligen är tänkt att fungera som innan men är konstigt skrivet. T.ex tycker jag det låter konstigt om man nu får använda flera TRR per runda, men inget hindrar det ju från att fungera så, så för en nybörjare uppstår ingen förvirring (men jag misstänker att den biten kommer bli erratad).

• @Duckwing - så är det absolut. Det är svårt att tycka en regel är bra eller dålig när det är oklart vad regeln är. Men redaktionsarbetet är helt klart dåligt då.

• En fråga som kommit upp är om man har ag eller pass +1 och att regelboken inte tR upp det.

Men på sida 29 så finns ett ex

"For example a player with ag +1 may find themselves subject to a -2 modifier in which case you would need to roll 3 or higher to pass an ag test because should you roll a 2 and apply a -2 mod the result would be 0 which is lower than 1"

Känns ganska klart om ni frågar mig

• edited December 2020

Dock så är texten för wild inaccurate (Wi) i motsats till det ex. Den säger att en rull som blir 1 efter moddar är Wi

• @Morn82 Det finns några olika tolkningar som verkar rimliga men GW måste knyta fast det med en FAQ.

• Jag har också hittat det exemplet på sida 29. Den rimligaste tolkningen är att texten om WI är menad att gälla endast när passen inte är lyckad.

• Satt och pratade med Uppsala gänget igår på Discord om dom nya reglerna och ytterligare en ny regel är att man måste ange mål för action innan man rör spelaren, gäller pass, Blitz och eventuellt hand-off.

givetvis kan man välja att inte göra den proklamerade action, men den är då förverkad för denna runda...

• Även så kommer varje lag få egna kort för inducement fasen... känns som om detta först bör gälla när samtliga kort är släppta... först ut är undead (slutsålt över allt..)

• @Juiblex jag sitter och tjuvlyssnar i Sundsvalls gänget föreläsningar och diskussioner. Jävla infiltratörer vi är!!! HIGH5!!! :D

• edited December 2020

@Juiblex kolla hur dumpoff och blitz interagerar. Det verkar som man får dumpa av vid aktivering av blitzande spelare.

Det är också inte helt klart hur det funkar med passar - måste man ange varifrån och vart eller bara vart?

Utöver dem du nämnde gäller det dessutom alla specialactions (vomit, stab, såg, hypno).

• JomJom
    edited December 2020

Behöver man verkligen ange vem man ska passa till vid aktivering? Läser man sida 48 passing the ball så är det tydligt att det görs efter man gjort sin move, samt measured range.

Samma gäller väl blitz också? Det är först när man kommer till block delen av blitzen som man måste ange vem man blockar.

• Ser att jag har fel om blitzen iaf om man läser sid 59...

Så för block, blitz och foul måste man nominera ett "target" när man aktiverar sin spelare men jag kan inte hitta att man måste det vid passning.

• Jag ger mig in i Blitz-debatten med att det under Dump off står ”performing the Block action” och då kan man på ett otydligt och bra sätt tolka det som att dumpen inte sker när man blir nominerad som target utan när man ska bli blockad. Solkart otydligt!

• @khanmank där vill jag hävda att du läser fel - ”performing the block action” är bara ett attribut till “the player” - dvs spelaren som utför blocken man nominerats som mål för, vars aktivering man avbryter för att dumpa. Det finns ingen utväg där om man inte vill få det till att spelare med dumpoff aldrig får vara target för en Blitz.

• Block action (or special action) står det. De borde ha skrivit "Block action (or or blitz action or special action)" men eftersom blitz action beskrivs som en kombination av move action och block action så kände de väl att det räckte så som det är skrivet. Detta trumfas dock av att det står "may immediately perform a quick pass" när spelaren blir utsedd som target.

• edited December 2020

@Jom m På sida 42 står det att du vid aktivering måste deklarera action och target innan spelaren börjar sin move.

• JomJom
    edited December 2020

Det är ju inte riktigt det som står på sid 42 dock.

"When you activate a player, you must declare the action the player will perform (and, if required, the target of that action)"

Det bör ju tolkas som att du måste "declare target if the action requires it". Block, blitz och foul kräver det, passing kräver det först efter att man gjort sin move

• @Jom Det bör ju tolkas som att du måste "declare target if the action requires it". Block, blitz och foul kräver det, passing kräver det först efter att man gjort sin move

Jag tolkar det inte så, passen ska nog deklareras vid aktivering, den har ju en target (rutan man passar till).

• På sidan 48 står det följande:

Once per team turn, a player on the active team may perform a Pass action in order to pass the ball to another square[...]

Sen är den uppdelad i 4 "steg": measure range and declare target square, test for accuracy, passing interference och resolve pass action.

Under "Measure range and declare target square" vilken är delad i två delar, står det följande: Once you have activated a player and declared that they will perform a pass action, you are free to measure the range between the player an any possible target aquares when ever you wish, even interrupting the player's movement to do so.

-Measuring range: refererar till linjalen alt charten med pass rutor.

-Declare target square: After you have measured for range and moved the player, you must indicate and declare which square will be the target square.[..]

Så jag tolkar det som att du måste aktivera spelaren genom att säga att han ska utföra en pass. Precis som tidigare och sen får du flytta honom så långt du vill och kan, mäta hur du vill och kan tills du hittar en ruta okuperad eller inte som du vill passa till och när du väl har bestämt så går du vidare till steg två av Pass action vilket är Test for accuracy.

Sign In or Register to comment.