Vad har de förresten för skäl till att vi inte får ändra så mycket?
Angående bilder, @Bernuz, skulle jag gärna vilja ha reklamloggorna som typ 400px breda png-filer med transparent bakgrund. Detsamma för älghuvudet (kanske 100px kvadrat?) och brädan utan loggor (~800px bred). Kan du fixa det?
@snow om du får login från Ozt så ligger alla dom bilderna du eftersöker dolda på en sida. reklambilderna är i png och det finns älghuvud löst med.
vi har alltså inte tillgång till några html-filer så vi kan uppdatera nåt.
@Lockmund Bra initiativ! Jag är borta kommande helg men kan helgen efter det. Hur ser det ut för resten? Vi behöver ett regelmöte också eller i anknytning vore smidigast.
Jag kan inte helgen 28/29 november, men 22 november eller 6 december funkar bra.
Hur mycket öl har det druckits tidigare turneringar egentligen?
En kul grej vore ju att trycka upp egna etiketter att ha på ölflaskor. Burkar krävas att man köper minst en pall dock. Men själva etikett biten brukar inte vara så dyr. Kollade slottskällan i Uppsala inför Banquetbowl, tror de skulle ha typ 2000 för jobbet.
Kan regelkommittén ( @coma, @lockmund) asap skriva en motivering kring vilka fördelar de ser med den föreslagna poängsättningen så kan jag posta den på TFF. Skriv på engelska. Behövs för omröstningen och diskussionen.
The proposed system might actually be better than the current state. I do however prefer a system based on team wins first and individual wins as tie breakers.
Listing 3: One way to do a team-win based scoring-system
Individual win 1 point
Individual loss 0 point
Individual tie 0.5 point
Team win 100 points
Team loss 0 point
Team tie 50 point
People are saying something like. Every team will be WEs, undead + x, and it is boring to play against the same teams again and again.
This discussion was also done before the last EuroBowl and it is not necessarily easy to fix but weakening tier 2 is a step in the wrong direction if you ask me. I think we should work towards a balance between simplicity and balancing all the races.
In my judgment the current proposal weakens Undead a bit and strengthen WEs. It also strengthen Dwarfs and Amazons because they don't need any tables and they thrive when others lack guard. I would say 6 races are playable in the EurOpen and I/We would like to see more than that.
It is not an easy task to balance tier 1 but weakening tier two does not help promoting diversity.
----
people are telling me that they will likely stay away because of the rules. Maybe the eurobowl and the europen does not need to use the same rules?!?
As mentioned I would like bottom tier 1 and tier 2 to get more bonusses but it is not imperative in the Eurobowl.
Tänkte bara besvara ett par av tripple skulls argument. Jag tar det på engelska om du vill klippa och klistra @Lard . Känn dig fri att redigera om jag har några faktafel eller om du anser texten olämplig.
We were informed that a suggestion with four points for a team victory was downvoted by the captains for a previous Eurobowl. We still felt that one point was too little, so we figured that it was time for babysteps. Thus we suggested two points.
Regarding the wood elfs getting too strong, we certainly can adapt, but such a solution has to look at the big picture. With different rules (read "more skills for tier 2") we may have to move vampires to tier 3 and also give tier 3 a bigger boost than tier 2. Snotlings or halflings with normal skills doesn't do much for their respective teams. It's not that Side Step, Diving Tackle or Sure Feet are bad skills, it's that those players are such an easy target to remove from the field.
If you feel that the difference between the tiers are too small, then I'd rather give tier 2-3 more gold than additional skills. Every team benefits from extra gold.
Fattar inte riktigt vad du menar. Varför måste man flytta vamps om tier 2 får fler skills? De är knappast det sämsta laget av de som är i tier 2 i dagsläget (jämfört med chaos exempelvis).
Varför lägga till mer guld istället för skills? Många lag tjänar betydligt mer på en extra skill så de blir säkrare/stabilare på banan än 20K som man inte kan göra så mycket med.
räkna expå ett proelf lag. Det finns inte en sportmössa att de tar +20k istället för en skill. De får allt de behöver på 1100K, dvs 12 spelare, apo, men behöver lite skills för att inte åka på tokspö av tier 1. med extra 20k kan de inte göra något, det förbättrar inte laget alls. Chaos pact är lite samma sak, 1100K räcker för allt man vill ha, men det saknas skills.
@Lard Tack för ditt förslag. Tier 1 och 2 har jag inga problem med och då behöver vampyrer definitivt inte flyttas till tier 3. Anledningen till att vi valde att lägga Underworld i tier 3 var dels att de behöver Skitter och dels att det alltid finns något riktigt bra att välja för dem, t.ex. mutationer på goblins, så de "straffas" när det finns få skills. Annars brukar ju Underworld och Vampire hamna i samma tier.
Vampire å andra sidan, måste börja sätta ut skills på sina thralls (eftersom vampyrerna själva redan fått dem) och då lider dessa av samma symptom som snotlings och halflings plus att man själv vill bita dem då och då. Det är inte ett så stort problem att ha en eller möjligen två thralls med skills, men sedan blir det ont om mat som är kosher för vampyrerna ute på planen.
Jag säger inte att det är en katastrof för vampyrer att få många skills, men det var reglerna som gjorde att vi placerade dem i tier 2. Det var det som jag menade med "big picture" ovan.
Den enda reservationen är att jag inte vet om man bör boosta tier 3 så pass mycket. Om de ska få en till dubbel tycker jag att de bara ska få fyra normala. Alternativet känns som en för stor boost för Underworld som redan är den starkaste av tier 3-lagen.
Rörande de övriga lagen som vill ha många skills, så har du rätt. Men kom ihåg att samma Chaos vid progression ofta får spela de tre första matcherna med en skill mindre, (4 plus en dubbel), för att sedan få två fler inför de sista tre. Nu har de visserligen färre skills som genomsnitt, men de får dem alla från match ett.
Comments
Angående bilder, @Bernuz, skulle jag gärna vilja ha reklamloggorna som typ 400px breda png-filer med transparent bakgrund. Detsamma för älghuvudet (kanske 100px kvadrat?) och brädan utan loggor (~800px bred). Kan du fixa det?
vi har alltså inte tillgång till några html-filer så vi kan uppdatera nåt.
Jag kan inte helgen 28/29 november, men 22 november eller 6 december funkar bra.
men om det skulle till att fixas och ordnas med kod så har jag kompetens iaf.
Jag har inte tillgång till den så jag har ingen möjlighet att se vad de harvar om
Jag har klurat på en förändring på gällande build som jag tror även danskarna skulle gilla. Vi tar det på nästa regelmöte.
Maila gärna ditt förslag om build till mig och Daniel.
Nästa möte är bokat 29 november 18.00 kungsträdgårdsgatan.
We were informed that a suggestion with four points for a team victory was downvoted by the captains for a previous Eurobowl. We still felt that one point was too little, so we figured that it was time for babysteps. Thus we suggested two points.
Regarding the wood elfs getting too strong, we certainly can adapt, but such a solution has to look at the big picture. With different rules (read "more skills for tier 2") we may have to move vampires to tier 3 and also give tier 3 a bigger boost than tier 2. Snotlings or halflings with normal skills doesn't do much for their respective teams. It's not that Side Step, Diving Tackle or Sure Feet are bad skills, it's that those players are such an easy target to remove from the field.
If you feel that the difference between the tiers are too small, then I'd rather give tier 2-3 more gold than additional skills. Every team benefits from extra gold.
Varför lägga till mer guld istället för skills? Många lag tjänar betydligt mer på en extra skill så de blir säkrare/stabilare på banan än 20K som man inte kan göra så mycket med.
Tier 1: 5 skills
Tier 2: 5 skills +1 dubbel och 20k
Tier 3: 5 skills +2 dubbel och 40k
Vampire å andra sidan, måste börja sätta ut skills på sina thralls (eftersom vampyrerna själva redan fått dem) och då lider dessa av samma symptom som snotlings och halflings plus att man själv vill bita dem då och då. Det är inte ett så stort problem att ha en eller möjligen två thralls med skills, men sedan blir det ont om mat som är kosher för vampyrerna ute på planen.
Jag säger inte att det är en katastrof för vampyrer att få många skills, men det var reglerna som gjorde att vi placerade dem i tier 2. Det var det som jag menade med "big picture" ovan.
Den enda reservationen är att jag inte vet om man bör boosta tier 3 så pass mycket. Om de ska få en till dubbel tycker jag att de bara ska få fyra normala. Alternativet känns som en för stor boost för Underworld som redan är den starkaste av tier 3-lagen.
Rörande de övriga lagen som vill ha många skills, så har du rätt. Men kom ihåg att samma Chaos vid progression ofta får spela de tre första matcherna med en skill mindre, (4 plus en dubbel), för att sedan få två fler inför de sista tre. Nu har de visserligen färre skills som genomsnitt, men de får dem alla från match ett.
Det är hög tid för det där mejlet nu.
Krya på dig. Undvik gärna 30/1 (mässa) samt 6-7/2 (adventurebowl) när du känner dig stark nog.