Eurobowl 2016 - arrangeratråden

13468912

Comments

• Kvällens möte kommer att hållas på Skype. De som vill vara med får skicka sitt användarnamn till mig i PM eller skriva det här i tråden.
    Jag kommer vara tillgänglig från 1700 till 2100 för de som vill prata lite angående arrangemanget men som inte kan/vill vara med på själva mötet.
  • @Ozt, du har PM. Kör vi mötet kl 18 som har nämnts tidigare?
  • Ja, fortfarande 1800.
  • Gillar reklamen skarpt!
  • OztOzt
    edited November 2015
    Någon gissning om vem som designade loggan?

Edit: och resten såklart.
  • edited November 2015
    Bettar på Bernuz eller Mooselord
  • IMHO kommer denna turnering innehålla mycket få tier 2-lag. Är det arrangörernas målsättning, eller har jag fel?
  • EuroBowl är väl en av de mer kompetitiva turneringarna som finns. Det är landslag mot landslag med begränsade platser. Jag ser inga konstigheter med att det är tier ett och de bästa lagen som kommer spelas där, och är övertygad om att det alltid varit en majoritet tier ett i landslagen.
  • Pellevin wrote: »
    IMHO kommer denna turnering innehålla mycket få tier 2-lag. Är det arrangörernas målsättning, eller har jag fel?

Jag håller med dig om du pratar om Eur'Open, annars håller jag med @mago
  • @pellevin målsättningen var att inte höja tier 2 för mycket och därför sänkte vi tier 1. En del röster har höjts om att tier 2 är för dåliga och att det kan vara ett problem för just eurOpen. I de eurOpen jag har spelat så är det väldigt mycket tier 1 som har spelats eftersom den är lite lillebror till Eurobowl. Vi kommer att titta på reglerna en gång till och se om vi vill göra justeringar. All återkoppling är välkommen!
  • Jag tycker det alltid är trist när en stor del av lagen inte spelas pga reglerna. En av detta spels starkaste sidor är att det finns 24 olika raser, och det gör spelet väldigt varierat. Turneringar där hälften av raserna inte spelas måste ur det perspektivet ses som mindre lyckade än turneringar med mer varierat startfält. Och genomgående för turneringar med för liten skillnad mellan skilltilldelningen mellan tier 1 och 2 är att väldigt få spelar tier 2. Och då är vi tillbaka på att spelet förlorar i diversitet.

Anser arrangörsgruppen att tier 2-lagen blir för starka med den relativt vanliga tilldelningen av 1 normal- och en dubbelskill mer än tier 1? För min erfarenhet är inte att tier två blir kraftfullare än tier ett i de turneringarna. Men variationen blir klart större. Ni kanske har andra erfarenheter än jag?
  • En dubbel skill är en ganska stor förbättring när tier 1 bara får fem normala. T.ex. kan inte dark elfs ha någon Guard eller chaos dwarfs / undead någon Leader. Inte heller räcker skillsen till för alla saurusar eller gutter runners + storm vermins.

Tier 2 kan t.ex. välja till Block på en human ogre, Mighty Blow på en necro werewolf, Guard på en high elf lineman eller Leader på en thrall.

Glöm heller inte att det finns turneringar som inte alls jämnar ut tiers, t.ex. NAFC.
  • Håller med båda sidorna. I Eurobowl är det vanligtvis första dagen 3 skills tier 1, 5 skills (varav 1 dubbel) tier 2. Att byta till 5 skills tier 1, 6 skills tier 2 är inte att försämra tier 1. Konsekvensen kommer bli att färre tier 2 lag spelas. Sedan är det ur tävlingens synpunkt inte så farligt då 90% av lagen ändå är tier 1 för en skill eller två tar inte ikapp försprånget som de lagen har "naturligt". Således: det kommer nog bli färre tier 2 lag som kommer på tal men jag tycker kanske inte det är ett jätteproblem i sig. Pro elfs, Humans och Nekro är spelbara med dagens regler och det är de som brukar vara på tal, även om de blir lite sämre med dessa regler.
  • Kommer det att erbjudas ett paket med hotell och turnering?
  • Hotellet bokas separat, men det kommer dyka upp en rabattkod.
  • @inforthepain: Hade jag gjort loggan hade den sett ut såhär:
    6iryBqMiK.jpg

i bästa fall. Men ja, loggan gör ju att det känns som om jag borde se till att dyka upp i Örebro i alla fall.

Är reglerna inte spikade är mina 5 cent att jag håller med Pellevin.
  • Jag tycker din är nästan lika fin :)
  • Äh folk köper ju vad tusan som helst med älgar på när de är här på besök.
    Tycker lätt att du kan göra konkurrerande merch med dessa som motiv.

Kikade på mötesanteckningarna från kaptensmötet, förutom diskussionerna kring poängfördelning efter liten lagvinst och huruvida Katalonien får ställa upp med eget landslag verkade många oroa sig för priset och framförallt tillgången på öl?

Hur mycket öl har det druckits tidigare turneringar egentligen?
  • Förra EuroBowl hade arrangörerna en person (ibland men sällan två personer) som arbetade i baren med att servera öl vilket gjorde att de kunde ta ganska lång tid. Vet inte ifall de var tempot öl serverades eller mängden tillgänglig öl som diskuterades då jag inte hunnit läsa anteckningarna.
  • Är på Pellevins linje här.
    Fast jag är nog ännu mer åt att göra tier 2 bättre.
    Skulle tänka mig att tier 2 kan få t.ex 1normal+1dubbel extra. Eller kanske t.o.m 2normal+1dubbel eller 1normal+2 dubbel.

Det kanske gör vissa tier 2 lag bättre än vissa tier 1 lag men jag ser inga som helst problem med detta, vad är det som säger att ett tier 1 lag måste vara bättre än ett tier 2 lag?
    Tycker egentligen inte om tier uppdelningen överhuvudtaget utan skulle hellre se turneringar där de flesta lag kan ha en rimlig chans att vinna utan att man alltid ser en majoritet spela samma lag om och om igen vilket gör spelet lite mer tjatigt än vad det skulle behöva vara.
  • suncar wrote: »
    Hur mycket öl har det druckits tidigare turneringar egentligen?

En kul grej vore ju att trycka upp egna etiketter att ha på ölflaskor. Burkar krävas att man köper minst en pall dock. Men själva etikett biten brukar inte vara så dyr. Kollade slottskällan i Uppsala inför Banquetbowl, tror de skulle ha typ 2000 för jobbet.
  • edited November 2015
    Lard wrote: »

Mycket snyggt! Sajten är dock i behov att få sin html moderniserad, framför allt för att ladda snabbt och (lika) snyggt på mobiler. Det kommer kanske stå någon stackare utanför Örebro C på en gammal smarttelefon med bara 2G-roaming tillgänglig och försöka ta reda på adressen så hen kan visa taxichauffören. Moderniseringen kan jag ta på mig att utföra. Vem är det som sköter uppdaterandet av texterna på sidorna?
  • @Bernuz har huvudansvar för hemsidan, jag ska assistera med att lägga upp texter och uppdatera.

Låter toppen att du vill hjälpa till @Snow!
  • Det verkar dock som att han har externa begränsningar på sig eftersom vi inte äger domänen utan bara lånar den.
    @Snow säg till om du behöver kontakthjälp, men Bernuz är hyfsat lätt att hitta.
  • Räcker det med statisk html för att täcka uppdatering av text eller finns det några genererade delar? Såg att internlänkarna pekade på .asp-sidor, vilket tyder på det senare.
  • Dags att planera in årets sista möte?
  • @Lockmund Bra initiativ! Jag är borta kommande helg men kan helgen efter det. Hur ser det ut för resten? Vi behöver ett regelmöte också eller i anknytning vore smidigast.
  • edited November 2015
    @snow du får för min del mer än gärna gå in på hemsidan och ändra så mycket du vill. @ozt kan ge dig inloggning. men enligt ägarna av sidan så fick vi inte ändra så mycket.
    med inloggningen kommer man åt att ändra olika text/bildblock men inget i själva grundstrukturen. min tanke var att göra en helt ny responsiv sida men det kom önskemål att denna som redan fanns skulle användas. men bilderna jag lagt upp är inte direkt anpassade för webben så det kan du ju kolla över om du vill.

EDIT: kul att ni gillar loggan :)
  • Tråkigt att höra @Bernuz att ägarna (EuroBowl?) inte vill åtgärda problemen. Glad att höra att du har samma tankar. Kan slänga upp vad jag fixat hittills på github om du vill hjälpa till.

Den html som finns där nu är hyggligt 90-tal. Någon som vet vem man ska kontakta för att åtgärda grundproblemet?

Jag tycker Sverige som arrangör bör arbeta för göra EuroBowl mer inkluderande, bland annat genom att göra sajten läslig på andra plattformar än bara visuell desktop-webb. Nu kanske det inte finns så många fullt blinda BB-spelare, men jag tänka mig en och annan dyslektiker eller som någon annan anledning använder skärmläsare för att förstå reglerna.
Sign In or Register to comment.