Säsong 18

135

Comments

• edited August 2015
    @Pellevin det skulle också skapa scenarion där många duktiga coacher slogs ut inför slutspel på grund av lottningen vilket inte känns särskilt fräscht. En lottning baserat på ens lag och inte ens person känns rimligt och ibland har man tur/otur med lottningen.
  • Jag tycker grupper och lottning ska vara helt random,men det vet ni ju redan,men jag säger det igen =)
  • Mago wrote: »
    Du är ju en ball grabb! :) .

Haha man tackar ;)

Nejmen det är väll helt sant, dock så är det ju mer skills och TDs och Wins i de andra lagen även om min TV enligt @Pellevin är som den andras så kommer jag garanterat på bash stryck, men men inget och gråta över jag menar det är ju bloodbowl ;)
    Men fortfarande kul att veta hur man blir klassad som bättre gruppmäsigt.
  • Sen skulle jag tycka att säsongerna borde vara lite olika,antar vi har ungefär 4 säsonger per år ??

Säg att säsong ett är helt normal,säsong två kunde vara kaotisk allt är random,säsong 3 kan vara squig ball och säsong 4 kan vara dungeon bowl,det skulle jag tycka vara skit kul
  • Absolut. Det är som sagt antal spelade matcher med laget som väger allra tyngst.
  • Välkommen Slumpeen detta är hur mina ogres alltid var i grupp a och oftast blev sönderslagna eller ifrån sprunga,men som sagt bit ihop och ha en bra säsong,ta det för vad det är,blood bowl och dina gubbar har iallafall över average rustning,inte som mina döds snots =)
  • Jag gillar tanken på en dold anmälning där den enda information som anges är antal coaches och hur många av varje lagtyp som är anmälda. Lottningen kan då baseras på en Excelsortering rakt av utan hänsyn med t.ex TV, antal matcher, antal vinster (gärna vinstprocent) som kriterier.
    Det finns såklart nackdelar med det också och i många fall kan man lista ut vilka lag folk kommer att spela iaf. eftersom informationen finns på sidan men många är nog också öppna med vad de kommer att köra.
  • Haha tack @viking jo jag biter i mitt dvärgskägg och ofrar till Hashut så får vi se hur det går ;)
  • @Slumpeen: Darkland Slavehunters kommer att heja på dig i varje match, möjligen undantaget den där du möter Drakenhof Deadskins. Htruk & co måste ju hålla koll på juniorerna. :)
  • Tack för public stödet ;) @Zeke73
  • edited August 2015
    coma wrote: »
    Att baka ihop de coacher som generellt är duktiga gillar jag inte.
    Jag håller med. Tanken är inte att gruppera folk _endast_ på tidigare resultat. Jag plitar på förslaget och öppnar egen tråd senare för diskussion.
  • Håller lite med slumpeen. Sagt det tidigare och jag eftersträvar jämna matcher när jag spelar för spänningens skull. Jag anser det viktigare än att "rätt" vinnare koras. Dvs är det så att en bra coach slås ut redan i gruppen är det väl så.
    För i realiteten kan en bra coach oavsett lag spöa en dålig coach med vilket superlag som helst.
    Om jag vore slumpeen skulle jag också undra/våndas.
    Själv undrar jag också hur denna säsong i grupp B för mig ska gå.... Ser detta som en övningssäsong minst sagt.
  • Jag har väldigt svårt att se ett fungerande system som inte går ut på att lag med liknande antal spelade matcher och TV hamnar i samma grupp. Men ser fram mot att höra era förslag. :)
  • Jag vet inte riktigt hur ni gör idag men har börjat blivit nyfiken. Kan man använda sig av TV spann för att gruppera lagen i fallande ordning och sedan använda antal matcher spelade för att gruppera dem inom sin TV grupp? Då skulle man få en lista rakt av där spelade matcher spelar en ganska stor roll utan att ta bort vikten av TV. Exempel nedan men osäker på om spannen är ultimata.

TV
    0-1000
    1010-1100
    1110-1250
    1260-1350
    1360-1500
    1510-1700
    1710-1850
    1860-2990
  • En del lag behöver ju sina inducements också liksom, det är klurigt.
  • edited August 2015
    En hel del handlar om hur vi kan skapa grupper för att göra lottningen enkel utan att rookielag får möta erfarna lag.

I stort gick resonemanget såhär:

Vi fick ihop 24 lag till en säsong med 7 matcher, vilket gör indelningen i 3 grupper om 8 där alla möter alla i sin grupp en gång till ett lätt val.

Vi hade/kunde få till:
    8 lag med spannet för spelade matcher mellan 0-1
    8 lag med spannet för spelade matcher mellan 3-10
    8 lag med spannet för spelade matcher mellan 18-37

En sneglig på TV för lagen ger att Blessed by Hashut har i lägst i grupp A med 1560, men laget har 11 spelare och 290k i banken.

Tiranoc Silver Bolts har i särklass högst i grupp B med 1560 och är väl kanske det lag som fått mest smakfull gruppindelning.

De som vill roa sig med annorlunda indelningar kan ju ta i beaktande flexibiliteten i att Mooselord kunde ha spelat Harslem Globerotters, jag kunde ha spelat Drones Club, Maledor Manticores, Rostberg Galvanizers, Frogs of War eller Phullersta Phantoms, och Ozt kunde har spelat sina Wormwood Harbringers.
  • Jag ser det som att när man baserar grupperna på hur många matcher man har spelat, och sedan förlorat alla (vilket jag har haha ;) ) Nejmen då hamnar man med ett enormt Spp underläge, desutom så är jag mer rookie än alla andra i gruppen.
    Om man räknar ihop TV och tresury?
    Eller om man baserar grupperna på Wins/losses? Det vill jag heldre se än hur många matcher. Hur många matcher som man vunnit, ja det skulle funka, hoppas jag inte är ute och cycklar haha
  • Jag tycker TV är ett väldigt trubbigt instrument, speciellt i den situation vi ofta har i högre grupper där vissa lag har massor med pengar, och flera spelare som inte är oersättliga. De kan ibland manipulera sitt TV så att de går mellan 1500 och 2100. Antal spelade matcher kan de inte manipulera utan att resetta laget.

I fallet Slumpeen har vi ett lag med elva spelare på rostern och 290 kgp i kassakistan. Väldigt många spelare köper i den situationen in en eller ett par spelare. Skall inte det räknas med i lottningen? Som jag ser det är det helt självklart att Blessed by Hashut skall räknas som ett lag med högre värde än Tiranoc Silver Bolts. Det vore kul om någon kunde presentera ett lottningssystem som leder till motsatt resultat, och är baserat på mätbara storheter.

Mätbara storheter är alltså inte en allmän känsla av att Ozts nya goblinlag måste räknas som ett 1800TVlag med 40 spelade matcher för att han vunnit ligan flera gånger.
  • Har vi pratat tidigare om att använda oss av TW=Team Weight som man kan göra på Fumbbl?
    Jag håller för övrigt med om att treasure skall kunna användas som "tiebreaker" vid lottning om man går efter TV=Team Value.
  • En grej man skulle kunna göra,kanske ett dåligt exempel,men efter en spelad säsong och slutspel så raderas bankens pengar från laget som inte används innan nästa säsong börjar,då motiveras ju folk att inte horda pengar utan använda dom istället,säg att man bara kan spara pengar så det räcker till det dyraste spelartypen man har i laget,för att täcka en eventuell förlust av nån spelare i första omgången.
    Tex nu använder jag dig slumpeen eftersom vi snackat om din bank,säg nu han har 11 gubbar och 290k i bank,om han inte köper nya gubber eller re-rolls för pengarna skulle allt utan 150k som är en minos kostnad och det dyraste som en chaos dwarf kan ha,då skulle 140k försvinna från hans bank,tror det skulle motivera folk att börja använda sina pengar istället för att lägga dom på hög
    Fan jag gillar ideen =)
  • Som ett kul experiment gjorde jag en grupindelning bara baserad på antalet vinster per förlust med laget, detta blev resultatet:

Grupp A
    Bogville Princesses
    Heirs of Doom
    Tiranoc Silver Bolts
    Drakenhof Deadskins
    Lustria Star Kickers
    Cryptic Sand People
    Imperial dust bins
    Cohones Resfriados

Grupp B
    Rare Exports Inc.
    New Albion Wanderers
    Chaos Strikes Back
    Black Gulf Pirates
    Dödgrävarens finest
    Luccas Ladies
    Sigismunds Disciple's
    Red Eye Specials

Grupp C
    Little Lords of Doom
    Tombsville Kickbikes
    Blood River Bouncers
    Tentacle Terror 2
    Hypnotic Gays
    Pride of Bögenhafen
    Khalidan Cobras
    Blessed by hashut
  • Givet de aktuella lagen ser jag ingen annan rimlig möjlighet än att göra som commish gjorde. Det här helt OK att bättre tenderar att hamna i högre grupper eftersom de oftast samlar på sig fler spp, men skall coach kvalitet blandas in direkt behövs systemet göras om rejält med uppflyttning/nedflyttning och ett system där antalet slutspelsplatser är rejält skevt fördelat mellan grupper. Ett sånt system vill jag av flera anledningar inte ha.

Jag kan kanske tillägga att jag förstår om slumpen hellre spelat i en jlite enklare division.
  • Shit. Jag spelar i grupp A! Fan va bra!

Nej, skämt åsido. Håller med de flesta ovanstående gällande enkelheten och mätbarheten. Inte så mycket lottning alls skulle man kunna säga men kan ju ge lite olyckliga omständigheter. Jag skulle inte vilja spela i grupp A.

Så vilken som tycker jag alla inblandade gör en sjukt bra jobb och mina kommentarer kan i regel bortses från.
  • Glöm inte sambandet mellan antalet spelade matcher och antalet skills. Det är mer relevant än om laget förlorat eller vunnit en massa matcher; Att Blessed förlorat matcher och att Bogville vunnit verkar inte spela så stor roll.

Namn/Antalet skills/spelade matcher
    New Albion: 16/17
    Blessed: 17/19
    Hypnotic: 18/20
    Lustria: 19/19
    Bogville: 24/28
    Drakenhof: 25/24
    Chaos: 28/30
    Rare Export: 30/37
  • Intressant Martin. Jag hade trott att vinster skulle haft en större inverkan.

Det fanns faktiskt en annan lösning som kanske varit OK. Dont feed hade kunnat spela i grupp A och Blessed i grupp B. Dont feed hade fått kopiöst med imducements men de är gobbos och dessutom är det ett commishlag och då har de inte lika stor rätt att klaga :). Jag föredrar den lösning som gjordes dock, men hade Blessed by vart lite sämre (kanske 100tv lägre eller så) hade det varit ett bra alternativ.
  • edited August 2015
    I mina ögon ser jag inget fel men hur uppställningen blev i grupperna just nu, då jämnar saker och ting ut sig äger man får man spö, suger man får man spöa, då blir varge match en intensiv match där båda lag har lika många fördelar nakdelar där hur bra spelaren är räknas in. Om vi säger som mig nu som exprl igen. Om det från börgan skulle varit baserat på vinster och förluster så skulle det tillslut balansera upp sig så man det blir jämna matcher där man alltid måste vara på topp för att vina den match där motståndaren man möter är presic lika bra. Dock är mitt lag för kraftigt för grupp C men om det Hadde varit detta system Hadde jag nog haft någon mer vinst ich då vara graderad på något annat vis. Om jag får tala för muscle tribe berserkers som spelade tidigare 2 sesonger så peka han på att det kändes som att vi alltid låg lite efter alla andra lag i spp, wins och allmän spelvana, och att han kände att vi blev uppslängda mot försvåra lag båda sesonger.

Men antar att matcher spelade väger någon tyngd här även om jag inte förstår hur, jag älskar bloodbowl och om man är en vinnar skalle (vilket jag inte är) så måste man ha wins med sig från börgarn. Destomer matcher man förlorar desto svårare blir det att vinna i fortsättningen. Så ser Jag det nu. Jag skiter i det igentligen men det skulle vara Sjukt mycket roligare och spela en match där det är lika svårt för båda coatcher.
  • Hela poängen är att matcherna skall vara så jämna som möjligt i en löpande liga.. på papperet. En bra eller dålig coach skall inte urskiljas på hur duktig han är på spelet. Att spela i Stockbowl mot bra motstånd har gjort mig till en sjukt mycket bättre coach på väldigt mycket kortare tid än om jag spelat som jag gjorde innan jag gick med i ligan.
  • Vi får ta en match i openligan @slumpeen.

Fick precis spö mot pellevin (i open och dessutom med hans hemmasnickrade regler med fusktärningar och hembygd plan med falluckor och sånt men nog lär man sig nåt alltid)

Nästa torsdag ska jag t ex få spö av mago.

Så möter gärna dig i open så kan vi få en jämnare match-up där.
  • edited August 2015
    Jox wrote: »
    Fick precis spö mot pellevin (i open och dessutom med hans hemmasnickrade regler med fusktärningar och hembygd plan med falluckor och sånt men nog lär man sig nåt alltid)
    I själva verket var det äntligen en match där varje tärningsslag var helt rättvist och balanserat (framför allt när @Jox fick quadroskull). Mitt knivskarpa intellekt triumferade än en gång mot en underlägsen mas. Har nog aldrig sett ett mer rättvist resultat. Att mina hemritade regler skulle vara till förmån för mig är väl självklart. Hitta på ett eget spel om du vill vinna, lipsill.
  • Ja hur man ska annars förklara att MSN förlorar trots 510k högre TV...
    Enda förklaringen som jag ser det.
    Ska börja snickra idag...
Sign In or Register to comment.