Special Play Cards - att vara eller icke vara
Det har visat sig att det råder varierade känslor kring systemet med gratiskort till alla matcher. Därför tänker jag nu köra en poll om hur vi skall ha det nästa säsong. Eftersom det bara är en vecka kvar tills den säsongen kör igång måste du som vill få din röst hörd lämna ditt bidrag senast på måndag 1/5 kl 18.
Kommentera gärna nedanför också, så att folk kan få argument för olika ståndpunkter innan de väljer alternativ.
I diskussionen på spelarmötet igår stack IMHO dessa två argument ut lite som bättre än de andra, och såklart var det ena för korten, och de andra mot:
För: Utan korten kan spelet bli lite statiskt och förutsägbart.
Mot: Det är en pryl till du måste ha för att spela, det är bättre om det bara är figurer, tärningar och pitch som behövs.
Och här kommer pollen:
Kommentera gärna nedanför också, så att folk kan få argument för olika ståndpunkter innan de väljer alternativ.
I diskussionen på spelarmötet igår stack IMHO dessa två argument ut lite som bättre än de andra, och såklart var det ena för korten, och de andra mot:
För: Utan korten kan spelet bli lite statiskt och förutsägbart.
Mot: Det är en pryl till du måste ha för att spela, det är bättre om det bara är figurer, tärningar och pitch som behövs.
Och här kommer pollen:
Comments
Jag satte Ja, men jag är väldigt adaptiv.
Jag tycker att det är en kul grej, men spelar inte så stor roll om vi spelar med eller utan.
Dock gillar jag (personligen) INTE de två mellanalternativen.
Jag tycker att vi antingen kör med eller utan, inte att man väljer.
Konkreta regler är bra, enligt mig
Det låter bra
De 4 nya kortlekarna tillsammans med random leken från nya boxen är balanserade. Tonat ner dirty tricksen rejält från crp. Tillfört nytt i benefits of training och Heroic feats. Om ni har möjlighet så titta över dom.
Som det var innan så är crp dirty tricks overpowered och då förstår jag att man tycker att det blir för bra med kort.
Man kan ju köra med att randomisera vilka högar man får dra ur. Eller helt enkelt ta bort dirty tricks.
Däremot kan man ha olika åsikter om det gör spelet roligare eller inte.
OK. Jag har gjort det själv och tycker att det går, men man kan ju tycka olika
För övrigt är väl pollalternatv 1 och 2 egentligen samma sak. Det finns väl inget som hindrar att 2 coacher enas om att inte dra/spela kort i nuläget.
Man sitter mest och kollar på när man ska spela dom och hur dom funkar.
Att då bläddra i regelboken inför varje turn gör ju inte matchen varken smidigare eller roligare.
Kort kan vara kul men ser att nackdelarna inte väger upp fördelarna.
Vill man absolut spela kortspel kan man ju spela kortspel... ;-)
Sen finns det ju inget som säger att man inte kan köpa dom som inducements vilket alltid har funkat.
Men som nu ha åtminstone fyra kort plus (gemensamt) inducementkort gör ju korten inte bara som en krydda utan som en huvudingrediens....
Men det är ju enbart min åsikt.
+1
Hmmm.... Det låter ju tråkigt.
Vi i MAFOC köpte in "CRP korten" från Impact Miniatures för flera år sedan. Vi brukar ha överskott till extra prylar för medlemmarna.
http://www.impactminiatures.com/index.php?option=wcq_profile&id=WQ_CARD
Då har man korten att läsa och slipper sitta och läsa pdf filen.
Idag kör vi bara dom nya korten, de flesta har dom så det blir sällan en match utan möjlighet till alla kort.
När man har kortet i handen blir det en del i spelet.
Vi har också impacts lekar, men om du inte har en egen uppsättning, och inte spelar i vår ordinarie lokal, så funkar det sämre.
Med det sagt, så FÅR man väl dra kort från nya lekarna i Stockbowl, om man så vill?
Sen är jag helt med på att samlarkortspelsgrejen är trams och att korten dessutom är rätt obalanserade. Jag tycker att det känns väldigt otestat men att många av korten är mer kul än bra och om de möts av jäkla bra kort ... inte bra.
Jag röstade nej. Efter en del övervägningar.
Korten är roliga och tillför spelet en del, ja. Avgör de matcher, definitivt.
Jag tog även till mig mycket av MartinS kommentar på spelarmötet att tar man bort korten så blir det ett för statiskt spel ( om man har spelat många matcher).
Vinner man ligan så väger ens röst lite mer än andra.
Däremot så försvinner juh inte korten från spelet.
Delas det ut kort till båda spelarna så försvinner en del av inducementsvärdet för det sämre laget skulle jag tro. Kan iofs vara så att jag var orutinerad under ligans gång.
Vill man ha ett kort kan man juh faktiskt köpa ett eller två kort innan match.
Osäker på hur jag ställer mig i frågen egentligen och tycker väl i grund och botten att serien ska spela vidare den här säsongen med samma regler som liga 22 för att utvärdera efter nästa.
Röstade dock nej. Behåll kort för köp av inducement och pettycash pengar.
Dela inte ut till båda lagen, då det stärker det bättre laget.
Låt det sämre laget spela på chans. Typ.
Nej, du kan välja "Dirty Tricks", men inte "Trampoline trap".
Alternativt att det kan vara lite fria kort under silly season och squigbowl.
Senaste squigbowlmatchen mot dig pellevin så skulle jag säga att mina kort var direkt matchavgörande.
Att jag kunde spela BANANA SKIN på din rått-thrower med boll efter T1 i din offense bröt ju upp din drive helt.
Sen i andra halvlek när du höll på att kvittera till slut så gjorde ECLIPSE det möjligt för mig att stuntydodgea in en assist för blitzen med en sisådär 12 stycken 3+-dodgar för att den skulle studsa runt och landa på en av mina. När jag då avslutade med en PUNT och lade bollen effektivt i den endzone omöjliggjorde i princip kvittering från dig.
Utan kort hade det säkert blivit oavgjort, eller så hade du vunnit. Hade inte mkt skogsalver kvar på plan alls till slut.
Det var ju kul på lite lattjolajbanvis, men om jag fått det resultatet mot mig i en ligamatch vete sjutton alltså.