Sweden Bloodbowl Championship

245678

Comments

• Observera att det inte är någon final på denna turnering på grund av att det generellt inte passar i Swissformatet enligt hur jag ser på saken. Vill man diskutera vidare om när det borde vara finaler på turneringar uppmanas man börja en ny tråd med det ämnet istället.
  • Efter att ha läst reglerna för Sweden Bloodbowl Championship som är tagna ifrån EuroBowl, har jag några funderingar angående antalet skills lagen får välja från start:

Tier one: 3 normal
    Tier two: 4 normal and 1 "double"
    Tier three: 3 normal and 2 "double"

Vilket jag antar betyder att tier two får börja med två skills mer än tier one och en skill mindre än tier three. Men man brukar ju säga att dubbelskills har ett värde av två vanliga skills, även om man inte kan välja att växla dem till det. I så fall ser listan ut såhär:

Tier one: 3 normal
    Tier two: 6 normal
    Tier three: 7 normal

Jag kan tycka att hoppet mellan tier one och tier two är befogat, då tier one lagen i stort sätt är otroligt mycket bättre än alla tier two lagen. Däremot den symboliska skillanden mellan tier two och tier three är på tok för liten, varför är det inte samma skillnad som mellan tier one och tier two, dvs 3 normal skills? Är det någon som på riktigt är orolig att halfling, goblin och ogre ska bli för dominerande?

Då menar jag egentligen bara dominerande dag ett, då det hela jämnar ut sig till dag två i all fall...

Vill man inte har mer differentiering i val av lag?
  • Tier tre har halflings och goblins tillgång till bribes/chef, så det är en bonus de har utöver skills.
    Det är en evighetslång debatt om det här ämnet och jag tror att den största konsensusen är att halfling/gobbo/ogre är lag som spelas mest för att det är väldigt skoj, inte för att vinnas. Och det är en hel del folk som spelar dem trots uppförsbacken så det blir differentiering av lag ändå.
  • Man brukar ju ha graverade glasplanketter som priser vid turneringar men då BloodBowl är som det är tittar vi på graverade ölglas istället. Hur låter det? Vidare är ett målat lag säkrat till första platsen, ett omålat lag till runner up och en rad modeller till de andra priserna. Är det något pris ni skulle vilja se?
  • Det låter lysande Lard!

Den bästa handouten jag har fått på en turnering är Turnmarkern från NAFC. Den typen av counters är det bästa tycker jag :)
  • Jag gillar tanken @lard och håller med @coma där, praktisk turnmarker i vettig storlek. Tärningskoppar och tärningstorn skulle jag vilja se mer av men det kanske är högst personligt då jag inte har någon av dessa. Mitt absolut bästa pris var @gimpens orclegodiorama med spelbara figurer för vinst i TMBBT Legodungeonball i Sundsvall. Unika figurer är sålunda topp ett. Angående ölglas så slår jag ett slag för kupor som en sidnot
  • Turnmarker, Rerollcounters, scorecounter, LEADER reroll counter.... osv.

@Thursablot Lego Dungeon BOWL ;)
  • Patcher till figurväskor är jag positiv med.
    @coma telefonstavning vid toalettbesök på arbetstid, jag ska jobba på bättring på stavningen
  • Nu har vi nått 13-14 intresserade coacher varav Kåre från Danmark är en av dem. Dock inga göteborgare eller malmö-bor ännu.
  • Jag är också intresserad. Det är ju nästgårds!
  • Jag kanske måste jobba nere på Nordea Masters i golf som jag tror är samma helg så lite tveksamt i nuläget.
  • Jag är också intresserad, nafnamn Bim. Lite osäker på vilken ras, bestämmer det helt säkert efter Borlänge.

Jag kan också erbjuda boende i Helenelund (38 minuter med pendel raka vägen från Tullinge) till folk som inte är kattallergiker.
  • Ska höra mig för bland Göteborgarna om någon är sugen på att åka upp...
    Osäker dock om jag jobbar den helgen, eller inte...
  • Jag är på Lard.
    Men sen Stockbowl har jag börjat måla nya lag, så därför kan jag inte riktigt bestämma mig vilket jag vill ställa upp med.
    Men som sagt, suncar deltar också
  • Jag är intresserad. Blir nog Norse. Turneringsoskulden ska väck!
  • Jag hade riktigt spännande matcher i helgen, så det blir amazoner även på detta event.
  • Jag skall vara med, mailar in så fort jag har bestämt mig med lag och skills.
  • Jag kastar dvärgarna på historiens sophög (tillfälligt) och kommer ta med mina Norse.
  • edited March 2014
    ja jag skall absolut med och kör skaven. har oxå minst 2 till mycket intresserade borlängebor. :D
  • Jag följer @Ozt s exempel och lägger ned lustiga builds. Ska jag dumpa min NAF-ranking radikalt mer så får det bli med något annat lag. :(
  • Nu är vi 20 coacher. Det är väl ok. Några till borde det kunna blir. @pumba?
  • Jag sitter och spanar på det, hör av mig när jag vet säkert
  • 32 lag i Stockbowlligan, Underligt få som anmält sitt intresse. Någon teori om orsak? okunskap, ovilja, inte tid, inte råd?
  • Det är en månad kvar att anmäla sig på förvisso...
  • Gott om tid ;P
  • @Lard. Sant förvisso, men ändå onekligen har vi gjort något fel. Bot och bättring där.
  • En fundering kring folk där turneringsoskulden tas, nu kanske dessa iofs är målgruppen men ändå...
    Dessa lär stå relativt chanslösa att vinna så lockande med priser blir svårt. En tanke kandå vara att använda en del av anmälningsavgiften till att subventionera allt från nafmedlemskap, planer till vad som nu kan vara aktuellt.
  • Eller locka med lite fler roliga "sidopriser" (om man nu kan säga så) ... Förstod att det var ett par sådana i Borlänge (snyggast målade, första surf m.m. )
  • Sidorpriser är alltid kul, störst skägg och sånt :)
    Det är ju alltid kul att vinna och få massa priser men viktigaste är ju att alla har kul.
  • Högst rankad first-timer borde få ett fin pris :)
Sign In or Register to comment.