Re-Drafting
Jag har räknat på re-draft team och kan inte se att det funkar i vår liga, baserat på antal matcher.
http://mafoc.bloodbowlleague.com/default.asp?p=tm&t=top
Detta laget är inget märkvärdigt, men likväl får jag inte ihop det med sista säsongen Dungeonbowl.
Har ni andra prövat att draft era lag i teorin från et förra säsong.
Denna regel måste ju vara baserad på ett visst antal matcher per säsong i 'tanke'
http://mafoc.bloodbowlleague.com/default.asp?p=tm&t=top
Detta laget är inget märkvärdigt, men likväl får jag inte ihop det med sista säsongen Dungeonbowl.
Har ni andra prövat att draft era lag i teorin från et förra säsong.
Denna regel måste ju vara baserad på ett visst antal matcher per säsong i 'tanke'
Comments
Har ett dark elf lag som spelat 8 matcher, gjort 12 TDs och 7 CAS. Ligger just nu på TV runt 1500. Kommer inte att kunna köpa tillbaka hela laget, vilket också är tanken, men jag tycker att formeln för re-drafting borde ändras.
Istället för 1M guld i formeln tycker jag att man borde ge varje lag 1,2M eller kanske 1,3M plus bonusarna. Då petty cash är bortaget (verkar det som) förstår jag att man inte vill ha hög TV differans mellan lagen. Blir väldigt ensidigt då.
- Man får lägga till det man sparat i sin kassa.
- Man får behålla sin Fan Factor
- Man får man 10k extra för varje spelad match och 5 k för varje td och cas.
- Slutspelslagen får vinstpengar dessutom.
- Man får köpa tillbaka spelare från sin roster till deras värde.
- Man slår d6 för varje spelare och jämför med hur många säsonger de spelat. Blir det högre kommer de nu och i fortsättningen kräva en engångsumma vid varje ny säsong för att fortsätta: 20K per spelad säsong.
och sen endast nominera dessa för MVP rewards efter varje match.
Ex. Player A TD, B cas och C comp
Då hade jag i första matchen valt dessa 3 för skillup.
Så man kommer nog ändå sprida sina MVPs
Kanske inte blir så att bara en viss sorts spelare får dom i varje match.
Jag tror att det kan bero lite på vilket typ av lag man spelar.
Ex. tror jag inte att jag skulle vilja skilla upp mina Wood Elf Linemen längre, med MVPs eftersom man förmodligen kommer fokusera på att få ha kvar Wardancers efter varje säsong.
Köper man tillbaks sina spelare för sitt värde, så köper man ju tillbaks en Star Wardancer (51-75 spp) för samma kostnad som 4 skills på olika lineelfs.
Bortser man från antalet säsonger och D6 för att ha kvar spelare, så hade jag ex. velat behålla Dennis mov10 + sprint wardancer för 200spp, än att behålla 4x lineelf med dodge (ja, jag vet att det är ett extremt exempel).
Och till skillnad från piling on drabbar de även chaos/nurgle/CD i lika stor utsträckning.
Aging som de hade förr var också lite sämre, det var ju ett tärningsslag. Det här ger mer kontroll att behålla favoriterna.
Men några praktiska frågor kvarstår helt klart!
Reglerna funkar alltså för tonåringar och anställda på GW.
Hahaha!!! Man får midifiera det med optional rules.
1.2 miljoner utan matchtillägg motsvarar de 20 matcher GW verkar tycka utgör en säsong. Dubbelt värde på TD och CAS är för att vi kör ca sju matcher per säsong. Att ge pengar för foul etc är pga att vi kör BloodBowlLeague, och i det systemet bokförs allt det som CAS, vilket innebär att commishar slipper traggla igenom ett hundratal matcher efter varje säsong, utan bara kan kolla tabellen.
Har försökt räkna på dina (och GWs) regler för re-draft.
Jag är för en sådan regel, men känner att det blir riktigt svårt för vissa lag.
Ex. känns det svårt för Ogres, som "kommer igång" efter X matcher.
Måste räkna på fler exempel, men tog Vikings "We eat u" från Season 17 som exempel.
Laget är värt 1770, men Viking fick endast 1390 (7 TD, 12 cas) och får nätt och jämnt ihop 6 rookieogres, oskillade snotlings och en apotekare.
* Kastade ut en blitzer och en thrower (båda rookies)
* Nedgraderade en catcher och tre line elfs till rookies
Resultat: Tappade två spelare och åtta skills, men kunde behålla sju normals, tre doubles och två +MV. Blev ett riktigt bra lag ändå, med nya fräscha lirare som tagit sig upp från juniorlaget med sikte på sin första skill.