Re-Drafting

edited November 2016 in Blood Bowl
Jag har räknat på re-draft team och kan inte se att det funkar i vår liga, baserat på antal matcher.

http://mafoc.bloodbowlleague.com/default.asp?p=tm&t=top

Detta laget är inget märkvärdigt, men likväl får jag inte ihop det med sista säsongen Dungeonbowl.

Har ni andra prövat att draft era lag i teorin från et förra säsong.

Denna regel måste ju vara baserad på ett visst antal matcher per säsong i 'tanke'

«1

Comments

• Det går inte ihop i vår liga heller.

Har ett dark elf lag som spelat 8 matcher, gjort 12 TDs och 7 CAS. Ligger just nu på TV runt 1500. Kommer inte att kunna köpa tillbaka hela laget, vilket också är tanken, men jag tycker att formeln för re-drafting borde ändras.

Istället för 1M guld i formeln tycker jag att man borde ge varje lag 1,2M eller kanske 1,3M plus bonusarna. Då petty cash är bortaget (verkar det som) förstår jag att man inte vill ha hög TV differans mellan lagen. Blir väldigt ensidigt då.
  • Hur ser reglerna ut för re-draft?
  • Kan någon som redan fått regelboken göra en sammanfattning. :)
  • Jag tycker redrafting verkar funka, förutsatt att vi inför en husregel om att det återköpta laget inte måste ha 11 spelare utan kan fyllas ut med journeymen.
  • Gillar inte tanken på att starta säsongen med journeymen känns som dålig speldesign om det skall behöva bli så. Får man göra det i crp och ligaspel när man bygger ett nytt lag?
  • Känns som den klassiska rule of five kommer användas flitigt de kommande säsongerna ifall jag förståt draft systemet korrekt.
  • Kan någon beskriva hur systemet fungerar?
  • edited November 2016
    Mellan varje säsong får man köpa ett nytt lag som om det vore nystartat med vissa tilllägg
    - Man får lägga till det man sparat i sin kassa.
    - Man får behålla sin Fan Factor
    - Man får man 10k extra för varje spelad match och 5 k för varje td och cas.
    - Slutspelslagen får vinstpengar dessutom.
    - Man får köpa tillbaka spelare från sin roster till deras värde.
    - Man slår d6 för varje spelare och jämför med hur många säsonger de spelat. Blir det högre kommer de nu och i fortsättningen kräva en engångsumma vid varje ny säsong för att fortsätta: 20K per spelad säsong.
  • Jag tycker inte att det funkar. Har ett dark elf lag som spelat en säsong och jag kan nätt och jämt köpa tillbaka laget. Känns som att 1M är för lite och jag skulle hellre se 1,2M eller kanske till och med 1,3M (plus bonusar), för att man ska kunna behålla ett lag i alla fall två säsonger innan man måste besluta vem som får vara kvar och inte.
  • Tack för beskrivningen @adhansa. Låter lite som att vi kommer att få se grupper om fem-sex jättebra spelare tillsammans med några rookies. Förlorar lite av lagkänslan IMHO.
  • Pellevin wrote: »
    Tack för beskrivningen @adhansa. Låter lite som att vi kommer att få se grupper om fem-sex jättebra spelare tillsammans med några rookies. Förlorar lite av lagkänslan IMHO.

och sen endast nominera dessa för MVP rewards efter varje match.
  • Tillsammans med "3 MVP" så koncentreras SPP's likt kapitalet på 21:a århundrandet....
  • Simulpost!
  • Tror dock att man kommer sprida sina MVPs på de spelar som har chans till skillroll

Ex. Player A TD, B cas och C comp
    Då hade jag i första matchen valt dessa 3 för skillup.

Så man kommer nog ändå sprida sina MVPs

Kanske inte blir så att bara en viss sorts spelare får dom i varje match.
  • Som jag tolkar det är poängen att göra det mer jämställt i ligorna; så att det inte finns några gamla lag med TV runt 200k vilket leder till att det blir ganska tråkigt att komma in med ett rookie-lag.
  • edited November 2016
    stashman wrote: »
    Tror dock att man kommer sprida sina MVPs på de spelar som har chans till skillroll

Ex. Player A TD, B cas och C comp
    Då hade jag i första matchen valt dessa 3 för skillup.

Så man kommer nog ändå sprida sina MVPs

Kanske inte blir så att bara en viss sorts spelare får dom i varje match.

Jag tror att det kan bero lite på vilket typ av lag man spelar.
    Ex. tror jag inte att jag skulle vilja skilla upp mina Wood Elf Linemen längre, med MVPs eftersom man förmodligen kommer fokusera på att få ha kvar Wardancers efter varje säsong.

Köper man tillbaks sina spelare för sitt värde, så köper man ju tillbaks en Star Wardancer (51-75 spp) för samma kostnad som 4 skills på olika lineelfs.

Bortser man från antalet säsonger och D6 för att ha kvar spelare, så hade jag ex. velat behålla Dennis mov10 + sprint wardancer för 200spp, än att behålla 4x lineelf med dodge (ja, jag vet att det är ett extremt exempel).
  • Jag är försiktigt positiv. Då de nerfat piling on behövs en mekanik för att begränsa tillväxten i lag på längre sikt. de tråkigaste matcherna är enligt mig de där alla spelare har 3-4 skills.
    Och till skillnad från piling on drabbar de även chaos/nurgle/CD i lika stor utsträckning.
    Aging som de hade förr var också lite sämre, det var ju ett tärningsslag. Det här ger mer kontroll att behålla favoriterna.

Men några praktiska frågor kvarstår helt klart!
  • pedda wrote: »
    Istället för 1M guld i formeln tycker jag att man borde ge varje lag 1,2M eller kanske 1,3M plus bonusarna.
    Jag har nu läst reglerna och tror jag förstår hur de är tänkta att fungera. Summorna @pedda nämner är vad konstruktörerna tänkt sig. Det är där man hamnar om man spelar tjugo matcher under en femveckorssäsong. Tio ordinarie och tio friendlies räcker.

Reglerna funkar alltså för tonåringar och anställda på GW.
  • Är antalet matcher, td och cas baserat på hela lagets historia eller bara senaste säsongen?
    pedda wrote: »
    Istället för 1M guld i formeln tycker jag att man borde ge varje lag 1,2M eller kanske 1,3M plus bonusarna.
    Jag har nu läst reglerna och tror jag förstår hur de är no tänkta att fungera. Summorna @pedda nämner är vad konstruktörerna tänkt sig. Det är där man hamnar om man spelar tjugo matcher under en femveckorssäsong. Tio ordinarie och tio friendlies räcker.

Reglerna funkar alltså för tonåringar och anställda på GW.

Hahaha!!! Man får midifiera det med optional rules.

• Snow wrote: »
    Är antalet matcher, td och cas baserat på hela lagets historia eller bara senaste säsongen?
    Endast senaste säsongen.
  • Då är det väl upp till ligaledningen att välja vilken nivå lagen bör vara vid säsongsstart, antingen med att modifiera värdena eller göra säsongerna längre. Re-drafting kanske alltid borde ske var 20:e match, inte var 10:e?
  • Om en vecka har vi spelarmöte i StockBowl. Då kommer jag att föreslå att vi kör med 1.2 miljoner, men inget extra för matcher. Dessutom 10k för varje TD och CAS inklusive foul, surf, snubbel etc.

1.2 miljoner utan matchtillägg motsvarar de 20 matcher GW verkar tycka utgör en säsong. Dubbelt värde på TD och CAS är för att vi kör ca sju matcher per säsong. Att ge pengar för foul etc är pga att vi kör BloodBowlLeague, och i det systemet bokförs allt det som CAS, vilket innebär att commishar slipper traggla igenom ett hundratal matcher efter varje säsong, utan bara kan kolla tabellen.
  • Bra förslag. Något att ta till vår liga.
    Om en vecka har vi spelarmöte i StockBowl. Då kommer jag att föreslå att vi kör med 1.2 miljoner, men inget extra för matcher. Dessutom 10k för varje TD och CAS inklusive foul, surf, snubbel etc.

1.2 miljoner utan matchtillägg motsvarar de 20 matcher GW verkar tycka utgör en säsong. Dubbelt värde på TD och CAS är för att vi kör ca sju matcher per säsong. Att ge pengar för foul etc är pga att vi kör BloodBowlLeague, och i det systemet bokförs allt det som CAS, vilket innebär att commishar slipper traggla igenom ett hundratal matcher efter varje säsong, utan bara kan kolla tabellen.

Har försökt räkna på dina (och GWs) regler för re-draft.
    Jag är för en sådan regel, men känner att det blir riktigt svårt för vissa lag.
    Ex. känns det svårt för Ogres, som "kommer igång" efter X matcher.
    Måste räkna på fler exempel, men tog Vikings "We eat u" från Season 17 som exempel.
    Laget är värt 1770, men Viking fick endast 1390 (7 TD, 12 cas) och får nätt och jämnt ihop 6 rookieogres, oskillade snotlings och en apotekare.
  • och hur borde sidoevent (squigbowl, Open, Silly, reserve rumble etc.) räknas?
  • edited December 2016
    Räknade hypotetiskt på mina högalver, som efter 13 spelade matcher får med sig 1400k att köpa nytt lag för. Någonstans kring 1300-1500k ligger mitt favorit-TV, så det tycker jag blev riktigt bra. Laget är just nu värt 1800k.

* Kastade ut en blitzer och en thrower (båda rookies)
    * Nedgraderade en catcher och tre line elfs till rookies

Resultat: Tappade två spelare och åtta skills, men kunde behålla sju normals, tre doubles och två +MV. Blev ett riktigt bra lag ändå, med nya fräscha lirare som tagit sig upp från juniorlaget med sikte på sin första skill.
  • Stämning!!! Bygg nytt - släng gammalt :-)
  • z3bb3 wrote: »
    och hur borde sidoevent (squigbowl, Open, Silly, reserve rumble etc.) räknas?
    Jag tänker föreslå att vi betraktar detta som friendlies. Dvs, halv prissumma och ingen MVP, men inte heller riktig säsong, så man åker inte på att köpa in laget på nytt.
Sign In or Register to comment.