Vad är bra/mindre bra med BB2016

2»

Comments

• Piling on ändrades väl?

Tycker just ändringen med 3 kandidater till MVP är bra utifrån perspektivet att man slipper ha massa "outnyttjade" SPP på fodder.

I långa loppet får ju alla statistiskt lika många osv (förutsatt) att de överlever men spelar man en eller två säsonger med ett lag hinner ju långt ifrån alla skills up. Roligt att inte behöva harva i tre säsonger med nurgle t ex bara för att kunna ha jämna matcher.
  • Jox wrote: »
    Tycker just ändringen med 3 kandidater till MVP är bra utifrån perspektivet att man slipper ha massa "outnyttjade" SPP på fodder.

I långa loppet får ju alla statistiskt lika många osv (förutsatt) att de överlever men spelar man en eller två säsonger med ett lag hinner ju långt ifrån alla skills up. Roligt att inte behöva harva i tre säsonger med nurgle t ex bara för att kunna ha jämna matcher.

Självfallet är det bra för alla, men då det är mycket svårare att "levla" en gubbe som ska göra det via CAS enbart än en spelare som "lätt" kan göra TD, typ alver, så är regeländringen mer föredelaktig för bashspelare än andra spelare, och vissa lag har fler sådana spelare och således tjänar de mer på de regeln. Sedan vet jag inte om det är bra eller dåligt för spelet bara att det ändrar balansen på hur utvecklingen i en liga sker..
    Piling on ändrades väl?

De erratade inte bort den ändringen alltså? Jag hänger inte med, det blir lite rörigt när reglerna ändras i erratan etc. Svårt att veta vad som gäller. Claw+MB är fortfarande mycket bra, speciellt om det går snabbare att få det på ett lag.
  • Claw är efter modifiering, piling on kräver team re-roll
  • Har någon räknat på re-drafting?
  • Lard wrote: »
    Jox wrote: »

Självfallet är det bra för alla, men då det är mycket svårare att "levla" en gubbe som ska göra det via CAS enbart än en spelare som "lätt" kan göra TD, typ alver, så är regeländringen mer föredelaktig för bashspelare än andra spelare, och vissa lag har fler sådana spelare och således tjänar de mer på de regeln. Sedan vet jag inte om det är bra eller dåligt för spelet bara att det ändrar balansen på hur utvecklingen i en liga sker..
    Piling on ändrades väl?

De erratade inte bort den ändringen alltså? Jag hänger inte med, det blir lite rörigt när reglerna ändras i erratan etc. Svårt att veta vad som gäller. Claw+MB är fortfarande mycket bra, speciellt om det går snabbare att få det på ett lag.

Man kan ju också hävda att de gamla reglerna var för bra för alver efter som de levlade upp sina spelare enklare än vad bashlagen kunde. Om man ändå försämrar både Claw och piling on så kanske det inte är fel.

• Skuld wrote: »
    Om man ändå försämrar både Claw och piling on så kanske det inte är fel.

Men det gör man ju inte. Claw är lika bra som innan. Piling on är sämre, ja. Jag skulle vilja kalla skillen oanvändbar, men på det stora hela tror jag ändå att bashlagen går plus på ändringarna.

Dashlag brukar få problem med pengar (och antalet spelare) vilket gör att deras TV inte ökar lika mycket, vilket gör det jobbigt för dem eftersom det inte finns någon petty cash längre
  • pedda wrote: »
    eftersom det inte finns någon petty cash längre

Aj då. Har man tagit bort petty cash/inducements? Det var ju det bästa med CRB 6 att det var lite utjämning förutom några fåninga kort som gjorde att ligamatcher vart jämnare.

Sedan som jag skrev, jag vet inte om det är bra eller dåligt att det blir lättare att levla bashlag. dashlag hade lättare inledningsvis i ligor, ffa genom att dra nytta på sämre motstånd och göra många mål.
    pedda wrote: »
    eftersom det inte finns någon petty cash längre

Aj då. Har man tagit bort petty cash/inducements?

Bara petty cash. Inducements finns fortfarande, men du måste betala för dem ur egen ficka.

Ska kolla i regelboken när jag kommer hem om det verkligen är så.
    Återkommer med bekräftelse
  • edited November 2016
    Bara petty cash. Inducements finns fortfarande, men du måste betala för dem ur egen ficka.

Vilket i praktiken blir att ta bort inducements... Om det är så här är detta det sämsta med BB16

Vilket i praktiken blir att ta bort inducements... Om det är så här är detta det sämsta med BB16

Det skulle jag inte säga. Eftersom du riskerar att förlora (nästan) hela din besparing om den blir för stor är det ju smart att spendera lite cash för inducements i vissa matcher. Betyder alltså att bash har ytterligare en fördel, då de oftast har mer pengar.
  • Lite utanför ämnet så ber om ursäkt om det
    Är det någon som vet ifall regelboken kommer släppas separat?
  • edited November 2016
    Ynik wrote: »
    Lite utanför ämnet så ber om ursäkt om det
    Är det någon som vet ifall regelboken kommer släppas separat?

Den finns att köpa digitalt i GWs app.
    Annars kommer den nog att dyka upp på eBay
  • Någon som kan lista vad som har blivit ändrat?

Det stämmer inte riktigt. Laget med mindre TV får fortfarande mellanskillnaden i extra pengar att köpa inducements för. Dessa pengar försvinner om de inte använder dem till att köpa inducements. Utöver detta kan båda lagen betala direkt ur skattekistan för vilka inducements de vill ha.
  • Ynik wrote: »
    Någon som kan lista vad som har blivit ändrat?

här är en nästan komplett lista: http://www.thenaf.net/2016/11/from-crp-to-bb2016/
  • som flingcoach så ogillar jag starkt nya pengaregeln.
    ett nystartat flinglag riskerar ju att bli av med alla sina pengar efter första matchen bara för att en vill börja med 600 tv för att ha råd med t.ex. nya trädmän om de skillar fel efter första skillen.
  • Duckwing wrote: »
    Lard wrote: »

Det stämmer inte riktigt. Laget med mindre TV får fortfarande mellanskillnaden i extra pengar att köpa inducements för. Dessa pengar försvinner om de inte använder dem till att köpa inducements. Utöver detta kan båda lagen betala direkt ur skattekistan för vilka inducements de vill ha.

Japp, jag dubbelkollade nyss. Står under inducements
  • suncar wrote: »
    Claw är efter modifiering, piling on kräver team re-roll
    Skuld wrote: »
    Om man ändå försämrar både Claw och piling on så kanske det inte är fel.

Men det gör man ju inte. Claw är lika bra som innan. Piling on är sämre, ja. Jag skulle vilja kalla skillen oanvändbar, men på det stora hela tror jag ändå att bashlagen går plus på ändringarna.

Dashlag brukar få problem med pengar (och antalet spelare) vilket gör att deras TV inte ökar lika mycket, vilket gör det jobbigt för dem eftersom det inte finns någon petty cash längre

Ja det är jag som inte kan läsa, jag trodde och hoppades att claw andvändes före modifiering inte efter.
  • Skuld wrote: »
    Ja det är jag som inte kan läsa

Eller limma, men du är bra på annat!
  • Slann! Slann? Slann... :(

Dom kan ju inte ta bort det roligaste laget.
  • Att ta bort slann känns lite löjligt, det är som vanligt upp till league/tournament director attt avgöra vilka lag som får vara med eller inte. Så ifall man vill spela slann är de bara att pokea sin diktator tillräckligt många gånger tills den inte orkar mer.
  • Special Plays har blivit vilt!

Teoretiskt kan man faktiskt ha 10 kort i en match!
Sign In or Register to comment.