Blood Bowl i Ereb Altor (stats för ankor?)
Vi är ett gäng som tänkt starta en liten liga som utspelar sig i Drakar och demoners gamla värld Ereb Altor. Snotlings kommer att kallas svartnissar, goblins för svartalfer, ogre för rese osv. Nu vill några också ha med de ankor som fanns i den världen. Frågan är bara vilka stats, skills osv de skall ha för att de skall bli en bra balans och för att de skall bli roliga att spela. Är det någon som har några tips eller ideér?
Comments
http://www.rollspel.com/pdf/dod/ankor1_2.pdf
Utan hänsyn till spelbarhet:
0-2 Brushuvuden 5-2-3-8 Frenzy, Stunty, Dodge, Dauntless 70k (G,S)
0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge 60k (P,A)
0-16 Linemen 5-2-3-8 Stunty, Dodge 40k (G, A)
Ok, det ser direkt bedrövligt ut. Typ enda säljargumentet är stunty med general access.
Laget behöver någon "edge" men jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara.
Är lite inne på pidpads linje. Problemet är ju helt avsaknaden av big guys.
En variant är att brushuvuden går att rostra om en kör krigarankor, och nåt mer assassinsaktigt om en väljer piratspåret. (De har ju som bekant en grym fjädertortyr)
Då har en tokigt mkt inducements istället.
Eller bara halfling stats och se över vilka starplayers som är valbara.
Jordell tänker jag
Största problemet jag ser att de saknar big guy och naturliga allierade. Har piratankorna galärslavar?
Det öppnar i så fall upp en del alternativ.
Eller att ni buntar ihop dem med lindskiarns som ni ger treemen stats
Exakt
Är inte ankorna knutna till människor mer än andra raser så att det nästen behöver vara samma stars som humans? Då borde en big guy vara en ogre, men jag är inte helt såld på det ändå.
En annan variant är för övrigt att vinkla laget mer mot piratankor och lägga till flera ankor med stab. Eventuellt kan nästan hela laget ha det, men jag är rädd att det gör dem väl bra mot låg AV motståndare och väl usla mot dvärgar och orker.
Hur blir det med Vargmän (om de finns kvar)?
http://www.erebaltor.se/filarkiv/vargman.pdf
Nytt förslag:
0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
0-4 Pirater 6-2-3-8 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
0-16 Lineankor 5-2-3-8 Stunty, Dauntless, Jump Up 50k (G)
Re-rolls 60k (nåt ska dom väl spendera kosing på)
Nu finns det iaf en anledning att spela laget (Stab).
Risken är att laget skulle tokdominera en stunty league.
0-16 Linjevarg: 7-3-3-7 50k G
0-4 Jägare 8-3-3-7 Shadowing 90k GA
0-2 Flockvarg 7-3-3-8 Guard 90k GS
0-2 Gråvarg 6-4-2-8 Frenzy 110k GS
Rerolls: 60k
Jag funderade på att ge Jägarna wrestle eller tackle och flockvargen block, men så blev det inte. Flockvarg är också ett grymt tråkigt namn. Jag är lite sugen på att ha namnen på engelska och kalla dem "Pack man"
0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
0-4 Pirater 6-2-3-8 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
0-16 Lineankor 5-2-3-8 Stunty, Dauntless, Jump Up 50k (G)
Re-rolls 60k
Ankor för mig är fega och har inga problem att anfalla någon i grupp. Lite som suncar var inne på.
Skulle man inte kunna helt go bananas och istället för att göra dom bättre tillåta fler spelare på plan. Typ 12-13 st.
En hord med ankor som ensamma är ofarliga men i grupp livsfarliga. Särskilt om du halkat och de kan hoppa på dig bäst de vill.
Lite såhär:
http://m.imgur.com/app/video/TRFSHkf
Det skulle ju helt klart fånga ankornas mentalitet bra. Vilka skills mm föreslår du? Tidigare i tråden tog du upp sneaky git och dirty player. Vilka positioner skall ha dessa skills anser du?
Alla borde ha Leap (ankor som flyger) :-)
Då står vi med följande i nuläget.
0-4 Gycklare 6-2-3-7 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
0-4 Pirater 6-2-3-7 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
0-16 Lineankor 5-2-3-7 Stunty, Dauntless, Jump Up, Frenzy 50k (G)
Re-rolls 60k
Så som vi i gruppen som skall spela ligan har diskuterat så är det Guard för att stärka upp laget. Det är som Jox var inne på. Ensamma är de ofarliga, men i flock blir det värre. Men frågan är i så fall hur många som skall ha Guard.
Leap är också en väg att gå stashman.
Tar man bort en poäng av så får man nog sänka priset på gycklare och pirater (lineankor har ju fått frenzy sen jag satte priset så dom får klara sig ändå).