Blood Bowl i Ereb Altor (stats för ankor?)

edited June 2016 in Regler
Vi är ett gäng som tänkt starta en liten liga som utspelar sig i Drakar och demoners gamla värld Ereb Altor. Snotlings kommer att kallas svartnissar, goblins för svartalfer, ogre för rese osv. Nu vill några också ha med de ankor som fanns i den världen. Frågan är bara vilka stats, skills osv de skall ha för att de skall bli en bra balans och för att de skall bli roliga att spela. Är det någon som har några tips eller ideér?
trudvanka-v2-300pi_deztkp-801x1024.jpg
«1

Comments

• edited June 2016
    Här är lite information om ankorna.
    http://www.rollspel.com/pdf/dod/ankor1_2.pdf
    egerkransanka.jpg
  • edited June 2016
    Stunty och relativt hög armor kanske?

Utan hänsyn till spelbarhet:

0-2 Brushuvuden 5-2-3-8 Frenzy, Stunty, Dodge, Dauntless 70k (G,S)
    0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge 60k (P,A)
    0-16 Linemen 5-2-3-8 Stunty, Dodge 40k (G, A)

Ok, det ser direkt bedrövligt ut. Typ enda säljargumentet är stunty med general access.
    Laget behöver någon "edge" men jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara.
  • Sneaky git/dirty player?
  • Av någon okänd anledning är jag mycket förtjust i den korkade iden om att stunties ska ha frenzy :P
  • Alltså. Sjukt bra fråga, men svår.
    Är lite inne på pidpads linje. Problemet är ju helt avsaknaden av big guys.
    En variant är att brushuvuden går att rostra om en kör krigarankor, och nåt mer assassinsaktigt om en väljer piratspåret. (De har ju som bekant en grym fjädertortyr)
    Då har en tokigt mkt inducements istället.
    Eller bara halfling stats och se över vilka starplayers som är valbara.
    Jordell tänker jag
  • Ge gycklarna sure hands eller catch kanske? Man vill ju ha in en big guy också, men jag vet inte riktigt vad det skulle vara.
  • Eller att de har rabatt på bribes OCH chef samt möjlighet att rostra en motorsåg och en bomb. I övrigt halflingstats. De ska ju vara riktigt dåliga, men många.
    Största problemet jag ser att de saknar big guy och naturliga allierade. Har piratankorna galärslavar?
    Det öppnar i så fall upp en del alternativ.
    Eller att ni buntar ihop dem med lindskiarns som ni ger treemen stats
  • Varför inte Sure Hands och Catch? Dom är ju gycklare för sjutton :D
  • Pidpad wrote: »
    Varför inte Sure Hands och Catch? Dom är ju gycklare för sjutton :D

Exakt :)

Är inte ankorna knutna till människor mer än andra raser så att det nästen behöver vara samma stars som humans? Då borde en big guy vara en ogre, men jag är inte helt såld på det ändå.

En annan variant är för övrigt att vinkla laget mer mot piratankor och lägga till flera ankor med stab. Eventuellt kan nästan hela laget ha det, men jag är rädd att det gör dem väl bra mot låg AV motståndare och väl usla mot dvärgar och orker.

• De borde ju kunna ha svartankor, pirater med stab! :D
  • Hahaha!!!

Hur blir det med Vargmän (om de finns kvar)?

• edited July 2016
    Det är ingen som efterfrågat vargmän, men det kanske skulle vara skoj att spela dem. Men då är frågan vilka stats, skills mm de skall ha?
    http://www.erebaltor.se/filarkiv/vargman.pdf
    DoD_Vargman.JPG
    vargmannen2.png
  • Pratat lite med Red under dagen.
    Nytt förslag:

0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
    0-4 Pirater 6-2-3-8 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
    0-16 Lineankor 5-2-3-8 Stunty, Dauntless, Jump Up 50k (G)

Re-rolls 60k (nåt ska dom väl spendera kosing på)

Nu finns det iaf en anledning att spela laget (Stab).
  • vad hände med frenzy @Pidpad?????
  • Frenzy är kul, men det fick stryka på foten.

Risken är att laget skulle tokdominera en stunty league.
  • Har de en liga som fokuserar på Ereb Altor så behöver de nog inte oroa sig för stunty legue format ;) håller med brocCooLi, Frenzy skulle göra dem fräckare. Se bara på skinks i fumbbls Stunty Leeg. Lätt ett av de roligaste lagen att lira, frenzy duantless side step Raptors, RAWR!

• Jag har nog aldrig gjort en roster, men här har vi ett försök med vargmän. Jag hade nog gett linjevargen 7-3-3-7, vilket tyvärr är samma som en skaven, men det går att särskilja laget på andra sätt. Frågan är vad som särskiljer vargmän från andra och hur det kan överföras till bloodbowl. Det jag kommer att tänka på är jakten, flocksammanhållningen och vildsintheten som kanske kan översättas till shadowing, guard, respektive frenzy.

0-16 Linjevarg: 7-3-3-7 50k G
    0-4 Jägare 8-3-3-7 Shadowing 90k GA
    0-2 Flockvarg 7-3-3-8 Guard 90k GS
    0-2 Gråvarg 6-4-2-8 Frenzy 110k GS

Rerolls: 60k

Jag funderade på att ge Jägarna wrestle eller tackle och flockvargen block, men så blev det inte. Flockvarg är också ett grymt tråkigt namn. Jag är lite sugen på att ha namnen på engelska och kalla dem "Pack man" :)
    Pratat lite med Red under dagen.
    Nytt förslag:

Re-rolls 60k (nåt ska dom väl spendera kosing på)

Nu finns det iaf en anledning att spela laget (Stab).
    Tack för den tid och energi du lägger ner på detta Pidpad. Det uppskattas verkligen.

• Mooselord wrote: »
    Jag har nog aldrig gjort en roster, men här har vi ett försök med vargmän. Jag hade nog gett linjevargen 7-3-3-7, vilket tyvärr är samma som en skaven, men det går att särskilja laget på andra sätt. Frågan är vad som särskiljer vargmän från andra och hur det kan överföras till bloodbowl. Det jag kommer att tänka på är jakten, flocksammanhållningen och vildsintheten som kanske kan översättas till shadowing, guard, respektive frenzy.

0-16 Linjevarg: 7-3-3-7 50k G
    0-4 Jägare 8-3-3-7 Shadowing 90k GA
    0-2 Flockvarg 7-3-3-8 Guard 90k GS
    0-2 Gråvarg 6-4-2-8 Frenzy 110k GS

Rerolls: 60k

Jag funderade på att ge Jägarna wrestle eller tackle och flockvargen block, men så blev det inte. Flockvarg är också ett grymt tråkigt namn. Jag är lite sugen på att ha namnen på engelska och kalla dem "Pack man" :)
    Tack till dig också Mooselord.

• Har de en liga som fokuserar på Ereb Altor så behöver de nog inte oroa sig för stunty legue format ;) håller med brocCooLi, Frenzy skulle göra dem fräckare. Se bara på skinks i fumbbls Stunty Leeg. Lätt ett av de roligaste lagen att lira, frenzy duantless side step Raptors, RAWR!
    Hur skulle du lägga in Frenzy i det lagförslag Pidpad och Red tog fram för att laget skall bli roligare att spela?

Re-rolls 60k

• frenzy på lineankor med dauntless och jump up :D
  • Nu när vi ändå spårar lite lätt.

Ankor för mig är fega och har inga problem att anfalla någon i grupp. Lite som suncar var inne på.

Skulle man inte kunna helt go bananas och istället för att göra dom bättre tillåta fler spelare på plan. Typ 12-13 st.

En hord med ankor som ensamma är ofarliga men i grupp livsfarliga. Särskilt om du halkat och de kan hoppa på dig bäst de vill.

Lite såhär:
    http://m.imgur.com/app/video/TRFSHkf
  • som snotlings i någon tidig version av reglerna, de smuglade in extra spelare på planen och domaren orkade inte räkna dem :)
  • edited July 2016
    Jox wrote: »
    Nu när vi ändå spårar lite lätt.

Ankor för mig är fega och har inga problem att anfalla någon i grupp. Lite som suncar var inne på.

Skulle man inte kunna helt go bananas och istället för att göra dom bättre tillåta fler spelare på plan. Typ 12-13 st.

En hord med ankor som ensamma är ofarliga men i grupp livsfarliga. Särskilt om du halkat och de kan hoppa på dig bäst de vill.

Lite såhär:
    http://m.imgur.com/app/video/TRFSHkf

Det skulle ju helt klart fånga ankornas mentalitet bra. Vilka skills mm föreslår du? Tidigare i tråden tog du upp sneaky git och dirty player. Vilka positioner skall ha dessa skills anser du?
  • Fast av8 är lite mycket va?
  • Fjäderskrud skall inte underskattas!!!

Alla borde ha Leap (ankor som flyger) :-)
  • suncar wrote: »
    Fast av8 är lite mycket va?
    Bra poäng suncar.

Då står vi med följande i nuläget.

0-4 Gycklare 6-2-3-7 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
    0-4 Pirater 6-2-3-7 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
    0-16 Lineankor 5-2-3-7 Stunty, Dauntless, Jump Up, Frenzy 50k (G)

Re-rolls 60k

Så som vi i gruppen som skall spela ligan har diskuterat så är det Guard för att stärka upp laget. Det är som Jox var inne på. Ensamma är de ofarliga, men i flock blir det värre. Men frågan är i så fall hur många som skall ha Guard.

Leap är också en väg att gå stashman.

• Mja, ankor har ju en fysik som är bättre än människors, så lite därför jag satte Av8 från början. De har fortfarande stunty som dom tar stryk ändå, dessutom får vi betänka att goblins osv har stora killar att skicka på linjen för att hålla nere antalet casualities etc dom tar. De behöver nånting.

Tar man bort en poäng av så får man nog sänka priset på gycklare och pirater (lineankor har ju fått frenzy sen jag satte priset så dom får klara sig ändå).

Mja, ankor har ju en fysik som är bättre än människors, så lite därför jag satte Av8 från början. De har fortfarande stunty som dom tar stryk ändå, dessutom får vi betänka att goblins osv har stora killar att skicka på linjen för att hålla nere antalet casualities etc dom tar. De behöver nånting.

Tar man bort en poäng av så får man nog sänka priset på gycklare och pirater (lineankor har ju fått frenzy sen jag satte priset så dom får klara sig ändå).
    Tack för rättelsen Pidpad. Jag märker att jag spelat alldeles för lite för att kunna göra detta rättvist. AV8 är säkert mer balanserat, men jag tycker att Frenzy till Lineankor låter som en väldigt roligt spelidé. Att ändra priset hade jag helt glömt bort.
  • edited July 2016
    Jag hittade de här figurerna.
    rqducksscene-2b.jpg
    pic1178224_md.jpg
    dck002.jpg?w=224&h=300
Sign In or Register to comment.