Bubble Säsong 13 - Info och "allt-annat-tråden"!

edited June 2016 in BUBBLE
Eftersom vår lokala Stridshammaren nu kommer läggas ner så har vi (jag och Lars-Henrik) beslutat att flytta våra tankar, funderingar och frustrationer hit istället :)

Har börjat knåpa ihop lite info nedan, kommer uppdateras allt eftersom....

Skulle jag missat något ett helt enkelt skrivit något fel är det bara att skriva en rad så styr jag upp det.

Organisation

¤ Sista anmälningsdag för lag har vi tagit bort, vill någon hoppa in under säsongen så får man göra det. Detta eftersom vi har tänkt att spela vissa matcher mer "offentligt" för att locka nya spelare till ligan. Så länge man skänker en slant till Blood Bowl fonden (se nedan) så är man välkommen.

¤ Däremot har jag som förslag att ligan startar typ redan i juni, som vi gjort någon säsong tidigare, en "pre-season" som sträcker sig typ augusti ut. (Se spec rules för pre-season längre ner) vi brukar ändå inte spela så mycket under sommaren ändå och det är bara roligare om man får till några matcher så säsongen blir lite längre.

¤ Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/ coach, vilket inkluderar slutspel. Betalning sker genom att föra över pengar till Bloodbowl-fonden på: 8420-2 993 994 942-7 (Swedbank.) Man får även betala i natura, med natura menas det att man kan svänga förbi med 3-8st (beroende på humör, man kanske helt enkelt tänker spela en match och ha lite kul samtidigt varav antalet 8 (fyra var) finns som en betalningsmetod :)) Mariestad Old Ox. No money = No prices, No playoff.

¤ MVP-Regn - Är det något vi vill återinföra för denna säsong?

¤ Ligan avslutas med ett slutspel, preliminärt slutar open season (förslagsvis) söndagen den 27:e November. Då kommer vi nog lyckas att klara av ett slutspel och få en vinnare innan Doubt... hoppas jag.

¤ Slutspelet: Är inte spikat, men det kommer gå fort. Troligtvis väljer ettan (vinnare av ligan) sin motståndare (ett lag som slutade på nedre halvan av liga), sedan tvåan osv.

¤ Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt. Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.

¤ Matcher registreras via BUBBLE-Systemet Kontakta @Snow om du behöver ett konto eller för andra frågor gällande systemet.

Regler

Blood Bowl Competition Rules (LRB 6.0) Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken. Sedan kommer vi även att tillåta Korn, Woodlands, Bretonnians och Apes of Wrath som lag:

¤ Khorn
b93293.jpg

¤ Woodland
b123278.jpg

¤ Apes
b173775.jpg

¤ Bretonnia
rDafRps.png

¤ Illegal procedure används enligt regelboken om inte båda coacherna tycker annorlunda.
¤ 1000k i startpengar.
¤ Coacher nominerar tre spelare i sitt lag, och slumpar sedan MVP mellan dessa tre spelare.
¤ Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
¤ Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
¤ Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?), detta gäller dock inte under pre-season, där laget får spela färglöst eftersom deras matchtröjor kanske inte hunnit blivit tryckta än.
¤ Garanterade winnings: Om ett lag får winnings under 30k (inklusive FAME, Fan Favourite etc.) så ökas dessa winnings automatiskt till 30k. Detta är en regel som tagits bort efter diskussion i forumet. Kan komma åter till nästa säsong.
¤ Om en spelare missar en överenskommen match utan förvarning så räknas det som concede.
¤ Man får inte spela två matcher i rad mot en och samma coach utan måste minst ha en match spelad mot någon annan där emellan innan man kan mötas på nytt.
¤ Ingen övertid i grundserien, bara i slutspel.
¤ Fyra minuter per runda rekommenderas i grundspelet och kommer användas i slutspelet om en coach vill det.
¤ *Bounties*. - Är detta något vi vill behålla?

¤ Narrowing/CRP+

Egen konstruerad:

1. Claw: Claw works on an armor roll of 8 or more before modification.

2. "Pile On (Strength): - Bara på unbreak inj roll och Pile On does not cause a turnover unless the Pile On player is carrying the ball. Pile On cannot be used with the Stab or Chainsaw skills."

3. Fouling: A generic +1 modifier now applies to the armor roll when fouling.

4. Sneaky Git (Agility): The player is a sneaky silver tongued git. Whenever you roll for K.O. recovery, you may also roll a d6 for each sneaky git who is currently sent off. On a 4+ the penalty is revoked, and he may return to play provided that he isn’t KO’d or injured. To track the status of a git who is both injured and sent off, simply place him prone in the proper box of the dug-out.

5. Right Stuff (Extraordinary): [Added to skill text]: Additionally, the player is not easily tackled. Any opponent blocking (or Blitzing) this player is not allowed to use Tackle skill to affect the resulting block dice.

6. Bank: At the start of any game, all cash above 150K is automatically treated as Petty Cash. Petty Cash does not have to be spent, but does increase TV.

7. Spiralling Expenses: The recommended Spiralling Expenses should be set at a starting point of 1800, with steps of 100.

8. Concessions: The team that receives the concession no longer gets the conceding team's cash. The cash is just lost.

9. Wizards: Wizard price = 150K

10. Humans: Ogres reduced to 130K. Catchers get AV8 for no additional cost.

- Förlängning - Specialregler som gäller då.

1. X*4 rundors halvleks-spel, där X är antalet halvlekar.
2. Golden Goal. Dvs det är direkt slut när något av lagen lyckas göra TD.
3. Man slår ingen kick-off table, det blir alltid [4] perfekt defence för kickande lag.
4. Man slår ett slag på väderlekstabellen vid varje övertidshalvlek startar.
5. Man lottar om vem som får börja reciva.

Om två eller flera lag slutar på samma poäng gäller följande:

1. Flest TD
2. Flest CAS
3. Bäst +/- TD
4. Bäst +/- CAS
5. Lyckas det vara lika efter ovanstående 4 punkter så får coacherna kommer överens om ett alternativ: Armbrytning, lottning,eller spela en förlängningsmatch mellan varandra. OBS! Man får poäng för cas, comps td´s etc och MVP delas också ut efter denna "bonusfajt".

Priser

En "Bubble-BloodBowl-Mugg" till vinnaren (med sina egna detaljer som, coach, lagnamn och "bomärke" har utlovats.

b190894.jpg

¤ Deltagare

* Mankan - Sugande Vampyrer
* Mårten - Norse!
* Erik - Nurgle
* Mike - Relativt okända Goblins
* Olof - har inte svarat om han tänker vara med i år eller inte.
* Emil - Underworld...
* Daniel LEE - Döda
* Lars - High Elves!
* Basse - Dumma, snygga ogräs
* MegaMartin - Wood Elves

UPPDATERAS ALLT EFTERSOM....
«13456717

Comments

• Jag kommer inte hinna måla klart mina Khorne till ligan. Det blir nog Amazoner om @hemlighallaren hinner måla en ersättare till blitzern som dog i tusen bitar (modellen alltså) eller norse som jag faktiskt aldrig har spelat (de har frenzy så de måste vara ungefär som Khorne)
  • Nog kan jag spela Chaos om så önskas. Lite sugen dock att spela pro elf.
  • edited May 2016
    För övrigt så är det nog crp+ i bubble och ingen narrowing. Alla crp+ regler finns nedan men frågan är vilka vi kör med.

2. "Pile On (Strength): The player is adept at landing a second blow on a player who is already incapitated. The player may use this skill after he has made a block as part of one of his Block or Blitz Actions , but only if the Pile On player has just made an injury roll and is currently standing adjacent to the victim. You may re-roll the Injury roll for the victim. The Pile On player is Placed Prone in his own square -- it is assumed that he rolls back there after flattening his opponent (do not make an Armour roll for him as he has been cushioned by the other player! ). Pile On does not cause a turnover unless the Pile On player is carrying the ball. Pile On cannot be used with the Stab or Chainsaw skills."

4. Sneaky Git (Agility): The player is a sneaky silver tongued git. Whenever you roll for K.O. recovery, you may also roll a d6 for each sneaky git who is currently sent off. On a 4+ the penalty is revoked, and he may return to play provided that he isn’t KO’d or injured. To track the status of a git who is both injured and sent off, simply place him prone in the proper box of the dug-out.

5. Right Stuff (Extraordinary): [Added to skill text]: Additionally, the player is not easily tackled. Any opponent blocking (or Blitzing) this player is not allowed to use Tackle skill to affect the resulting block dice.

6. Bank: At the start of any game, all cash above 150K is automatically treated as Petty Cash. Petty Cash does not have to be spent, but does increase TV.

7. Spiralling Expenses: The recommended Spiralling Expenses should be set at a starting point of 1800, with steps of 100.

8. Concessions: The team that receives the concession no longer gets the conceding team's cash. The cash is just lost.

9. Wizards: Wizard price increased to 200K

• edited May 2016
    Styr upp reglerna lite senare men nu äre dags att sänka wizard till 150k?

Förstår inte varför alla andra (utom jag) vill den ska vara dyrare.

Rolling etta och 200k inducements ä sjön lixom...

@Snow absolut! Kör PRO elfs, blir bara roligare .... :) ...
  • edited May 2016
    @Stareater

Hm ... Sitter på dass (kan inte koncentrera mig ;P) ... Nummer fem är det inte bara för "stitchie"? Enligt "våra regler"?

Dvs för ogräsen?
  • Vi ville väl byta tillbaka till CRP och köra CRP+ för vi var några som far på turneringar nu och då skulle vi lira med de "riktiga" lagen.

- Sänk Wizard till 150 så kanske hen köps in lite oftare.

Jag kan Proelfa eller Vampyra men helst proffsalva mig.

• Jag är så himla nöjd att ni tillåter Woodland Teams. Det är (som Khanmank vet) inte det starkaste laget som finns, men jag tycker de är balanserade.
  • Woodland lirar kvartsfinal mot Woodelves i BUBBLE 12 så träsmak utlovas ....
  • Frantic wrote: »
    @Stareater

Hm ... Sitter på dass (kan inte koncentrera mig ;P) ... Nummer fem är det inte bara för "stitchie"? Enligt "våra regler"?

Dvs för ogräsen?

Jag använde den när mina OL mötte dina OPS i varje fall. Var jag för snäll då alltså?
  • Stareater wrote: »
    Frantic wrote: »
    @Stareater

Dvs för ogräsen?

Jag använde den när mina OL mötte dina OPS i varje fall. Var jag för snäll då alltså?

Hm, ja, ingen annan har då gjort det mot mig, själv har jag ingen med tackle så jag har inte gjort det...

Men till nästa säsong kan vi väl ändra det till bara för ogräsen... Eller?
  • Pellevin wrote: »
    Jag är så himla nöjd att ni tillåter Woodland Teams. Det är (som Khanmank vet) inte det starkaste laget som finns, men jag tycker de är balanserade.

De är rätt roliga, efter att ha spelat en säsong med dem kan jag säga att låta dryaderna välja general skills var rätt steg.

De är ganska balanserande men inte direkt jättebra, jag skulle sätta dem i tier 2 typ. Precis sämre än underworld men betydligt bättre än vissa andra lag som halflings, goblins, Ogers och vampyrer.

• Kul att du känner så, det var nivån "dålig tier 2" vi siktade på.
  • edited May 2016
    Så hur vill vi ha det med crp+ denna säsong, jag röstar på följande:

Japp

2. "Pile On (Strength): The player is adept at landing a second blow on a player who is already incapitated. The player may use this skill after he has made a block as part of one of his Block or Blitz Actions , but only if the Pile On player has just made an injury roll and is currently standing adjacent to the victim. You may re-roll the Injury roll for the victim. The Pile On player is Placed Prone in his own square -- it is assumed that he rolls back there after flattening his opponent (do not make an Armour roll for him as he has been cushioned by the other player! ). Pile On does not cause a turnover unless the Pile On player is carrying the ball. Pile On cannot be used with the Stab or Chainsaw skills."

Japp

Nej

Japp

Nja - Bara för Goblins, Haflings och Ogers, Woodland, Underworld, chaos pact, Lizardmen samt orc´s ska inte ha den fördelen.

Japp

Japp

Japp

Nej 150k

Spelar ingen roll för mig, jag tycker vi ska ha det som det redan ser ut i bubble så vi inte behöver ändra några i några koder...

Vad tycker ni andra?
  • edited May 2016
    Pellevin wrote: »
    Kul att du känner så, det var nivån "dålig tier 2" vi siktade på.

Om du har lite att göra så kan du alltid se hur laget har format sig under säsongen genom att klicka här.
  • Rätt ok med ST5 på en dryad :P
  • Jag vet inte riktigt med de här alternativa lagen. Nu är de brettonian, arga apor och woodland alla i semifinal. Uppenbarligen overpowered allihop. :)
  • du får gärna prova woodlandes nästa säsong ... Har ett att låna ut om det behövs :)

Jag har vunnit fyra matcher under säsongen :P
  • Fast du har vunnit över laget som vann vanliga säsongen två gånger och två av de tre andra lagen som är i semin en gång.
  • edited May 2016
    jag röstar på följande:

Japp

Japp

Japp

Japp

Nej

Japp

Japp

Japp

Spelar ingen roll.

Japp (det är så i bubble)
  • @Frantic tar du säsongsavgiften via swish? Det blir norse för min del.
  • edited May 2016
    Stareater wrote: »
    Fast du har vunnit över laget som vann vanliga säsongen två gånger och två av de tre andra lagen som är i semin en gång.

Jo men det laget vann ligan eftersom han spelat mest matcher, ser man % segrar/förluster etc så var andra lag bättre.
    @Frantic tar du säsongsavgiften via swish? Det blir norse för min del.

Japp jag tar switch men ge mig ingen avgift fören vi bestämt vem som ska köpa in priser..

Tycker du ska prova Woodlands :)
  • Tycker du ska prova Woodlands :)

Tänkte försöka skramla ihop miniatyrer själv och bygga ett eget lag. Blir att spela dem då.
  • edited May 2016
    1. Ja
    2. Ja
    3. Ja
    4. Ja
    5. Ja
    6. Ja
    7. Ja, med tillägg att våra automatiska minst 30k winnings upphävs om TV innebär spiraling. Det ska vara dyrt att ligga på topp.
    8. Ja
    9. Nej, 150k gör att vi kanske får se dem
    10. Ja
  • För övrigt är jag riktigt sugen på woodland. Men det förutsätter att jag kan hitta figurer jag skulle gilla att måla.
  • Snow wrote: »
    För övrigt är jag riktigt sugen på woodland. Men det förutsätter att jag kan hitta figurer jag skulle gilla att måla.

Absolut!

Säg till om det är någon speciell du är ute efter ska jag se vad jag gräva fram
    Tycker du ska prova Woodlands :)

Tänkte försöka skramla ihop miniatyrer själv och bygga ett eget lag. Blir att spela dem då.

Låter najs :D Norse it is!
  • Att Woodland är så poppis. Björnhjärtat värms.
  • Pellevin wrote: »
    Att Woodland är så poppis. Björnhjärtat värms.

Tror det är blandningen av stora starka träd med mindra svaga lirare samtidigt som man har lite AG i laget som gör dem spännande.

• Ja, jag tycker de är jättekul att spela. De har AG, ST och riktig klenhet, allt i samma lag.
  • Hmm ... "Arga apor" påtalas. Vi är inte arga om inte någon djä-l envisas med att sno vår banan. Det är faktiskt VÅR banan. Ni gillar ju inte ens bananer.
  • Blir "inte fullt så arga apor" sopade av banan ofta?
Sign In or Register to comment.