fast i praktiken innebär det samma sak.
kan köpa att ball&chain-spelaren ligger kvar med apo, då som stunned.
turen efter vänder du på spelaren, dvs spelaren blir 'placed prone' och då slår du ett skadeslag direkt.
så det enda du får ut på att använda apo på ball&chain är att motståndaren har en runda att foula spelaren + att du slår ett nytt skadeslag som kan vara värre än det första resultatet.
Föreningen för ordmärkande regeljurister vill påpeka att Broccolli inte riktigt har rätt. En spelare som är Stunned blir inte "Placed prone" i slutet på rundan. Spelaren blir "turned face up"
Kort version, om man läser reglerna ordagrant har @Pellevin rätt och fanaticen läggs som stunned på spelplanen.
Enligt Galek var det dock inte intentionen, utan fanaticen är tänkt att placeras i KO-boxen.
Personligen har jag väldigt svårt för att försöka spela som någon menat men inte skrivit. Jag tycker att regelboken skall gälla tills det kommer en errata eller ny upplaga.
Vilken diskussion ang en sak som i princip aldrig händer,har aldrig hänt mig nånsin i alla mina år jag spelat bb och skulle det hända får man väl vara sund och snacka med sin motståndare,detta är bara pedanteri och barn fasoner på högsta nivå
okej, har läst reglerna lite till, speciellt s 11 om knock downs och injuries.
där står mycket riktigt att om spelaren ligger stunned så vänder du på den, 'turn face up', nästa runda.
men det finns också en bild precis ovanför rubriken 'Injuries' med texten:
"Left: Player on his side, lying face up (Prone). Right: Standing player."
jag tolkar detta som att face up och prone är samma sak. så när du vänder en spelare, 'turn face up', så blir det placed prone iom att prone och face up är samma sak.
detta är i alla fall min tolkning av det hela.
@Viking: håller till viss del med 100%, samtidigt typ älskar jag att sådana här diskussioner uppstår!
@Viking jag tycker det är en ganska viktig punkt att reda ut när det gäller Gobbos i turneringsspel. Att kunna rädda en B&C ifrån KO och behålla honom på plan kan vara matchavgörande i vissa lägen. Det kan också ge större incitament att faktiskt ha en apo i ett gobbo-lag.
@suncar: kanske ska bli ett specialpris? perfect foul on fanatic (om du någon gång lyckas med detta, meddela mig då så bjuder jag på en helkväll för att fira! (känns ganska lugnt att lova detta då det enligt mig inte kommer hända (eller jo, om motståndaren spelar eclipse osv, men då rör det sig inte om turneringsspel (vilket jag i och för sig inte sa att de måste gälla, så foula på!)))
Men nu ska ju mina gobbos spela i silly season så jag ska horda dirty tricks så jag får eclipse och se till så detta sker,så får vi se vad som händer då
Först ut är ju Thursablots ogres som ska stampa ner mig lite
okej, har läst reglerna lite till, speciellt s 11 om knock downs och injuries.
där står mycket riktigt att om spelaren ligger stunned så vänder du på den, 'turn face up', nästa runda.
jag tolkar detta som att face up och prone är samma sak. så när du vänder en spelare, 'turn face up', så blir det placed prone iom att prone och face up är samma sak.
@Viking: håller till viss del med 100%, samtidigt typ älskar jag att sådana här diskussioner uppstår!
du missar en viktig sak här Ty. Det är skillnad på Placed Prone och placed prone.
@Pellevin: ja alltid är det något. men i exemplet med lying face up är det ju Prone och inte prone. så möjligen att när du vänder från stunned blir placed Prone och inte placed prone eller Placed Prone?
Genomgående i regelboken används versaler som begynnelsebokstäver i nyckeltermer. Om man antar att detta inte är en slump slipper man flera tvetydigheter.
Comments
kan köpa att ball&chain-spelaren ligger kvar med apo, då som stunned.
turen efter vänder du på spelaren, dvs spelaren blir 'placed prone' och då slår du ett skadeslag direkt.
så det enda du får ut på att använda apo på ball&chain är att motståndaren har en runda att foula spelaren + att du slår ett nytt skadeslag som kan vara värre än det första resultatet.
Aldrig tänkt på att apotekaren kan användas på det sättet men nån annan måste ju ha gjort det...
... Och ställt frågan.
Tråd i ämnet på TFF
Kort version, om man läser reglerna ordagrant har @Pellevin rätt och fanaticen läggs som stunned på spelplanen.
Enligt Galek var det dock inte intentionen, utan fanaticen är tänkt att placeras i KO-boxen.
"If a B&C player goes for a GFI you roll direction first, then resolve the block, then roll the GFI."
Jag gissar på att jag är inte ensam om att missat detta. Har själv alltid gjort gfi först. Länk
Först ut är ju Thursablots ogres som ska stampa ner mig lite
Står det verkligen förtydligat i regelboken att man skall tolka Placed Prone och placed prone olika?