Ball & Chain som ställer sig upp

edited April 2015 in Regler
Vad händer om en spelare med Ball&Chain blir nerblockad då han temporärt förlorat sin Ball&Chainförmåga exempelvis pga eclipse?

Blir det:
1. Injury roll direkt, med minst KO som följd.
2. Man slår injury roll med minst KO som följd om han ligger ner i början på sin tur och har fått tillbaka B&C-förmågan.
3. Han får ställa sig upp som vanligt för 3MV.
4. Något annat?

«1

Comments

• Alltså, om den går i backen som rookie gobbo så är det ju de statsen som gäller då tänker jag. Skillsen som han har då är ju bara dodge, stunty och right stuff.
    Dvs armourslag först och inte automatiskt minst KO.
    Om han återförvandlas till b&c och fortfarande ligger ner borde han få resa sig för 3 av hans förlyttning
  • Knocked down or placed prone åker ut.
  • Men inte om den bara är en rookie gobbo med bara de stats och skillsen som eclipse ger
  • "If the player is ever Knocked Down or Placed Prone, roll immediately for injury"

Jag skulle tolka det att eftersom den är prone när den får tillbaka ball and chain blir det injuryslag då.
  • Eclipse overrides rules. Det är bara en goblin!!!
  • Absolut, jag menar om han ligger ner när eclipse är över.
  • Det man kan göra är att springa till sig ett riktigt bra läge innan eclipse försvinner ;-)
  • Jag är inne på suncars/magos linje att det inte rimligen kan vara rakt av injury roll om han blir golvad som rookie goblin. Jag tycker det dock inte det är helt glasklart vad som händer sen.

Skulle jag ha en fanatic under en eclipse skulle jag göra allt jag kan för att få gjort en TD med den, bara för att ha gjort TD med en "no hands"-spelare :)
  • Mago wrote: »
    "If the player is ever Knocked Down or Placed Prone, roll immediately for injury"

Jag skulle tolka det att eftersom den är prone när den får tillbaka ball and chain blir det injuryslag då.

Så skulle jag också tolka reglerna
  • Nja, de betonar ju placed prone, inte is prone. Han är ju inte placed prone om han redan ligger ner,mdå är han prone. Placed prone sker ju när han faller vid ex. Gfi

Så jag skulle vilja säga att han får resa sig och gå.
  • edited April 2015
    Jag håller med Mufflo, det finns en halvanalogi i situationen med en Treeman som rootar när han ligger ner. Han kan blir automatiskt av med rootstatusen när han faller, men inte om han redan ligger ner när han får den. Där gäller den exakta wordingen, så varför skall den inte gälla för en Fanatic?
  • Alltså så här tänker jag.

Anledningen till att han blir KO'd/injury roll när B&C blir ( observera i det ögonblick) han blir knockad är ju för att den där virvelvinden av bollar och kedjor är för mycket att hålla reda på så att han snurrar ihjäl sig själv.

Om han nu av någon anledning är knockad, dvs inte blir knockad, så snurrar ju inte bollar av stål runt runt runt utan snarare ligger still på marken = ofarligt även för en fanatic.

Rimligen innebär ju det att denne får spendera 3 av sina MA att resa sig upp och sätta fart på bollarna igen.

Alltså 3.
  • edited April 2015
    Jag är tvekasam. "Placed Prone" kan ju även syfta till att han redan ligger ned, istället för själva handlingen att lägga honom ned. Som i "he is lying placed prone."
  • Jag tycker du har fel där Daniel, och ditt misstag är att du inte tar med versalerna i ditt resonemang. Reglerna är skrivna så att det är stor skillnad mellan Placed Prone och placed prone.
  • @Mufflo och @Pellevin har nog rätt ändå när jag tänker efter och läser reglerna och argumenten igen.
  • Men hur funkar det i så fall när spelaren reser på sig?

En ball & chain spelare får ju inte "gå" normalt.

Dock håller jag med om att @Jox förklaring verkar logisk, rent fluff-mässigt
  • Jag är beredd att hålla med Mago om att hålla med Mufflo och Pellevin ;)

För övrigt så tänkte jag först att det skulle innebära att om spelaren blir stunned i goblinform så skulle man få slå injuryslag om han kvicknar till liv och går från stunned till Prone i B&C-form. Dock står det inte att en spelare blir "Placed Prone" när han slutar vara Stunned. Det står bara att spelaren vänds och hamnar på rygg.
  • och för oss som inte har TFF, vad kom de fram till där?
  • Vanguard wrote:
    dode74 wrote:
    Where does it say he can't move like that? It merely says that if he is Knocked Down or Placed Prone then you roll for injury, with Stuns treated as KOs.
    Fanatics cannot normally stand up as they are typically removed from the pitch when knocked over - automatic injury with KO result minimum.
    I'm with Darkson on this one, Ball & Chain is not in effect when the player goes down and it cannot be retrospectively applied when Ball & Chain returns. Lose three MA to stand up and move as normal (for a Fanatic) from there.
  • dode74 wrote:
    Fanatics cannot normally stand up as they are typically removed from the pitch when knocked over - automatic injury with KO result minimum.
    Fanatics do not normally stand up, which is not the same as can not normally stand up. That's the distinction I was making: stashman has interpreted something a Fanatic does not normally do as something they can not do. Move Actions allow the player to stand up, and a B&C can make a Move Action.
  • he stands up and starts whipping it like normal

it is much like him being KOed and using an apoth on him where he remains on the pitch prone (then stands up and kicks your butt)

Som att använda apo på prone/stunned fanatic
  • dode74 wrote:
    Fanatics do not normally stand up, which is not the same as can not normally stand up. That's the distinction I was making: stashman has interpreted something a Fanatic does not normally do as something they can not do. Move Actions allow the player to stand up, and a B&C can make a Move Action.
    Agree with dode's opinion.
  • Vänta lite... Kan jag använda apo på en fanatic som faller och blir KO för att behålla honom på planen!?
  • edited April 2015
    Ja, men bara om det är Eclipse.

I övriga fall är reglerna ganska klara eftersom det står att man "immediately" ska slå för injury.

Skulle jag tolka det som.
  • Fast om man "immediately" slår för injury och resultatet blir KO borde man väl få använda apo:n även utan eclipse? Immediately borde väl syfta på att man struntar i armor roll?
  • edited April 2015
    Thursablot wrote: »
    Vänta lite... Kan jag använda apo på en fanatic som faller och blir KO för att behålla honom på planen!?
    I motsats till MartinS vill jag helt enkelt svara ja på denna fråga.

Enligt regeltexten är en fanatic som blir stunned utsatt för samma behandling som en som blir KO. Och en spelare som blir KO kan lämnas kvar på planen om du använder apo. Du kan alltså behålla spelaren på planen, helt oberoende av Eclipse. Och du kan även göra det om originalresultatet är KO, inte bara på Stunresultat.
  • edited April 2015
    Reglerna sager väl att en apo kan användas för att ändra ett KO-resultat till stun. En stunned ball&chain-spelare ska flyttas till KO-boxen som om den hade fått ett KO-resultat; så användandet av apo skulle vara meningslöst.
  • Duckwing wrote: »
    Reglerna sager väl att en apo kan användas för att ändra ett KO-resultat till stun. En stunned ball&chain-spelare ska flyttas till KO-boxen som om den hade fått ett KO-resultat; så användandet av apo skulle vara meningslöst.

Så tolkar jag det också. Provade en gång på FUMBBL och det var resultatet
  • Nej, ni har fel :)

En spelare som blir "Knocked Down or Placed Prone", inte en som är stunned skall behandlas på det sättet.
Sign In or Register to comment.