DOUBT V - Umeå 4-5 Januari

2»

Comments

• Fantastskt :)
  • Jag tycker det mesta var jättebra. Men en sak borde ändras: Nuvarande poängsystem är alldeles för fördelaktigt för bashing teams. En cas är nästan lika mycket värd som en TD.

Detta ledde till att en spelare (inforthepain) som fick samma resultat som vinnaren (vann 5 och spelade en oavgjord ) fick 14,6% sämre poäng. Och dessutom missade han finalen för att en bashigare kille, trots fler förluster, hade bättre poäng.

Kolla gärna på Stockbowl Cup. Jag tycker de hade fått till en mycket bättre balans i poängsystemet.
  • Jag håller med Pellevin rörande poängsystemet, det kan slipas lite. Känns underligt att en 5/0/1 kommer till en final när det finns två 5/1/0 på plats. Jag är inte helt emot att det kan hända, men med nuvarande system så blir det otroligt svårt för AG-lag att ta sig till final (pga låg armor = många CAS tagna). Ett förslag är att skippa räkningen av CAS tagna och bara sätta poäng på CAS gjorda.

Rörande reglerna i övrigt så tycker jag att det var skoj, men lite i överkant åt det helgalna hållet. Vädertabellen, 1300 med möjlighet till många skills och star players i kombination la grunden för jävligt roliga matcher och knasiga setups men inte en särskilt balanserad turnering. Behåll gärna lite av det som gör turneringen unik, men tona ner det något i min mening.

Bra lokaler, super att få logi ordnat och en mycket bra och trevlig stämning. Me likes. :-)

Tack alla i Umeå som hjälpte till att fixa, och Stareater för en grym helg!
  • @Stareater: Mitt NAF-nummer har dykt upp: 20234.

Turneringsfomat: Jag föredrar en dag när turneringen är på hemmaplan och därmed "bara" fem matcher, men jag skulle nog inte åka 60 mil för detsamma. Därför tycker jag det är lämpligt med två dagar, så vi får lite utomsocknes coacher. Jättebra läge precis på en långhelg också.

Regler: Max två dubbletter är jättebra för att få lite större spridning av skills. Eventuellt skulle man kunna sätta mer olika restriktioner för skillköp och starplayers för olika tiers, tex max 150k skills för tier 2 men max 100k för tier 1, eller något motsvarande. Jag skulle också gärna se användning av Narrowing the Tiers (som iofs är mer anpassade för ligor än resurrectionturneringar). Håller också med om vad som sagts angående CAS-bonus.

Schema: Inte för att jag drabbades själv av det, men klock-krav i alla matcher vore bra för att se till att alla alltid får spela alla rundor. Torde finnas mängder med schacklocke-appar i värsta fall.

Kostnad: Alldeles lagom.

Priser: Best in show-omröstning vore kul så man får anledning att gå runt och titta på andra spelares lag och uppmuntra till snygga(-re) laguppställningar. Jag skulle också gärna se soft points för målning i likhet med många 40k/fantasy-turneringar. Det leder till snyggare lag och blir därmed lite roligare.
  • Du är efter. Resultatet har funnits på NAF i flera timmar :)
  • edited January 2014
    @Stareater
    Turneringsformat: Fler matcher och dagar gör det värdare att åka långt. Jag hade inte åkt från Stockholm för en dag. Tidspunkten var bra, skönt att veta att det alltid är helgen efter nyår, otroligt skönt att ha en ledig måndag som i år att landa på med.

Reglerna:
    Jag gillar att få valet att byta skills mot andra spelare. Star players snurrar upp saker och är alltid intressant. Att sätta tak på två likadana skills straffar vissa lag mer än andra. har inte funderat genom det tillräckligt för att ha någon vettig åsikt dock. Vill minnas det stod att lottningen skulle vara så man fick möta coacher från andra städer men jag såg åtminstone två matcher där så inte var fallet, detta skulle dock kunna lösas ganska enkelt. Utopiskt vore dock att få möta coacher man aldrig mött i NAF-sammanhang. Speciellt då swisslottningen naturligt gör att efter några matcher så hamnar man mot coacher man ofta möter. Två extra skills efter visst antal matcher gillar jag som koncept.

Lokalen:
    Var bra. Kaffe är viktigt!

Schemat:
    två timmar är för tight. 32 turns a 4 minuter är redan där mer än två timmar, och sedan minst fyra uppställningar om matchen slutar 0-0. 2h15min känns som ett minimum på tid. Efter halva tiden gått borde arrangören gå runt och kontrollera att halva matchen är klar och om ej, bör en schackklocka sättas in. Inga fler matpauser, inga färre matcher.

Priserna:
    Swag är alltid skoj. Kul mer många småpriser. Kanske ännu fler går att ordna? Mest långväga coach är ett bra pris.

Kostnader och föranmälanssystem
    : Bra kostnad. Sämst som jag är bestämde jag lag när jag packade och skrev roster i bilen på en servett på väg upp. Ett sista datum vore bra även om jag säkert skulle missa det. Utskrivna rosters på plats är alltid bra.

NAF: NAF-rabatt är jättebra. Ser gärna hela NAFkostnaden dyrare för icke anslutna.

Organiseringen:
    Matchresultatlapparna bör vara förtryckta för att minimera fel. Kolla, dubbelkolla och ha någon till som trippelkollar innan du kollar igen. Tvinga coachen som lämnar in att stanna och läsa upp resultaten kan vara bra om det inte är för många coacher.
  • Best in show vore kul tycker jag! Men låt inte målningspoäng påverka turneringsresultatet. Jag vill alltid visa upp mina bästa idéer men är man där för att spela så ska det vara fritt fram att ta vilket lag man än vill.
  • Mycket imponerande att få in rankingen så snabbt!

Ytterligare ett plus till en jättebra turnering :)
  • Turneringsformat: 6 matcher är bra. Två dagar är ett måste för att göra resan värd att göra.
    Jag tycker dock att den med högst poäng i slutet ska få förstapriset. 5 matcher är för få för att motivera en särskild finalmatch.

Reglerna: jag gillade den höga TV'n med fri utsättning av skills inom värdet av 150 och Star player. Det gör att vi får lite mer variation i turneringsscenen. Möjligen kan vädertabellen tonas ned lite men ha kvar samma koncept.

Lokalen: utmärkt. Bra med te.

NAF: låt ickemedlemar betala årsavgiften i extra avgift och automatiskt anslutas.

Organiseringen:
  • Turneringsformat: 2 dagars är helt klart ett måste för mig som långväga besökare! Samma sak med 4-2 matcher, iallafall om vi kör bil. Tiden på året tycker jag är bra, trevligt att börja allt med en turnering.

Reglerna: Det enda som jag har att anmärka är att jag inte gillar skillcapen på 2 skills. Jag tror snarare att det begränsar vilka lag som spelas än uppmuntrar till variation. Till exempel så är lizardmen, amazoner och dvärgar handikappade av det. Och det fanns inga amazoner/lizards och bara jag som körde dvärgar. Annars var det kul med lite annorlunda TV och skillpacken var bra.

Lokalen: Den var bra, blir vi fler så kan det bli knepigt med utrymme och tillgång till toan.

Schemat: 2 timmar är lite tight, om det ska funka så behövs egentligen att någon piskar på om tidhållning i god tid.

Priserna: Priserna var jättebra, kul med många kategorier! Och spotpriser är alltid kul

Kostnader: Kostnaden är rimlig. Kan ökas lite för min del om det ger några fördelar för upplevelsen/organiserandet.

NAF: Allt som uppmuntrar till NAF-medlemskap är positivt. Och det verkade ju fungera bra i år.

Organiseringen: Det sköttes bra tyckte jag. Ingenting att kommentera på förutom det att det är lätt att missa inmatandet av resultaten på egen hand.

Övrigt: Imponerande snabbt NAF-fixat!
  • Turneringsformat: Två dagar är nog minimum för att få deltagare utifrån att komma. Åker man längre sträckor så vill man gärna spela många matcher och fler än fyra matcher på en dag är nog näst intill omöjligt att orka med.

Jag skulle kunna tänka mig att köra tre matcher per dag men det kan bli lite för sent för de som reser längst.

Enda problemet med datumet är att åka bil till umeå på vintern kan vara något av ett äventyr, samt att tågen i sverige inte riktigt funkat som de ska på vintrarna.

Reglerna: Det blev lite väl mycket skills ibland, billiga lag gynnades av att de kunde overloada med max skills samt en starplayer. Sen kom det till två skills till och nästan alla spelare hade skills. Personligen tycker jag bättre om skillpacks som tillåter fem skills, eller en variation därav.

Begränsningen av två lika skills gjorde att vissa lag helt föll bort, lizardmen till exemple går inte att spela under de förutsättningarna.

Har inga problem med starplayers och TV:n var, under omständigheterna (köpa skills för pengar) ok.

Lottning, jag är kluven på den här punkten. Visst är det kul att möta andra coacher än de man spelar mot ofta. Men å andra sidan kan det bli ganska snett i ratingen på de som möts. Men så länge det går att matcha folk med samma erfarenhet och rating så tycker jag det är trevligt.

Poängsystemet, ja, att ge en vinst mindre än dubbelt så mycket som en likamatch är helt galet bra för bashlag, att sen också ge minuspoäng för cas är ännu mer bashvänligt. Det är väl bara att titta på resultaten och fundera på varför lag som gick 2-1-3 hamnade framför lag som gick 2-2-2. I slutändan ska placeringar baseras på matchresultat i första hand och sen kan man om man vill använda sig av TD och Cas för att ge småpoäng som sepparerar lag med lika antal vinster. Att vissa lag fick mer poäng för en likamatch än andra lag som vann sin match är i mina ögon helt tokigt.

Lokalen: Var toppen. Bra med plats och gratis kaffe.

Schemat: Det var lite tight med tid i matcherna. En extra kvart hade inte skadat. Dessutom vore det trevligt med lite mer regelbundna uppdateringar av tid kvar efter halva tiden gått, så man har mer koll på hur mycket tid det återstår.

Annars tyckte jag att starttiderna samt lunchtiden var helt ok.

Priserna: Personligen så spelar jag inte för priser, jag tycker det är kul att få spela blood bowl mot en massa roliga motspelare. Men det är säkert bra med så mycket priser som möjligt.

Kostnader: Kostnaden är inget att orda över, det kostar att fixa lokal och priser, så det är bara att ta betalt och se glad ut.

Föranmälning är alltid trevligt, framförallt för arrangören så man kan ha koll på antalet deltagare.

NAF: Allt som får folk att bli NAF-medlemmar är toppen.

Organiseringen: Bra jobbat!
  • Duckwing wrote: »
    Reglerna: jag gillade den höga TV'n med fri utsättning av skills inom värdet av 150 och Star player. Det gör att vi får lite mer variation i turneringsscenen.

Lite off-topic för Doubt, men jag kör ändå som kommentar.. :-)

Håller inte med här rörande star playern... StockBowl, nya Superbrawl (borlänge, fel namn kanske?), närkebowl (innan det var EUBWL-kval) kör alla med star players. Den enda turneringen i Sverige jag känner till som inte kör med star players är goth bowl, men den är urballad pga progression-stilen istället.

Jag skulle gärna se en större mix av återkommande turneringar där vissa kör ett mer tävlingsinriktat streamlinat format (ex. 1050/1100 + skill pack, utan star players) för att variera vår inhemska scen. I dagsläget får man åka utomlands för att köra mer "balanserad" Blood bowl. Det är superskoj med star players och annat hallabaloo, men kanske inte hela tiden.
  • edited January 2014
    NärkeBowl körde inte med starplayer. Eller minns jag fel? Tror vi körde med regler som vid EuroBowl, dvs inte starplayer.

Edit: det var utan starplayer, se: http://pebble.bloodbowlleague.com/default.asp?p=cp&cpID=2
    Likså körde Malmö Bloodbowl Masters utan starplayer.
  • Jag har kört ett Underworld-lag med Glart i rostern till Närkebowl. Jag minns det som igår eftersom Dragons lyckades med den freakigaste grejen jag någonsin råkat ut för i Blood bowl i vår match. :-)
  • Jag har kört ett Underworld-lag med Glart i rostern till Närkebowl. Jag minns det som igår eftersom Dragons lyckades med den freakigaste grejen jag någonsin råkat ut för i Blood bowl i vår match. :-)
  • edited January 2014
    Glart var nog med 2012 och inte förra året.

Håller dock med JohnnyD om att det är lite mycket Starplayers eller andra konstiga nivåer på lagköp i olika turneringar. Och av alla det finns är väl GothBowl värst... Lägg turneringarna närmare Europa standard, dvs EuroBowl, så är raserna mer balanserade. Sedan tycker jag att för få turneringar kör med Tiers så många lag är aldrig möjliga att spela för vinst vilket begränsar antalet lag som spelas.
  • Jag tycker inte standardisering av turneringarna är något bra. Det är roligare om man har olika möjligheter till builds på olika turneringar snarare än att grinda en och samma hela året. Däremot så kan man jobba mer på balanseringen på olika sätt.
  • edited January 2014
    Det är ju standardiserat nu, det är ju det problemet jag försöker peka på :-)
    Alla svenska turneringar tillåter star players.
  • Bara för att det finns star players behöver man inte ta dem. Jag ser det som en begränsning av vilka roster som är tillåtna att förbjuda star players. I ärlighetens namn är de flesta star players inte värt pengarna, men de kan ge tillgång till oväntade spelstilar och ett bredare utbud av builds. Dessutom blir vissa lag väldigt mycket svårare att spela utan star players (Mest stunty-lag och de som spelar dem vill redan ha det svårt).

Jag är helt för att det blir större variation på turneringsformat, det är bl.a. därför vi på DOUBT satsat på högre TV (till skillnad från den andra turneringen i Västerbotten som är Nordsken som kör på lägre TV). Att stirra sig blind på om det är tillåtet eller inte med star players tycker jag är lite trångsynt. Det finns många sätt att variera reglerna på.

Med det sagt håller jag ändå med att star players borde förbjudas i fler turneringar.
Sign In or Register to comment.