NYTT DATUM: BitterBowl 9: Wrestlemania. Lördag 13 september 2025 i Bromma.
Bitter Bowl 9: "Wrestlemania" är en endagarsturnering 13 september 2025. Fyra matcher. Avrunda sommaren med storslagen och våldsam lek med boll.
Turneringen är NAF-godkänd
Sju tiers.
REGLER: https://docs.google.com/document/d/1KzdhdAKRQP2XR6SEZg-AF9xHo95u9i26oDHM9TVzwYk/edit?usp=sharing
TOURPLAY: https://tourplay.net/en/blood-bowl/bitterbowl-9-wrestlemania
PLATS: Bällstavägen 242C i Bromma
KOSTNAD: 120 SEK per person. Swishas till 0733773296. Märk betalningen med BB9+swebbanick. Kaffe, hårda karameller och en patenterad BITTERMACKA som kvällsmål ingår.
DELTAGARANTAL: Max 16 personer. Anmälan sker först här på forumet, därefter kan ni börja leka i Tourplay.
VIKTIGA DATUM:
Sista dag att betala anmälningsavgift: 20 augusti 2025
Sista dag att registrera lag i Tourplay: 29 augusti 2025
SCHEMA:
Lördag 16 augusti:
0850 - 0920 Vi träffas och tittar vuxet på varandra
0920 - 1140 MATCH 1
1140 - 1240 LUNCH
1240 - 1500 MATCH 2
1500 - 1510 Bensträckare och kaffe
1510 - 1730 MATCH 3
1730 - 1800 BITTERMACKA
1800 - 2030 MATCH 4
2030 - 2100 Prisutdelning och kärleksfulla fistbumpar
Priser kommer att delas ut i följande kategorier:
- Turneringens vinnare
- Hulkamania CAS award - flest CAS orsakade
- Flest kastade medspelare
- Bittermandeln (wooden spoon)
Karta: Grönt är mat, orange är parkering, rött är busstationer

Comments
Anmälda.
Reserver:
Jag vill spela med förbehåll för eventuella krockar ..
Skriv upp mig, men precis som grumple vet jag inte om det krockar!
Jag vill spela!
Jag vill vara med och bråka!
Tourplaylänken är för turneringen i september. Just informing
Fixat. Tack för att du hojtade till.
Jag är rookie i turneringssammanhang (kom dock 5a på GothBowl i år) och tänker att detta kanske är något man vill vara med på!
Jag säger alltså att jag anmäler mig, det verkar kul detta!
Härligt! Varmt välkommen ombord.
En fråga, vad innebär fantasy foorballesque figurer? Jag har nämligen ett lag som jag jobbar på. Det är modeller från ett annat figurspel som jag sätter dit vapen och fotbollar från GW på, byter lite händer. Allt kommer vara tydligt uppmarkerat. Funkar det?
Tydligt uppmarkerat och någonting som indikerar att de är där för att spela boll så är det inga problem. Vill mest bara undvika att folk kommer dit med ett gäng kottar eller generiska Legofigurer. Jag litar på ditt omdöme i frågan och ser fram emot att se vad du har snickrat ihop. 🙂
Tack! 🙂
@Frojdis4Life vilket figurspel? Bitter som verkställande arrangör har ju talat för sin turnering men det är en intressant diskussion i allmänhet för den svenska Blood bowl communityn. För många spelar figurerna knappt någon roll och för många är det viktigt att de representeras rätt för det "universum" vi spelar i. Som exempel gillar jag inte Sci-fi proxys av olika slag som Star wars, Pokémon eller Aliens som är några exempel jag stött på. Har sett Goblins utklädda till Marvelkaraktärer och det är väl en cross over jag köper. Nu är det ju bara min åsikt som enskild spelare och ingen regelrätt regel.
På GothBowl spelade jag mot Gnomes som var Chaos Daemons-figurer (och troligen inte ens GW-modeller). Det var svårt att fästa sig vid att det var Gnomes jag spelade mot och inte något annat, men det fungerade ju efter typ 100 frågor om vilken figur som var vilken spelare.
Det är kanske poängen du vill komma fram till, @coma, med din fråga, tänker jag.
Anmäler mig!
@Twin1on det är egentligen två saker. Det ena är tydliga figurer och det andra är passande figurer för det universum Blood Bowl utspelar sig i. Små demoner känns som ett intressant och passande "räknas som Gnomes"-lag men det betyder så klart inte att det är tydligt vilken figur som är vilken. Så det jag menar är att eftersom de flesta av oss aldrig spelar GW-turneringar så finns inte regeln "endast GW figurer" som för många andra spel och vad som helst kan egentligen hända figurledes. Så länge inte turneringen föredömligt har satt en regel för det (som Bitterbowl). Värt att fundera kring när man bygger ett eget lag eller använder figurer från ett annat spel. Typ passar temat i Blood Bowl-universumet och hur kan jag göra figurerna tydliga för min motståndare.
Star Wars Legion Clones. De är ju människor i ett avseende. Sen så har jag olika sorts kloner för olika positioner, en Wookiee som ogre och Yoda som halfling. Så förmodligen inte svårare än ett GW humanlag
Just det där är nog problemet för vissa spelare. När figurerna uppenbart hör hemma i ett annat universum. Men självklart är det viktigaste att dom är tydliga och det direkt går att se vilken position som är vad.
Personligen tycker jag inte ens om när man har goblins på squigs som hävdar att dom är gnome beastmasters eller när man spelar ett alvlag som proxy för ett annat, men man får ju tycka olika. Samtidigt tycker jag det är fantastiskt bra att det finns alternativa tillverkare till GW.
@coma has your back
be honom om historien om en spansk som spelade alver och en kan se att det kan finnas problem med att ha t.ex. ett alvlag som proxy för ett annat. speciellt i kombination med att roster är på spanska.
så oavsett vad folk gör: TYDLIGHET
Diskussionen är utan tvekan intressant, men vi kanske ska ge den en egen forumtråd? 🙂
Turneringsregelfråga:
"Stay in the ring! The pitch is surrounded by ropes. A player can not be PUSHED off the pitch, but can be KNOCKED off it. A normal push or a dodged “defender stumbles” result will only bounce the target against the ropes (the player doesn’t move). A frenzy block that pushes against the ropes is allowed to continue with its second block.
A thrown, kicked or bouncing ball or TTM player will exit the pitch just like normal."
"But can be KNOCKED off it" - Vad menas med det?
En spelare som blir KO åker ju ändå ut och repet ser inte ut att hjälpa till alls mot skada eller allvarlighet, för sedan beskriver regeln att man inte studsar och bara står still.
Också (turneringsrookiefråga på riktigt): Om man köper inducements innan har man dessa genom hela turneringen då? Och fungerar team advancements som vid vanliga ligaspel under våra 4 matcher var vi spelar?
(den enda andra turneringen jag spelat har varit GothBowl som hade Resurrection-turneringssystem då fanns inget annat än det man köpte sitt lag för och med)
Regeltekniskt är knocked out något helt annat än ”knocked down/over” (eller off the pitch, som åsyftas här). Knocked down är vad du blir som du slås omkull av en block, oaktat vad resultatet av armour roll blir.
Det vill säga du kan inte använda ett push-resultat för att få någon av planen, men Pow går utmärkt. Hoppas det blev tydligare.
Turneringen är 100% resurrection.
Tackar!
Tänkte att det kunde vara något åt det hållet.
I Wrestling slängs ju folk av ringen hela tiden, men det brukar ju kräva mer än en putt!
På grund av verkligheten måste den här turneringen byta datum. Enklaste lösningen är att den tar över datumet från BitterBowl 10 och att den senare flyttar till november.
Så: LÖRDAG 13 SEPTEMBER är det som gäller nu. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Har ju klarat åtta BitterBowl utan krångel hittills, så någon gång måste väl vara den första.
De få som redan är anmälda: @grumplekins @83wotan @Oxinotl @Frojdis4Life @Twin1on @Jmcfalk får flagga upp på nytt om de fortfarande kan/vill vara med. Twin1on får givetvis tillbaka sin betalda anmälningsavgift om det nya datumet inte passar.
Anmäler mig preliminärt
En snabb fråga: låt oss säga att jag spelar ett lag fr tier 2 med 5SP. måste jag lägga alla poängen till 2sp på Wrestle+3sp på Ultimate Warrior?
Och hur funkar det då för tier 1 lag som bara får 4sp?
Du missar det finstilta. Tier ett får 4+3 SPP, tier två får 5+3 SPP. Så totalt 7 respektive 8 SPP.
Jag särredovisade de 3 SPP som måste läggas på Ultimate warrior istället för att skriva en totalsiffra för antalet SPP.
Ah! Tack för snabbt svar!
Jag är i Skottland på turnering då @Bitter så jag avanmäler mig :(.
Jag ser att scoring är både 2/1/0 samt 3/1/0.
Nog bra att välja en :)
Vän av ordning undrar om Ultimate warrior får sina skills för samma kostnad oavsett skill access?