Pennybridge Pathogens - Chaos (med Nurgle tema)
Hallå kära coacher.
2012 målade jag ett Nurgle lag som jag var väldigt nöjd med, Likröta BK:
Dock när jag spelade med laget så insåg jag snabbt att även om Nurgle krigarna var snygga, så var de lika "små" som de övriga spelarna och många motståndare misstog sig ofta, något jag verkligen försöker undvika när jag gör alternativa lag. Sedan gillar jag Nurgle-estetiken så jag tycker de gröna är roliga att måla. Hursom så släppte Gran Wendy dessa gossar nyss: http://www.games-workshop.com/en-GB/Putrid-Blightkings
Dessa är lite större, ungefär som true scale marines om man får lite på bloggare på nätet vilket gör dem lite stora men inte för stora för ST4 warriors. Och iom att det är ett plast kit är de lätta att skära i och ändra på.
Nu har jag dock lovat mig att inte göra ett dublett lag förän jag har alla 24 lagen fixade, och att skaffa ett dubbel Nurgle som jag inte spelar så mycket är kanske inte heller det smartaste. Så jag tänkte, vad kan de dubbla som förutom det uppenbara Chaos laget? 4 krigare med St 4, känns igen från orkerna, men jag tänkte lite längre och insåg att Khemri har 4 tomb guardians. Vad tror ni - Nurgle/Khemri lag?
Låt oss kolla;
4 Nurgle Warriors - 4 tombguardians
4 Pestigors - 2 Blitzras, 2 Throwras
X antal rotters - X antal skellet
Beast of Nurlge - ?
Så om jag gör ett lag med
1) 4 Blightkings som Warriors/Tombguardians
2) 2 pestigors som 2 pestigors/Throwras
3) 2 plaguebearers med horn som 2 pestigors /Blitzras
4) 8? passande modeller som rotters/skellet
5) 1 beast of Nurgle
Så kan jag på 17 spelare få ett Nurgle lag som kan count as Khemri
Eller vad tycker ni? Är de för långt från varandra?
Om man gör 4 pestigors som pestigors kan man även göra count as orcs:
1) 4 Blightkings som Warriors/Tombguardians/black orks
2) 4 pestigors som 4 pestigors/2 Throwras / 4 orc blitzers
3) 2 plaguebearers med horn som 2 Blitzras/ 2 orc throwers
4) 8? passande modeller som rotters/skellet/lineorcs
5) 1 beast of Nurgle som beast of Nurgle/troll
6) 4 Nurglings som rerolls/goblins
Då är vi uppe i 23 modeller men kan spela dem som 3 lag (av vilka jag redan har Nurgle och orker men ändå).
Ok nu skall jag vara ärlig. Jag är peppad på att köpa nya fina modeller, men är detta en bra idé egentligen eller är det bara förkastligt? Kanske skall jag bara bygga 4 nya warriors för likröta, men det är trevligt att ha högflygande planer...
2012 målade jag ett Nurgle lag som jag var väldigt nöjd med, Likröta BK:
Dock när jag spelade med laget så insåg jag snabbt att även om Nurgle krigarna var snygga, så var de lika "små" som de övriga spelarna och många motståndare misstog sig ofta, något jag verkligen försöker undvika när jag gör alternativa lag. Sedan gillar jag Nurgle-estetiken så jag tycker de gröna är roliga att måla. Hursom så släppte Gran Wendy dessa gossar nyss: http://www.games-workshop.com/en-GB/Putrid-Blightkings
Dessa är lite större, ungefär som true scale marines om man får lite på bloggare på nätet vilket gör dem lite stora men inte för stora för ST4 warriors. Och iom att det är ett plast kit är de lätta att skära i och ändra på.
Nu har jag dock lovat mig att inte göra ett dublett lag förän jag har alla 24 lagen fixade, och att skaffa ett dubbel Nurgle som jag inte spelar så mycket är kanske inte heller det smartaste. Så jag tänkte, vad kan de dubbla som förutom det uppenbara Chaos laget? 4 krigare med St 4, känns igen från orkerna, men jag tänkte lite längre och insåg att Khemri har 4 tomb guardians. Vad tror ni - Nurgle/Khemri lag?
Låt oss kolla;
4 Nurgle Warriors - 4 tombguardians
4 Pestigors - 2 Blitzras, 2 Throwras
X antal rotters - X antal skellet
Beast of Nurlge - ?
Så om jag gör ett lag med
1) 4 Blightkings som Warriors/Tombguardians
2) 2 pestigors som 2 pestigors/Throwras
3) 2 plaguebearers med horn som 2 pestigors /Blitzras
4) 8? passande modeller som rotters/skellet
5) 1 beast of Nurgle
Så kan jag på 17 spelare få ett Nurgle lag som kan count as Khemri
Eller vad tycker ni? Är de för långt från varandra?
Om man gör 4 pestigors som pestigors kan man även göra count as orcs:
1) 4 Blightkings som Warriors/Tombguardians/black orks
2) 4 pestigors som 4 pestigors/2 Throwras / 4 orc blitzers
3) 2 plaguebearers med horn som 2 Blitzras/ 2 orc throwers
4) 8? passande modeller som rotters/skellet/lineorcs
5) 1 beast of Nurgle som beast of Nurgle/troll
6) 4 Nurglings som rerolls/goblins
Då är vi uppe i 23 modeller men kan spela dem som 3 lag (av vilka jag redan har Nurgle och orker men ändå).
Ok nu skall jag vara ärlig. Jag är peppad på att köpa nya fina modeller, men är detta en bra idé egentligen eller är det bara förkastligt? Kanske skall jag bara bygga 4 nya warriors för likröta, men det är trevligt att ha högflygande planer...
Comments
2) 2 pestigors med extra armar som 2 pestigors/Throwras
3) 2 pestigors med klor som 2 pestigors /Blitzras
Det var en bra idé. Blir det dock inte för svårt att se skillnad på Throwras och Blitzras när man spelar dem som Khemri tror du?
EDIT: eller ge "blitzras" en mer "springande" pose, typ:
De blir röda för Pestigors/Ork Blitzers och man kan också köra två sorters röd för att sen särskilja dem vidare eller köra två med vita siffror (throwers) och två med svarta siffror (blitzers).
Är det någon som har lite bitz från följande av GW som man kan få tjacka för en "billig" penning?
* Gor herd - söker 4 kroppar och ett gäng huvuden - http://www.games-workshop.com/en-SE/Beastmen-Gor-Herd
* Plague bearers of Nurlge - söker så mycket som det finns, måste ju ha 8 rotters typ, samt även nurglingsen som finns på spruen - http://www.games-workshop.com/en-SE/Plaguebearers-of-Nurgle
* Plague drones - söker 1 huvud med snabel, någon måste väl ha ett till övers? - http://www.games-workshop.com/en-SE/Daemons-of-Chaos-Plague-Drones-of-Nurgle
Lätt och kul att jobba med GW:s plastkits.
Nu fick jag in bilden!
Sett en storleksjämförelse mellan den äldre nurgle lorden och dessa nya?
(Du kan ju komma hem till mig och mäta annars om du vill)
Tror inte jag kommer kunna hålla mig heller...
Men med så pass snygga figurer och målning. Borra ur händerna...
Gör nåt slemmigt till bas. Funderar själv på hur man ska få rätt känsla med baserna.
http://fantasygames.com.pl/blog/chaos-nurgle-lord/