Uppsummering Eurobowl - Skuld edition

Hoj hoj


Saknaden av Swebba var så stor så nu när man får chansen så skriver jag ihop en summering av mina matcher.

Mitt lag: Darkelves

2 witches block/wrestle

4 blitzers 3x dodge

1 runner dodge

1 assasin

3 line

2 rerolls

1 apo


Match 1 mot England - Podfrey - Dwarf - 6 guard

Efter uppladdningen i München med Melisqus och ett par träningsmatcher på hotelet mot hans dvärgar som var nästan exakt lika byggda med 6 guard så var jag ganska hoppfull till att kunna få till en draw bara jag gör mål. Detta då träningsmatcherna gått väldigt bra med en vinst och en 1-1 match. Vann coinflip och valde att börja medans jag har spelare. Vi dansar runt i ett gäng turns utan att han får ut några spelare, men med all guard så kan han sätta rätt bra press. Men turn 5 så ser jag en lucka på min högerkant så jag går på den och kommer igenom ganska fint, turn 6 när jag sideline cagear gör jag 1 av mina 2 största misstag i turneringen. jag basar hans slayer som jag är rädd ska surfa min front på sidlinecagen. istället frenzar han in spelaren bakom min bollhållare och kan därefter blitza från en udda vinkel som gör att med en one dice push surfar han min bollhållare. Otroligt snyggt och välspelad manöver. Bollen kastas in mitt på hans planhalva. Med en dodge och en surehands pickup kan han mer eller mindre säkra 0-0 till paus. Men han väljer att missa dodgen och inte använda re-roll vilket jag tycker var ett otroligt stort misstag. Så med ganska mycket hollaballo så lyckas jag säkra bollen och faktiskt scora i turn 8. 2nd halvlek 11 v 11 fortfarande det blir blizzard och han har svårt att ta sig fram då jag endast fokar på att stoppa målet och inte på någon steal. Min turn 5 i defense kan jag dock chain-pusha in en egen blitzer brevid hans bollhållare så jag får en 1D. Tar den och får both down vilket är bra då hans runner inte har block. Scattern är dock risig då den går åt fel håll. Härifrån är bollen aldrig skyddad av någon ordentligt. Men i turn 7 så blir han tvungen att sätta upp scoring threat och han får endast till en blitzer. För att säkra segern behöver jag en push 1D block 2 2+ dodge från tackle och en 2d slå ner allt utan reroll. Jag väljer att slå en skalle direkt. En klassisk umeåitisk timewalk. Podfrey behöver då pickup med SH 3+gfi 3+handoff för att få till 1-1. 5-3-1 är sekvensen han slår. Vinner matchen mot en otroligt bra spelare och rapporterna på de övriga borden kommer in om en total 3-4-1 seger för sverige. Bästa möjliga start.


Efter matchen blev jag supernervös vilket jag sällan blir, men vart tvungen att sänka 3 bärs i pausen innan vi möter tyskland. fortsättning kommer

«1

Comments

  • Grymt härligt att läsa! Ser fram emot nästa :)

  • edited November 2022

    För det första, tack @Skuld för att du tar dig tiden att skriva av dig första matchen åt oss. Jag hoppas jag inte är ensam om detta, men jag verkligen älskar att läsa sånt här....


    För det andra: -" Jag väljer att slå en skalle direkt. En klassisk umeåitisk timewalk." Hahahahhaaaaa, jag dööööööör, hahahahahhaaa Var det roligaste jag läst, försäkte kväva mina skratt så jag inte väcker familjen som redan lagt sig....


    För det tredje: Fortsätter läsa och ser att du vinner första matchen mot kanske i mina ögon värsta möjliga motstånd för dina darkelfs som tappar 4 av 5 skillval inför matchen.


    Mycket kul att läsa och ser fram emot att få höra från följande fajter:)

  • Härligt att läsa. Tackar

  • Ja! Mer sånt här!

  • Match 2

    Tyskland - Arioso - Highelf

    2 Blitzers 2xdodge 1 stackad tackle

    4 catchers 4 dodge

    2 throwers leader & dumpoff

    4 Line

    2 rr och 1 asscoach


    Intressant match då jag har mött Arioso två gånger förut. Den första i Italien under World Cup 3 där han dodgeade en chorf från min krox utan rr för att stoppa min drive och vinna matchen. Den andra en Orc mirror där mina spelare valde casbåset. Så 0-0-2 för mig och stort revanch läge.


    Tysken vinner slantsinglingen och väljer offence. De första turnsen så tradar vi bara blitzes och jag har tur att få ut två catchers på turn 3 och 4 så är två spelare upp. Märkbart frusterad så lämnas bollhållaren öppen för mig att blitza, dessutom med väldigt goda recover möjligheter. Men när blitzen deklareras så sker såklart en dumpoff. Var fullt beredd på detta så ingen surprise. 1 på passen men pass skill räddar situationen. Dock härifrån och till turn 8 så är det riktigt tung press på bollen från min sida. I turn 8 behöver arioso ett par 2 tärningsblockar och en 3+ handoff och en dodge med dodge för att scora. Här väller det dock in bothdowns på hans blockar så han får inte något hål att springa igenom sin handoff. Här begår han flera misstag i samma turn, med någonslags halvmesyr mellan att försöka göra mål och att stoppa mig från att göra mål, I slutändan bestämmer han sig att göra en handoff med sin catcher till sin blitzer men slår nått som inte räcker (1eller 2) och det blir turnover. Efter förklarade jag att den blitzern redan hade blockat dessutom så chansen för mål var 0. Så min tur att försöka med något osannolikt. Med en reroll i fickan behöver jag lösa följande.

    Runner (Dodgeskill 3+PA): 3+ dodge 3+dodge, 2+dodge 4+pickup (rr använd) 2+dodge 2+gif 4+ pass.

    Blitzer 2+ catch 2+ gif

    Detta går bra osannolikt nog 1-0. Ingen av hans catchers klarar KO slagen så 11 mot 10 i andra halvlek.


    2:a halvlek

    I andra halvlek händer förvånansvärt lite, förvånad att en spelare på så hög nivå inte inser att den måste sätta press på mig eftersom jag inte behöver göra mål. Han endast kolumnar upp och jag försöker inte komma igenom. Det är först turn 6 han börjar med desperate plays men i min åsikt är det alldeles för sent. När dom desperata sakerna försöks så lämnas luckor jag springer igneom med en helikopterplattas formation och i turn 8 har jag möjlighet att gfia för 2-0. Jag väljer dock att parkera en ruta kort då snakes händer och varför ska jag ge honom chansen på det.


    Vår match blir klar klart tidigast av alla och jag inser att det ser ganska dåligt ut för Sverige denna match, Vi förlorar med 1-4-3 så det var ju en besvikelse. Next up Poland!

  • Fick @inforthepain´s citat i huvudet när du skulle göra 1-0 ... "äh det är inte så svårt, det är ju bara att slå en 6:a". :D

    Kul läsning som vanligt @Skuld ... Ser fram emot att läsa om kommande matcher.

  • Kan inte annat än att hålla med Frantic här, grymt härlig läsning och jag vet inte om du har hört det tidigare men, jäkligt bra spelat @Skuld!

  • Grymt kul att läsa 👍️

  • Match 3 mot Polen

    Spelade mot Reszka Undead

    Mummy guard x2

    Wight guard tackle

    Ghouls block x2


    Jag börjar på offence, blir en djup kick och jag springer hem med en handfull spelare, väljer att inte göra någon blitz för att bättre screana av hans spelare. Failar pickup använder ingen re-roll. Kändes bra här att jag valde att springa hem med så många. Fipplar runt lite i min turn 2 och väljer ganska tidigt i turnen att plocka boll så jag vet att jag har den. Dock så väljer jag att inte ta upp bollen trots reroll. Nu kommer det mycket tung press från wights och ghouls. Så pass mycket att det blir ett problem. Turn tre så blitzar bort en ghoul från bollen och plockar upp den denna gång, får till en semisafe cage mitt på egen planhalva ute till vänster från mitt håll. Pressen fortsätter och jag tappar någon spelare här på vägen. Dock gör han lite av en overcommit med för tung press framåt. Så i min turn 4 så kan jag smita upp längs sidlinjen och med väldigt mycket dodgeande med dodge mest 2+ men ett gäng 3+ också. Lyckas screena av hans lag så att han måste springa runt eller få en POW på en blodger för att kunna täppa till. Given pow och med kanske 7-10 gif så lyckas han komma tillbaka så att han kan stoppa min advance på kanten. Här börjar min offence se riktigt dålig ut. Försöker omgruppera in mot mitten och här går min sista reroll på en 1D skalle. Får till en någolunda screen med förhoppningen att helt byta kant under nästa turn. Han markerar upp allt och väljer som sin näst sista spelare att annonsera en blitz på min ballcarrier, det krävs en ghould 3+dodge och 2 gfi för att få till 1D med block mot min dodge runner. Här gör jag nog mitt största misstag i turneringen då jag väljer att gå för en dump off till en blitzer som står i en zon, 3+, 3+ krävs. Lyckas det så ser det lovande ut då det är åt det hållet jag vill föra bollen under nästa turn. Jag slår för dumpoff och slår en 1:a så det blir fumble och bollen lägger sig åt fel hål. Han struntar i blitzen och markerar bollen med sina två sista spelare. Panik läge för min offence och jag måste göra 1D blockar för att cleara bollen. Får jag upp den och fixar min handoff till samme blitzer så finns nån form av potato play. Men jag slår en tidigt turnover i blockandet och min motståndare kan samla upp bollen och med lite rushes se till att hinna göra 1-0 till paus.


    2:a halvlek underläge med 3 spelare 1-0 och motståndaren har bollen. Klart problem. Inte så mycket att beskriva, men jag försöker med cage dives och sätta press med det jag har, det slutar som det ofta gör: alver lämnar plan i snabb takt. Reszka spelade otroligt väl och gav mig ingen chans att komma åt honom. Otroligt noga med att hålla guard spelare i motsatta hörn i sin cage så att jag aldrig kan få bättre än -2D om jag lyckas med 5/6+ dodgearna. Kontrolerat 2-0 i turn 8. Bara att gå till baren och trösta. Här levererade dock resten av laget och får till en seger för oss med 3-3-2 bra jobbat killar!

  • Tycker du är långsam på att skriva @Skuld ... Hade gärna sett inläggen komma mer kontinuerligt :)

  • Kan ha påverkat varför jag inte riktigt minns andra halvlek

  • Finns det intresse av liknande samanfattningar från mindre etablerade deltagare?

  • ja! Jag vill läsa allas :)

  • jag kan också sammanfatta min eurobowl helg :)

  • Här får ni min sammanfattning:

    Jag spelade mot några olika. Vi slog tärning. Det gick bättre ibland än vid andra tillfällen. Nu är minnet slut.

  • Match 4 mot Icario - The Corsairs

    Lizardmen 5 Block 1 Sneaky git


    Förlorade slatsinglingen och lizards går på offence. Matchen börjar med att jag får en blitz och kan springa ned med ganska många spelare mot bollen som hamnat långt ner i backfield. En missad pickup här för Lizards så gör jag förmodligen mål. Får en blitz i mitt face på min Blitzer utan block som blir KO:ad direkt men jag använder min apo för att behålla spelaren på planen. Pickupen går fint och lizards kan säkra en cage mitt på egen planhalva. Försöker använda mina första turns till att positionera om och blitza skinks utan någon större effekt. Turns i mitten av halvleken så tappar jag spelare till höger och vänster främst till sneaky git spelaren. Men jag får till en fin chainpush så jag får in en av mina blitzers in i hans cage och kan bolla runtbollhollar skinken till den till slut går ner efter 6 tärningar. Bollen fastnar dock inne i gröten och jag får ingen chans att recovera den. Turnen efter plockas bollen upp igen utan problen och därifrån är det ganska safe väg till TD. Hade cagedive varje turn för turn 6-7-8 utan att lyckas med 5+ dodgen in någon gång. 1-0 till fel lag i paus.


    2:a halvlek ställer vi upp med 8 vs 11, dock en saurus borta för lizards. Med så få spelare på plan så är min plan att göra mål så sent som möjligt. Det blir tydligt redan efter någon turn att detta kommer bli problem då min motståndare sätter all-in press och jag tappar bollen redan turn 3. Mellan turn 4-6 så tar jag upp bollen varje gång men kan inte få den safe så tappar den varje gång i motståndarens turn. Hela tiden är vi mitt på min egen planhalva så blir stökigt att få till. I min turn 7 så inser jag att här finns en lite chans till draw springer iväg max rutor med en blitzer som vart stunnad tidigare så är nu helt omarkerad. Playet vi siktar in på är följande. 2tärnings blitz där push är nog med en blitzer på en skink. Sen min runner som skall göra 4+,4+ dodge till bollen och 4+ pickup (rr används) 2+dodge 2+ gif. Sen en pass som har följande stats 1 fumble 2-4 WI, 5 inaccurate ,6 lyckas. Jag slår en 5:a och är supernöjd bollen scattrar dessutom framåt, Lizards har endast en skink som kan få en TZ på bollen och en som kan markera min blitzer. Men trillar på 3 gfi och ingen reroll finns kvar. Så behöver bara göra en blitz och en 2+ pickup för att få till 1-1 och sätter det. Känns som en seger då större delen av andra halvlek spelar jag med 4-5 spelare och ändå lyckats tura in 1-1. Tyvärr förlorar laget. Bara att ta nya tag.

    Next up norway!

  • Äntligen! Väntat superlänge att få läsa detta och det är väl värt väntan. Imponerande att du minns allt, själv glömmer jag allt så fort matchen är över :/

  • Det blir mindre och mindre detaljerat dock

  • Gör ingenting... Vi läser det ändå :D

  • edited November 2022

    Vore spännande om de bortglömda detaljerna ersattes av vad du tror eller skulle ha önskat hände!

  • Mer detaljer som vilken turn saker skedde och att vissa saker kanske blir utelämnade. Även om jag ersätter med jag önskade hände så finns ju resultatet tyvärr redan spikat.

  • @Skuld nu hittar du på som jag brukar göra.

    ”Blitzer utan block…”??? HoppAS du inte spelade slann helt plötsligt.

  • Utan dodge ska det vara

  • Usch @Skuld! jag blir ju sugen på att spela Blood Bowl igen när jag läser dina sammanfattningar.

  • Ju mer flytande detaljerna är i dessa summeringar desto större frihet för din spökskrivare när romanversionen ska författas ;)

Sign In or Register to comment.