TBBT en dagars turnering i Varberg den 29:e januari

Hej Alla!

Vi tänker prova på att köra en endagars i Varberg.

Vi kommer att använda Best Coast Pairings app för anmälan och registrering av matcher.

Länk till turneringen kommer snart.

Vi vet i dagsläget inte hur många platser vi har och hur pandemin kommer påverka turneringen.

Har man en BB plan med sig så är man garanterad en plats i alla fall.

Tok BloodBowl Tournament (TBBT)

RULES

The number of seats will be limited and will be available until January 22th 2022 the tournament. The cost is 100 sek.

Top 3 wins a price and 1st place will also get a BB goblet! 

The tournament will be played over 3 games as a Swiss resurrection tournament. All injuries, including death, will be cleared after every game, i.e. the team roster will be reseted for each match. 

Rules and teams from Second season rulebook (2020), teams of legend and from Warhammer community will be used. In addition, Slann and Khorne deamons teams will be allowed, rules for those can be found in NAF official rules from 2021.

REL (rule enforcement level) is regular. Disagreements should first be solved between playing coaches and if this doesn't work, contact the event organizers. If a big error/mistake has happened, the game will be reseted to before the incident. 

What to bring

Your team, painted with a least 3 colors

2 copies of your roster 

Blood bowl dices 

1 Rosters

All rosters for the TBBT have to be submitted by January 23th, 2022, to mikael.m.jonsson@gmail.com. Also bring two copies of your roster, 

Easiest way to create a team is with this team creator. Download, copy and then choose your team. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1oUgHBHNzBiDjNpV3lYPheq_NCuXIAVEubdAv2BtTb-o/edit?usp=drivesdk

Tiers

In order to reduce the unbalancing between the different races the TBBT will divide the races into five tiers.

Tier 1:

Dark Elf, Dwarf, Lizardmen, Shambling Undead:

5 Primary Skills

Tier 2:

Amazon, Chaos Dwarf, Human, Norse, Orcs, Skaven, Wood Elf, Khorne, Underworld Denizens,High Elf:

6 Primary Skills

Tier 3:

Imperial Nobility, Necromantic Horror, Old World Alliance, Pro Elf, Tomb Kings Chaos Renegade:

6 Primary or 5 Primary and 1 secondary

Tier 4:

Black Orc, Chaos Chosen, Daemons of Khorne, Nurgle, Slann, Vampire:

7 Primary or 6 Primary and 1 secondary

Tier 5:

Ogre, Goblin, Halfling, Snotling:

8 Primary and 1 Secondary OR 6 Primary and 2 Secondary

3 Team Creation

Teams at the TBBT will be built and will gain improvements (additional skills) according to their placement in the tier system above. The composition of all teams and all improvements to be taken must be submitted before the tournament.

Team Building

Coaches may spend up to 1,150,000 gold pieces when building their team. When building your team, you may buy:

At least 11 standard roster players before any star player

0-8 Re-Rolls

Assistant coaches

Cheerleaders

0-1 Apothecary or Igor, depending on race

0-6 Fan Factor

Inducements. The cost will be as following and will count for all 3 games:

0-2 Bloodweiser Kegs for each 50k gp

0-3 Bribes for each 100k gp, for Bribery and Corruptions only 50k gp each. 

0-1 Masterchef for 300k gp, for Halflings only 100k gp

0-2 NAF-approved star players (SP) for their regular cost plus 4 primary skills each (i.e. for each SP added you subtract 4 primary skills you can use for your normal players from above tier list). A secondary skill counts as 2 if used for buying a SP. SP can't get any extra skills.

Wizards, (in)famous coaching staff and/or Special Play Cards are explicitly not allowed at the Beginners Cup. If both teams have hired the same star player, he/she will take a break for that match and celebrate that he screwed both teams.

Extra skills

You can add skills (according to the above tiers) to your players. Single skills can be given to multiple players but combos (2) are unique and the same combo can't be given to another player, you can have max 2 extra skills on a player. 

Scoring

We're gonna use this for handling the score in each game.

3 points for winning

1 point for draw

1 point for scoring 3 TD or more

1 point for making 3 CAS or more

1 point for 5 complet pass actions

1 point for 0 TD against you. 

The one with the most points in the tournament is the winner! 

«1

Comments

• Turneringen kommer att köras på Ljud och Bildskolan

https://www.google.com/maps/place/LBS+Varberg/@57.102587,12.2676209,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xae263cf3e2171bfe!8m2!3d57.1022421!4d12.2675949

Samling kl 9.30 och start för första matchen kl 10.00

Lunch kl 13.00 till 14.00

Andra matchen startar 14.15

Sista matchen start 17.15

Avslut och prisutdelning kl 20.15. (Förhoppningsvis så är vi klara innan)

• Är intresserad, finns det någon länk till var man anmäler sig?

• Dags att ta fram knogjärnen. Dra på hjälmarna, dra fram minotauren ifrån sin håla och vässa dess horn. Sparka goblinerna i röva och se till att de plockar fram sina vapen.

Häll i dvärgarna en öl så de piggnar till och skaka liv i råttorna för att samla ihop laget.

Här går ni och anmäler er för turneringen den 29:e i Varberg!

https://www.bestcoastpairings.com/eventlanding/e8gmbl4q?embed=false

• Jag tror jag kan komma ner också!

• tja @Ynik

Jag ögade lite på turnerings reglerna.

Kan vara bra att använda Score! så man får in rankingen och nya coacher in i BB-community:n.

Jag är inte ett stort fan av att man kan få match poäng utöver om man vinner, draw:ar eller förlorar matchen.

Tex så kan en coach som har 4 vinster komma efter en coach som har vunnit 3 matcher och drawat en. För att den kanske har haft tur och gjort massor med cas.

Jag tycker det är bättre att ha TD, cas, complettion och 0 TD against som tiebreaker ist.

Hoppas det inte blev allt för rörigt nu ;)

Ha det bäst!

• Förstår att det finns dom som inte är förtjust i att man kan få mer poäng för annat än vinst.

Tanken med poängsystemet kommer ifrån 40K världen med poäng för att göra saker och tänker att prova det även på denna turneringen.

Vi har sett i våran liga att det ger en lite variation i spelstil att man verkligen försöker att maxa poäng för att säkra vinst och kommer undan lite av stalling.

Vi har inte än sett att en lika match skulle komma över en vinst.

En draw ger 1p en vinst ger 3p, det skulle innebära att i draw matchen skulle det behövas göras 3 TD, 3 Cas och göra 5 pass för att få mer poäng en vinsten.

Lyckas man göra det i en draw match så kan jag personligen tycka att det förtjänas att det premieras :)

Hoppas du förstår mina tankar.

Ha´de

• Det där är inte en helgalen alvmatch, men har svårt att se att några andra lag än alver uppfyller de kraven

• Självklart har alla rätt att testa det de tycker verkar kul. Men just detta har faktiskt testats. Många gånger. För tio år sedan förekom det i många turneringar.

Det visade sig att sådana turneringar alltid favoriserade vissa typer av raser. Olika för olika turneringar. Men det var alltid en begränsande faktor som minskade rasvariationen bland deltagande lag.

Så kör det du tycker är kul. Men jag gissar att om du håller många turneringar kommer du att gå samma väg som alla andra, och välja att inte ge poäng för en massa annat än resultatet i matchen.

• Ovan talare har nog en poäng, men jag gillar iallafall att man får en poäng för inga insläppta TD.

• +1 @Pellevin (jag är dock en stark förespråkare för jämna förutsättningar på turneringar och ett kompetitativt upplägg så jag är nog inte rätt målgrupp)

Så med det sagt så vill ni köra lite mer lekfulla regler som gör urvalet av rimliga lag lite snävare så kör på det är inget konstigt. Doubt gör likadant t.ex. (tänker då på regeln om att få välja en skill max två gånger). Roligt att ni kör och hoppas allt går i lås med restriktioner osv!

• Intressanta kommentarer.

Jag har tittat lite runt på turneringsvärlden den senaste tiden och tycker att det man kan se är att det är obalans (BB är inte balanserat) och att den domineras hur du använder dig av SP.

Poängberäkningen kommer i stort ifrån ligareglerna som vi har använt oss av i vår liga (förutom då comps, som jag har lagt till) och vi har inte sett att det har gjort stora skillnader utan snarare tvärtom att det gynnar tabellen för att även om man förlorar en match så kan man plocka på sig poäng ändå.

Det har till viss del även gjort att man har stävjat stalling spelet vilket jag tycker är bra då jag hatar det i all form av sport.

@Pellevin du skriver att man har gjort detta tidigare. Var det just med poängen eller var det andra insatser?

Jag själv kommer inte ihåg att jag har sett poängvarianter tidigare.

@coma med dessa regler hoppas jag att komma undan en viss obalans som jag tycker att man ser i BB turneringsscenen idag och därför testar vi att köra dessa regler nu. Vi testade skills och SP reglerna på turneringen i Trollhättan och fick bra feedback där och nu vill vi testa poängsystemet i Varberg.

Hur är dina tankar kring turneringsscenen idag? Tycker du att den är bra som den är eller vad behövs för att jämna ut balansen?

Till er alla så hoppas jag att ni kommer till Varberg och testar reglerna så att vi kan utvärdera till så stor grad som möjligt hur det påverkar turneringsresultatet, för har man inte provat så kan man inte utvärdera något.

• @Ynik det var med poängen. Men du skall kanske ta det jag säger med en nypa salt, för jag tror att du och jag har väldigt olika syn på vad som utgör bra spel. Jag tycker stalling är en jättebra del av spelet BloodBowl.

• Stalling är den del av spelet där man börjar se mer coaching-skills och inte bara förmåga att rulla bra tärningar ;)

• Japp där ser vi på spelet på olika sätt.

Jag förstår att stalling är ett sätt att spela men ett fruktansvärt tråkigt taktik.

Därför är jag för att man få poäng för att vara mer aktiv i att försöka göra TD´s i matcherna. Det är där man ser om en coach har skills att båda kunna spela anfall och försvar.

Jag hoppas att vi ser mer turneringar som uppmuntrar till sådant spel istället för stalling.

• Jag håller inte med dig. Stalling är en integrerad del av ett starkt försvarsspel. Att motverka stalling är att belöna offensiven på defensivens bekostnad.

I Cardiff i EM 2018 vann en fransman pris för bästa spelare efter att ha spelat 1-0 i alla sex matcherna. Där handlar det om en spelare som gör touchdown i rätt ögonblick, inte att bara rusa igenom och scora så fort man kan. Oerhört imponerande bedrift IMHO.

• Denna tråden är ju inte om stalling vara eller inte vara. Det görs i taktik trådar.

Istället så handlar det om att turneringen.

Som det hela började med diskussionen om poängsystemet så i ditt fall med fransmannen så skulle han få 4p eventuellt 5p om han slog ner ett par motståndare också vilket brukar vara själva grejen med stalling att motståndaren har tappat en del spelare på vägen.

Kanske någon av motståndarna spelade alver så det lyckades göra 5 comps i matchen (inte troligt då han vann med 1-0 men vi säger det rent hypotetiskt) vilket skulle innebära att den/de coacher fick med sig 1p ifrån matchen i alla fall.

Jag tycker att det är en rätt schyst utdelning på en match.

Jag hoppas att systemet ska fungera även i turneringssammanhang som det har gjort i våran liga.

Så precis som jag skrev i tidigare inlägg kom och testa för har man inte testat så vet man inte resultatet.

• @Ynik jag tycker det är lysande att du håller turneringen. Och det som absolut gäller är din turnering - dina regler.

När jag håller turneringar finns det alltid flera som är skeptiska till hur jag väljer att ha det. Det hör nog till detta spel. Så länge det blir kul och spel så är allt bra.

• @Pellevin tack. Vi behöver mer BB turneringar runt om i Sverige så vi hoppas att denna går bra och att det kommer bli fler i framtiden.

Så är det alltid, folk vill gärna tycka men sällan göra själva ;)

BB ska vara kul och kaotiskt. :D

• @Ynik Vet inte vilken obalans du pratar om när det gäller turneringar idag kopplat till poäng där det vanliga är 3-1-0 och tydliga tiebreakers som opponent score, td, cas osv. Vilket redan skapar en liten fördel för de som vill spela mer riskfyllt och göra fler mål i en match. Att lyfta upp TD och CAS en nivå från tiebreaker till turneringspoäng har testats tidigare på mängder av turneringar i sverige (tidigare regelsätt och flera år sedan). Det gör att vissa typer av lag blir mycket bättre för sådana förutsättningar vilket skapar en större obalans mellan vilka lag (bash vs dash) som är rimliga att spela med i en turnering (och iaf försöka vinna en tunering) än den som redan finns inbyggd i spelet.

Att testa saker som redan testats ordentligt tidigare och som man tydligt kan se effekten av (har varit flera diskussioner kring det på olika BB-communityn online sedan nya reglerna bl.a. angående star players) är inte så effektivt i min mening. Självklart måste man få testa saker även om de har testats förr och som TO har man ju sin egen vision om vad man tycker kommer ge en rolig och rättvis turnering (jag själv vill gärna spela en turnering med bara onda eller bara goda lag men tyvärr funkar inte det att NAF-sanktionera).

När vi anordnade Eurobowl i Sverige var den tydligaste återkopplingen på det första regelsättet vi satte ihop att tier 2 lag fick för lite fördel. Vi ändrade därför systemet för att bygga lag för att ta hänsyn till det och det mottogs väldigt positivt. Exemplet är ju inte riktigt samma sak men effekten blir någorlunda lika att man minimerar vilka lag som är "bra nog" att spela för att vinna en turnering.

Nu spelar jag väldigt lite IRL turneringar pga corona men det som verkar mest spelförstörande i min mening just nu är starplayers. Helt obegripligt brutna och skapar den problematik för turneringar som jag nämner ovan och inte alls gillar. Det jag vill se är turneringar där så många lag som möjligt är tillräckligt bra för att spela och vinna med. Det är roligare för hela communityn på både kort och lång sikt.

• @coma

Intressant att man har testat det. Om det var flera år sedan så favoriserades agility lagen utav att få mer poäng för TD men nu när man nerfat passningar så känns det som om agilitylagen har fått svårare (jag säger bara 8 av 110 lag ;) ) i turneringssammanhang numera. Frågan är hur mycket svårare. Svårt att säga så här tidigt med de nya reglerna men jag tycker helt klart man kan se att coacher verkar lägga agility lagen på bänken just nu. Ska bli intressant och se vilka lag som kommer på vår turnering och vad resultatet blir.

Intressant att ha en turnering med bara onda och goda lag. Har du gjort någon indelning. Jag hade åkt på en sådan turnering.

Själv så har jag funderat på en lag-turnering där varje lag måste ha ett bash, ett dash och ett stunty lag.

• Viktigt att notera är att turnering med 8/110 agility lag var en turnering med lika tiers, star players samt alldeles för hög budget. Det var star problem. Inte agility

• Jag tror @Drexxl bara tar på sig rollen som forumets Public Service faktagranskare ;)

• Smileys funkar inte längre på bittra gubbar som jag tyvärr

• En påminnelse

På söndag är sista dag för inlämning för listorna!

• Betalning och sånt, när var hur?

• swisha 100kr till 0702106628 när du har möjlighet innan turneringen.

• Sådär nu vart turneringen NAF-sanktionerad också.

Sign In or Register to comment.