Woodelf på europen.

edited July 2014 in Taktik och lagbyggen
Jag hade tänkt spela woodisar på europen och funderar lite kring lagbygge. Efter att ha plöjt taktikskrivelser och matchrapporter och diskuterat lite har jag tänkt mig följande:
2 dancers, 3 catchers, 1 thrower, 1 träd och 4 lines. Skills dag 1: strip ball dancer, leader thrower, tackle dancer. Dag 2: wrestle x2 line och block på en catcher

Innan jag pratade med mago funderade jag på att ha antingen grab på trädet eller kick på en line, tilll förmån för wrestle på en line dag två.

Tankar och ideer? Och träningsmatcher i stockholmsområdet efterfrågas under sommaren och hösten :)
«1

Comments

• Jag lirar gärna!
  • På danish open var det flera som spelade med dodge*3 på linemen dag två. Slapp möta det men det känns som en väldigt frustrerande variant.
    Allmänt kändes det som metaspelet har börjat se mindre och mindre tackle till förmån för frenzy, vilket kan göra denna variant ännu bättre.
  • En annan uppenbar fördel med Dodge över Wrestle är att det blir lättare att dodga ut från obehagligt närgånget sällskap.
  • Mjo det var några som förespråkade det. Ger ju större rörlighet vid försvar också. Får testspela lite och se vad som känns bäst.
  • Testade tre dodge idag och gillade det. Då ska jag nog droppa en rr och ta en apo istället. Men utöver några positioneringsmissar är jag nöjd med första träningsmatchen.
  • Efter en lyckat träningsmatch mot @pellevin igår med 2 rr och apo kändes det mer rätt. Nu är det bara allt annat kvar att lära mig, positioneringsspelet så jag inte behöver tänka för mycket i rundorna.
  • Efter ett livetest på oktoberbowl är jag rätt nöjd med mina val av skills. Det enda jag funderar på att byta är tackle mot frenzy på en wd. Tackle hade jag nytta i 2 matcher av fem. Tanken med frenzy är att jag skulle kunna öppna cages eller försvarslinjer enklare, givet då att jag räknar med en push på första blocken där nedslag bara är bonus. Annars funkade Leader och Strip ball bra, 3x dodge dag två kände jag gav mig bra rörlighet både i anfall och försvar. Undantag de matcher när snakeeyes hade fest :)

Någon som har tankar eller idéer kring ovan nämnda byte av skills?
  • Funderar även på att släppa en dodge till förmån för block på en catcher. För att ha en catcher som kan stå enklare med bollen.
  • Jag gillar också frenzy på en WD, men problemet är avsaknaden av guard.
    Som du säger måste du alltid räkna med en push på första blocken och det gör ju att du kanske tvekar på att blitza överhuvudtaget.

Tackle tyckte jag fungerade bra, men å andra sidan spelade du ju mot mig i en av de två matcherna där det fungerade.

För att summera, tackle känns säkrare, men du har mer att vinna på frenzy.
    Tycker dock att om du nu tar frenzy så borde du ha minst en wrestle lineelf.
  • Mjo, var mot två halflings jag hade användning för det. Sedan mötte jag en groda med dodge men inget annat. Det lär ju finnas en del skaven och andra alver i europen där bollhållaren troligt har dodge och eventuellt block också. Men där tänker jag att om jag har en frenzy så kan jag flytta runt spelare och om hen är vid sidlinjenkan jag dodgea/leapa dit och straffa det. Gör nog också att jag, ialafall i teorin, minimerar området som anfallet kommer på. Det kommer nog inte vara massvis med sure hands på bollhållare tror jag, och det gör i så fall att jag väljer bollhållare om han inte vill bli strippad av bollen.

Rackarns skitspel! För myclet val att göra :)
  • Tror även på att det kommer finns en del odöda, dvs fyra spelare med dodge, som antagligen kommer att bära bollen
  • Side step på en wd är annars starkt, speciellt på defensiven och mot lag som inte har tackle.

Personligen skulle jag ta tackle, speciellt med tanke på hur lagen på eurobowl brukar se ut. Ffa lizardmen och amazoner spelas mycket mer än i Sverige...
  • Jag skulle vara rädd för att ta Frenzy. Håller med Lard om SS. Bra både offensivt och defensivt.
  • Jag tycker strip ball samt tackle är solklart och om man nödvändigtsvis vill byta ut tackle så gillar jag tanken med side step.
  • Mjo, nu när jag tänkt efter lite lär jag inte byta tackle mot frenzy. Lär nog behålla tackle också, det kommer nog finnas gott om dodge-targets att slå på.
  • edited October 2014
    .
  • Har funderat lite på Kick igen också, istället för dodge på en lineelf. För att kunna utnyttja enklare om min motståndare inte kan plocka upp bollen i sin drive. Det vore dock först i match 4-6 och då handlar det om 6 gånger jag sparkar till honom (med en 2-1 elfgrind). Men är inte helt säker på att det är en bra idé. Risken finns ju att jag får spelare utslagna och måste ställa kickern på linjen i andra halvlek.
  • Det löser du med att välja att börja på defensiven... Tror dock mer på Dodge
  • Jo, får jag valet brukar jag börja på defensiv. Men tänker att det inte alltid är fallet :)

Kommer nog fortsätta med dodge, det är vad somfunkar bäst under träningsmatcher.
  • Om du kör det klassiska, med stort fokus på War dancers, så tycker jag att du kan skippa kick. Kick skulle dock kunna vara en bra modell om du kör många catchers tror jag. Ditt defence kommer att bli ännu jobbigare.
  • mufflo wrote: »
    Har funderat lite på Kick igen också, istället för dodge på en lineelf. För att kunna utnyttja enklare om min motståndare inte kan plocka upp bollen i sin drive. Det vore dock först i match 4-6 och då handlar det om 6 gånger jag sparkar till honom (med en 2-1 elfgrind). Men är inte helt säker på att det är en bra idé. Risken finns ju att jag får spelare utslagna och måste ställa kickern på linjen i andra halvlek.

Sätt kick på en catcher istället för lineelf, klart bättre.
  • Jag har tre catchers, inga skills på dem. Om jag inte ska byta ut en dodge mot block eller sidestep. Alla dessa val!
  • Ja, det verkar ju ha varit ett bra val! Grattis igen :D
  • Japp, det gick ju rätt bra tillslut! :) tackar!
  • Grattis Mufflo!

Kan du berätta lite hur det gick till när du vann?
  • Kommer en sammanfattning av mina matcher under veckan, ska bara smälta det hela lite. Jag var den enda i europen utan någon förlust, var en till med 5 vinster men han hade en förlust istället för oavgjort i slutet :)
  • Mufflo and the Woodelfs of Eur'Open - a Glorious tale of elven bullshit and the classic'ish elven grind.

Team selection and skills:
    2 Wardancers - Strip ball och Tackle dag 1.
    3 Catchers
    1 Thrower - Leader dag 1.
    1 Treeman
    4 Lineelf - 3 dodge dag 2.
    1 RR och 1 Apo

Skillsen för dag 1 var ganska självklara när jag väl slutade tänka på roliga saker och tänkte på effektivitet. Dag två ville jag ha möjlighet till ett rörligt försvar för att kunna smita undan min motståndare och inte bli slagen lika mycket utan istället ställa upp med kolomn- eller ett bastardiserat zigguratförsvar med en rutas mellanrum från den främre delen av hans cage/anfallslinje. Jag hade inför turneringen testspelat med lite olika skills på dag 2, främst med ett gäng wrestle samt kick, jag har även testat med 2RR och ingen apo, men det blev alldeles för sårbart om en wardancer åkte ut tidigt. Under turneringen fick jag god användning av min apo i 4 matcher, 2 gånger för att rädda en wardancer under första halvlek, en gång för att rädda min thrower med leader och en gång för att hålla en wardancer kvar på plan efter en KO i mitten av andra halvllek. Jag hade som tanke inför turneringen att bara använda apon om det var en BH vid första skadetillfället (om det inte var kritiskt), det var även inför turneringen bestämt att det var i första hand mina wardancers och i andra hand min Thrower som skulle få använda den (beroende på när throwern blev utslagen och om jag hade använt hans leaderreroll).
    Brasklapp: Jag är tämligen säker på att nedan nämnda är mina resultat, men jag har råkat supa bort mina turneringsanteckningar någonstans.

Match 1:
    Woodelf vs Norse (Brosco, rookie coach, detta var hans första turnering). Seger med 2-1.
    Jag fick börja sparka bollen till honom, den studsade lite turligt upp nära mittlinjen, han inledde med att dauntlessblitza mitt träd och slå omkull sigsjälv när hans dauntless inte fungerade. Jag kunde plocka upp bollen och ta mig framåt för att göra 1-0 i turn 4. Han lyckades kvittera i sin t8 och min OTT misslyckades då jag slog omkull hans spelare vid första blitzen och inte hade någon RR kvar. I andra halvlek sprang jag fram och tillbaka på pitchen och höll hans spelare långt bort från min bollhållare, jag kunde utan några störe oroligheter göra 2-1 i Turn 8.
    Match 2:
    Woodelf vs Undead (Gaiba, Italiensk coach som spelat 47 NAF-rankade matcher med Undead före Eur'Open). Seger med 3-2.
    Han började med bollen, jag kunde inte sno den från honom men tvingade honom till en snabb TD och jag kunde kvittera inför andra halvlek. Han hade lyckats slå några alver av planen men ingenting som gjorde att andra halvlek borde vara omöjlig. När jag började min offensiv började han knocka alver av planen I ganska rask fart och jag blev tvingad att göra en snabb TD. Mina alver trivdes i knockoutbåset och jag hade nu ett ganska rejält spelarunderläge, dock var bägge wardancers kvar och hotet av dessa gjorde att han kvitterade till 2-2 ganska snabbt och jag fick 2 turns på mig att göra 3-2. Jag viktade ena sidan av pitchen, bollen flög till andra sidan som jag endbart hade en catcher på, men den kunde lyckligtvis plocka upp bollen och göra handoff till min stripball-wardancer. Jag blitzade ett hål på den viktade kanten och lyckades få igenom mina bägge wardancers en catcher och en lineelf och kunde ordna en lös screen som skyddade wardancern med bollen. Han blitzade sig fram och markerade upp min wardancer som kunde dodga genom en tacklezone och sedan in mot målet.
  • Match 3:
    Woodelf vs Woodelf (Bucks, Fransk coach som spelat 120 NAF-rankade matcher med woodelf och har en rating på 230 med dessa). Seger med 3-2.
    Jag får börja med bollen, han inleder med en blitz och bollen inom räckhåll för hans spelare, jag får omkull catchern som fångar den men han har kunnat få för mycket press där och kan göra 1-0, jag hann dock med att kvittera innan halvleken var över. I hans drive satsar han på att göra ett snabbt mål med sin SideStep-catcher längs ena kanten, jag lyckas inte slå omkull denna och han gör mål. Vid det här laget har han slagit ut en catcher mitt träd och en lineelf, jag har slagit ut en catcher och två lineelfs för honom. Vid ställningen 2-1 till honom lyckas han med en tokoffensiv press sno bollen av mig efter att ha stunnat och KO'at några av mina spelare. Han är ganska trängd och gör en utbrytning med sin ena catcher med lite dodges genom tacklezones och behöver 2 GFI's för att göra 3-1 men snubblar på mållinjen, bollen hamnar i min endzone. Jag dodgar med en wardancer, passar en Longpass till en catcher som tar emot, går med 1gfi till min catcher på hans sida planen handoff i en tacklezone, dodge, 3gfi och 2-2 är ett faktum. Sedan är det min tur att få blitz på kickoffen, jag får in mycket press på honom och lyckas nu stunna och knocka flera av hans spelare. Han väljer tacksamt nog att försöka göra en chansartad longbomb passning förbi en av mina catchers som på första försöket rullar en sexa och interceptar. Jag kan nu slå omkull och skydda min spelare, jag kan stunna och hålla undan utan något reelt hot och gör 3-2 i Turn 8.
    Match 4:
    Woodelf vs Nurgle (La Hache, fransk coach som spelat 8 NAF-matcher med nurgle, utan vinst). Seger med 1-0.
    Han började med en väldigt udda build, Mighty Blow på 4 warriors, Claw på beast och en pestigor samt en dirty player. Vi spelade i pouring rain hela matchen och när han misslyckades med att plocka bollen två rundor i rad kunde jag komma åt den och göra mål. I min drive hade han lyckats slå ut en del alver (mitt tema för den här helgen) och sno bollen av mig. Dock så kunde han inte komma upp med den i säkert förvar då jag började med kolumn försvar mot hans cage nästan nere vid hans endzone, matchen tog slut när han var vid mittlinjen. Han skapade väldigt många turnovers genom att blocka omkull sigsjälv då han inte hade block på någon av sina spelare.

Match 5:
    Woodelv vs Orc (Cana, Italiensk coach med 213 rating som spelat 299 NAF-matcher med orcs). Seger 2-1
    Han började med bollen, gick stabilt uppåt, jag försökte knuffa undan med blitzar men lyckades aldrig komma åt bollhållaren ordentligt, han hade bra utdelning med sina blocks och jag fick snabbt ett spelarunderläge, i hans runda 6 var han nära min endzone och gjorde ett misstag, han gav mig möjligheten att slänga in en catcher mitt i hans hög av orcs för att ta bort assists, sedan kunde jag chainpusha ut hans bollhållare ur cagen. Där fick jag en 1D på honom med min wardancer, both down på första (han hade block på sin thrower) men på RR blev det en Defender stumbles och han gick ner, bollen landade i en tacklezone efter att hans blitzer i hörnet på cagen missat att fånga den. Jag kunde med en catcher hämta bollen och springa upp mot sidlinjen och ena kanten, med två GFI's kunde han komma ifatt med en blitzer medan han i mitten backade hemåt med en annan blitzer. Jag sprang så långt jag kunde, det blev en GFI då jag behövde använda min RR på den första, hans andra blitzer kunde med 2 GFI's komma fram och blitza mig med 2d med ReRoll men lyckades inte få omkull mig. Dodge, 1-0 och halftime. Jag ställde upp 7 spelare i andra halvlek, tog mig framåt på ena kanten men blev lite inträngd, kunde blitza upp ett hål och dodga igenom med min wardancer som hade bollen, han trängde ihop honom men lyckades med 6 tärningar inte blocka omkull honom utan stängde in honom istället. Jag tvingades göra en Leap och en dodge för att nå endzone, TD 2-0. Sedan gör han en TTM 2-1 mål. Sparkar till mig och jag håller bollen i min endzone med min thrower som vaktas av två wardancers och en lineelf, lineelfen sprang ner från LoS då jag bara hade 5 spelare kvar vid det här laget. I ett desperat försök kastade han sin gobbo för att uphill blitza min thrower, Trollet var hungrigt och åt upp en ReRoll istället för gobbon. Sedan på blitzen kom en skalle upp och gobbon slog omkull sigsjälv hela vägen ut till cas-båset.
  • Match 6:
    Woodelf vs Human (Leipziger, Engelsk coach som bara spelat 18 NAF-rankade matcher med Humans tidigare). Oavgjort 1-1
    Han började anfalla och kunde ta sig framåt med sin guardcage med en Ogre i täten (en Ogre som bara blev dum EN gång under alla 16 turns). Jag lyckades styra honom till ena sidan av pitchen och kunde tillslut slå ner bollhållaren med en leap-blitz, bollen flög ut över sideline och bak på hans halva pitchen 0-0 halvtid. I min drive kunde jag inledningsvis växla sida och avvakta med att göra TD, men han lyckades få lite alver av planen och jag gjorde mål i turn 5 eller 6 (minns inte). Sedan gick han sakta framåt för att i Turn 16 efter en serie av blocks för att knuffa undan mina spelare och slå omkull dessa, göra en handoff till sin catcher, springa runt och göra 2 GFI's kvitera till 1-1.

Tankar inför framtida turneringar med liknande skills:
    Mina dag 1 skills ser jag inte att jag kommer ändra på, om inget drastiskt händer i bloodbowlmetan eller några regler gör att annat är mer lockande. Skillsen på dag 2 började jag redan under turneringen fundera lite på att förändra, främst den tredje dodgen till fördel av en wrestle och även en andra dodge mot en block. Det första för att ha en alternativ möjlighet till att få omkull en bollhållare med block/sure hands om mina wardancers är upptagna med annat eller omhändertagna. Blocken för att kunna blocka och blitza någorlunda pålitligt med andra spelare än mina wardancers om en blitz med dessa skulle försätta dem i en utsatt position. Efter lite post-tournament tankar från JonnyD och Coma hade även de pratat om ovan nämnda förändringar med liknande (om jag minns rätt från flyget) argument till varför, tror de också nämnde att jag redan med en dodge har 6 spelare som har dodge och då en teoretisk möjlighet till ett rörligt försvar, något jag inte själv tänkte på i min build så tack för det tipset. Jag har även funderat på att ge en av mina catchers Block för att ha en catcher som kan vara den "givna" bollbäraren om jag måste skicka upp en ensam catcher för ett snabbt chansningsmål.

Jag kommer vid nästa turnering att testa denna variant av min build med dodge/block/wrestle istället för dodge x 3. Det återstår att se om jag känner mig bekväm med den eller om den med 3 x dodge passade mig bättre. Det får framtiden sia om! Inför Europen hade jag NAF-rank 155 med mina WE, nu väntar jag med spänning på vad jag har efteråt!

Mufflo over and out!
  • 120 NAF matcher med Wood Elves och 299 NAF matcher med Orcs. Jösses! Det är ju sisådär 2-5ggr fler blood bowlmatcher än jag spelat i hela mitt liv. Jag antog att det var en bedrift att få de resultaten du fick, men det jag måste erkänna att jag aldrig gissat att det var ett sånt motstånd. Big Up, som de säger!
Sign In or Register to comment.