Info om hur "man" bemöts

BimBim
edited June 2014 in Blood Bowl
Hej

Nu tänker jag belysa något jag rätt ogärna belyser, för jag tycker inte att det borde vara något som måste diskuteras. Men, på hemväg från min första turnering utanför Sverige så vill jag ändå bara uppmärksamma andra på kommentarer jag hört i helgen som jag kommer bära med mig ett tag. Kommentarer som är relaterade till det faktum att jag var enda tjejen av 48 coacher.

När jag först anlände till turneringen, i sällskap av tre goa göteborgare gick vi fram till en klunga av danska coacher.
En av de danska coacherna vände sig till de tre göteborgarna och frågade "Have you brought a cheerleader?". När vi fyra blev rätt ställda och inte svarade så vände han sig till mig och frågade misstroende "Are you playing?". När jag svarade jakande utbrast hans vän "WHAT!?!?". Det var inte någon av arrangörerna, så det kan ju inte de hjälpa, men jag kände mig ju inte helt välkommen eller bekväm i situationen och sökte mig genast till mina vanliga trygga Stockbowlvänner när de dök upp.

Här är ett axplock av andra kommentarer jag fått höra under helgen:

"I have never actually seen a female blood bowl player before."

"I have three third prices. First price is a boy. Second price is a handicapped boy. Third price is a girl. I have three daughters"

"Maybe we should have a price for best girl."

"I was afraid you had decided to play amazons because you were some sort of feminist." (Vilket jag förklarade att jag är, men att det inte har något att göra med mitt val att spela amazoner.)

"I lost to a girl?! I will get so teased for this."

Så, varför rantar jag nu om detta. Dels vill jag tacka det svenska blood bowl-communityt för att ni är bättre än bemötandet jag fick i helgen (även om liknande situationer inträffat även i Sverige). Dels vill jag bara belysa det här, eftersom många sådana här kommentarer sägs när andra inte lyssnar. Jag vill göra er medvetna om att det här är bemötandet man får som tjej i vissa sammanhang så att ni är mer beredda på det. Kanske kan det skapa lite eftertanke rörande egna formuleringar ni valt i olika sammanhang, och för att ER reaktion när andra säger sånt här kan göra ganska stor skillnad.

Jag tycker om att åka på turneringar, jag kommer fortsätta göra det. De flesta sådana här kommentarer rinner av mig, även om jag fick en liten överdos av dumheter i helgen. Men att jag, efter femte matchen i en spelmässigt USEL turnering, är livrädd för att behöva gå upp inför alla och ta emot träskeden för att jag känner mig mer som den enda tjejen snarare än en coach som haft en dålig turnering, det är fan fel.
«13

Comments

• Kan tillägga att jag inte behövde ta emot någon sked, lyckades undvika det med knapp marginal.
  • Inte ok.

Syftet med en turnering är att spela Blood Bowl och ha kul. Det gör en lika bra oavsett kön, hudfärg, sexuell läggning eller whatever.

Jag är glad att det i alla fall är lite bättre i Sverige, även om det säkert finns mer att jobba på här också.
  • Helt klart inte bra att det är så. Och viktigt för oss alla att ge stöd när det inträffar. Att bara säga att jag inte håller med och sen släppa det startar sällan någon konflikt eller långvarig dålig stämning.
  • Bra att du tar upp detta Bim!
  • Den StockBowl coach som spöat skiten ur mig mest är Bim. Flest är Ozt. När jag surade efter torsken mot Bim var det inte för att du är en hon utan för att det var en sån jävla härkematch. Två grodor kvar på plan. Som ligger ner! Det lär väl knappast ha varit något könsbaserat eller genustärningar som ledde fram till det? Jag är stolt över att ha min värsta ärkefiende i Bim. Inte för att det är en hon. Utan för att det är du! Vänta bara ...

Fan så jävla patetiskt.
    "I lost to a girl" ja ... och ..? Du kanske suger fetpurjo!

Nu är jag sur igen.
  • I lost to a girl betyder i samma stund som det yttras I lost my dignity by saying this. Det har inget med matchen att göra.

Inte ok någonstans. Det borde framföras till arrangörerna på något sätt. Inte för att dom kan ansvara för vad alla deltagare säger, men de kan iaf klargöra att idioti som detta inte är ett välkommet inslag på arrangemanget.
  • Jag förstår tanken om att prata med arrangörerna, men det medför en risk att det blir ännu stelare nästa gång jag eller någon annan tjej åker till Danmark. Jag vill inte att folk ska gå på äggskal runt mig, jag vill bara spela spel. :)
  • edited June 2014
    Det är kul att tjejer spelar i den utsträckning de gör i Sverige vilken i förhållande till spelare troligen är störst i världen. Många förvånande kommentarer kommer nog av just förvåning då ni sticker ut. Säkerligen lika mycket som enarmade coacher. Första tjejen de träffar på turneringar kommer att skapa reaktioner. Pressen blir högre att prestera när förutfattade meningar finns men att folk underskattar en är ett problem man vill ha.
    Vad man dock måste ha i åtanke är att wargamers har en stor andel människor utan social kompetens och de får vara sig själv bland sina likar. När den världen störs kommer problem att uppstå. Att det idag går inflation på tjejer som försöker stjäla nördframtoningen gör inte saken bättre. En nörd är överviktig och socialt inkompetent, inte en för snygg tjej ätandes på en x-boxkontroll. Ett fientligt försvar av de sfärerna lär du inte komma undan.

Det känns som att folk glömmer att nördar och miffon inte bara är välkomna i utan även är grunden i hobbyn. Men jag stödjer konceptet att publikt göra bort dem för att de säger dumma saker, men då måste man ha i åtanke att vissa vant sig med mobbing och förnedring hela livet och att det inte kommer förbättra något. Bygga normer och fortsätta åka lär vara enda sättet att ändra sådant även om man får stå ut med trams, för sin egen skull kan man kompensera detta med att sänka dem vilket inte lär vara nytt för dem kommandes från fiendekönet. Vad lajvtjejerna gjorde för rollspelet kan bloodbowltjejerna göra för figurspelen. Börja dock aldrig med magic för då kommer du tappa allt hopp
  • Jag håller med om att det är kul att det finns tjejer som spelar och tror att det lär öka med tiden också. Och att bemötas med förvåning och dylikt är jag beredd på. Vill mest se till att jag har goda allierade bland de mer tjejvana och upplysta coacherna medan jag vänjer resten av blood bowl-världen vid att spelande tjejer finns. ;)
  • edited June 2014
    Man kan förvarna att tjejvana krävs på turneringen men att vi lovar att ha munkorg så de inte bits då koppel bara används i undantag.

Jonas poäng att bara inte hålla med och släppa det är nog den bästa taktiken. Onödigt få dem att känna sig som ett offer för då beter de sig därefter.
  • Kåre (en av arr) hörde sig för lite hur resan hem och hur turneringen varit, så jag nämnde det kort för honom, men fokuserade på att jag helt enkelt får komma tillbaka tills danskarna vänjer sig. Så nu är arr informellt informerade iaf, utan krav på någon typ av åtgärd från deras sida, vilket jag känner är en lagom nivå.
  • BimBim
    edited June 2014
    Och thursablot - ja, vissa spelintresserade kanske har vissa problem med den sociala interaktionen men det känns dumt att dra alla över en kam.

Dessutom, bara för att jag är tjej behöver det inte betyda att jag inte blivit mobbad under min uppväxt. Skillnaden är att när jag söker mig till en gemenskap av andra nördar så uppstår de här problemen.

Vill inte göra det här till en "det är mest synd om mig" men det finns en gräns för hur mycket överseende och hänsyn jag tänker visa till de få människor i hobbyn som är uppenbart genderistiska och rövhattiga, även om de blivit illa behandlade under sin uppväxt eller har problem med social interaktion.
  • Helt fördj*vligt att det ska behöva vara så på en turnering. Skulle utan tvekan kunna tänka mig att stänga av spelare från turneringsspel för sådana kommentarer.
  • Ja, vi blev rätt överrumplade där. Illa att höra att det fortsatte så...
  • men vaf*... nej detta är inte 0k...

fast jag tycker det är lite märkligt, jag menar tjejer som spelar spel är väl inget nytt?
    Är de så stor skillnad på spelkulturen i danmark?
  • Minst sagt uselt.

Bim, (eller Betty) har du upplevt liknande kommentarer när du spelat i ligan?
  • @bim såklart inte alla gamers har problem men alla du talar om har det. Problemet kan dock inte tacklas som i arbetslivet där samma tendenser kan finnas då personerna som är problemet inte bör exkluderas utan måste behandlas med högre till tak om du ser min poäng. Nördhobbyn är och bör fortsätta vara en fristad för alla som inte välkomnas i andra grupperingar och där blandningen av folk på sikt ökar social acceptans. Vi må bestå av folk som beter sig på alla möjliga sätt men det är en del av charmen.

Värt att notera är att det är samma tendenser som ses när så kallat socialt kompetenta med varandra talar om folks sociala problem bakom deras rygg, om deras lukter eller utseende. Skillnaden är att de har förståelse att inte säga det till deras ansikte. En fundering folk kan ta innan man börjar tala om uteslutning eller exkludering är hur folk skulle reagera om ni säger allt öppet och inte i smyg görande sig lustig på andras bekostnad. För jag vägrar tro att det bara jag som vädrar åsikter bland vänner. Kastar man skit i glashus så kan det bli otrevligt. Inte nu sagt att detta gäller @bim utan det gäller just dig som läser detta och tar åt dig. Med rätta. ;)

• OztOzt
    edited June 2014
    Det handlar inte om att exkludera folk utan att upplysa och försöka förändra beteendet. Och det gör man inte med ursäkter om bristande social kompetens, något som jag dessutom inte tror är fallet med många av de som sagt opassande saker.

Och om jag måste välja mellan en person som säger sexistiska saker och de potentiella spelare som motas bort av en antagonistisk miljö som är allt annat än välkomnande så ser inte jag det som ett svårt val.
    @thursablot Berömvärt att du vill ha en fristad för udda människor det vill jag med, men jag vill också ha en fristad för kvinnor. Ibland går det inte att jämka de ambitionerna. Att inte ta ställning mot beteendet är att acceptera det.
  • Jobbigt att höra Bim, kan inte vara roligt. Jag har lirat 40k en hel del tidigare, där har det varit samma problem. Såg en artikeln för något år sedan om varför det är så få kvinnor som spelar 40k, lite samma resonemang som Thursablot för och tror jag gäller nästan alla figurspel tyvärr.
    http://www.3plusplus.net/2012/12/why-are-there-no-girl-wargamers/
  • Vilken tråkig läsning. Det är bra att du uppmärksammar det då man som just man ofta inte märker av en sådan stämning.
  • I ligan - nej. Fick iofs ett mail om att "du är inte bara vacker, du är obesegrad också" under början av förra säsongen, men det var säkerligen välment även om det går att tolka lite udda :)
    Sen kanske jag upplevt att folk underskattat mig, men det kan ju bero på att jag är rätt ny i ligan (och jag kan dessutom använda det till min fördel).

I svenska turneringssammanhang har jag varit med om, vid något enstaka tillfälle, att folk kläckt ur sig någon kommentar, t.ex. prata med personer om att en tjej närvarande, inför mig. Exempel: "nice, du hamnade vid BRUUUD-bordet".
  • Nördarna blev välj chockade av att se en kvinna spela!!! Inget att bry sig om, bara spöa skiten av dem i spelet!!!
  • Bra sagt Bim!
    Jag tycker att den fristad som spelhobbyn innebär för mig och många med mig borde präglas av respekt för alla. Det är väl därför många av oss har hittat dit? För att få pyssla med nåt vi gillar, vara oss själva, nörda oss och ha tid att vara lite "udda" kanske?

Jag hoppas också att vi andra fortsätter backa upp varandra i såna här sammanhang, det gäller att visa att sånt beteende och kommentarer inte är ok.
    Om god ton och respekt lyfts under genomgången innan turneringen börjar så kommer frågan upp. Det betyder inte att det finns ett behov av det vid varje tillfälle, men då slipper enskilda personer själva lyfta det. Och om folk har fått höra någonting om vikten av hur vi bemöter varandra under turneringen kanske de tänker ett varv till innan åtminstone de värsta kommentarerna kommer.

För övrigt vill jag tacka för en trevlig match förra helgen, har nog aldrig mött amazons förut och det var lärorikt för mig.
  • Måste medge att jag var lite nervös när jag rantade av mig här, men nu är den här tråden bara en våg av feelgood. Tack.
  • Ozt wrote: »
    Det handlar inte om att exkludera folk utan att upplysa och försöka förändra beteendet. Och det gör man inte med ursäkter om bristande social kompetens, något som jag dessutom inte tror är fallet med många av de som sagt opassande saker.

Och om jag måste välja mellan en person som säger sexistiska saker och de potentiella spelare som motas bort av en antagonistisk miljö som är allt annat än välkomnande så ser inte jag det som ett svårt val.
    @thursablot Berömvärt att du vill ha en fristad för udda människor det vill jag med, men jag vill också ha en fristad för kvinnor. Ibland går det inte att jämka de ambitionerna. Att inte ta ställning mot beteendet är att acceptera det.

Jag syftade till @Stareater s inlägg om att stänga av folk från turneringspel
    Jag pratar inte om att acceptera det, din inställning om att inte hålla med och sedan inte trycka vidare och sätta dem i en sits där de känner sig bortgjorda är nog den bästa taktiken även om det ger en barnsligt stor tillfredsställelse att driva frågan vidare och peka på dumheter i resonemanget och sedan hugga direkt när de säger emot sig själv. Dock är det egentliga problemet inte folk som säger dumma saker utan folk som tycker dumma saker. Därför bör man likställa det med med nervärderande kommentarer bakom folks rygg.
  • Danskschauvinister, det är nästa nivå!
  • Bättre sent än tidigt (som @thursablots rosters).
    Tack för tråden @Bim
    Jag gillar att provocera därför censurerar jag ofta mestadels av "könsdiskrimineringen" i dessa sammanhang.
    Det enda jag känner är lite tråkigt är när man står i kön för att lämna in rosters och ska anmäla sig då arrangören tittar på personen bakom mig och är redo att hjälpa denne. Eftersom det är nog inte troligt att lilla Betty ska vara med och spela, trots att jag står där i full spelmundering med laget i handen..

Annars är det bara en gång i en svensk turnering där jag verkligen känt mig uthängd. Detta då ett foto på mig delades på internet (nej jag var inte medveten om att den tog och än mindre delades på internet) med en ganska jobbig diskussion om mina bröst efterföljande...!

Jag är en stolt, liten ettrig Blood bowl-spelare sådetså!
  • Wut?! Dags att läxa upp några småttisar låter det som...
  • Bra tråd, Bim. Jag kommer att be dig om en brofist nästa gång vi är på samma turnering.
  • @Betty: vaffan har dina bröst med BB att göra??? Seriöst??? Blev trött på manligheten.
Sign In or Register to comment.