BB2020 turneringsregler

Började i en annan tråd men behöver en egen. Postar vad som hade skrivits där:

Lard:

Jag gick igång lite på regeldesign till BB2020 reglerna. Tänkte lite som följer. Reglerna till BB2020 har med dessa lag i dessa förgjorda tiers:

Tier 1

Dark elf

Dwarf

Human

Lizardmen

Old World Allianace

Orc

Shambling Undead

Skaven

Wood elf

Tier 2

Black orc

Chaos chosen

Chaos renegade

Elven Union

Imperial Nobility

Nekromantik Horror

Nurgle

Underworld Denizen

Tier 3

Goblin

Halfling

Ogre

Snotlings

Låt oss först anta att summan guld kommer vara snarlik vad den är idag till EB-lika turneringar, typ 1.100K - 1.150K. Jag tänker nog att 1.150K är troligare då ett gäng lag blir mycket svårare att spela på 1.100K. Låt oss anta att grunden är att man förutom guldet även får fem standard skills. Om man vill köra med GW:s tiers system skulle jag tänka som följer:

Det bästa laget i Tier 1 enligt BB2020 är nog Undead eller Lizardmen. Hur bra roster kan jag bygga på 1.150K+ fem skills? Detta är Roster T1

Det bästa laget i Tier 2 enligt BB2020 är nog Elven union eller Nekromantik. Hur bra roster kan jag bygga på 1.150K+fem skills. Detta är Roster T2

Sen skulle jag jämföra T1 med T2 och fundera på hur mycket bonus i guld/skills som T2 behöver för att vara ungefär jämlikt med T1. Låt oss kalla det + y skills. Då skulle lagen i Tier 2 få +y skills i Tier bonus och Tier 3 skulle få +2*y skills i bonus. Kanske skulle även Tier 3 få tillgång till alla inducements utom wizards, osäkert om Tier 2 skulle få det iom Starplayer problemet.

För att få eran hjälp att jämföra T1 med T2 behöver jag nu era bästa roster för det som ni ser som bästa Tier 1 och bästa Tier 2 laget i BB2020 med fem utsatta standard skills så kan vi börja finula på det här på riktigt.

T1 - Lizards, 13 spelare, 2 RR

6 Skink 60K * 6 = 360K

6 Saurus 85K * 6 = 510K

1 Kroxigor 140K

2 Reroll 70K * 3 = 140

Skills: 5 Block på Saurus

T1 - Shambling Undead, 13 spelare, 3 RR

5 Zombie 40K * 5 = 200K

4 Ghoul 75K *4 = 300K

2 Wight 90K * 2 = 180K

2 Mummies 125K *2 = 250K

3 Reroll 70K *3 = 210K

1 fan factor

Skills: 2* Guard (mummy/wight), 2* Block Ghouls, 1 Wrestle Ghoul

@Drexxl :

Med snabbt pillande på Nekro får jag fram följande;

2x Wolf 250

2x Golem 230

2x Wight 190

2x Ghoul 150

4x Zombie 160

2 RR 140

Total 1120. Då får man 30 tusen över vilket inte är optimalt, men även om man skär ner på en ghoul så har man inte nog för en till zombie om man tar en reroll, och man får fortfarande ett svinn på 25.000 om man köper två zombies till för ghoulen.

Skillmässigt skulle vara block på de som behöver det och så gillar jag guard på gastarna, särskilt med Sidestep. Kanske nån SH efter smak. Om man får dubbel brukade min go-to vara MB på en ulv, men det är inte lika optimalt längre, så kanske att man lägger in en leader då.

Oavsett så är fem skills för lite för att göra denna ihopknaprade roster toptier. Med sex skills blir den definitivt mer spelbar, men jag tror fortf. att Undead är starkare. Problemet ligger inte bara i skills, utan att de inte får så mycket för sina pengar längre med prishöjningar. Om man vill jiddra med pengapotten mer är jag inte erfaren nog för att kunna lägga mig i.

Här har ni lite senkvälls galenskap från en trött wannabe necro-spelare.

Comments

• Angående Stars så håller jag med @tjub som skrev:

Min enda kommentar spontant är att det känns väldigt tråkigt om det BB2020 blir spel utan Star Players.

Och att utan ha provat, så känns Riotous Rookies som en mekanik som borde vara med i Inducements-valen. Men de kanske inte spelar lika stor roll, beroende på hur NAF framöver står mot Disposable.

Antagligen behöver Tier 3 ha Stars och de flesta inducments för att kunna spelas. Riotous Rookies är visserligen väldigt bra men Snotlings är ändå klappkassa och Ogres kommer väl inte bli för bra de heller.

Stars är mest ett problem i Tier 1 och 2 där de tar bort vissa lag alla nackdelar. Det mest uppenbara är dvärgar med Griff. Griff lagar även många hål i de flesta av Tier 3 lagen men han är ändå mer hanterbar med halflings än med dvärgar som support.

Kanske följande skulle vara något att titta på:

Tier 1: 1150K + 5 normal skills (inducments ok men ej starplayers, ej wizards)

Tier 2: 1150K + 6 normal skills + 1 dubbel skill (inducments ok men ej starplayers, ej wizards)

Tier 3: 1200K + 6 normalskolls + 2 dubbel skills + starplayers som inducements, dvs inducments inklusive Riotous Rookies ok men ej wizards

Täpper 2 skills varav en dubbel hålet mellan Tier 1 och 2 eller behöver Tier 2 få mer för att komma ikapp?

Angående att aldrig prova att spela med Starplayers så vill jag bara vara tydligt med att detta är förslag på regler till en mer jämn turnering, typ som vid en national eller EB eller liknande. Självfallet uppmanar jag organisatörer att testa egna regelbyggen där alla stars är med. Jag vill spela dvärgar med Griff själv :)

• Jag är för att skippa stars helt för turneringar som det ser ut nu. Även om endast tier 3 får stars, så tycker jag att det är skevt eftersom flings får bättre stars är de andra lagen i tier 3.

Problemet som finns med stars krymps ner till tier 3, men problemet kvarstår.

Jag är inte heller övertygad om att det kommer att gå upp till TV1150. Varför egentligen?

Personligen så tycker jag att det är positivt att det måste göras vissa tuffa val för vissa lag vid TV1100.

Om 50k läggs på försvinner den påtvingade förändringen av metat och samma lag som innan kommer ligga i topp (till stor del gör de ju ändå det såklart, men inte med samma "standard"-roster som innan).

• edited September 2020

I min värld är det färre spelbara lag på 1100K än på 1150K men det kan vara fel. 1100K är kanske mer spelbart än vad jag ser? Jag tror att alla alvlagen försvinner då vilket kanske är lite väl bashvänligt. Tier 1 lagen Dwarf, human, orc, skaven borde alla gå att spela på båda summorna (orkar någon göra rosters för dem?). Både Undead och Lizardmen är typ lika starka på 1100K som 1150K, även om undead är bättre då, medan de största konkurrenterna WE och DE blir svårspelade. Flera av de dyrare Tier 2 lagen - nurgle, nobility, nekro - blir även de betydligt sämre på 1100K.

Jag tänker att man får testa båda summorna men jag gissar att 1150K kommer bli det som spelas då fler lag "fungerar" på den summan.

Oavsett 1100 eller 1150 kommer undead ligga i topp...

• @pedda Angående stars så är många av stuntylagen så klappdåliga utan dem så de inte spelas. Sedan är problemet att Halfling fick super Griff och Goblins förlorade Ripper så Tier 3 är mer ojämn mellan lagen än innan. Utan stars är tier 3 jämnare men de är då istället hopplöst långt efter Tier 1 och 2.

• Men varje Star har ju en Wizard-liknande förmåga nu, I många fall potentiellt gamebreaking, så hur man än gör kommer man att få banna vissa stjärnor för vissa lag osv.

• edited September 2020

@Lard dark elves blev inte dyrare (assassin blev till och med billigare). De kan spela exakt samma roster på TV1100 som innan.

Wood elves kan inte spela sitt standard roster på TV1100, men fyra catchers, två wardancers, träd och fyra Linemen är fortfarande möjligt. Dock utan apo, men med coaches och cheerleaders för fler rerolls. Tycker jag är ett bra roster. Alternativt droppar man en catcher för en lineman och kan då få in en apo eller reroll.

Jag tror att alver fortfarande är spelbara, men om spelar konservativt.

Angående Tier 3, de är sämre, Japp. Dock tycker jag att det är rättvisare att ha dem på samma nivå än att ge dem stars och därmed skapa tiers inom tier 3. Skapar problem med best stunty

• har helt missat att stars har superförmågor nu.

lättaste/bästa sättet kanske är att försöka snickra lite på regler som vi gör nu, se vad NAF säger när väl BB2020 släpps, hur de förhåller sig till stars osv, därefter kolla våra regler igen och göra justeringar.

och oavsett så måste det till ett antal testmatcher.

sen när det gäller en sådan här turnering, som jag också ser som mer seriös osv än standardturneringen (tror Lard skrev något om det i vanliga nationalstråden) så kan jag nästan tänka mig att den här turneringen inte ska tillåta stars. men samtidigt vill jag inte stänga ute tier 3 lag pga det.

möjligt att bojkotta vissa stars men tillåta andra kanske?

Sign In or Register to comment.