sweden national

24

Comments

• Ett evenemang i den storleken är inget jag kan säga just nu hur det kommer vara , just nu vet vi inte om det blir 2016 regler eller 2020 regler eller? (själv skulle jag föredra 2020 och hoppas det blir det och om vi får göra valet är det absolut dom jag kommer använda).

Jag tycker att ett nationals ska vara en individuell turnering men sånt går att diskutera.

Med ett Tier system där någon får hålla koll på mig så det inte blir 9+ tiers då jag personligen tycker det är korrekt , baserat från data och troligen inspirerat från WC reglerna då det finns aktuell och färsk data där.

Jag förväntar mig dock att det kommer ta minst en månad troligen mer att göra bra regler där erfarna spelare kontaktas för att gå igenom dom och kolla så allt ser okej ut.

Menar du att "Örebro" kommer arrangerar Swebba team tournament 2020 (nu 2021 och svenska mästerskapen) och att det är det ni erbjuder?

• Jag tycker både Örebro och Sundsvall låter som bra alternativ.

Angående allt tjafs om regler: jag tycker att det är bäst allmänt om reglerna är entydiga och lag inte blir ämne för enskild bedömning från arrangören (men är beredd att ställa upp på att ha roligt även om man gör så), och tycker att det är av stor vikt att regelsystemet för en svensk major är konsekvent och inte bygger på individuell tolkningsmån.

Med det sagt så tycker jag att det är förslaget till den aktuella turneringen som ska bedömas, inte historik. Vad man haft för regler tidigare ska inte påverka bedömningen – då får vi ju in en massa tolkning och strunt där istället.

Jag vet att @kaju och @Lard fixar det här, men det går inte att säga att Sundsvall inte kan fixa det, och särskilt inte med stöd i enskilda regelpaket.

Jag kan allmänt tycka att en individuell major är att föredra en aning, då det är lättare för enskilda utlandsbesökare osv. Men båda varianter funkar.

Allmänt tycker jag att alla kan vara både lite mer känsliga med sina uttryck och lite mindre känsliga med öronen. I slutändan kommer vi alla ses på en major i Sverige, till allas gemensamma gagn.

• Jag tycker Stockholm ser tufft ut lokalmässigt. Man kan lätt hamna i valet mellan för litet eller för dyrt. Jag kommer inte försöka ordna en major, och tycker att jag är neutral - så jag anammar trådens ”nominera dig själv”-etos och föreslår att jag kan ingå i @kajus föreslagna kommitté.

• Bra med en mer konstruktiv debatt. :)

I mitt tycke mår turneringsscenen bäst om det finns både mer lättsamma turneringar med utrymme för trams såväl som optimerade turneringar för de som vill fajtas på jämna villkor.

Vi har ett bra community med erfarna TO man kan fråga och luta sig mot. Samtidigt tror jag det är bra med nya grepp och att våga töja på ramarna.

Kul att det kommer en major till Sverige!

• Hej,

Tycker att nivån sjönk något i denna tråd!!

Att vi både har duktiga coacher och folk som arrangerar kan vi nog alla hålla med om!

Varför inte försöka breda oss inför denna chans att ytterligare bredda antalet aktiva coacher!

Sundvall har ett gynnsamt geografiskt läge! Ungefär mitt i Sverige och tåg tar folk enkelt dit från Arlanda. Om vi sedan kan nyttja dom personer som har erfarenhet från internationella turneringar gör att vi kan få hit flera utifrån, vilket kan höja nivån på spelet!

Skärpning nu!!

Se detta som ett gyllene tillfälle att samla BB Sverige!!

• Nog borde Nationals vara en individuell turnering? I alla fall om någon nu skulle lyssna på mig :D

• edited September 2020

Ett alternativ skulle ju kunna vara att "vi" gemensamt kommer fram till ett löst ruleset/koncept och att turneringen sedan kan hållas i olika städer olika år.

Annars gillar jag budsystemet som Kaju föreslår.

Oavsett tycker jag kommitté-tanken är bra, skulle kunna stärka och knyta ihop scenerna i städerna på ett bra sätt om vi har representanter från alla regioner.

• Rotera runt är kul men samtidigt är det praktiskt när man reser långt att allt är på samma ställe år från år.

• ..och bara så att alla är med: det handlar inte om en major.

• @havaji lögnare, kommunist, propaganda!

En tredje variant är att man löser lokalfrågan först, och sen låter själva regelskapandet och administrerandet rotera. Det sätter en del press lokalt där lokalen ligger men de som tar det får ju i gengäld en stor turnering hemmanära.

• @Juiblex Jag tycker faktiskt både Örebro och Sundsvall ligger väldigt bra geografiskt. Frågan är hur bra de funkar för internationellt hitresta? Kan någon som inte är en skämmig 08 som tror det finns isbjörnar i Norrland svara?

• AosAos
    edited September 2020
  • @Juiblex sluta va vuxen!

Personligen tror jag det är bättre om det roterar från stad till stad då det är väldigt tidskrävande att göra en större turnering och lokaler kan förändras från år till år även inom en stad.

@grumplekins internationella har nog inget problem att ta sig till Sundsvall , vi har både flygplats och direkt tåg till Arlanda.

Problemet brukar vara Göteborg och Malmö folket.

Vi har tillgång till en större lunch restaurang som vi får använda gratis där dom får in över 100 matgäster och har haft 40k turneringar med 40+ deltagare.

Jag personligen ser hellre att den roterar men har samma regler och tycker absolut en "kommitté" vore det bästa med representant från alla större blood bowl städer/turneringar.

Stockholm , Göteborg , Sundsvall , Sala , Örebro och Umeå +skuld för Snowball (malmö?) så har vi 1-2 representanter per stad/turnering/förening.

• Vi vet väl inte ens om Sverige kommer få ha ett national 2022, så jag tycker det bästa är om vi kommer fram till en stad/arrangör/koncept som vi vill ha 2021 och så får 2022 och framåt lösa sig sen. En sak i taget.

• edited September 2020

De turneringar som är intresserade får väl först anmäla koncept och sedan tycker jag att vi röstar här på swebba. Typ någon gång i december kanske.

• När det gäller att ta sig från Malmö så är allt (typ) utom Göteborg långt bort så jag vet väl inte hur stor vikt som ska sättas vid sånt.

• på sidan med nyheten om nationals står det också: "The NTOs in these five countries were notified of this upcoming news earlier in the year, and now they will be able to discuss with you how best to play host to a National."

vem är Sveriges NTO?

personligen ser jag också hellre en individuell turnering som national ("same ELO rankings boost as the ’Major’ tournaments", så det är ett annat namn och är inte en major som @havaji mycket riktigt påpekade) än en lagturnering. men det viktigaste är att det blir av och att den turneringen förhoppningsvis kan locka 50+ coacher så att vi kan fortsätta med en förhoppningsvis lång tradition.

• edited September 2020

Angående BB2016 eller BB2020 så kanske 2020 känns fräshare men samtidigt finns det risk för att det inte är med så många lag då och att starplayers inte går att spela med i turneringar. <- vänta vad menar Lard nu? Han menar att Dvärgarna kan ta med Griff i BB2020 och att man således inte kan tillåta starplayers om man inte vill att 50% av lagen är dvärglag med Griff i startlistan, vilket vore ännu värre än Guardspam...

Jag tror att BB2016 ger jämnare turneringar men att BB2020 kanske drar lite mer nytt folk.

• Är inte Janne vår NTO? @inforthepain

• Jag är med i @kajus lag

• fast gällande 2016/2020 så går det utmärkt att säga att t.ex. tier 1-lag inte får köpa in star players. håller med om att griff på dvärgar inte är kul.

sen vet jag inte hur mycket vi kan säga till om reglerna? är ju naf som kommer fatta beslut och sen följer vi naf. så jag skulle tro att en majoritet av nästa års turneringar kommer spelas med 2020 reglerna.

@kaju @Skuld säg åt Jan att logga in här och ta del av diskussionen. han kanske även har fått mer info gällande det här och kan komma med något nytt

• Japp jag fixar!

• @inforthepain loggar här och tar del av diskussionen

• edited September 2020

• Håller med @brocCooLi om möjligheten att arbeta med tier systemet i bb2020. För att inte vår national ska bli ett måndags exemplar bör den nog hållas Q3 eller Q4. Iom EB i Polen är nog tidig höst det bästa, om vi kör bb2020.-

• Sundsvall tror jag är lättare att ta sig till än Örebro pga att fler flyg går till Arlanda.

För EB i Örebro hyrde vi bil och åkte ifrån Arlanda, vilket är möjligt för de flesta internationella gästerna, men kanske blir enklare om det är en lagturnering?

Jag tycker inte att Flings med Griff är så roligt det heller. Personligen så är jag för att star players inte får vara med på turneringar i BB2020

En fråga som jag ställer mig (och jag kanske har läst för dåligt) är om den nationella NAF-turneringen räknas som en 50+ turnering för att möjliggöra nästa års nationella NAF-turnering eller om det behövs ytterligare en?

Det vore kul att åka på ett SM i Blood Bowl, oavsett var det är, så jag hoppas att ni får till det.

• Det tar drygt två timmar att nå Örebro med tåg från Arlanda. Arlanda till Sundsvall tar drygt tre timmar.

Båda känns lika lätta att nå så den avgörande punkten bör vara vad för upplägg på regler och lokal de har.

• Jag gick igång lite på regeldesign till BB2020 reglerna. Tänkte lite som följer. Reglerna till BB2020 har med dessa lag i dessa förgjorda tiers:

Tier 1

Dark elf

Dwarf

Human

Lizardmen

Old World Allianace

Orc

Shambling Undead

Skaven

Wood elf

Tier 2

Black orc

Chaos chosen

Chaos renegade

Elven Union

Imperial Nobility

Nekromantik Horror

Nurgle

Underworld Denizen

Tier 3

Goblin

Halfling

Ogre

Snotlings

Låt oss först anta att summan guld kommer vara snarlik vad den är idag till EB-lika turneringar, typ 1.100K - 1.150K. Jag tänker nog att 1.150K är troligare då ett gäng lag blir mycket svårare att spela på 1.100K. Låt oss anta att grunden är att man förutom guldet även får fem standard skills. Om man vill köra med GW:s tiers system skulle jag tänka som följer:

Det bästa laget i Tier 1 enligt BB2020 är nog Undead eller Lizardmen. Hur bra roster kan jag bygga på 1.150K+ fem skills? Detta är Roster T1

Det bästa laget i Tier 2 enligt BB2020 är nog Elven union eller Nekromantik. Hur bra roster kan jag bygga på 1.150K+fem skills. Detta är Roster T2

Sen skulle jag jämföra T1 med T2 och fundera på hur mycket bonus i guld/skills som T2 behöver för att vara ungefär jämlikt med T1. Låt oss kalla det + y skills. Då skulle lagen i Tier 2 få +y skills i Tier bonus och Tier 3 skulle få +2*y skills i bonus. Kanske skulle även Tier 3 få tillgång till alla inducements utom wizards, osäkert om Tier 2 skulle få det iom Starplayer problemet.

För att få eran hjälp att jämföra T1 med T2 behöver jag nu era bästa roster för det som ni ser som bästa Tier 1 och bästa Tier 2 laget i BB2020 med fem utsatta standard skills så kan vi börja finula på det här på riktigt.

Sign In or Register to comment.