nu kommer vi in på en annan diskussion här egentligen.
men var går gränsen? hur ofta ska en påpeka vilka skills ens spelare har?
vet att @Drexxl dodgeade ifrån diving tackle som @Ozt hade på en dvärg och missade det vid ett tillfälle. ska Ozt säga varje turn 'den här har diving tackle?'. eller ska han varje gång Drexxl dodgear ifrån dvärgen fråga 'du minns väl att den här har diving tackle?'.
någonstans måste ens motståndare eller en själv ta ansvar för att ha koll på det andra lagets skill.
om min motståndare frågar så säger jag naturligtvis vad det är för skill/spelare/osv, men om den inte frågar kan jag ju bara utgå ifrån att den har koll. är ju mer störigt att en sitter och säger 'det här är en sådan här spelare med den skillen' hela tiden.
och ska en då pausa motståndarens tid och sätta igång sin egen när en har sådana här genomgångar på sina spelare?
@Pellevin jag har faktiskt inte tänkt på det eftersom jag tänkt att det är mitt ansvar att fråga. Har dock alltid uppskattat när någon förtydligat innan jag gjort nått dumt. Så om man vill vara en bra sportsman så påpekar man sådana skills när en motståndare aktiverar en pjäs där det blir/kan bli relevant?
@Frantic, det är även mitt intryck från när jag spelat i Umeå.
@Frantic igen. När jag läser om din syn på 4-minutersrundor får jag intrycket att ni egentligen inte alls kör med dem, utan endast använder hotet om dem ifall någon är långsam. Om någon verkligen tar väldigt lång tid på sig, hur tänker ni då att fyraminutersregeln rent praktiskt skall tillämpas? Hurdan klocka skall användas och vad händer då tiden är slut för turnen, och sedan matchen?
Irrelevant med trevlighet.
Spelar spelare 1 långsamt så stressar spelare 2. Alltså får spelare 1 en enorm fördel oavsett hur trevlig den medvetna eller omedvetna motståndaren är. Enkel regel är att om någon vill använda delad schackklocka så bör det gälla. Annars så borde det beordras efter halva tiden om någon fortfarande är i första halvlek.
Kan inte minnas att jag haft problem med en långsam motståndare, eller iaf en som jag upplevt göra det "taktiskt". Men klart för både delad tid och 4 min rundor.
@Pellevin - Ja du har väl rätt, det är mest ett hot för de som spelar långsamt, samtidigt har jag svårt att se att oförutsedda saker ska påverka ens tid, som tex när bollen hamnar i publiken osv... för vems tid är det då som ska räknas?
Kan inte minnas att jag haft problem med en långsam motståndare, eller iaf en som jag upplevt göra det "taktiskt". Men klart för både delad tid och 4 min rundor.
Nu är inte jag så skriv i turneringar tyvärr men tidigare så kändes det som att det var flera matcher som inte han spelas klart, nu har vi väl alla blivit bättre på det och därför så kanske man inte behöver uppleva det
@Thursablot för hur man sätter upp reglerna angående tid så håller jag med att det hör till en annan diskussion om man är trevlig mot sin motståndare eller inte. Håller med om att om en coach vill använda klocka skall det vara det som gäller. Den coachen skall dock tillhandahålla "hårdvaran". Om man skall kunna beordra klocka som arrangör bör man ha klockor att ställa ut i händelse av.
@Tjub det absolut vanligaste är ju spelare som inte medvetet tar lång tid på sig för att motståndaren skall få mindre. Problemet blir samma i båda fallen dock. I mitt huvud så kan man inte spela 4 min rundor på ett vettigt sätt om man kör delad totaltid. Menar du att båda sätten är acceptabla var för sig eller att dom skall kombineras och köras simultant?
@Frantic om bollen hamnar i publiken så reds det ut på den aktiva spelarens tid. Alltså om jag missar en pick up vid side line och den åker ut så rullar jag klart den sekvensen tills bollen stannar och sedan går min tid över till motståndaren. Om min motståndaren surfar min BC så är det på hans tid bollen blir inslängd igen och sekvensen tärningar kring det. Jag är också för att den vars tur det är rullar scatter för bollen för att det går fortare (oavsett om man kör med klocka eller inte).
@Coma, ah ursäkta om de var otydligt. Jag att för att båda spelare ha bra koll på tiden såklart. Personligen spelar de inte så stor roll om de är 4min rundor eller delad tid. Delad tid är nog det bästa rent generellt, säkerställer ju att båda tar ansvar för sin egen tid!
Tyckte det var riktigt smidigt när vi spelade på GBBG, blev lite stressad bara av att jag var ovan vid delad tid och inte tänkte mig för hur mycket som faktiskt var kvar i relation till rundorna. Men klart för!
Gällande gynning upplever jag när jag kör kehmri att jag ofta inte behöver tänka särskilt länge, helt enkelt efter din det inte finns så mycket annat att göra än att ställa upp de spelare som ligger ner, slå på allt tomb guardians kommer åt, och därefter springa efter motståndarens bollhållare
Här skulle jag nästan vilja hävda motsatsen. Khemri tar skitlång tid för mig. Man måste ställa allt helt rätt - en ruta fel och butiken stänger, typ.
Däremot kan man ju skutta över folk och passa till ketchers som har move 73 utan att behöva räkna på en massa knepiga chainblockar för att frigöra en mumie som behöver stå nån annanstans.
@tjub ingen fara alls jag ville bara kolla om jag förstått. Jag har fått några reaktioner med spelare som är ovan klockan där de blir stressade. Oftast märker de ganska fort att det är mer lugnt än utan efter bara lite vana. En annan riktigt trevlig effekt är när jag spelar infinity ,där man får reagera i motståndarens runda, är att så fort man slår över tiden på dem så bestämmer de sig väldigt fort vad de skall göra men när det är på min tid är det inte lika bråttom. Vi har inte riktigt samma problem i Blood Bowl för det är ett enkelt spel i jämförelse.
Tycker det känns som ni diskuterar timer vs ingen timer då det är väldigt lite prat om 4 min rundor.
Jag föredrar delat tid då jag själv kan välja när jag lägger mycket tid på en runda , alla rundor är inte lika och ibland behöver man 1 min och ibland 6 min.
Och ska man hålla sig till ett schema är det väl inte mer än fair att vi har lika mycket tid på oss att spela på.
4 min rundor är befängt och därför ganska irrelevant.
16 rundor var och en uppställning var vid 0-0 utan Blitz eller riot = 128 min eller 2h 8 min.
Kör man 2h 15 min tappar spelaren som inte har offence 1 minut på valfri turn.
Det betyder i slutet på matchen att om man även ger 4 min per uppställning så tappar spelaren som börjar i Defence hela turn 16.
Vidare så blir en lurig turn efter ett massivt tryck klippt innan man är klar. Då skall man vara väldigt tydlig med att man kommer ta de konsekvenserna. Annars får man räkna med 32 turns + 4 uppställningar och 2 Blitz när man planerar tid och då bör rundorna i effektiv tid ligga närmre 3h
4 minuter är beskrivet i reglerna och kan därmed aldrig vara irrelevant. Även om jag inte tycker att 4-minuters turn är bästa vägen.
Håller med, samtidigt så är det rätt många turns som inte tar 4 minuter eftersom det blir den klassiska ”1-rr-1 eller den förödande och numera klassiska dubbelskallen” som dyker upp och gör att ens turn tar någonstans mellan 23 och 28 sekunder.
Sedan brukar de flesta turneringar vad jag vet låta båda spelarna spela lika många rundor innan man avbryter matchen.
Reglerna är inte skapta för fixerade rundor i turneringar. Därför blir det irrelevant om man inte tar de konsekvenserna.
Om en turnering (läs doubt) specificerar att det är 4 min/turn som gäller så har ju den turneringen slagit fast reglerna och då är det de som gäller och inte delad tid.
Detta kan vara positivt om många är långsamma och slutet på matchen blir ojämn i ett lokalt normaltillstånd. Men då bör rundorna ligga på 3h och inte 2.
Man skall dock vara extremt medveten om konsekvenserna om ett sådant beslut tas
Comments
men var går gränsen? hur ofta ska en påpeka vilka skills ens spelare har?
vet att @Drexxl dodgeade ifrån diving tackle som @Ozt hade på en dvärg och missade det vid ett tillfälle. ska Ozt säga varje turn 'den här har diving tackle?'. eller ska han varje gång Drexxl dodgear ifrån dvärgen fråga 'du minns väl att den här har diving tackle?'.
någonstans måste ens motståndare eller en själv ta ansvar för att ha koll på det andra lagets skill.
om min motståndare frågar så säger jag naturligtvis vad det är för skill/spelare/osv, men om den inte frågar kan jag ju bara utgå ifrån att den har koll. är ju mer störigt att en sitter och säger 'det här är en sådan här spelare med den skillen' hela tiden.
och ska en då pausa motståndarens tid och sätta igång sin egen när en har sådana här genomgångar på sina spelare?
fick typ ihop det till att handla om ämnet igen
Jag tror inte du kan utgå ifrån att din motståndare kommer ihåg att ditt gummiband betyder det ifall hen gör en farlig dodge tidigt i turnen.
I det fallet som nämnts här var dock förövaren full som en kastrull, och det betraktar jag som förmildrande omständigheter.
Absolut, så gör då jag (vi) alltid...
@Frantic, det är även mitt intryck från när jag spelat i Umeå.
@Frantic igen. När jag läser om din syn på 4-minutersrundor får jag intrycket att ni egentligen inte alls kör med dem, utan endast använder hotet om dem ifall någon är långsam. Om någon verkligen tar väldigt lång tid på sig, hur tänker ni då att fyraminutersregeln rent praktiskt skall tillämpas? Hurdan klocka skall användas och vad händer då tiden är slut för turnen, och sedan matchen?
Spelar spelare 1 långsamt så stressar spelare 2. Alltså får spelare 1 en enorm fördel oavsett hur trevlig den medvetna eller omedvetna motståndaren är. Enkel regel är att om någon vill använda delad schackklocka så bör det gälla. Annars så borde det beordras efter halva tiden om någon fortfarande är i första halvlek.
Edit:
Nu är inte jag så skriv i turneringar tyvärr men tidigare så kändes det som att det var flera matcher som inte han spelas klart, nu har vi väl alla blivit bättre på det och därför så kanske man inte behöver uppleva det
@Tjub det absolut vanligaste är ju spelare som inte medvetet tar lång tid på sig för att motståndaren skall få mindre. Problemet blir samma i båda fallen dock. I mitt huvud så kan man inte spela 4 min rundor på ett vettigt sätt om man kör delad totaltid. Menar du att båda sätten är acceptabla var för sig eller att dom skall kombineras och köras simultant?
@Frantic om bollen hamnar i publiken så reds det ut på den aktiva spelarens tid. Alltså om jag missar en pick up vid side line och den åker ut så rullar jag klart den sekvensen tills bollen stannar och sedan går min tid över till motståndaren. Om min motståndaren surfar min BC så är det på hans tid bollen blir inslängd igen och sekvensen tärningar kring det. Jag är också för att den vars tur det är rullar scatter för bollen för att det går fortare (oavsett om man kör med klocka eller inte).
Tyckte det var riktigt smidigt när vi spelade på GBBG, blev lite stressad bara av att jag var ovan vid delad tid och inte tänkte mig för hur mycket som faktiskt var kvar i relation till rundorna. Men klart för!
Här skulle jag nästan vilja hävda motsatsen. Khemri tar skitlång tid för mig. Man måste ställa allt helt rätt - en ruta fel och butiken stänger, typ.
Däremot kan man ju skutta över folk och passa till ketchers som har move 73 utan att behöva räkna på en massa knepiga chainblockar för att frigöra en mumie som behöver stå nån annanstans.
Jag föredrar delat tid då jag själv kan välja när jag lägger mycket tid på en runda , alla rundor är inte lika och ibland behöver man 1 min och ibland 6 min.
Och ska man hålla sig till ett schema är det väl inte mer än fair att vi har lika mycket tid på oss att spela på.
16 rundor var och en uppställning var vid 0-0 utan Blitz eller riot = 128 min eller 2h 8 min.
Kör man 2h 15 min tappar spelaren som inte har offence 1 minut på valfri turn.
Det betyder i slutet på matchen att om man även ger 4 min per uppställning så tappar spelaren som börjar i Defence hela turn 16.
Vidare så blir en lurig turn efter ett massivt tryck klippt innan man är klar. Då skall man vara väldigt tydlig med att man kommer ta de konsekvenserna. Annars får man räkna med 32 turns + 4 uppställningar och 2 Blitz när man planerar tid och då bör rundorna i effektiv tid ligga närmre 3h
Håller med, samtidigt så är det rätt många turns som inte tar 4 minuter eftersom det blir den klassiska ”1-rr-1 eller den förödande och numera klassiska dubbelskallen” som dyker upp och gör att ens turn tar någonstans mellan 23 och 28 sekunder.
Sedan brukar de flesta turneringar vad jag vet låta båda spelarna spela lika många rundor innan man avbryter matchen.
Om en turnering (läs doubt) specificerar att det är 4 min/turn som gäller så har ju den turneringen slagit fast reglerna och då är det de som gäller och inte delad tid.
Detta kan vara positivt om många är långsamma och slutet på matchen blir ojämn i ett lokalt normaltillstånd. Men då bör rundorna ligga på 3h och inte 2.
Man skall dock vara extremt medveten om konsekvenserna om ett sådant beslut tas