4 minuters rundor, schackklocka, tidsförslag....
Efter att snacket togs upp Doubt 11 tråden så startar jag här en ny tråd där man kan lyfta sina tankar och funderingar på vad man tycker är en bra tidsanpassning när det kommer till turneringsspel.
Regelboken säger 4-minutersrundor men vad tycker vi?
Själv ska jag återgå till julfirandet men den som finner tid, lust och ork kan ju alltid starta igång diskussionen genom att ge sitt tyckande i frågan
Regelboken säger 4-minutersrundor men vad tycker vi?
Själv ska jag återgå till julfirandet men den som finner tid, lust och ork kan ju alltid starta igång diskussionen genom att ge sitt tyckande i frågan
Comments
Klockan stannar aldrig, varken kick off, KO slag, kisspaus eller rökpaus. Går tiden ut så får man endast ställa upp sina spelare och vända stunned.
Det är viktigt att klargöra detta innan matchen och sätter igång klockan.
Instämmer.
Instämmer, helt klart bästa och mest rättvisa sättet att fördela tiden. Även bästa sättet att spela klart på utsatt tidskrav.
Jag håller med men spelar man mot någon ny och matchen kan avslutas inom total-tiden, spelar jag gärna ut matchen. Detta behöver dock inte stå i reglerna.
Gillar också vivören och lebemannen Maskinmickes gentlemannainställning.
Snabb fråga... gynnas detta mer eller mindre för något slags lag?
@mikethemachine jag kanske är helt trött men menar du att du ger motståndaren lite av din tid innan du spelat alla dina turns? Känns helt ok om man känner att man inte kommer att behöva all sin tid.
@Frantic jag skulle spontant säga nej men kan ha missat att tänka på nått förstås.
jag är nog lite blandad gällande tid, brukar smittas av motståndaren. så jag hamnar lätt i den andras tempo.
såg dock jobbigt ut sista rundan på snowbowl, trodde matchen skulle bli avbruten men jag och motståndaren hann färdigt med marginal
Jag tvingade @brocCooLi och @duckwing att spela med klocka och dra av tid på motståndaren när vårt motståndarlag var sent. (15-20min)
@Frantic Gällande lag som gynnas så är min känsla att bash tar längre tid än agi-lag och lag som behöver tänka mycket på positionering tar extra lång tid. Dvs Dwarf tar ofta betydligt mer tid än de flesta andra lagen då de både kör bash och måste tänka mycket på positionering.
Det är min spontana tanke också men jag har aldrig spelat något annat än 4mins-rundor så jag kan ha fel...
@coma input på detta?
Tyvärr killar så gäller iaf 4-mins rundor i USB4 men nästa år så är jag redo att testa en förändring
Vad händer om en coach har deklarerat blitz, spelaren har tagit tre steg och skall blocka när det är tio sekunder kvar, och motståndaren då vill bestämma sig ifall det är en bra idé med Dump Off? Vilken tid går detta på? Den spelarens nästa turn, den aktiva spelarens nuvarande, eller ingetdera?
Och ifall ni verkligen kör med äggklocka, hur funkar det då ifall ena spelaren leder med 1-0, rätt mycket tid har gått, och den spelaren börjar använda hela sin tid fast det är uppenbart att det kommer att leda till att tiden för rundan inte räcker till?
Jag gissar att dessa scenarion inte dyker upp tillräckligt ofta för att du skall ligga sömnlös, men det jag försöker säga är att 4 min per turn är ett jävligt klumpigt system.
I bästa av världar hinner alla färdigt på sin egen tid men speciellt nybörjare har ju problem med detta, upplevde det själv i början av förra året. Och när folk bjöd på tid var det väldigt tacksamt. Jag försöker bara bjuda på samma sätt som mina motståndare gjort.
När vi spelar i ligan så finns det ingen stopptid så där spelar man bara tills matchen är slut, samtidigt använder vi oss bara av klocka (mobilen) i slutspelet eftersom alla får spela slutspelet så det är först då det blir lite ”allvar i leken”.
Klockan startar när en coach är klar med sin runda och så fort bollen hamnar i publiken eller studsar runt bland spelarna, interception, kick off table mm så stannar vi tiden, 4 minuter gäller ens eget coachande inte oförutsedda händelser så att säga.
Edit: glömde skriva att om tiden tar slut får den action man gör för tillfället avslutas innan det blir den andres tur, tex; en moveaction så får spelaren man flytta flyttas klart den stannar alltså inte upp mitt i springandet.
”Stalling”? Vad är det? Här uppe i norr jävlas vi inte med varandra. Blood bowl är ett sällskapsspel som gör att kompisar får träffas för att flytta häftiga tennfigurer och slå coola tärningar samtidigt som smaskiga kaloribomber fyller ens depåer i form av alkohol, chips etc.
Tror du Erik nog minns när jag kunde ”stalla” mig till en lika i Doubt med mina odöda mot dina Orcs men jag sa att jag var klar så du fick segern... inget konstigt med det, det var tiden som höll på att ta slut men hade vi inte haft någon tidsbestämmelser hade du ju vunnit.
Nu annandagsfrukost, sköt om er
Det verkar som att jag har en liten annan uppfattning än gemene man. Viss spelar man mot en nybörjare eller relativt oerfaren coach så håller jag helt med här. MEN jag spelar generellt väldigt fort men på något vis tycker jag att alla skall ha samma förutsättningar när vi ska spela en match. Därför anser jag att om vi splittar på våran tid 50/50 är den mest rättvisa fördelningen. Dock tycker egentligen inte jag att bara för att jag spelar fort ska min motståndare få en massa extra tid. Men jag kanske är ett större svin än de flesta.
Angående 4-minuters turns så tycker jag det också är ett väldigt rättvist system dock så vissa turns i slutet av halvlekarna när det blir väldigt avgörande samt vid uppställning vid OTTD försök kan ibland kräva mer än 4 minuter.
Jag håller till viss del med @Skuld att motståndaren inte bör få en massa extra tid bara för att en spelare spelar snabbt. Men jag tycker detta beror på sammanhanget. Är det en vänskaplig turnering/match typ SnowBowl/gBBg osv så har jag inga problem att dela med mig min tid. Är det däremot något större som tex NAFC/EuroBowl/World Cup så är jag mer för att hålla på sin egen tid då dessa känns mer tävlingsinriktade.
+1
Delad totaltid är enda relevanta regeln.
Det är svårt att jämföra ligaspel med turneringsspel eftersom man oftast inte måste vara klar en utsatt tid och kan därför enkelt använda 4 min regeln. Som Skuld skriver så tvingar det fram en stress i vissa besvärliga rundor istället (bättre eller sämre beror väl på hur man ser på spelet) samt att en match kan teoretiskt ta väldigt mycket längre tid än det finns rum för på turneringar.
@mikethemachine jag lutar nog mer åt Skulds tankesätt men med det sagt gillar jag när man är snälla och vänliga mot varandra och att bjuda på något tid/öl/etc. skapar ju ofta en trevlig stämning man vill ha. Detsamma att tex få backa ett drag (utan rullade tärningar) och göra ett annat istället. Något man tillsammans bedömer i varje match.
@Thursablot jag håller med dig här och har upplevt exakt samma sak både i Sverige och utomlands (både med upplevt uppsåt och inte men effekten blir samma ändå).
Vidare vill jag bara säga att jag har inget problem att säga till om jag tycker något inte går rätt till eller känner mig osäker. Har gärna en diskussion om vi är oense när en match spelas osv. Långt ifrån alla är bekväma med det och det är främst för dem jag tycker vi som community tjänar på att slipa oss på sådana här saker.
Trist att höra att det finns sådana spelare
@skuld
Sant!
Jag håller med om att detta är situationsbaserat.
Är det tävling på högsta nivå bör alla coacher klara att hålla tiden och gör de inte det känns det angeläget att ta den lätta vägen till vinst.
Det skulle aldrig falla mig in att försöka vinna genom att stalla, även om landslagsseger beror på detta. Jag påminner dessutom om skills som diving tackle och prehensile tail, då motståndaren gör något som uppenbarligen innebär att hen glömt detta.
Jag tycker alltså att det är viktigare att vara en moraliskt fungerande människa, än att vinna en match i ett brädspel.
+1
Tid känns dock för mig som man kan splita rakt av på större tävlingar i Top-strid. Bara min poäng.
det märks sällan så som du beter dig...
men jag håller med.