Super Brawl MMXIV - Borlänge

2456711

Comments

  • Lägg ett mail också Kaju till superbrawlsweden@gmail.com så de får din mail adress
  • edited January 2014
    Finfint nu börjar det trilla på med anmälningarna. Härligt! :D

    Leverantörer i Kina har nu fått pengar. Hoppas nu bara jag får paket hem snart :)
  • First Failed Foul
    Failed som i inte genom armour eller som i utvisad?
  • och vem får first cas/kill om man dödar sig själv medelst en gfi eller dodge?
  • Äntligen, jag undrade när du skulle nappa på den här tråden Thurs.
  • First Failed Foul måste väl ändå vara första gången man gör något annat än en foul action när det finns en liggande motspelare på planen?
  • Thursablot wrote: »
    Failed som i inte genom armour eller som i utvisad?
    Tanken är första utvisningen på en foul.
    Thursablot wrote: »
    och vem får first cas/kill om man dödar sig själv medelst en gfi eller dodge?
    Mycket bra fråga. Tanken är att det skall vara vid en block. Men vid en both down kan det bli två samtidigt med. Hmm måste tänka över detta i detalj. Tack för återkopplingen!
  • Vid both down kan det ju vara den vars runda det är. Annars så borde det inte hända så ofta så varför inte ge samma skill till båda?
  • Men vid en skalle/both down så är det ju egentligen motståndaren som per se gör kill/cas. Däremot vid misslyckad gfi/dodge så orsakar den aktiva spelaren skadan. Skillen man får antyder dock att det är vid en block så att ge bonusen till spelaren som dödar någon annnan känns vettigt. Kanske en dum fråga men kan starplayers få skills på detta vis och kan samma spelare få flera av dessa samt bidrar de till gränsen på en skill per spelare.
  • Kanske en korkad fråga, tvådagars turnering står det men 28-30 är ju tre dagar? Kan vara jag som inte läst så noga.
  • @emilskaya: Det är ett mysevenemang på kvällen den 28de. Huvudturneringen börjar den 29de.

    @Thursablot: Jag tycker inte det är en korkad fråga. Det är faktiskt lite oklart huruvida man får ge Starplayers skills i denna turnering. Eftersom andra skillbegränsningar upphävts tycker jag det vore bra med ett förtydligande här.
  • jag skall förtydliga detta så snart jag kan. härligt att ni är frågvisa och uppmärksamma!
  • Nu är jag och Coma förvirrade igen. Är det korrekt uppfattat att man får 5 poäng, d.v.s. fem skills innan match ett!? Vi har båda tagit för givet att det var en efter varje match till ett maximum av fem.
  • @Thursablot: Du får fem skillpoints före turneringen (+2 för Ogre, Vamp, Gobbo och ½ling), och sedan en till efter varje match. Dessa points kan sedan användas till att köpa skills/stats, eller sparas till finare prylar senare.

    Detta innebär att ditt lag under turneringen kommer att kunna festa upp 10 eller 12 points. Utöver detta kan dina spelare få extraskills om de är först på att åstadkomma något enligt listan. Jag gissar att sådana skills inte påverkar den vanliga skillfördelningen och att en spelare kan förtjäna flera skills.
  • Det är ju helt uppåt väggarna mycket! Sedan vill jag också gnälla på "skillcapen" som skapar en för stor utmaning för många lag ex. dvärgar, lizardmen, chaos och amazoner.
  • Jag har också en fråga.
    Det står att man får 5 skillpoints och får fler under turneringen osv. När är det man köper skills/stats? Innan eller efter jag vet vilken motståndare jag får?
  • coma wrote: »
    Det är ju helt uppåt väggarna mycket!

    Håller med om att det är mycket men tänk på att många turneringar har runt 7-8 skills och här är det 10 så det är inte så väldigt mycket mer. Dock Skillcapen på 2 gör att det minst kommer vara 5 olika skills att hålla reda på, om man bara köpt dubbletter av skills... Bra markering av skills på modeller blir nödvändigt.
  • edited January 2014
    Tack för all feedback, det hjälper mig verkligen finslipa reglerna!

    jag har nu uppdaterat och gjort smärre justeringar på reglerna på hemsidan (dem på Facebook är ej uppdaterade än) men jag skulle vilja förtydliga här vad jag har justerat efter era frågeställningar och noteranden.

    Se de uppdaterade reglerna på denna sida: http://superbrawl.tumblr.com/rules

    Skillpoints (SP): totalt kommer man fortfarande få 5 skillpoäng innan och en ny efter varje match. Totalt 10 poäng. men jag har dubblat priset på uppgraderingarna. Detta för att jag håller med om att det skulle bli lite för mycket skills och även att det skulle bli svårt att hålla reda på allt. man lämnar in lista på vilka och när man önskar uppgraderingar med sitt roster innan turneringen.

    Note that: jag tog bort skillcaps helt, det är så få skills det handlar om nu ändå. spelare kan fortfarande få två skills om man väljer en samt dem får en "earned skill" men dessa är drastiskt förändrade för att unvika att olyckligt bra kombos kan göras.

    Handicap: vampyrer är ej med på denna lista längre. skulle inte vart med från start heller.

    Earned skills: nu finns det 8 st skills som är lite förändrade. tanken är inte att dessa skall förändra så mycket men att dem enbart skall ge en liten egen personlig touch till turneringen och att det händer något extra under spelets gång.
    kom gärna med förslag på fler av dessa. det hade vart kul att ha 10 stycken olika.


    vad tycker ni? har jag missat nåt uppenbart? blev det bara sämre eller blev det kanske bättre?
  • @bernuz dubbla kostnaden gillas, speciellt när man får udda poäng och måste värdera dubbla mot en skill efter första matchen. En tanke med earned skills kan vara att om spelaren redan har skillen så blir det en uppgradering exempelvis har han frenzy får han juggernaut osv.
    Gillar hur exempelvis passen måste vara till en spelare i End zone då man måste riskera att bli surfad. På något vis fånga det dilemmat i alla earned skills möjligheter.
  • Man måste bara älska femte tiebreakern :D
  • Några kommentarer och tankar:

    * Det går nog inte att hitta ett perfekt regelverk, alla har ju fördelar och nackdelar. Jag tycker att du borde sätta ett regelverk fast som du tycker passar, och sen köra på det. Turneringen kommer att formas efter det ganska hårt misstänker jag, men då får du också möjlighet att bygga åt det håll du vill.
    * Nya reglerna är stenhårda för rätt många lag, så till den grad att det känns meningslöst att ens fundera på att spela dom. Jag tror att tanken är rätt, att tona ner lag som går genom taket med massor av skills tidigt, samt att lyfta skilltaket för att göra ex. Lizardmen spelbara. Tyvärr så tas ändringen med ingen skillcap ut av ändringen med färre skills (jag antar att många skills var tänkt att öka variationen i turneringen, och skillcap för att balansera tier 1-lag?) . Exempelvis kan man nog glömma både Nurgle(buhu!) och Lizards nu då du får två skills inför första matchen, den tredje skillen först efter första är spelad och den fjärde efter match 3. Det kommer att bli turnover heaven för många lag utan bra startskills.
    * Jag hade gärna sett mer handikapp till gimplagen för att balansera ut de nya reglerna, så att Chaos Pact, Chaos, Nurgle, Slann, Underworld, Elf, High Elf, Khemri, Vampire och till och med Necro blir spelbara överhuvudtaget. Under nuvarande regler känns turneringen nischad mot tier 1 enbart, med vissa undantag (Humans ex. lär funka rätt bra under nuvarande regelverket).
  • edited January 2014
    @Bernuz : nu gick du just från den mest generösa turneringen skillmässigt till den mest snåla - 5 skills max och det först match 6. Förslag: kanske höja starpoängen till 7 så det blir en mer skill och så att statshöjningarna blir lite mer intressanta?

    Håller annars med @JohnnyD om att "gimplagen" kanske behöver en lite bonus, typ någon extra poäng för att bli intressanta att spela. De blir ändå inte så bra som undead eller wood elfs.
  • OztOzt
    edited January 2014
    Nu får jag tänka om mitt lagbygge helt verkar det som! Knepigt att bygga regler som alla håller med om så det kan finnas en fördel med att inte försöka göra alla till lags utan köra på något som du tycker känns rätt så att du inte tappar orken för att det är för mycket åsikter.
  • Sant det är svårt att ha lika för alla lag så jag lade in lite mer undantag. Och som sagt går det inte att få ett "perfekt" regelsystem som passar alla. Men nu känns det som om det inte kommer bli så mycket mer ändringar.

    Skillpoints (SP): alla får nu 6p innan första och en efter varje match. men fler lag får handicap, se nedan.

    Handicap: Chaos Pact, Lizardmen, Chaos, Nurgle, Slann, Underworld, Elf, High Elf, Khemri, Vampire and Necromantic får 2 extra SP före första matchen.
    Ogres, Halflings och Goblins får 4 extra SP före första matchen.
    Tycker ni det saknas nåt lag här eller nåt lag med som inte borde vara det?

    http://superbrawl.tumblr.com/rules
  • @ozt ja jag skulle vart snabbare på att finslipa reglerna, helst innan dom gick ut såklart. men hoppas inte allt för många måste tänka om helt.
    jag ser det som en stor fördel att få feedback, kommer absolut inte kunna göra alla till lags men vill även ha ett regelverk som inte är helt tokigt. Nu känner jag mig mer nöjd med så ingen fara att jag tappar orken.
  • Finfin ändring med handikappen ur min synvinkel, det bör bredda spelfältet något. Speciellt att du skapade en tier 3 med Ogres, Gobbos och Halflings, som med tanke på statökningar kanske har en chans att faktiskt placera hyfsat högt! I like it :-)

    De lag jag tycker att man kan fundera på att inte ha med i +2 SP är väl Lizardmen och Necromantic, dom brukar normalt sett anses vara tier 1 och borde nog klara sig med den extra sjätte skillpoint du ökade till. Lizardmen i alla fall!
  • Dela upp lagen i Tier 1-3 och ge bonus därefter är bra för variationen. Iom att man kan köra tio spelare + star player så ökar även det möjligheter till fler lag. Vara försiktig med att göra radikala ändringar är bra då alla inte har alla lag klara och fixar inför varje turnering.
  • Jag tycker det är helt briljant att du lyssnar på dina besökare och tar emot feedback på ett riktigt bra sätt!

    Nu känner jag mig riktigt taggad att få komma och spela i turneringen :D

    Den sista regeländringen tycker jag är riktigt bra!

    Jag håller med Thursablot om Tier 1-3 uppdelning eller att exludera några lag från handikapplistan i annat fall. De som i så fall skulle bort tycker jag är: Lizardmen, Necromantic & Elf.
  • Elf är rätt standard att de får en extra skill eller två i turneringar med handikapp, och då brukar de inte dominera. Så jag tycker gott de kan få vara kvar på handikapplistan.
  • edited January 2014
    Håller med Ozt på den punkten. 7 armor utan vettiga startskills brukar vara staple för handikapp :-)
Sign In or Register to comment.