Brainstorm - stranger things

edited June 2019 in Turneringar
Ok coacher!
Jag måste erkänna att jag älskar netflixv-serien Stranger things. Säsong 3 börjar om en månad - 4/7, men jag hade missuppfattat och trodde att det var 4/6. I min besvikelse över sakernas tillstånd drog jag upp lite regler för en turnering. Detta är rena tanke experiment, men jag tänker att i vinter fyller jag 40 och ska fira det på något sätt, kanske med att hålla i en BB-turnering? Då vore det fint att ha regler om andra gillar så folk kommer förbi och spelar. Reglerna nedan är skrivna för att man i en singelturnering ska få till en känsla av att kunna välja sin matchup, för det var något jag uppskattade på teamcup. Så om ni har tid och ork, var snäll läs igenom det nedan angående matchups och kommentera om ni tänker att det fungerar, eller kan förbättras.

Lard presenterar V 0.1

Upside Down Bowl
Stranger things are coming.

This is a blood bowl tournament to which each coach brings two teams – one team for the upside, and one for the downside. When you as a coach choose your two teams you are limited to which teams you may choose as an upside or a downside team, please see tables below. You may swap one of your upside or downside teams for a neutral team instead.

Upside teams
Amazon
Brettonians
Chaos pact
High elf
Human
Lizardmen
Norse
Ogres
Slann

Downside teams
Chaos Dwarf
Dwarf
Goblin
Halfling
Nekromantic
Orcs
Skaven
Undead
Underworld

Neutral teams
Chaos
Darkelf
Deamon of Khorne
Khemri
Nurgle
Pro elf
Vampires
Wood Elf

Legit examples:
Martin is bringing Amazon as his upside team and Skaven as his downside team! :)
Martin is bringing Lizardmen as his upside and wood elf as his down side team! :)

Illegit examples:
Martin want to bring Khemri and Nurgle. Not possible as they both are neutral teams, of which he just can have one. ☹
Martin want to bring Ogres and Slann. Not possible as they both are upside teams, of which he only can have one. ☹
Martin want to bring Underworld and Skaven. Not possible as they are both downside teams, of which he only can have one. ☹

Pairing
First round random, then swiss

Matchup
After you are paired with your opponent but before the match starts you both chooses (at the same time) if you want to play the upside, the downside or the upside down. Please refer to the table below to see which of your teams that face off:

upsidedown.jpg
«1

Comments

  • Kul grej!
  • edited June 2019
    Lard wrote:
    their after swish draw

    Vad betyder detta?
  • edited June 2019
    Mago wrote: »
    Lard wrote:
    their after swish draw

    Vad betyder detta?
    Fixat. Swiss från runda 2

  • Det kan inte vara så att du menar Swiss? Eller i alla fall den bastardiserade varianten som är vanlig i Blood Bowl turneringar.
  • Kul! * tummen upp emoji*
  • Mago wrote: »
    Det kan inte vara så att du menar Swiss? Eller i alla fall den bastardiserade varianten som är vanlig i Blood Bowl turneringar.

    Tack för feedback på stavfel. Var det något annat du tyckte var bra eller dåligt?

  • Tycker det verkar kul!
  • kul grej!
  • får en veta vad motståndaren har för lag innan val av upside/downside/upside down börjar?
  • Jo, det måste man nog veta. Annars blir väl valet helt random.

    Ni som tycker det verkar kul, vad är det som lockar? Vilka två lag skulle ni välja på vi säger att man får göra lag enligt nafwc19 reglerna?
  • Jag gillar konceptet med två lag generellt.
  • som @Mago, två lag generellt är kul. extra kul med valet/lottningen också. och att en kanske får spela med motståndarens lag :D

    helt ärligt vet jag inte om jag är så sugen på nafwc19 reglerna något mer efter wc eller precis innan. så kan inte säga vilka lag jag skulle ta.
  • Så man indikerar med typ 1T3 och visar det samtidigt?
    Kul grej, gillar verkligen konceptet.
  • suncar wrote: »
    Så man indikerar med typ 1T3 och visar det samtidigt?
    Kul grej, gillar verkligen konceptet.
    Precis. Väljer dolt, visar samtidigt.

  • brocCooLi wrote: »
    helt ärligt vet jag inte om jag är så sugen på nafwc19 reglerna något mer efter wc

    Nafwc19 är bara en placeholder i väntan på inspiration

  • Låter som en kul grej, men hur tänkte du med "grupperna" för lagen?
  • Lard wrote: »
    brocCooLi wrote: »
    helt ärligt vet jag inte om jag är så sugen på nafwc19 reglerna något mer efter wc

    Nafwc19 är bara en placeholder i väntan på inspiration

    låter vettigt.
  • Intressant koncept, skapar lite mer "kaos" innan matcher . ja är med om datum passar
  • Kul idé!

    1. Jag tycker tabellen är lite konstig. Om båda coacher väljer Upside kommer båda coacher spela sina downside lag. Om båda coacher väljer downside kommer båda coacher spela med sina upsidelag. För mig är det förvirrande och icke-intiutivt.

    2. Spontana känslan är att det är mest fördelaktigt att välja "Upside Down" om det inte är så att motståndaren har ett direkt dåligt lag, och det tror jag inte att så många kommer ha. Då blir det mycket Upside down*2 matchups på gott och ont.

    3 Precis som Razta är jag nyfiken på gyr det kommer sig att lagen är grupperade just som de är :)
  • Jag tycker det ser mycket bra ut, men med en invändning, som även @Mooselord gjort: det ser ut som att det är för fördelaktigt att välja Upside Down.
  • edited June 2019
    Tack för feedback.

    Upside down är bra, men man får aldrig välja sitt lag själv där. Det vet motståndaren om och kan styra mot det. I det här formatet bör du spela ett lag som du kan men som andra har svårt för, för om ni byter lag, vill du ge dem huvudbry.

    Kan vi testa om upside down är för bra? Om jag spelar chaos pact och undead och vi mötts, vågar du ta upside down då? Hur bra är du med pakten? Släng ut er två lag som ni kan tänka er spela så testar vi...

    Angående kategorier var Downside-lagen de med spelare som nog bor i underjorden. Det är typ det. Sedan satt jag liknande lag i samma kategori så man inte kan ta typ elf och wood elf och inte behöva bry sig om vilket lag man får spela. Kategorierna är dock väldigt förhandlingsbara... kanske bör den neutrala helt försvinna.
  • Angående att ingen får som de vill om man väljer samma, så var det för att jag ville jävlas och skapa mer sten sax påse känsla över tabellen. Ska fundera på hur det blir om man slänger om det...
  • när man väljer lag, vem väljer först?
  • visst att halflings bor i små hålor till hus. men att säga att de bor i underjorden. nä, där håller jag inte med :P
  • och då kan jag tycka att wood elf borde vara upside och dark elf downside.

    men då kommer en till att en kan spela båda dem två och det kanske är för bra?
  • Lard wrote: »
    Angående att ingen får som de vill om man väljer samma, så var det för att jag ville jävlas och skapa mer sten sax påse känsla över tabellen.
    Detta tycker jag är en bra sak. Du borde inte kasta bort det bara för att en person anser att det är förvirrande då hen just sett det för första gången.
  • Pellevin wrote: »
    Lard wrote: »
    Angående att ingen får som de vill om man väljer samma, så var det för att jag ville jävlas och skapa mer sten sax påse känsla över tabellen.
    Detta tycker jag är en bra sak. Du borde inte kasta bort det bara för att en person anser att det är förvirrande då hen just sett det för första gången.

    känns lika fel varje gång en håller med Pellevin men jag håller med.
    kika absolut på alternativ tabell eller om det går att göra om på något sätt. men jag gillade skarpt konceptet! speciellt att en väljer vilket av sina lag,motståndaren ska spela
  • edited June 2019
    Angående tabellutseendet så kanske jag skall förklara mig utförligare och med en annan vinkel:

    Mitt val mellan "Upside" och "Downside" har väldigt liten påverkan på vilket lag jag själv kommer få spela med. Däremot så har det en större påverkan på vilket lag min motståndare kommer spela. Väljer jag "Upside" ökar chansen att motståndaren kommer spela sitt "Downside" lag och omvänt.

    Detta blir en liten mindfuck för mig. För att få konsekvensen downside skall jag välja "Upside". Efter Lards örklaring om lagindelningen förstår jag logiken, men det är fortfarande icke-intuitivt för mig. Det går att råda bot på genom att behålla tabellinnehållet intakt, men byta plats på " Upside" och "Downside" i kolumnrubrik respektive radrubrik.

    Det är dock enbart kosmetiska förändringar och vill man ha det som det är går ju det bra :)
  • edited June 2019
    Lard wrote: »
    Kan vi testa om upside down är för bra? Om jag spelar chaos pact och undead och vi mötts, vågar du ta upside down då? Hur bra är du med pakten? Släng ut er två lag som ni kan tänka er spela så testar vi....

    Jag är bloodbowl-generalist och ungefär lika halvkass med alla lag. Jag hade tagit upside-down hellre än att välja att du får välja vilket lag jag skall spela med beroende på vilket jag valt att du spelar med.

    EDIT: Jag hade nog spelat Slann/Dvärgar eller Lizards/Dvärgar. Oavsett vilken lag vi spelar så vinner du :)

    Ett helt annat sätt att få till ett val mellan vilka raser som skall spelas är att båda coacher har med två lag och en av coacherna blir lagväljare genom en auktion där man budar med TV. Den som bjuder högst vår välja vilka lag som skall spelas, men den andra får använda TV-summan till att köpa extra rerolls, spelare, staff och fans.
    Nu har du uppenbart lagt en del tanke på ditt system, så du skall nog fortsätta med det, men jag slänger in ovanstående ändå :)
  • Jag tycker det verkar kaotiskt och skoj.
    Om bara datum och ekonomi funkar är jag på.
Sign In or Register to comment.