Sweden Team Championship - 18 – 19 May 2019, Örebro

12346

Comments

  • Inte riktigt, det var danskarna som vann bloodbowlandet, jag vann något helt orelaterat
  • Det blev väl en trippel ändå, bara inte den du ville ha :P
  • swish open var en tävling där det gällde att swisha mig mest pengar. vinnaren skulle få ett fint pris
  • edited May 2019
    dubbelpost pga tåg
  • Känns kul att kunna benämna sig som Sveriges bästa Bloodbowl team tillsammans med @mikethemachine och @grumplekins som ett gäng halvnybörjare i turneringsvärlden! ;)

    Kul arrangerat och tack för en rolig turnering från team Nått skittufft och skräckinjagande (eller vad vi nu hette)
  • Grattis grattis Skuld!
  • edited May 2019
    Tack alla som deltog.

    Har försökt få Score! att lämna en rättvisande tabell över lagpoängen men det vill den inte. Här är i alla fall de individuella poängen från helgens duster:

    individuella-resultat.jpg

    I kolumnen "team" längst till höger står det hur många poäng det laget coachen spelar i har.
  • edited May 2019
    Vinnare: The Fucking Åmålers!
    Representerar Åmål
    coacher: Badpublicity, Pete och Madvig

    Runner up: Nåt skittufft och skräckinjagande
    Representerar Stockholm
    Coacher: Grumplekins, Mikethemachine och Razta

    Individuella priser
    Best stunty: Broccoli (Halflings)
    Most CAS: Pete (22 med Chaos)
    Most TD: Skuld (10 med Pro Elf)
    New Coach on the block: Grumplekins (19/30 poäng)
    Sämsta Göteborgare
    : Broccoli
  • edited May 2019
    Stort tack till Lard och Kaju för ett fint arrangemang samt till mina lagkamrater och motståndare och nya och mindre nya bekanta för en väldigt trevlig helg!
  • Jag är mycket nöjd med att mina 21 CAS precis räckte till att komma en efter Pete.
  • Yes, thanks for an awesome tournament I am totally in love with the format and the Swedish coaches who I totally understood when they talked Swedish to me :)

    Let's see if the Danes wornt come back next year too and steal the trophy. And did we forgot our NAF token/trophy or is there not any for this format?
  • edited May 2019
    Next time, Pete, next tiiiiime! ;)
  • Pellevin wrote: »
    Jag är mycket nöjd med att mina 21 CAS precis räckte till att komma en efter Pete.

    The 7 cas? Against badpublicity in the last game guess helped a lot :) he could have given you just 1 or 2 more for the cas prize. Hehe
  • Next time, Pete, next tiiiiime! ;)

    Let's see if you can't reciprocate the spanking I gave you next time xD
  • Pete wrote: »
    Next time, Pete, next tiiiiime! ;)

    Let's see if you can't reciprocate the spanking I gave you next time xD

    That’s the idea.

    This is me until we meet again:
    EumK.gif
  • Tack Kaju, Lard och alla som var där. Fantastiskt roligt :)
  • OCD typen i mig vill även dokumentera vem som vann vilket spotpris:

    Prefect faul till CAS fick Pete
    10 GFI på en tur fick Mumin
    Quadra skull var väl razta?

    Vem fick de andra? First oneturner, first finised game?

    First Suicide var väl det vi lade till i Quadra Pow påsen?
  • Quadraskull var jag,
    First finnished game var jag vs mikethemachine
    First oneturner var mot mig, av Badpublicity
  • edited May 2019
    razta wrote: »
    Quadraskull var jag,
    First finnished game var jag vs mikethemachine
    First oneturner var mot mig, av Badpublicity

    @razta drog uppenbarligen till sig spotpriserna....

    Tack för informationen, då kompletterar jag med dem till naf

  • edited May 2019
    Utvärdering

    Förbättringsområden:
    Nedan kommer en lista med de förbättringsområden som jag och @Kaju utan alltför mycket samtal har identifierat. Bidra gärna med egna förbättringsområden eller kommentera hur vi kan lösa de vi här tar upp. Ni får även gärna skriva om det är något ni absolut vill att vi har kvar, låt oss kalla det för att identifiera turneringens framgångsfaktorer, så har vi med oss det till framtida arrangemang.

    Bye - är ett problem när det är så få lag. Generellt att inte få spela är också ett problem... Kan man göra så det bara är jämt antal lag anmälda? Typ ha en deadline för anmälan en månad innan turneringen och efter det bara ta in lag om det blir jämt antal? Vad tycker folk?

    Score - Programmet är inte bra för lagturneringar som inte har summan av individuella poäng som lagpoängen. Lösning är att köra Exscore istället, någon av arrangörerna måste bara lära sig det (blir nog @Lard).

    Spot priser - Det var inte nog tydligt när spotpriserna annonserades eller gick. Kanske köpa in en gonggong som man slår i eller något annat som ökar tydligheten?

    Tidhjälpmedel - Det är nog ett för högt krav att förvänta sig att alla ha med sig egna tidtagningsgrejer. Går det att låna/få tag på ett gång schackklockor och ställa vid varje bord?

    Individuellställning - Andra turneringar har haft olika saker för att förtydliga hur individuella coacher ligger till i tävlingen om de individuella priserna, typ mantlar på Stockbowl, som delats ut efter varje omgång för att man skall se hur det går. Det är ju trevligt, vad kan vi fixa? förslag?

    Datum - Årets datum var inte bra, det krockade med 17 maj som gjorde att Norgevänner felpriorierade. Kanske lägga turneringen tidigare nästa år, mars eller april? Bestäm datum tidigt.

    Båda arrangörerna spelade - Detta är stressigt och inte riktigt hållbart. Ordna en annan odd man out nästa år. Båda kan inte spela.

    Spridning av lagraser - Då världskups reglerna är väldigt bra, och skapar roliga byggen finns det en poäng att spela med samma regler nästa år igen. Det skapar även en känsla av kontinuitet som är trevligt. Dock vill vi ha med flera olika lagraser och öka incitamenten för att ta de som inte blev tagna alls och minska incitamenten för att ta de som blev tagna många gånger. Det enda sättet att göra detta utan att peta i reglerna är att ändra vårat pålagda levelsystem.

    Ett förslag är att vi kan ta de lag det kom tre av och flytta ner dem en level, och de som inte alls var med kan vi flytta upp en level. Vi kan även flytta upp khorne en level då det laget verkar vara skitdåliga, och inte flytta ner wood elf för de är typ bäst även om ingen tog dem. Tabellen ser så ut som följer :

    version 2
    • Level 0 - Lizardmen, Necromantic, Wood Elf, Undead
    • Level 1 - Dark elf, Dwarf, (Pro) Elf
    • Level 2 - Amazon, Human
    • Level 3 – Chaos, Norse
    • Level 4 - Brettonians, Chaos Dwarf, Nurgle, Orc, Skaven
    • Level 5 - Slann, Underworld
    • Level 6 - Chaos Pact, High Elf, Khemri, Vampire
    • Level 7 - Halfling, Khorne
    • Level 8 - Goblin, Ogre

    Frågan är om denna leveltabell skulle fått någon coach att välja sitt lag annorlunda, eller om alla ändå bara spelade vad de ville spela och leveln var något som bara var ett utanpåverk? Således skulle ni byggt era lag annorlunda om detta hade varit tabellen för levelsystemet, eller skulle ni gjort likadant?



  • Vidare om någon sitter på bilder från arrangemanget som inte skickats till Kaju eller mig redan tar jag gärna del av dem. Maila till narkebowl@gmail.com
    Anledningen är att vi ska skriva en rapport till NAF:s newsletter for May 2019 kring turneringen och önskar lite bildstöd för att förmedla hur det hela gick till.
  • edited May 2019
    Min snabba tanke på att sätta pro-elf på level 1 å sedan Highelf på level6 är att ingen kommer köra proelf å alla highelf istället av som som gillar alver. Är det resultatet ni vill ha av att sätta dom level 1?

    Personligen hade jag nog tagit haj-alver istället.

    Tror ni får tänka lite på WC-reglerna. För tror det är mer där som valet av ras ligger. (Tex humans blir superstarka med antalet skills osv medans lizards får knappt block på saurusar)

    MVH
    Proelfspelare
  • Jättebra punkter till turneringen.
    Till spotpriser kanske man skulle kunna ha en whitebord eller stort pappers ark så man kan se i efterhand vem som vann vad. Sitter man mitt i en komplicerad turn är det inte alltid läge att släppa fokus för spotprize.
    Gonggong eller ko-bjällra/ringklocka är mycket bra idé eftersom det ibland ropas över annat än spotprize. Hur som helst bra idé.

    Angående ranking och individuell prestation fattade åtminstone inte jag ett smack om Bye pass rundan där alla spelat men fick en tilldelad vinst. Varför ens spela den rundan om den inte räknas i en individuell tävling.
    Jag har även förvirring över hur denna turnering räknas för poäng i ssopen eller vad det heter. Är det via lagets placering eller en bruten individuell prestation (som i ”new kids on the block” )
    Skulle gärna få en förklaring på vad som gäller där?

    Tack för en grymt rolig helg och bra turnering.

    Med vänlig hälsning, Micke.
  • edited May 2019
    Angående lagraser - är inte 18 typer på 28 deltagare rätt bra?
  • edited May 2019
    @razta - Då det var med 3 pro elf och 0 high elf så flyttades pro ner en nivå och high elf upp. Om du hellre tar high elf med denna nya level tabell så är förändringarna precis så vi tänker.
    @grumplekins - 18/28 är rätt bra men det var tripplar på undead, chaos och proelf så de verkar vara populära. Min tanke är att världskuppens regler gör alla lag hyfsat lika (förutom möjligtvis stunty) och vårat levelsystem skall sedan göra valet av lag ännu jämnare/svårare. Att få en helt jämn spridning är nog inte realistiskt men att tweaka det lite för att öka incitamenten för de lag som inte alls blev valda var en idé. Vi kanske bara kan köra på samma system vi hade och det är nog bra?
    @mikethemachine - ang ssopen vet jag inte om detta räknas. Det får du ta upp med den som håller i ssopen. Vem är det?
    Ang. bye rundan var reglerna skrivna som vi spelade. Dock fick man spela mot någon i laget för att slippa sitta och vänta en hel match. Den matchen inom laget och mot Kaju var frivillig. Ledsen om detta inte framgick. 3 coacher valde hursom helst att inte spela under sin bye runda under turneringen men det var kanske oklart vid runda 1 (även om det står i regelpaketet som inleder denna tråd: "If there is an odd number of squads showing up for the tournament, a dummy squad will be added. The dummy squad will lose all matches with individual games counted as 1-0 TDs and 1-0 CAS." ). Nästa gång tänker jag dock att vi skall jobba för att inte ha någon Bye över huvud taget, förslag på hur man gör det på ett bra sätt tas gärna emot.
  • Jag tycker att systemet funkade bra som det var - 3 tripplar är ingen fara tycker jag. Det kanske beror på hur ens individuella upplevelse såg ut. Jag mötte ingen lagras två gånger.
  • Angående att undvika bye-rundan - lag på två personer blir lite lättare och flexiblare kanske (men troligen inte lika kul) - att släppa in lagen i jämna antal är nog smartast men samtidigt, vill man inte ha så många deltagare som möjligt?
  • edited May 2019
    Tabellen fungerar kanske bra, men jag bollar gärna idéer. Om vi bara flyttar ner de som inte blev valda (+Khorne) så ser det ut så här. Jag gillar inte att det är så många på level 4 då det motsätter själva poängen med att man ska få välja mellan något så något lag där kommer flyttas upp till level 3 men vad tycker ni är denna version 3, bättre än version 2 och 1?

    version 3
    • Level 0 - Lizardmen, Necromantic
    • Level 1 - Dark elf, Dwarf, Undead, Wood Elf
    • Level 2 - Amazon, Human, (Pro) Elf
    • Level 3 – Norse
    • Level 4 - Brettonians, Chaos, Chaos Dwarf, Nurgle, Orc, Skaven
    • Level 5 - Slann, Underworld
    • Level 6 - Chaos Pact, High Elf, Khemri, Vampire
    • Level 7 - Halfling, Khorne
    • Level 8 - Goblin, Ogre

    När blir orker, skaven, norse etc värda att ta?
  • Jag tycker ni tänker rätt på flera punkter, men fel på en mycket viktig. Nästa år har Dornbirn varit, och då kommer folk inte vara lika besatta av att kunna spela sådana byggen.

    Som bekant är jag i själ och hjärta en Orcspelare, men den rasen är för dålig skillmässigt. Peta in en normalskill till dag ett så kan det ändras, men då måste ni som sagt ändra på en parameter ni är tveksamma till.

    Jag tycker det system ni har nu är mycket bra, men om ni vill att 26, och inte bara ca 22, raser skall vara spelbara måste ni nog tänka om. (22 spelbara raser är dock som sagt mycket bättre än de flesta turneringar får ihop)
  • Pellevin wrote: »
    Jag tycker ni tänker rätt på flera punkter, men fel på en mycket viktig. Nästa år har Dornbirn varit, och då kommer folk inte vara lika besatta av att kunna spela sådana byggen.

    Det här tror jag är inne på något viktigt. Det som ni verkligen inte borde ändra på är nog själva strukturen: lag på tre, någon slags handikappsystem så att "svagare" lag får välja matchups. Sen exakt vilken uppsättning regler för skills och lagraser ni kör tror jag är mindre viktigt - det finns mängder av tänkbara varianter som gagnar olika lag olika mycket.
Sign In or Register to comment.