Sundsvall Undead Bowl

edited January 2019 in Turneringar
2-3 Mars kör vi en turnering i Sundsvall. För närvarande 11 anmälda. Första pris kommer går i temat "Undead" - i form av deras lag, dubbelsidig pitch, tärningar och spelkort. För mer information om turneringen se event i gruppen Blood Bowl Sundsvall. Har även registrerat den via NAF så den bör även vara synbar där.
«13

Comments

  • Intressant!
  • Oberwald_1 wrote:
    2-3 Mars kör vi en turnering i Sundsvall. För närvarande 11 anmälda. Första pris kommer går i temat "Undead" - i form av deras lag, dubbelsidig pitch, tärningar och spelkort. För mer information om turneringen se event i gruppen Blood Bowl Sundsvall. Har även registrerat den via NAF så den bör även vara synbar där.

    Då Facebook gruppen är låst till enbart medlemmar rekommenderas att regelpaketet och dylik info postas öppet, typ klistra in texten här kanske?
  • Det låter jätteintressant. Mer info?
  • Då var det dags för ännu en Blood Bowl-turnering. Precis som förra gången går den av stapeln i Navet SK's lokaler på Skönsmogatan. Förstapris består av ett Undeadpaket(pitch,tärningar,kort och lag).

    Vi kör samma regler som förra turneringen. Genomgång av dessa tar vi 30 minuter innan planerad spelstart. Förändring i spelupplägg kommer ske, istället för fem grundseriematcher så kör vi fyra, då man inte riktigt hinner eller orkar fem matcher på en dag. Slutspelslagen får avgöra sinsemellan om man vill/kan/orkar spela av det då eller ta det på söndagen.

    Blir det 10 eller fler deltagare kommer semi-finaler spelas. Färre än 10 så blir det direktfinal. Just nu är vi 11 deltagare.

    För er som var med senast så är det tillåtet att ställa upp med samma lag som senast, men då tillämpas reglerna för re-draft.

    Re-Draft:

    * Fan Factor behålls, men du kan om du vill köpa mer för 10k styck.

    * Du köper in alla spelare du vill ha kvar på nytt för den kostnad spelaren är värd i din nuvarande roster.

    *Re-rolls och coaching staff måste också köpas in på nytt. Till förfogande har samtliga tidigare deltagare 1.200.000k att bygga sitt lag för.

    *Miss Next Game-injuries tas bort när du gör din re-draft.


    Regler och riktlinjer.

    * Blood Bowl Almanac (Death Zone 1 & 2) kommer att användas som regelverk, med några få undantag/house rules. https://www.games-workshop.com/en-SE/The-Blood-Bowl-Almanac-2017-ENG


    * Illegal procedure kommer inte tillämpas, men påminn varandra om turnmarker för att förhindra missförstånd.

    * Vinst = 3 poäng, Oavgjort = 1 poäng, förlust = 0 poäng.

    * Tiebreaker = Inbördes möte, Bäst +/- TD´s, Bäst +/- CAS, Flest TD´s, Flest CAS, Coin Toss.

    * Concede bestraffas med 1 poängs avdrag, -1 i fan factor samt minus 40k från treasury, finns det inte tillräckligt hamnar laget på minus och får betala av vid kommande winnings. Vinnande laget får +1 MVP samt +40k extra winnings.

    * Målsättningen är att varje match inte ska behöva ta mer än 2 timmar och 30 minuter. Passerar första halvlek 1 timme och 15 minuter kommer andra halvlek att klockas. Dvs. vardera coach har då totalt 38 minuter på sig under andra halvlek. Går tiden ner på noll för någon av coacherna så är det automatisk turnover för hen till dess att matchen är slut.

    * Alla NAF-godkända lag är tillåtna, förutsatt att man spelar med korrekta figurer för de lag som är tillgängliga fysiskt, trovärdiga alternativ går också bra, gäller även starplayers. Bygg ett lag för max 1.200.000 guld och minst 11 spelare.
    * Det går såklart bra att spela med äldre utgåvor av samtliga godkända lag. Lagen behöver inte vara målade.

    * På plats innan matchstart delas tre random skills ut som får ges till tre spelare i ditt lag, eller till en och samma spelare om man så vill (Gäller endast nya lag).

    * Bribes kostar 50k för Goblins, Halfling betalar 100k för Master Chef.

    * Special Play cards är upp till laget med lägst Team Value att avgöra om det ska användas eller inte. Vid samma TV bestäms det gemensamt.

    * Special Balls, referees och Stadium-rules är optional och upp till coacherna
    att gemensamt bestämma inför vardera match.

    * En Hail Mary Pass som fångas efter scatter men före bounce räknas som en completion och ger således 1spp och föranleder
    därför heller inte en turnover.

    * När man slutfört sin action med en spelare så vänder man på den 180 grader för att lättare hålla koll på vilka som agerat och inte.
    Samt att man vänder alla stunned efter ens turn är klar.

    * Vi kommer förse er med gummiband för att märka ut skills som spelare får eftersom de ökar i level.

    * Vill man vata med och tävla om ett första- och andrapris så kostar det 50 kronor per kranium. Vill man inte det så får man vara med ändå utan denna fantastiska möjlighet.
  • intressant.

    Fråga:
    "På plats innan matchstart delas tre random skills ut som får ges till tre spelare i ditt lag, eller till en och samma spelare om man så vill (Gäller endast nya lag)."

    Är skillsen slumpade, eller väljer man vilka skills som får sätta ut? Tänker på frasen med tre random skills och om de är slumpade, hur slumpas de fram, kan det bli mutations för till exempel orcs?
  • De slumpas fram med tärningsslag. Jag har gjort en sheet med skillsen. Har endast med tre mutationer, som jag kände ändå var rimliga att alla kan ha möjlighet att få. Big Hand, Very Long Legs och foul appearance.
  • edited January 2019
    @oberwald_1 trevligt! Jag undrar hur det avgörs vilka lag som möts i de olika omgångarna? Är det swiss eller fastställt spelschema? Sedan håller jag med om att fyra matcher på en dag är nog.

  • Det kommer förmodligen bli Swiss då vi blir så pass många. Jag kommer försöka göra schemat så rättvist som möjligt.
  • edited January 2019
    Oberwald_1 wrote: »
    Det kommer förmodligen bli Swiss då vi blir så pass många. Jag kommer försöka göra schemat så rättvist som möjligt.

    Det är nog det mest rättvisa.

    Även vad som är tillåtet att köpa när man bygger sitt lag bör nog klargöras. Uppenbart kan man köpa vissa inducments, efter som kostnad på bribe och chef står med, men kan man även köpa andra inducements, eller kan man köpa skills på sina spelare etc.är lite oklart

  • Jag ska förtydliga det i informationen. Vi köper inte skills, endast de tre som slumpas fram är vad som finns att tillgå.

    Det är tillåtet att köpa inducements och starplayers under lagbygget. Starplayer ska i så fall vara utöver de annars minsta tillåtna antalet spelare (11).
  • Så lag som redraftas från förra turneringen kan ha skills men nya får slumpade skills?
  • Jag har aldrig anordnat med redraft förut men tänker att skillnaden i team value och inducements kompenserar för det. Om det är direkt dålig idé enligt er mer erfarna och turneringsarrangörer och coacher så är jag naturligtvis lagd för att öppna upp för det.

    För att förtydliga så fick även de redraftade lagen slumpade skills. Bortsett från de man sedan spelat till sig såklart.

  • Vilka special play cards använder ni?
  • Vi har slagit ihop Humans,Chaos,Dark Elves,Dwarfs och Orc-korten. Samt Hall of Fame och Team Titans pack.
  • edited January 2019
    Intressant turnering!

    Betyder det att man får SPP, winnings och skador som i en vanlig liga?

    Hur tillämpas inducements? Kommer TV för laget att ökas med pengarna som läggs in så att motståndaren i så fall får mer inducements?

    Finns det en beräknad sluttid på söndagen? Hinner man med ett tåg vid 16 tiden?
  • Ja precis SPP, winnings och skador som i en vanlig liga. Treasury räknas inte in i team value förrän den når över 150k.

    Jag har inte satt någon sluttid för söndagen. Men kommer vi igång vid 0900 på söndagen så bör vi vara klara till senast 15. Du får skjuts till tåget, tar fem minuter från lokalen.

    Bra att ni ställer frågor! Jag lägger till allt i informationen eftersom i eventet. Om ni vill joina eventet så kan ni ju gå med i Blood Bowl-Sundsvall. Det är ju bara att gå ur gruppen när ni så önskar senare.
  • Har ni något bra upplägg på system att köpa skills? Jag hittar inget om det i Almanac. Eller är det samma som "Value modifiers" vid gained skill?
  • Överväger starkt att köra från Fjollträsk (rikets huvudstad).

    Finns intresse kan jag isåfall erbjuda några platser i bilen. Kommer då att köra på fredag lite efter lunch. Kör sedan tillbaka på söndag, direkt efter turneringens slut.
  • Kul! Du är välkommen upp till Norrlands huvudstad! Gå gärna med i gruppen och eventet så det blir tydligt där hur många som är anmälda. Om du har Facebook förstås. Det är redan två anmälda som inte har Facebook.
  • Farligt att använda den beteckningen då du konverserar med en lulepojke :)
  • Bättre självutnämnd än inte utnämnd alls som vi säger i stan.
  • Du är välkommen upp till Norrlands huvudstad!

    Oj, det där är lika laddat som att börja diskutera pannkakor och plättar. =)

    https://www.allehanda.se/artikel/sundsvall/sundsvall-harnosand-och-ornskoldsvik-far-nobben-umea-blir-norrlands-huvudstad

    För övrigt Pellevin är du alltid välkommen till Umeå. =)

  • Borde det inte vara Kiruna, som.är störst till ytan?

    Jag tycker fortfarande Västra Götalandsregionen borde heta Tanumshede län.
  • Mooselord wrote: »
    Borde det inte vara Kiruna, som.är störst till ytan?
    Precis! Stockholm är ju Sveriges till ytan största kommun.
  • Hur fungerar Star Players? Kan du ha dem på din roster?
  • Ja men utöver dina 11 när du bygger laget. Som vanligt spelar dom en match.
  • Oberwald_1 wrote: »
    Ja men utöver dina 11 när du bygger laget. Som vanligt spelar dom en match.

    Så man får bara dom för en match?
  • Ja precis, är det konstigt? Det är väl så starplayers är tänkt att fungera?

    Efter att ha rådgjort med NAF så kommer nya lag få fem skills istället för tre, tre random och två valbara från det den spelaren har tillgång till. Det för att komma upp i nivå, men måste då istället läggas på minst två spelare. Endast de två valbara läggs på spelarens value. Random skillsen slås på plats innan första kick-off.
Sign In or Register to comment.