Vem kom egentligen tvåa?

edited March 2014 in Turneringar
...är en fråga som jag uppfattar oftare ställs efter Blood Bowl turneringar än i något annat spel jag känner till.

Orsaken till detta är att det räknas poäng för mer än matchresultat. Man kan ofta få extrapoäng för TDs och CAS.

I år har det hittills hållits två NAFsanktionerade turneringar i Sverige, och i bägge dessa ifrågasattes finaldeltagares behörighet att spela om segern.

Jag tycker detta är ett problem. Och mitt förslag till lösning på detta problem är att man inte räknar några andra poäng än dem man får för seger, oavgjort, och förlust då man skall avgöra vem som segrat, eller om man vill ha en ren final, vilka som skall få spela den.

Vid lika resultat på dessa poäng finns massor av sätt att avgöra placering bland dem som har samma summa, men vilket/vilka sådana metoder man skall använda är en annan diskussion.

Så, hur ser ni andra på detta? Är detta kanske inget problem, eller har ni rentav en bättre lösning än den jag föreslagit här?

Comments

  • En tanke vore ju att låta alla matcher avgöra och bara se till total score efter sista matchen. Att man helt enkelt inte kör med en finalmatch.

    För mig är det inget problem personligen eftersom jag aldrig är i närheten av att komma tvåa, men som arrangör tar jag det på stort allvar. Jag ska klura lite på scoring reglerna till Nordsken och starta en ny tråd om dom för alla som är intresserade.
  • Nu har jag inte spelat så många turneringar (2st) och kommer nog inte göra det så ofta framöver. Med det sagt så tycker jag också att det är lite märkligt med TD/CAS poängen. Blood bowl går ut på att vinna (eller inte förlora) matcher och det borde vara det som avgör ens placering i en turnering. Att TD/cas är tiebreaker är väl inga konstigheter, men för mig blir det lite konstigt när exempelvis 3-1-2 placeras före 3-2-1. Vilket som skall placeras först av 2-3-1 och 3-0-3 kan naturligtvis också diskuteras, men det är en mindre fråga.
  • Bonuspoäng i den stil som Superbrawl eller StockBowl Cup har är inte "standard" i blood bowl världen. De större turneringarna, NAF och EuroBowl kör med raka poäng för vinster (2/1/0 eller 3/1/0) och det här med bonus poäng brukar mer vara en sak för mindre turneringar (och amerikanska turneringar...). Där av är det synd att de större turneringarna i Sverige har tagit efter det. Alla tidigare versioner av NärkeBowl, Malmö BB Masters och det kommande Sweden BB Championship har kört (kommer att köra)med poäng "bara" och TD/CAS som tiebreaker (efter ev. andra tiebreakers). Jag hoppas att DOUBT, Stockbowl, Superbrawl etc skall se vilka konstigheter dessa bonuspoäng ställer till med, (ffa när man har en final att kvalificera till) och tänker över hur de hanteras nästa gång turneringarna går av stapeln.
  • Jag tycker man skall slopa finalmatch helt och hållet samt ranka spelare i första hand på Win-Tie-Loss och sedan strength of schedule. Därefter kan man leka med TD/CAS som tiebreakers.
  • Såhär tycker jag...

    Vinst ger 3 poäng. Oavgjord 1 poäng. Förlust 0 poäng.

    Om lika tiebreaker i följande ordning:

    1. Första oavgjorda/förlust i omgång.
    (Eftersom man har svårare motstånd om man exempelvis vinner sina fyra första matcher gentemot en som vunnit sina tre sista matcher.)

    2. Tier 3 lag "vinner" över Tier 1 och 2 lag. Tier 2 lag vinner över tier 1 lag.

    3. Mellanskillnad i TD/Cas på något sätt.


  • edited March 2014
    1. Första oavgjorda/förlust i omgång.
    (Eftersom man har svårare motstånd om man exempelvis vinner sina fyra första matcher gentemot en som vunnit sina tre sista matcher.)
    Listigt! Dock tror jag "strength of schedule" ger typ samma sak samt inte är lika beroende av lottningen. Drar person A nitlotten och förlorar mot "turneringsvinnaren" i omgång 1 medan person B möter rookie coach med halflings i omgång 1 och vinner betyder ju inte det att person B är bättre än person A om de skulle sluta på samma poäng, vilket det skulle bli med "första förlust" men inte med strength of schedule.

    För den som vill veta är strength of schedule helt enkelt hur många poäng dina motståndare har, dvs hur det har gått för dem. Iom att vi spelar Swiss får de som vinner möta andra som vinner (ligger högt) och således har en hög strength of schedule.

  • Jag var rädd för att denna tråd skulle urarta till en tiebreakerdiskussion. Om ni ser min första post skriver jag där att det är en annan diskussion än denna. Vill ni diskutera det skulle jag uppskatta om ni skapade en tråd med det ämnet. Här vore det bra om vi höll oss till frågan som tråden handlar om.
  • Kör man final bör bara den spelas som sista match om den ska vara aktuell. Eventuell plats om tredje/fjärde om det är aktuellt med guld-silver-brons. Annars anser jag poäng avgör toppen och kommer fortsätta se slutresultatet i poäng för vilka placeringar folk får. I gothbowl är final exempelvis motiverad men att hålla en större turnering med långresta deltagare där det bara spelas bloodbowl fungerar då mycket dåligt.
  • Man skulle kunna ge 3/1/0 poäng som vanligt, och sedan 0,02 * net TD + 0,01 * net CAS.
    Men det är detaljer. Jag håller med i åsikten att antal vunna och oavgjorda matcher är det som ska bestämma poängen och att slutresultatet ska avgöras på poäng, inte finalmatch.
  • Jag tycker att matchresultatet är det som ska avgöra bordsplacering/vidare motstånd/slutresultat, alltså vinst-lika-förlust och inte med hur mycket man vann eller hur mycket man stampade på sin motståndare. Tiebreakers skall väl ändå vara just tiebreakers och inte något som påverkar ställningen under turneringens gång, utan vid ett lika resultat efter alla spelade matcher.
  • edited June 2014
    Hijackar den här tråden efter att ha fått tillräckligt medhåll från namn såsom geggster, purplegoo och joemanji gällande final kontra poängplacering.
    inte sagt att de medhåll jag har från svenska coacher är mindre viktigt men det är tre tunga namn i frågan.

    Final
    Slutsatsen är att final i major-turneringar är motiverat för att folk förväntar sig det men är spelmässigt vansinne. Slutresultatet efter sex matcher är viktigare än resultatet i en ensam match för att avgöra etta och tvåa.
    Här kommer man osökt vidare in på tie-breaker-frågan och lottning.

    Tie Breakers
    Gällande tie breakers så känns det som att det finns en konsensus att Strength of schedule/Opponent Score alltid bör komma först. sedan verkar jag vara ensam att se head to head som absolut först men då bör den ligga som andra. Efter det kan TD+CAS diff komma följt av whatever. eller kanske minst insläppta mål. Ganska irrelevant hur som.
    Problemet här gäller om man i sista matchen har fyra spelare på samma poäng och kör med final. Då är man chanslös om man inte mött det bästa motståndet utan ha ridit räkmacka fram mot lag som presterat dåligt exempelvis möter den som kommer sist i första matchen en som förlorar alla sina andra matcher än den första osv. Dock kräver att detta för att det ska bli ett problem minst 4 med fem vinster. dvs 64 coacher om jag tänkt rätt Eller kanske 128, hur som mycket folk och exceptionella resultat

    Lottning
    Vad det gäller lottning måste man vid swiss väga in två olika vägar Swiss innebär att man möter coacher med samma poäng där man inte möter samma coach två gånger och där den övre halvan möter den nedre halvan för att få de två bästa i final och för att alla ska få utmanande roliga matcher. Systemet skapades till schack och vad jag kan erinra mig för cupsystem där man slår ut varandra. Dvs. Alltid en vinnare. Hur man då lottar de med samma poäng mot varandra kan man göra på två sätt. Ettan möter tvåan, trean fyran vid fyra på samma poäng Detta slår ut den teoretiska nästa bästa coachen tidigt eller att ettan möter fyran tvåan trean. Eller slumpartat där ettan och tvåan lottas mot två eller tre.
    Hur som så är swiss inte relevant om man ser till Strength of schedule innan man kommit en bit in i turneringen och är inte då random lottning mellan samma poäng bättre?
    Kort och gott. Helt slumpmässig lottning mellan de på samma poäng
  • Håll i hatten för det här skriver jag bara en gång... jag håller med @Linus
  • coma wrote: »
    sitt i båten för det här skriver jag bara en gång... jag håller med @Thursablot

    Den väger hårt då du egentligen alltid vill tycka tvärs mot ;)

    @betty kom med ett par insikter jag inte tänkt på riktigt varför det jag tycker kan motiveras. Vinner du en match 1-0 med 0-6 i cas så borde det vara till din fördel för att det är bra gjort, inte ge -5 på din tie breaker. Därför är td+cas diff dåligt.
    Samt insikten att head to head motsvarar en final om man har den om de två bästa har 5-0-1 och den ena redan förlorat mot den andra.

  • edited June 2014
    Head to head är riktigt dåligt om inte alla möter alla. De två systemen jag tycker man kan använda är kvalitet eller progressiv kvalitetspoäng.

    Kvalitet är det som man ibland i Blood Bowl kallar strength of schedule. Men man räknar ofta bort den högsta och lägsta motståndarpoängen man mött, för att minska turfaktorn.

    Progressiv kvalitetspoäng innebär att man lägger ihop poängen man haft i varje runda för att det skall löna sig att ta poängen tidigt, och antagligen få möta hårt motstånd. Om man skulle räkna ut den poängen på min insats i Köpenhamn i helgen gör man på detta sätt: (R runda, MP min poäng efter rundan, PK progressiv kvalitetspoäng)
    R MP PK
    1 2 2
    2 3 5
    3 5 10
    4 6 16
    5 7 23
    6 7 30
  • edited June 2014
    Det är skillnad på turneringar och turneringar. Jag föredrar 5-6 matcher swiss uran extrapoäng i turneringar som ska vaska fram den bästa spelaren som vinnare. I lokala turneringar där det allena målet kanske inte är att den absolut bästa spelaren blir slutvinnare bryr jag mig inte om det finns variationer med extrapoäng om arrangörerna tycker det tillför turneringen något.
    Cas tycker jag aldrig ska påverka annat än sidopriser.
    Nafranking bryr jag mig inte om eller vet hur det fungerar.
  • @pellevin head to head bli bara relevant för att reda ut resultat mellan två coacher. Påverkar inte den tredje om inte den förlorat mot någon som förlorat mot någon som vunnit det känns dock ganska sällsynt men som i svenska mästerskapen där @Lard iofs glömde ge den minuspoäng som enligt reglerna satte grodorna på min 8p och inte dragons 9, där gillar jag tanken att eftersom de redan mötts så var den vinsten avgörande för att inte straffa en dålig lottning.

    Angående den progressiva poängen känns det som en vettig tanke. Schack har redan tacklat våra problem och då finns det onekligen en tanke att kolla lite extra åt deras tankar. Att vinna allt och förlora sista matchen mot svårt motstånd är onekligen bättre presterat än att förlora första och teoretiskt möta lättare motstånd.

    Att swisslotta första två matcherna efter NAF-ranking känns teoretiskt intressant men jag ser inte hur det i praktiken skulle bli bra. Fast man kan ju anta att de som spelat många matcher och vunnit en stor del med rätta ligger högt på världsrankingen och värdet i att belöna rutinerade coacher har onekligen en poäng.
  • Att lotta matcher efter NAF-ranking känns inte bra eftersom den är så missvisande. En riktigt bra coach kan ha dålig ranking och tvärtom. Att göra det inför första matchen kan funka men varför inte bara köra helt random?
  • Nä, slumpmässig lottning på samma poäng känns onekligen som det bästa alternativet då going pro innebär en reroll på 4+ och inget annat ;)
  • edited June 2014
    Pellevin wrote: »
    Progressiv kvalitetspoäng innebär att man lägger ihop poängen man haft i varje runda för att det skall löna sig att ta poängen tidigt, och antagligen få möta hårt motstånd. Om man skulle räkna ut den poängen på min insats i Köpenhamn i helgen gör man på detta sätt: (R runda, MP min poäng efter rundan, PK progressiv kvalitetspoäng)
    R MP PK
    1 2 2
    2 3 5
    3 5 10
    4 6 16
    5 7 23
    6 7 30
    Är monrad vad vi kallar swiss?
    Så beroende på i vilken match man har sin förlust om man har fem vinster ser poängen ut hur 0-1-2p-system?
    5-0-1
    Förlust i runda...
    1 = 0,2,2,2,2,2 = 0+2+4+6+8+10 = 30
    2 = 2,0,2,2,2,2 = 2+2+4+6+8+10 = 32
    3 = 2,2,0,2,2,2 = 2+4+4+6+8+10 = 34
    4 = 2,2,2,0,2,2 = 2+4+6+6+8+10 = 36
    5 = 2,2,2,2,0,2 = 2+4+6+8+8+10 = 38
    6 = 2,2,2,2,2,0 = 2+4+6+8+10+10 = 40
    Det innebär att två förluster i runda 5-6 ger: 2+4+6+8+8+8= 36
    och förlust första tre med tre vinster: 0+0+0+2+4+6 =12
    och första tre vinst följt av förlust: 2+4+6+6+6+6=30

    Så... V-V-V-F-F-F (3-0-3)ger 30p medans F-V-V-V-V-V (5-0-1) också ger 30p Den känns lite skev må jag säga om jag räknat rätt

    Edit: Uppenbarligen kan jag inte räkna med addering, ändrade min uträkning av F-V-V-V-V-V efter @adhansa s korriskering
  • edited June 2014
    Monrad är en typ av Schweizer (swiss) där du möter den motståndare som ligger närmast dig i placering, och inte bara poäng. Jag kan försöka förklara tydligare IRL, för det är lite omständligt. Det finns flera andra typer av swiss. Den typ där man lottas fritt bland de andra med samma poäng används såvitt jag vet aldrig i schack, men är vanlig i andra turneringsspel, som t ex magic.
  • Ah, Men hade jag tänkt rätt i mitt räkneexempel? För jag ser ärligt talat inte hur det skulle vara bra.
  • Jag tycker det ser rätt ut
  • 1 = 0,2,2,2,2,2 = 0+2+4+6+8+10 = 30
  • edited June 2014
    adhansa har helt rätt.

    Ett förtydligande bara: detta system fungerar alltså som tiebreaker, inte som poäng i en turnering. Därför blir thursablots invändning om 5-0-1 vs 3-0-3 helt ointressant, då enda sättet för dessa att ge samma poäng är om en seger och en förlust ger samma poäng. Och det systemet har vissa andra brister.
Sign In or Register to comment.