Frågor till Stockbowls spelarmöte den 19 augusti 2018.

edited July 2018 in StockBowl
Följande regeländring föreslås.

Ett lag kan bara lägga bounty på lag som spelar i samma liga som en själv. Dvs. ett Open Season 12 lag kan inte lägga bounty på ett lag som spelar i Säsong 26 eller vice versa. (Grupp spelar ingen roll)
«1

Comments

• Hm. På något sätt känns detta som en fråga jag är skyldig för ;)

Jag håller med i sak men gillar inte att behöva begränsa spelares valmöjligheter.
  • @Mord82 Du får absolut inte känna att du gjort något fel, varken moraliskt eller regelmässigt. Jag tycker du gjorde helt rätt, och skulle kanske göra likadant i ditt ställe.

Fluffmässigt är det också tveksamt, eftersom bounty kan komma att läggas på spelare som är mest lätt-dödade, och inte de som är bäst. Till exempel ett Ogre-lags Ogres klara sig utan bountys medan dess snotlings kommer att alstra bounty.
  • Varför ska man inte kunna göra det?

Ett lag i open kommer ju potentiellt spela mot det laget som dom placerar bounty på.

Vad har hänt eftersom detta kom upp?
  • Om jag förstår allt rätt har vid åtminstone två tillfällen bountysystemet använts för att försöka slussa pengar från ett lag till ett annat. Jag uppfattar det som helt emot idén med systemet, och håller därför med inledande posten i denna tråd.
  • Jag tycker regeländringen låter bra.
  • Jag ser det som fel att man sätter en bounty på ett lätt mål med syfte att slussa pengar från ett låg till ett annat.

Dock om man med ett open lag lägger en bounty på ett svårt mål i ligan med syfte att ge mer tryck på den spelaren så ser jag det som ok.

Jag har gjort det senare. Sen om det blir att mitt ligalag lyckas ha ihjäl en av de jag satt bounty på så blir det bara en bonus.

Hela tanken med bountys måste väl vara att förändra hur andra spelar. Finns en bounty på en spelare så kanske jag spelar hårdare mot hen alternativt mer defensivt med min spelare som fått en bounty.
  • edited July 2018
    Problemet med ditt sätt att tänka @Morn82 är att det fortfarande finns ett kryphål som någon med mindre utvecklad känsla för fair play kan utnyttja.

Jag tror att bountysystemet kom till i en miljö där det inte fanns mer än en stor liga i taget, därför måste reglerna modifieras.
  • edited July 2018
    Bounty kom till för att krydda fluffet i ligan och spelet, i en tid då Treasury adderades Team Value för att summera Team Rating. Det var ett sätt för lag med låg spelaromsättning att kunna omsätta sin Treasury, samt att ge en morot till den som lyckades dräpa en spelare med pris på sitt huvud.

Idag med den stora mängd lag vi har (312 aktiva) ser jag att risken finns för mygel med Bounty. Jag stödjer MartinS förslag med att begränsa Bounty endast till mellan lag i samma liga.

Jag skulle även ge Commish fria händer att ta bort Bounty som utlysts tvivelaktigt. Exempel: Jag startar ett Ogre lag, köper in 11 runts för 220k, har 780k jag kan dela ut som Bounty, efter att ha spelat en säsong eller så redraftar jag laget och får nya pengar att fortsätta med.
  • Det är faktiskt snyggare än du tror @NIWnW. Som reglerna ser ut nu kan du redrafta ett lag närsomhelst. Det innebär att alla lag som startar kan köpa 11 av sina billigaste spelare, pumpa ut lite bounties, och sedan redrafta för en miljon, och starta som vanligt.

Lite för enkelt att svina IMHO.
  • Säger som jag brukar; nån ordning o reda får det ändå vara!
  • Jag hade skapat ett Snotlinglag (eller Runts är de nu kanske) använt mina 780k, satt bonties på alla spelare i Pellevins huvudlag, redraftat och gjort det igen!
  • edited July 2018
    Dock så går det bara att sätta max 2 bountys (på sammanlagt 50k) mellan varje match.
    Så du måste spela över 14 matcher för att kunna sätta 780k o bountys
  • Nedrans. Där rök planen att gå med i stockbowl ;)
  • edited July 2018
    Dessutom kan du inte göra det två gånger då du inte får ut redraftkassan som cash. Och så kanske jag skulle börjat gråta, och det vill nog ingen se.
  • Morn82 wrote: »
    Dock så går det bara att sätta max 2 bountys (på sammanlagt 50k) mellan varje match.
    Så du måste spela över 14 matcher för att kunna sätta 780k o bountys

Samt rulla expensive misstakes mellan varje match.
  • Ett regeländringsförslag:
    I Stadium reglerna står det att man kan försöka flytta in i Stadion som man just spelat på, om det var ngn av de 24 udda stadiorna (med extraregler).

Jag föreslår en ändring att man bör även kunna ha en normal Stadion som hemma arena.

• Martin08 wrote: »
    Ett regeländringsförslag:
    I Stadium reglerna står det att man kan försöka flytta in i Stadion som man just spelat på, om det var ngn av de 24 udda stadiorna (med extraregler).

Jag föreslår en ändring att man bör även kunna ha en normal Stadion som hemma arena.

Självklart borde man ju kunna det

• Jag vill gärna se start & slut-datum för Open. Minns jag rätt håller Open på en vecka längre än liga. Jag har också hört frågor om man kan köra 2 lag i open.
  • Har det varit på förslag tidigare att tillåta Infamous staff från DZ2 som inducement? Om inte vill jag föreslå det. Om ja, vad var argumenten emot?
  • @Duckwing det främsta argumentet mot var att ingen hade koll på vad det egentligen innebär. Senare har jag fått berättat för mig att den nya wizarden är för bra för det priset hen kostar.

• Name: Horatio X. Schottenheim, Master Mage
    Cost: 80k
    Teams: Any Team
    Ability: "Take This! Ooops..." Once per half Horatio can cast a fireball. Timing is the same as old Wizard. Fireball scatters D3 squares in D8 direction. Players hit on 4+ and with Mighty Blow, as Fireball.

Name: Kari Coldsteel, Norse Cheerleader
    Cost: 50k
    Teams: Amazon, Dwarf, Human, Norse
    Ability: "If you want the job done..." Kari counts as 3 cheerleaders. Additionally, if her team cannot set up 11 players Kari may join the field (Coaches choice). Stays for 1 drive then sent off. 6237 Block, Dauntless, Frenzy, Loner.

Name: Fink da Fixer, Goblin PA
    Teams: Ogre, Orc, goblin, Underworld
    Ability: "You got it, Boss!" Counts as 3 Assistant Coaches. Additionally they can re-roll bribes and argue the call on a 5+. Sent off if Argue the Call fails (not sure if this means roll of 1 or anything other than 5+)

Name: Papa Skullbones, Chaos Shaman
    Teams: Chaos, Pact, Nurgle
    Ability: "By the power of the Gods!" Choose a player at the start of each drive and roll a D8. A player can't be chosen if he was already picked this match.
    1. Player is KO'd
    2. Select a random player and roll again
    3. Big Hand and Very Long Legs
    4. Tentacles and Prehensile Tail
    5. Foul Appearance and Disturbing Presence
    6. Extra Arms and 2 heads
    7. Claws and Horns
    8. Pick from above

Name: Galandril Silverwater, Elven Cheerleading Coach
    Teams: Pro, High and Wood Elves
    Ability: "Go Team!" Cheerleaders count double (or gain 1 if 0 cheerleaders). Additionally each time her team scores a TD, intercepts or causes a cas, roll a d6. On a 6 the team gain a re-roll.

Name: Krot Shockwhisker, Skaven Engineer
    Teams: Skaven, Underworld
    Ability:"A new playthi.... er, patient!" At the start of any drive before setup Krot can experiment on one player who has been Badly Hurt or Seriously injured. Roll a D6. Any injuries suffered still apply.
    1. Make another casualty roll. Players only miss 1 game if MNG is rolled a second time.
    2-3. No effect
    4-5. Player returned to Reserves and can be set up. Player can play for this drive and is then returned to the Dead & Injured box. Player has Really Stupid for this drive.
    6. As above, but without Really Stupid.
  • Kom även ihåg att vi har nya lag att diskutera till mötet. Savage Orcs osv
  • Jag vill även påminna om att vi skall ta en diskussion kring dessa lag: http://bb.marmeladov.com/GWnewTeams/
  • Pellevin wrote: »
    Jag vill även påminna om att vi skall ta en diskussion kring dessa lag: http://bb.marmeladov.com/GWnewTeams/

Kikade lite snabbt på dom där lagen.

Vet inte riktigt var dom kommer från, ser annorlunda ut än det jag kikat på fumbbl-secret league. Så några frågor/kommentarer

Borde inte savage orc lineman ha G inte S access?

Passing access på 4 bombadiers till det nya skaven-laget känns jävligt OP. 4 normal skills (hailmary) så har du 2 wizards "varje turn" lite för bra?

• alltså de där experimental-lagen är väl lite väl lattjo lajban?
    de är "exklusiva" från nån av gw´s appar, kommer inte ihåg vilken.
    Tycker att alla de där är rätt broken, rätt osäker på hur mkt de speltestats.

4 guard/block från början plus 2 big guys är rätt bra också.
  • suncar wrote: »
    alltså de där experimental-lagen är väl lite väl lattjo lajban?
    de är "exklusiva" från nån av gw´s appar, kommer inte ihåg vilken.
    Tycker att alla de där är rätt broken, rätt osäker på hur mkt de speltestats.

4 guard/block från början plus 2 big guys är rätt bra också.

Ahh, ja dom kommer från "my dugout" (superbra app egentligen)

• razta wrote: »

Passing access på 4 bombadiers till det nya skaven-laget känns jävligt OP. 4 normal skills (hailmary) så har du 2 wizards "varje turn" lite för bra?

Förvisso, men då har du 280k i TV som du bara kan använda en drive och resten av laget är rätt kasst. De har verkligen jobbig defensiv, men sen är det tunt. Jag har inga problem med att ha med dem i open, eller åtminstone inte mer problem än jag har med andra experimentella rosters :)

• edited August 2018
    Så vad är det som ska tas upp;
    Bounty (MartinS)
    Stadio (Martin08)
    Open (DavidD)
    Infamous staff (Duckwing)
    Experimental teams (Pellevin)

Ska det in i dagordningen (vem står för den?) eller hanteras som övriga frågor?
  • edited August 2018
    razta wrote: »
    Min gissning är att dessa raser inte är särskilt väl testade, men att detta lag inte är ett problem. Jag tror att dessa bombardierer inte levlar så snabbt, och Secret Weapon är som sagt en stor nackdel.

Eventuella problem kommer nog snarare från Human Nobility som på TV 1300+ förmodligen är helt brutna.
  • Kan nån som har appen kolla om det finns några fel på de listor jag lagt upp? Jag hittade dem färdiga, och vet inte ifall det smugit in några fel.
Sign In or Register to comment.