IP-block
Hallå kamrater.
Under kvällen fick forumet väldigt mycket last, som i att det gick på knäna.
När jag kollade lite i loggarna hade vi ovanligt mycket anrop från en ip-grupp i Asien, som verkade fråga efter samma sidor om och om igen.
Jag valde att förbjuda en ganska stor mängd ip-adresser, 47.79.0.0/16 om man nu är tekniskt lagd.
Det är alltid lite riskabelt, då det kan bli så att jag hindrat någon legitim användare från att komma åt forumet. Så om någon klagar på att den inte kommer åt forumet, hör av er så får jag gräva i det.
Annars gick lasten ner markant när efter jag lade till blockeringen och allt ser bättre ut. Jag hoppas det håller i sig.

Comments
Det är säkert bara något asiatiskt landslag som vill få inside info om den svenska strategin inför Malta 2027.
NAFs hemsida har under hösten haft samma problem. Mycket bottar från olika länder i asien, sydamerika och afrika som "skrapar" siten på data. De har också IP blockat stora regioner för att sidan ska kunna fungera normalt.
Aha. Ja, det är ju rimligt att om de förvägras tillgång till NAF får de ge sig på den nästa bästa källan till Blood Bowl-visdom.
Undrar om youtube har samma problem med hundratusentals bottar som kollar på Ranta Roster om och om igen. 😅
Coolt! Snart kommer det "underground betting" i asien på Stockbowlmatcher och strax därefter matchfixning!! 🤣
Matchfixning är väl vardagsmat sedan länge ?!
Så känner jag också ibland. Men hur kommer man åt problemet när motståndaren har mutat/hotat ens tärningar?
Jag får kanske börja ta med ett dolt set med tärningar som motåndaren inte känner till som jag kan byta till vid de tillfällerna.
Enkelt…, du snor motståndarens tärningar!!!!
Det skulle väl iofs betyda en ganska signifikant inkomst för ranta-gänget, så jag vore ok med det.
@Mago, Du menar att dom inte får någon betalt för deras content, skandal!!
Varje visning ger väl en liten summa? Lika så likes och följare? Eller, jag inbillar mig i alla fall.
@Ionas OCH @Mago det vet ni väl att det är jag som tittar om och om igen på alla ranta avsnitt. Behövs inga bottar för sånna siffror 🤖
Varje visning ger en summa men man måste först komma upp i ett visst antal följare, visningar osv innan ett ”partnerskap” skrivs.
Har man några videos med 10.000 visningar genererar det inget.
@mikethemachine 😂
Jag förutsätter att ranta passerat den gränsen för länge sedan, och nu cashar in på alla botar Ionas berättade om.
det är precis som mtm en 'magisk' gräns en måste nå upp till först. har ditt konto 1000 följare så kan dina videos börja generera pengar. innan dess får du inget.
Ionas känner en bot
sorry för off-track i konversationen.
Back to topic
bättre att du skapar massa botkonton och följer Ranta än att du kollar på avsnitten om och om igen. nu är det som att du snarare retas 'tänk vad mycket pengar ni hade kunnat tjäna om ni haft korrekt följarantal med alla dessa visningar' :D