Vad gäller för star players i par för tier 1? Grak grumpleberry, dribble o drill, swift twins tex.
T1 får ta 1 star, men räknas de som 1 eftersom de inte kan hyras separat?
om man får hyra dem till ett T1 lag, måste man då ha 10 andra spelare? Tänker om de räknas som 1, så funkar ju inte 9 vanliga spelare och en dubbelstar om de nu räknas som 1.
Kan vi få en ruling på om det går att declare Hypnotic Gaze och Throw team-mate när du är prone?
Just nu har vi två turneringar på gång som har olika regler för detta. Jag kommer att ändra min till att matcha SM även om jag inte skulle hålla med.
Också: er regel om tärningsslag på 0 eller lägre = nat 1 gör jumping väldigt annorlunda. Det borde väl vara att en modified 0 or below counts as a failed test, regardless of the target number.
Nu har jag inte lusläst reglerna, men spontant känner jag : varför skulle man inte få declare throw team mate innan du ställer din spelare upp och försöker göra det? Likadant med hypno.
Var snälla och glöm inte detta. Frågan om hypno är jätteviktig för alla som funderar på vampyrer, och regeln som sabbar jumping bör verkligen skrivas om.
Nej, eftersom det inte berör argumentet. Men jag ser att ni tänker att det går att göra.
Argumentet är att active skills med inbyggd move går att deklara från prone (s.121), någon sådan text finns inte om active traits.
För att kunna declare hypno från prone måste man då säga att declare hypno special action inte är att ”use” Hypnotic Gaze trait. Anser SM att förmågan att kunna declare special action är ”use” sin trait eller inte?
(om man tycker att det är ok att declare så anser man samtidigt att texten på s.121 om detta inte betyder något alls - vilket kan vara fallet, men känns konstigt för mig).
Det som står på s.121 är om skills, så egentligen oväsentligt eftersom hypno är en trait. Men jag är med på hur du tänker: att står det under skills och inte under trait så gäller motsatsen.
Det stora problemet är att de använder ordet use istället för declare/perform . Så frågan blir : är use = declare eller perform eller en catch-all phrase för båda. Jag tycker use är synonymt med perform och inte declare eller catch all.
Men vi vet inte vad de menar. Och Raw skulle jag säga att det inte går att säga vilket som är rätt
Det går inte att ha en separat tråd om regler för sm så den här kan få vara lite peppig och kul och handla om mat, öl, lag och roliga kostymer och alla hjältar i Sala som arrar årets highlight? Jag känner mig helt matt över alla petiga diskussioner om regler som egentligen rör spelet snarare än SM. Skrämmer vi inte bort folk om det verkar mer rörigt än det egentligen verkar vara liksom?
Comments
@Smulzer @Densom
En regel förklaring: För tiers, ska jag tolka detta som "om jag tar en star så får jag inte ta secondary skills"?
Då det står: A, B OR C
läs raderna på botten som klargör.
Bör dock isåfall stå "A and B or C" om man ska vara noga. Tänker bara att detta bör tydliggöras då det lätt kan tolkas fel.
Vi tittar på hur vi kan få det tydligare. Max secondarys och Max stars.
Båda är med.
Vi skapar en FAQ och lägger upp.
superbra @Densom
Okej, då tolkar jag det som att man får ta stars OCH secondaries
Yes
Yes
@Densom @Smulzer
Vad gäller för star players i par för tier 1? Grak grumpleberry, dribble o drill, swift twins tex.
Starplayers som köps in som par räknas som en star enligt regeln hur många stars du får ha i laget.
Antal spelare i ditt lag ska vara minst 11. Dvs två starplayers fyller två platser. (T.ex 9+2).
Tack
Tack för FAQ.
Kan vi få en ruling på om det går att declare Hypnotic Gaze och Throw team-mate när du är prone?
Just nu har vi två turneringar på gång som har olika regler för detta. Jag kommer att ändra min till att matcha SM även om jag inte skulle hålla med.
Också: er regel om tärningsslag på 0 eller lägre = nat 1 gör jumping väldigt annorlunda. Det borde väl vara att en modified 0 or below counts as a failed test, regardless of the target number.
(edit: unless it was a nat 1 or nat 6 rolled)
Nu har jag inte lusläst reglerna, men spontant känner jag : varför skulle man inte få declare throw team mate innan du ställer din spelare upp och försöker göra det? Likadant med hypno.
@83wotan gå in & läs på ”lätta att missa småregler”
Den spontana magkänslan fungerar inte i BB2025, då reglerna är skrivna av två mindre begåvade prao-elever som besökt GW.
Men jag är inte bi... Det är jag ju!
Det är typ 1 miljon inlägg och 50% av dom känns mer som att en del medvetet vill tolka det hela konstigt.
@Bitter det roligaste med det är att det nog är deras bästa försök hittills :D
Finns det ingen folkrättslig lag som förbjuder folk att föreslå att verkligen läsa i den tråden?
Om inte så borde det finnas!
😄 Jag har sporadiskt försökt hänga med. Känner mig mer förvirrad än någonsin.
Känner som TS att den har lite lämnat sitt originalsyfte hehe.
Var snälla och glöm inte detta. Frågan om hypno är jätteviktig för alla som funderar på vampyrer, och regeln som sabbar jumping bör verkligen skrivas om.
tänk så här:
när en spelare aktiveras, deklarerar du vad den ska göra.
en hypnotic gaze är en sådan skill som ska deklareras.
”When a player declares a Hypnotic gaze special action they are first allowed to make a Movement action.”
efter movement kommer hypnotic som då utförs (performs)
Att resa sig upp är en move action.
Känner du att du fick svar på frågan?
Nej, eftersom det inte berör argumentet. Men jag ser att ni tänker att det går att göra.
Argumentet är att active skills med inbyggd move går att deklara från prone (s.121), någon sådan text finns inte om active traits.
För att kunna declare hypno från prone måste man då säga att declare hypno special action inte är att ”use” Hypnotic Gaze trait. Anser SM att förmågan att kunna declare special action är ”use” sin trait eller inte?
(om man tycker att det är ok att declare så anser man samtidigt att texten på s.121 om detta inte betyder något alls - vilket kan vara fallet, men känns konstigt för mig).
Det som står på s.121 är om skills, så egentligen oväsentligt eftersom hypno är en trait. Men jag är med på hur du tänker: att står det under skills och inte under trait så gäller motsatsen.
Det stora problemet är att de använder ordet use istället för declare/perform . Så frågan blir : är use = declare eller perform eller en catch-all phrase för båda. Jag tycker use är synonymt med perform och inte declare eller catch all.
Men vi vet inte vad de menar. Och Raw skulle jag säga att det inte går att säga vilket som är rätt
när en spelare aktiveras, deklarerar du vad den ska göra.
en hypnotic gaze är en sådan trait som ska deklareras.
”When a player declares a Hypnotic gaze special action they are first allowed to make a Movement action.”
efter movement kommer hypnotic som då utförs (performs)
Att resa sig upp är en move action.
Hypnotic Gaze är en active trait. Spelaren aktiveras och du gör move för att sedan genomföra gaze.
Du kan aldrig göra en Gaze liggandes (passive).
Så ja är svaret.
Tänker att aktivera väljer du och måste då declare.
en passiv är alltid i effekt och behöver/ska inte väljas för att kunna gälla.
Det går inte att ha en separat tråd om regler för sm så den här kan få vara lite peppig och kul och handla om mat, öl, lag och roliga kostymer och alla hjältar i Sala som arrar årets highlight? Jag känner mig helt matt över alla petiga diskussioner om regler som egentligen rör spelet snarare än SM. Skrämmer vi inte bort folk om det verkar mer rörigt än det egentligen verkar vara liksom?
Skål!