Att tillåta megastars tror jag fortfarande är ett problem för spelet även om det är mindre än tidigare eftersom mighty blow +2 och liknande har försvunnit. Griff är fortfarande alldeles för bra i mina ögon. Så en bannlista för utvalda vanliga stars + alla megastars och sedan tillåta stars i de "sämre" tieren kan fungera.
Jag ogillar också att sätta gränsen på elite skills på 4 eftersom det kommer resultera i fler lag av samma sort (de som klarar sig bra utan så många elite skills) istället för mer bredd i startfältet.
1100K tror jag borde vara den nya summan för turneringar men med varianter där man kan byta skills för pengar för vissa lag.
1100? Tja det underlättar ju. Det gör att jag slipper tänka på exempelvis necromantic, lizards, tomb kings, chaos chosen, chaos dwarves som options.
Jag hoppas innerligt att det tänks till försiktigt med att göra saker lite åt det snåla hållet. Många lag blir tråkiga när man tvingas göra så hårda uppoffringar.
@Pelto Ja alltså att 1100K är den nya normala summan vi bygger lag för betyder ju inte att sämre tiers inte får lite mer pengar och skills för att fungera. Det är ju precis så vi kompenserar i turneringsreglerna idag fast att summan då är 1150K. Jag vill dock påstå att Necromantic , Tomb kings, Chaos chosen och Chaos dwarf är fullt spelbara på 1100K samt att Lizardmen behöver en liten veckopeng.
Jag håller helt med om att för snåla resurser är väldigt trist Blood bowl men det behöver finnas små uppoffringar/val för att det ska vara en bra balans. Ex. Necromantic på 1100K har 12 spelare alla positioner och bara 2 rerolls (fritt val av 2 coaches/cheerleaders). Får de bara 6 skills är det för lite i min mening men får de 7 är de bra nog och får de 8 är de riktigt bra. På det så kommer diskussionen om elite skills men lämnar den ur exemplet.
Vad än slutresultatet blir så vill jag åtminstone flika in att jag är så otroligt mycket mer för den här sortens rosterregler än Eurobowl med SPP och olika paket etc. Målsättningen är ju att det ska avgöras så mycket som möjligt på planen, inte i vem som fick datorn att blue screen:a av 1500 tabs av BBTC.PL
Är det så det fungerar, att man får bara dela ut totalt 4 elite skills tillsammans, eller får man dela ut 4 block, 4 guard (om ett lag har säg 8 skills).
@Rainmaker om du menar förslaget från regelboken som @grumplekins förespråkar så tror jag det är totalt antal elite skills (men vet inte säkert). De som skriver reglerna kan väl dock bestämma vad de vill. Jag tycker personligen inte man ska begränsa elite skills alls utan bara mängden skills för turneringar.
Jag skulle vilja testa och se vad som händer om man capar till 4 elite skills, innan jag har nån klar åsikt. Det är så mycket som är ändrat, eyegouge, chomped, metat är antagligen uppochnervänt.
Man behöver inte capa skills om man kör en tieringlista som utgår från totalt TV där coachen(spelaren) får fördela pengarna som den vill över spelare/sideline/inducements)
där då elite skillsen kostar 10 mer än övriga, då är den taxan med från start och alla får leka som de vill med allt.
jag tycker ju att det är det roliga/rimliga att utgå ifrån.
men om man säger ”griff är för bra och ska bannas” men vi har lag som har blodgers med ag 2+ i grund i lag som inte bannas, då tycker jag man är ute och velocipedar.
ska vi gå på min linje med totalt tv-värde så är griff 300k det är vad 2 wardancers med en varsin skilö extra i kostnad. Jag tror väldigt få här skulle värja en griff före 2 sådana. Är han då för OP för att ens provspela i början av ett nytt ruleset? Jag tycker inte det. Tillåt allt och banna om man märker att 74% av listorna som tar griff vinner. Då har vi anledning att se över bannandet. Tills dess? NEJ.
@Stormpack Griff är bättre än en wardancer och en vampyr samtidigt och det är för lag som inte är designade att spela med sådana. Det är samma sak med valfritt Chaos med en gutter runner på rostern. Vi har testat det här till leda i flera regelutgåvor och även om vi inte vet den fulla effekten av de nya reglerna än så är det nästan helt säkert att megastars är för bra för vissa lag som kan ta dem. Jag är helt för att testa saker vi är osäkra på men megastars är inte en av dem.
I slutändan är det här ett rätt barnsligt spel som vi har superkul med. Jag är supertrygg med att lira den helt nya editionen utan förändringar om så SM-teamet vill göra det :).
Jag har inte hängt med i alla regelläckor. Vilka kaoslag kan ha gutterrunnerstjärnor i nya editionen? Och vilka lag blir övermäktiga om de har Griff i laget?
@Stormpack då några lag är generellt bättre än andra, om man inte då begränsar antalet skills dom kan ta utan endast sätter ett max TV tak så skulle tex amazoner med både billiga spelare och RR, byggas extremt bra.
Lägg sedan till att duktiga coacher som ligger runt +60% Winrate ser dessa luckor så blir det väldigt väldigt tråkigt för oss andra...
Som sedan @coma skriver så har detta testat under dom tre regelpaket som jag har varit aktiv... säg att du bygger ett chorf lag och väljer H'thark istället för två bull centaurer... dels får du en st6,mv 6+3 pjäs vars skill är att man alltid får RR en tärning när han blitzar...
Att sedan denna SP kan spela för andra lag som kan hantera en boll gör att han alltid bryter metan...
Nu ser det ut som tex Morg blir av med MB +2. Men han är fortfarande en MV6, St6 pjäs som dodgar och hanterade boll på 3+...
Att begränsa både antalet skills och vilka SP som är tillåtna behövs för att många lag ens skall ha en chans mot (Vad som har släppts, sjukt stark OWA) och många andra lag som har booztats i 3d säsongen....
Att vi sedan kommer att se lag med andra skillval ser jag endast som possetivt!
Jag tycker iaf att Tomb Kings blir lite sjuka med Wilhelm Chaney. Problemet är inte att vare sig Tomb Kings eller WC är OP, utan att Tomb Kings blivit balanserade genom sin brist på hastighet och bra AG. Och WC upphäver i viss mån bägge dessa svagheter.
Comments
Tomb var i tier 3 förr och är nu betydligt starkare, samt färre tiers. Personligen skulle jag sätta dem i 1 el 2.
Nej, det kanske är den tieringen men inte de reglerna.
Intressant med Dark Elfs i tier 2.
Dark elfs tappade ju två Blitzers så verkar inte helt orlimligt. Blir som du säger intressant med GW listan.
Tänkte samma tanke som dig @Pellevin, nu kommer dom ju även med Hit-and-Run.....
Postern är inte officiell eller något.
Att tillåta megastars tror jag fortfarande är ett problem för spelet även om det är mindre än tidigare eftersom mighty blow +2 och liknande har försvunnit. Griff är fortfarande alldeles för bra i mina ögon. Så en bannlista för utvalda vanliga stars + alla megastars och sedan tillåta stars i de "sämre" tieren kan fungera.
Jag ogillar också att sätta gränsen på elite skills på 4 eftersom det kommer resultera i fler lag av samma sort (de som klarar sig bra utan så många elite skills) istället för mer bredd i startfältet.
1100K tror jag borde vara den nya summan för turneringar men med varianter där man kan byta skills för pengar för vissa lag.
H´thark står och hoppar av glädje om alla stars är tillåtna...
Hthark är söt
1100? Tja det underlättar ju. Det gör att jag slipper tänka på exempelvis necromantic, lizards, tomb kings, chaos chosen, chaos dwarves som options.
Jag hoppas innerligt att det tänks till försiktigt med att göra saker lite åt det snåla hållet. Många lag blir tråkiga när man tvingas göra så hårda uppoffringar.
@Pelto Ja alltså att 1100K är den nya normala summan vi bygger lag för betyder ju inte att sämre tiers inte får lite mer pengar och skills för att fungera. Det är ju precis så vi kompenserar i turneringsreglerna idag fast att summan då är 1150K. Jag vill dock påstå att Necromantic , Tomb kings, Chaos chosen och Chaos dwarf är fullt spelbara på 1100K samt att Lizardmen behöver en liten veckopeng.
Jag håller helt med om att för snåla resurser är väldigt trist Blood bowl men det behöver finnas små uppoffringar/val för att det ska vara en bra balans. Ex. Necromantic på 1100K har 12 spelare alla positioner och bara 2 rerolls (fritt val av 2 coaches/cheerleaders). Får de bara 6 skills är det för lite i min mening men får de 7 är de bra nog och får de 8 är de riktigt bra. På det så kommer diskussionen om elite skills men lämnar den ur exemplet.
Vad än slutresultatet blir så vill jag åtminstone flika in att jag är så otroligt mycket mer för den här sortens rosterregler än Eurobowl med SPP och olika paket etc. Målsättningen är ju att det ska avgöras så mycket som möjligt på planen, inte i vem som fick datorn att blue screen:a av 1500 tabs av BBTC.PL
1100 funkar fint för nekro, skill-valen kommer ju skilja sig mot nuvarande standard, för du har antagligen inte råd med 6 guard/block
@Rainmaker +1
@sirvejlance Necro vill verkligen ha 6 elite skills så att ge dem minst 5 känns rimligt med tanke på hur starka t.ex OWA ser ut att vara.
Är det så det fungerar, att man får bara dela ut totalt 4 elite skills tillsammans, eller får man dela ut 4 block, 4 guard (om ett lag har säg 8 skills).
@Rainmaker om du menar förslaget från regelboken som @grumplekins förespråkar så tror jag det är totalt antal elite skills (men vet inte säkert). De som skriver reglerna kan väl dock bestämma vad de vill. Jag tycker personligen inte man ska begränsa elite skills alls utan bara mängden skills för turneringar.
Jag skulle vilja testa och se vad som händer om man capar till 4 elite skills, innan jag har nån klar åsikt. Det är så mycket som är ändrat, eyegouge, chomped, metat är antagligen uppochnervänt.
jag är inget fan av att begränsa antalet skills så för mig känns det mest tråkigt att redan börja prata om begränsningar.
@sirvejlance det är alltid bra att testa saker hemma på kammaren! Vilka match ups har du tänkt prova?
Står ju dock med i regelboken (GW:s förslag)
jag är inget fan av det oavsett var det står :P
Problemet med att cappa skills är att det gör lagen som har över cap bt default blir för starka.
Och cappen tenderar att stippa lag som ör avagare att inte kunna "komma ikapp"
Oavsett så tror jag på att folk kommer tänka till mer än en gång, och oavsett vad de böir kommer jag och kommer försöka ha så eoligt som möjligt.
Men helst med rätt lag. 😁
Det är väl bara en fråga om tier:ing?
Man behöver inte capa skills om man kör en tieringlista som utgår från totalt TV där coachen(spelaren) får fördela pengarna som den vill över spelare/sideline/inducements)
där då elite skillsen kostar 10 mer än övriga, då är den taxan med från start och alla får leka som de vill med allt.
jag tycker ju att det är det roliga/rimliga att utgå ifrån.
men om man säger ”griff är för bra och ska bannas” men vi har lag som har blodgers med ag 2+ i grund i lag som inte bannas, då tycker jag man är ute och velocipedar.
ska vi gå på min linje med totalt tv-värde så är griff 300k det är vad 2 wardancers med en varsin skilö extra i kostnad. Jag tror väldigt få här skulle värja en griff före 2 sådana. Är han då för OP för att ens provspela i början av ett nytt ruleset? Jag tycker inte det. Tillåt allt och banna om man märker att 74% av listorna som tar griff vinner. Då har vi anledning att se över bannandet. Tills dess? NEJ.
@Stormpack Griff är bättre än en wardancer och en vampyr samtidigt och det är för lag som inte är designade att spela med sådana. Det är samma sak med valfritt Chaos med en gutter runner på rostern. Vi har testat det här till leda i flera regelutgåvor och även om vi inte vet den fulla effekten av de nya reglerna än så är det nästan helt säkert att megastars är för bra för vissa lag som kan ta dem. Jag är helt för att testa saker vi är osäkra på men megastars är inte en av dem.
I slutändan är det här ett rätt barnsligt spel som vi har superkul med. Jag är supertrygg med att lira den helt nya editionen utan förändringar om så SM-teamet vill göra det :).
Jag har inte hängt med i alla regelläckor. Vilka kaoslag kan ha gutterrunnerstjärnor i nya editionen? Och vilka lag blir övermäktiga om de har Griff i laget?
@Stormpack då några lag är generellt bättre än andra, om man inte då begränsar antalet skills dom kan ta utan endast sätter ett max TV tak så skulle tex amazoner med både billiga spelare och RR, byggas extremt bra.
Lägg sedan till att duktiga coacher som ligger runt +60% Winrate ser dessa luckor så blir det väldigt väldigt tråkigt för oss andra...
Som sedan @coma skriver så har detta testat under dom tre regelpaket som jag har varit aktiv... säg att du bygger ett chorf lag och väljer H'thark istället för två bull centaurer... dels får du en st6,mv 6+3 pjäs vars skill är att man alltid får RR en tärning när han blitzar...
Att sedan denna SP kan spela för andra lag som kan hantera en boll gör att han alltid bryter metan...
Nu ser det ut som tex Morg blir av med MB +2. Men han är fortfarande en MV6, St6 pjäs som dodgar och hanterade boll på 3+...
Att begränsa både antalet skills och vilka SP som är tillåtna behövs för att många lag ens skall ha en chans mot (Vad som har släppts, sjukt stark OWA) och många andra lag som har booztats i 3d säsongen....
Att vi sedan kommer att se lag med andra skillval ser jag endast som possetivt!
@coma inga speciella matchup, men kanske med lag som har nya monster mouth och eyegouge för att se vad det egentligen gör för matchsituationer.
Om jag förstått det rätt är det väl max 4 block, 4 dodge , 4 guard, 4 mb? Inte totalt väl?
f
så man kan tex välja 3 block o 3 guard
Jag tycker iaf att Tomb Kings blir lite sjuka med Wilhelm Chaney. Problemet är inte att vare sig Tomb Kings eller WC är OP, utan att Tomb Kings blivit balanserade genom sin brist på hastighet och bra AG. Och WC upphäver i viss mån bägge dessa svagheter.