Jag har inget favoritlag som jag sörjer om det nerfas. Ser det som skoj om maktbalansen rubbas. En av BBs egenheter är också att det aldrig varit balanserat. Därmed är jag inte särskilt orolig utan poppar popcorn och väntar med spänning och glädje på de nya lagen. Det blir spännande med ny tierindelning och nya regelpaket till turneringar. Det kommer ta ett tag innan man hittar helt rätt i balansen men det är ju bara skoj!
@Pellevin 2 catchers istället för 4 är en kraftig nerf på de bästa catchers i spelet. Woodies lider inte lika mycket av 2 catchers. Men de kompenserar det nog så att det blir spelbart. De har också skapat ett fönster för att ge High elf 4 catchers i lådan och låta det utmärka dem. Snacka om en switch :D
Generell observation: De nyare GW-boxarna har 14-15 spelare vardera (förutom Snotlings då som har 20...) och ger oftast både full uppsättning positionals (host Chaos Dwarfs host) och hyfsat många linemen, medan de äldre boxarna bara har 12 (normalt 6 positional + 6 linemen). Tror ni vi kan hoppas på uppdateringar av åtminstone några av de äldre lagen?
Humans borde tex gå att peta in en Halfling-sprue i; de nya 'flingorna kommer på halv-sprues med 3 köttbullar på varje vilket passar perfekt med BB2020-rostern.
Stackars stackars Orcher som måste börja spela med linemen på planen 😂
Vi diskuterade lite i vår grupp att GW kanske har kvar nuvarande boxar som "classic" lag men att det kan komma ex en ny orc box med andra positionals så både det nya och gamla laget är legala att spela med
En sak som alltid skiljt olika lag är att de haft lite olika antal positionals. Necro har haft två av varje, orker fyra av varje av de viktigaste, och lizzies sex bjässar. Det har inneburit mycket för att få lagen att ha olika känsla. Och när humans plötsligt fick ha upp till tre flings gladde jag mig, då jag tänkte att detta öppnade dörren för ännu större variation.
Om plötsligt väldigt många lag endast har två på varje position blir spelet lite fattigare IMHO.
Det håller jag med om Pellevin. Får hoppas att de nya reglerna och skills-träden hjälper till lite med det, dvs göra varje lag unikt. Håller med oerjan om att det kommer bli tufft i ligan för alla av 8+ lag, då man får vara glad om man har fler än 2 positinonals till varje enskild match. Men journeymen kanske inte bara är linos i BB25, eller så ser casualty tabellen helt annorlunda ut?
Whenever this player would be Knocked Down or Fall Over, roll a D6. On a 6, this player does not get Knocked Down or Fall Over. If this happens during their activation, they may continue their activation as normal and no Turnover will be caused."
...so this trait works on failed dodges too, not just on blocks??
Flammsmederna är väl de som påverkas minst av Steady Footing?
Om flammsmeden slår en 6:a måste riddaren slå en egen 6:a för att stå kvar på fötterna, så chorfen har 17/36 chans att fälla riddaren istället för 18/36. Slår chorfen 4 eller 5 måste riddaren alltid lägga sig men riskerar inte att skadas.
Lyckade blocks däremot låter alltid riddaren slå för Steady Footing, så om jag räknar rätt har en flammsmed aningen bättre chans att fälla riddaren genom att blåsa eld (47,2%) än vad han skulle ha med en 2-tärnings block (46,3%). Utan Steady Footing skulle blocken vara tydligt bättre (55,6% vs 50%).
Jag reagerade mer på tanken att potentiellt få 3 "rerolls" när man dodge:ar in i en cage: vanlig dodge (lyckas på 6), kan slås om med TRR, och misslyckas det träder Steady Footing i kraft (lyckas på 6) som också ser ut att kunna slås om med TRR. Desperat och dyrt, javisst, men med så många försök har riddaren bättre än 50% chans att lyckas
absolut, men det är lite konstigt att inte lyckas på en sexa för flamesmiths. blir som gamla thick skull på stunty spelare, där de blev ko på 7, stannade på plan på 8, badly hurt på 9.
Jag tycker allt verkar spännande, MEN hoppas att dom höjer kostnaden på amazon-linoz, som är OP. Men jag kanske är partisk, efter alla djävulska förluster mot ovannämnda lag.
Varför skulle det inte triggas av 4 och 5 för flamesmiths eller av Wrestle? Jag gissar att beskrivningen av steady footing kommer täcka även dessa situationer.
Jag citerade hela regeltexten för Steady Footing tidigare i tråden; den finns med i dagens Bretonnia-artikel.
Steady Footing triggas av Knockdown och Fall Over, dvs de trilla-omkull-situationer som orsakar AV-slag.
Steady Footing triggas inte av Place Prone, dvs lägga sig ner utan AV-slag, vilket är vad som händer när en spelare använder Wrestle på ett Both Down-slag eller när en Flamesmith slår '4' eller '5' på sitt eldsprut. (Om inte GW uppgraderar Breathe Fire till att orsaka Knockdown även på '4' och '5' istället för bara '6' förstås, men det har jag lite svårt att tro att de gör.)
@brocCooLi Jag föreställer mig att ett eldsprutslag på '4' eller '5' betyder att målet självt kastar sig ner för att undvika att bli skadad av eldstrålen medan '6' är en fullträff som normalt skulle däcka målet pga smärta, men Grail Knights är så tuffa att de har en chans att ignorera att de blir grillade 🔥😅🔥
En liten fråga: innan det nya settet släpps säger många något i stil med "jag plockar upp bollen", och menar då att de gör en move-action. Vad kommer det uttrycket att betyda då det finns en action som heter Secure the Ball?
Alla special actions måste väl nämnas specifikt för att gälla t.ex hypnotic gaze action så om de inte säger secure the ball innan de har slagit en tärning så borde det räknas som en move action. Precis som dom som bara säger "trollet" och slår för really stupid och blir varse att de har triggat en move action och inte en block.
För att få en trevlig match så kan man som motståndare fråga när det är en uppenbar ”Secure the Ball action” om det är det för att undvika missförstånd.
Likaså brukar jag fråga om det är en ”Blitz”, ”Hand off” eller ”Pass” action när det är uppenbart och motståndaren inte varit tillräckligt tydlig.
Vi rutinerade spelare vet att man kan vinna spelet på andra sätt.
@Pellevin Du lärde mig att båda coacherna ska räkna spelare på plan, annars har man själv gjort fel ;)
Ja @coma och @kaju, ni har såklart båda rätt. Men i det verkliga livet kommer det att uppstå trist stämning mer än en gång om det inte skapas en standard kring detta. Många gånger har jag frågat en motståndare om hen menar "move action" när de säger "jag plockar upp bollen", och de brukar se förvånade ut. Mitt intryck är att det finns en missuppfattning där ute om vad det egentligen innebär att deklarera en action. Och när det nu skapas en med ordet boll i ökar risken för missförstånd avsevärt.
Comments
Jag har inget favoritlag som jag sörjer om det nerfas. Ser det som skoj om maktbalansen rubbas. En av BBs egenheter är också att det aldrig varit balanserat. Därmed är jag inte särskilt orolig utan poppar popcorn och väntar med spänning och glädje på de nya lagen. Det blir spännande med ny tierindelning och nya regelpaket till turneringar. Det kommer ta ett tag innan man hittar helt rätt i balansen men det är ju bara skoj!
Som någon redan nämde så kommer Rantarna få mer att göra i framtiden tills vi alla hittar rätt "meta"..
@Pellevin 2 catchers istället för 4 är en kraftig nerf på de bästa catchers i spelet. Woodies lider inte lika mycket av 2 catchers. Men de kompenserar det nog så att det blir spelbart. De har också skapat ett fönster för att ge High elf 4 catchers i lådan och låta det utmärka dem. Snacka om en switch :D
@Ikterus Blood bowl kväll på Bishops när reglerna kommer med regelsnack och ljugarbänk?
@coma Du menar väl att 1 catcher på plan + 1 catcher Miss Next Game är en kraftig nerf jämfört med 2 på plan och 1-2 Miss Next Game? :-P
Tror aldrig jag har lyckats spela med fyra EU-catchers på plan samtidigt de få gånger jag lyckats hyra in alla fyra i laget...
Generell observation: De nyare GW-boxarna har 14-15 spelare vardera (förutom Snotlings då som har 20...) och ger oftast både full uppsättning positionals (host Chaos Dwarfs host) och hyfsat många linemen, medan de äldre boxarna bara har 12 (normalt 6 positional + 6 linemen). Tror ni vi kan hoppas på uppdateringar av åtminstone några av de äldre lagen?
Humans borde tex gå att peta in en Halfling-sprue i; de nya 'flingorna kommer på halv-sprues med 3 köttbullar på varje vilket passar perfekt med BB2020-rostern.
Stackars stackars Orcher som måste börja spela med linemen på planen 😂
Vi diskuterade lite i vår grupp att GW kanske har kvar nuvarande boxar som "classic" lag men att det kan komma ex en ny orc box med andra positionals så både det nya och gamla laget är legala att spela med
Jag är som vanlligt lite orolig.
En sak som alltid skiljt olika lag är att de haft lite olika antal positionals. Necro har haft två av varje, orker fyra av varje av de viktigaste, och lizzies sex bjässar. Det har inneburit mycket för att få lagen att ha olika känsla. Och när humans plötsligt fick ha upp till tre flings gladde jag mig, då jag tänkte att detta öppnade dörren för ännu större variation.
Om plötsligt väldigt många lag endast har två på varje position blir spelet lite fattigare IMHO.
@Oerjan jag menade det jag skrev men eftersom jag spelar mestadels NAF-resurrection turneringar så är min kommentar med den spelbalansen i åtanke.
Jag gissar/tror att de kommer att släppa om humans och orcs i nya boxar med fler positioner men att humans bara kommer att ha 2 catchers.
Det håller jag med om Pellevin. Får hoppas att de nya reglerna och skills-träden hjälper till lite med det, dvs göra varje lag unikt. Håller med oerjan om att det kommer bli tufft i ligan för alla av 8+ lag, då man får vara glad om man har fler än 2 positinonals till varje enskild match. Men journeymen kanske inte bara är linos i BB25, eller så ser casualty tabellen helt annorlunda ut?
@coma Ah, ja med resurrection blir det ju lite skillnad än i ligaspel... åtminstone i första halvlek :P
https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/axbbe1m8/gallantry-and-gleaming-armour-abound-as-the-bretonnians-hit-the-gridiron/
"STEADY FOOTING (ACTIVE)
Whenever this player would be Knocked Down or Fall Over, roll a D6. On a 6, this player does not get Knocked Down or Fall Over. If this happens during their activation, they may continue their activation as normal and no Turnover will be caused."
...so this trait works on failed dodges too, not just on blocks??
japp, failade dodges, rushes, blocks, osv.
och som en skrev på en bb-discord: Chorf Flamesmiths will put them down on a 4 or 5... a 6 is knock down so triggers Steady Footing
Wrestle på lines låter ju rätt bra!
Men vad har de för AV, och hur mycket kostar de?
Wrestle med AV8+ bör vara OK för 50 kgp, jämförbara med Norse och 'Zons. Wrestle med AV9+ däremot... 65 kgp? 70?
Flammsmederna är väl de som påverkas minst av Steady Footing?
Om flammsmeden slår en 6:a måste riddaren slå en egen 6:a för att stå kvar på fötterna, så chorfen har 17/36 chans att fälla riddaren istället för 18/36. Slår chorfen 4 eller 5 måste riddaren alltid lägga sig men riskerar inte att skadas.
Lyckade blocks däremot låter alltid riddaren slå för Steady Footing, så om jag räknar rätt har en flammsmed aningen bättre chans att fälla riddaren genom att blåsa eld (47,2%) än vad han skulle ha med en 2-tärnings block (46,3%). Utan Steady Footing skulle blocken vara tydligt bättre (55,6% vs 50%).
Jag reagerade mer på tanken att potentiellt få 3 "rerolls" när man dodge:ar in i en cage: vanlig dodge (lyckas på 6), kan slås om med TRR, och misslyckas det träder Steady Footing i kraft (lyckas på 6) som också ser ut att kunna slås om med TRR. Desperat och dyrt, javisst, men med så många försök har riddaren bättre än 50% chans att lyckas
absolut, men det är lite konstigt att inte lyckas på en sexa för flamesmiths. blir som gamla thick skull på stunty spelare, där de blev ko på 7, stannade på plan på 8, badly hurt på 9.
Sant, sant.
Jag tycker allt verkar spännande, MEN hoppas att dom höjer kostnaden på amazon-linoz, som är OP. Men jag kanske är partisk, efter alla djävulska förluster mot ovannämnda lag.
Varför skulle det inte triggas av 4 och 5 för flamesmiths eller av Wrestle? Jag gissar att beskrivningen av steady footing kommer täcka även dessa situationer.
placed prone och inte knocked down.
Jag citerade hela regeltexten för Steady Footing tidigare i tråden; den finns med i dagens Bretonnia-artikel.
Steady Footing triggas av Knockdown och Fall Over, dvs de trilla-omkull-situationer som orsakar AV-slag.
Steady Footing triggas inte av Place Prone, dvs lägga sig ner utan AV-slag, vilket är vad som händer när en spelare använder Wrestle på ett Both Down-slag eller när en Flamesmith slår '4' eller '5' på sitt eldsprut. (Om inte GW uppgraderar Breathe Fire till att orsaka Knockdown även på '4' och '5' istället för bara '6' förstås, men det har jag lite svårt att tro att de gör.)
@brocCooLi Jag föreställer mig att ett eldsprutslag på '4' eller '5' betyder att målet självt kastar sig ner för att undvika att bli skadad av eldstrålen medan '6' är en fullträff som normalt skulle däcka målet pga smärta, men Grail Knights är så tuffa att de har en chans att ignorera att de blir grillade 🔥😅🔥
detta är 2020 wording. Dom skriver ju säkert om chorf flamesmith regeltexten så var det löst.
vi får hoppas och se :)
En liten fråga: innan det nya settet släpps säger många något i stil med "jag plockar upp bollen", och menar då att de gör en move-action. Vad kommer det uttrycket att betyda då det finns en action som heter Secure the Ball?
Alla special actions måste väl nämnas specifikt för att gälla t.ex hypnotic gaze action så om de inte säger secure the ball innan de har slagit en tärning så borde det räknas som en move action. Precis som dom som bara säger "trollet" och slår för really stupid och blir varse att de har triggat en move action och inte en block.
För att få en trevlig match så kan man som motståndare fråga när det är en uppenbar ”Secure the Ball action” om det är det för att undvika missförstånd.
Likaså brukar jag fråga om det är en ”Blitz”, ”Hand off” eller ”Pass” action när det är uppenbart och motståndaren inte varit tillräckligt tydlig.
Vi rutinerade spelare vet att man kan vinna spelet på andra sätt.
@Pellevin Du lärde mig att båda coacherna ska räkna spelare på plan, annars har man själv gjort fel ;)
Ja @coma och @kaju, ni har såklart båda rätt. Men i det verkliga livet kommer det att uppstå trist stämning mer än en gång om det inte skapas en standard kring detta. Många gånger har jag frågat en motståndare om hen menar "move action" när de säger "jag plockar upp bollen", och de brukar se förvånade ut. Mitt intryck är att det finns en missuppfattning där ute om vad det egentligen innebär att deklarera en action. Och när det nu skapas en med ordet boll i ökar risken för missförstånd avsevärt.