"Vicious Vines" Maple Highgrove
Vicious Vines: Once per half, when Maple declares a Block action he may do so against an opposition player who is 2 squares away following all the normal rules for making a Block, though he may not follow up. This Block action cannot be as part of a Blitz action.
Finns det någon konsensus för Vicious Vines? Bör en tänka sig en linje från Maple till målet där Blocken kommer från? Anta att Blocken slås 2 fram 1 åt sidan, får en då välja att Pusha målet rakt fram eller diagonalt?
Eller kan Blocken anses komma från valfritt håll? Maple har ju Grab, men vid ev Surf eller om målet har Side Step spelar det ju roll.
...eller funderar jag på detta för tidigt på morgonen. 😅
Comments
Förutom att han är bruten?!?
Den svåraste är nog avståndet 2 och 1 som du nämner... från vilken ruta avgör man att blocken kommer ifrån, nord-sydlig eller öst-västlig riktning?? Eller diagonalt??
Det avgör ju vart man får flytta med grab...
Någon som sett en diskussion om detta??
Hade jag behövt avgöra frågan som domare hade jag sagt att Maple får tänkas ha gått rutorna i en blitz, och att den som blockar väljer vilken ruta han "står" i. Fyllda rutor går inte att använda men inga dodge eller TZ påverkar. Men det är en åsikt, inget officiellt.
En intressant fråga är också om assist spelar in och hur man isf ska avgöra vilka som gäller.
Frågade runt och detta var väl det "tydligaste" jag stötte på... Från någon brittisk turnering Langden Bowl 5.
@grumplekins Assists borde väl fungera som vanligt. Dvs Tackle Zones på målet och Tackle Zones på Maple.
Jag tycker att den rutan som är två rutor höger, en upp från Maple skall kunna pushas till vita rutan en upp därifrån. Det känns ju som att Maple virtuellt kan stå på vilken ruta som helst i hans egna tackle zone och gör en block.
Archie
@Zimonyi menar du då att det ska gå att pusha åt fyra håll, eller att någon annan riktning försvinner?
I bilden blir det ju fyra håll, ja. Men det är ju två virtuella rutor man blockar från, så därav fyra håll totalt.
Archie