NAF - arbetet med nya stadgar

Hej alla!

Som många säkert sett ska NAF ta fram nya stadgar och processer för att förbättra organisationen efter alla spännande turer sista tiden.

Uppdraget att representera Sverige i kommittén som jobbar med nya stadgar har lite odemokratiskt hamnat på mig. Anledningen till att det inte gått via öppna kanaler var helt enkelt att det var bråttom att få en grupp på plats. Om någon känner att de har viktigt kompetens att tillföra gruppen kan ni kontakta mig så ska jag se om det går att få in er eller om ni kan samarbeta med mig under arbetet. Jag kommer oavsett om de vill det eller inte blanda in förbundskapten och NAF-rep (fn @kaju och @Oberwald_1) i mitt eget arbete.

En del av min roll kommer vara att återrapportera till alla i svenska NAF samt ta med mig synpunkter tillbaka. Än så länge är allt bara i uppstartsfas men det blir nog spännande framöver.

Som jag ser det är det här en spännande möjlighet att sätta NAFs ambitionsnivå och ta sats på att bli ett riktigt internationellt förbund. Det är samtidigt en bra chans att se vad som verkligen behövs och gör nytta och skala bort resten.

Några grejer som ser ut att bli ämne för diskussion:

• Hela processen kring styrelsen, president osv - arbetsformer, valformer osv
  • Kolla på vad NAF faktiskt kan innebära för medlemmar utöver att skicka tärningar och ha en hemsida
  • Titta på hur disciplinärenden kan hanteras bättre, inte bara upptäcka fusk utan också se till att t.ex. en uteslutning p.g.a. fusk blir lätt att följa upp för TO
  • Rutiner kring majors
  • Inkluderingsarbete på alla nivåer

Dagordningen är inte satt, vi samlar just nu på frågor vi vill besvara i den inledande delen av processen så om ni har något ni tycker NAF behöver tydliggöra är min PM-låda vidöppen.

Tänker att vi har den här tråden öppen för diskussioner och löpande rapporter. Om ni undrar eller vill något vet ni var ni har mig. Jag ska göra mitt bästa för att både säkra ett bra utfall och se till att Sveriges åsikter kommer med i arbetet.

Comments

• Det blir kanon @grumplekins!

Finns det nån länk till hur NAF charter ser ut nu?

Jag har för mig att det är några punkter jag inte tycker är helt ok.

• Vet att det blir svårt med bevis samt en massa ord mot ord men jag skulle gärna se faktiska åtgärder mot det fusk som onekligen sker. Varenda kotte som åkte till Alicante har ju minst en berättelse om fusk, det mesta fullkomligt ostraffat.

• +1 till drexxl.

Domarna bör vara uppdaterade på reglerna och även eventuella FAQs!

Och inte avgöra med coinflipp eller skylla på ord-mot-ord.

Även förbereda för eventuella språkbrister.

Detta gäller främst stora event och majors!

• detta:

"Domarna bör vara uppdaterade på reglerna och även eventuella FAQs!"

att ha domare som 'jaha, det visste jag inte' är riktigt dåligt.

• Ord-mot-ord-situationer måste registreras så att man kan få en bild av vilka spelare som ofta hamnar i detta.

• @Drexxl vi blev ju straffade av domarna när en spanjor ljög om att han vann en match som slutade lika (Dolor var coachen som fuskade/ljög)

• Nej, de ändrade vår likamatch till en förlust efter en coin toss. Har inget förtroende för någon av domarna från senaste WC.

• edited March 21

Nyfiken fråga: hur hanterade ni det? Då jag hatar fuskande och folk som ljuger så hade jag nog gått bananas vid tillfället .

• @83wotan Det som hände var att Andreas spelade sin match bredvid mig mot dvärgar. Det sista som hände i deras match var att dvärgcoachen skulle ta två rushes för att vinna och slog två tärningar samtidigt utan reroll och en var en etta. Andreas sa till mig vad som hände medans jag spelade klart min match. Jag kollade igen med alla efter att alla matcher var klara och fyllde i resultaten. När allt är ifyllt och godkänt från båda kaptener kommer dvärgcoachen (som endast pratar spanska) och påstår att han vann sin match. Vi går genast till domargänget vilket var alla domare eftersom det var slutet på dagen. De menar först att vi båda har godkänt resultatet och jag håller med men efter en massa tjafs från spanjoren så blir det en coin toss. De frågar om jag är ok med det och jag säger självklart nej, men också att jag inser att det är enda sättet vi kommer därifrån. Jag var lugn hela tiden men kokade inombords och eftersom det här bara var en av fyra händelser som inte var ok mot spanska lag så kommer jag aldrig att spela i Spanien igen.

Sorry för off topic 😁

• Tack för att du delade med dig och jag ber om ursäkt för att jag drog detta off-topic @grumplekins

• Tycker inte det är off-topic alls.

Man ska hålla i minnet att ett VM drar till sig en del folk med begränsad NAF-vana som kanske spelar sin enda turnering i livet. Det gör det såklart svårare för alla som vill döma och hålla ordning.

• Ett minimi krav för att vara domare från början är väll att ha koll och vara uppdaterad på vad de aktuella reglerna är... Kan man själv tycka :/

• @grumplekins dolor har spelat 37 NAF turneringar och tzoscey som försökte spela med en extra RR med Skaven i min första match har spelat 54 turneringar. Så jag tror inte att du har fel att det bidrar till svårare bedömningar men fusk brukar ske av vana coacher i min upplevelse.

• håller 100% med @Strid, men så var inte fallet under senaste WC.

• Än en gång: det behövs ett register som bevarar sådana incidenter. Då kan man se vilka spelare som har upprepade problembeteenden, och vidta lämpliga åtgärder. Detta finns i flera andra spel.

• Jag tar med mig från Sverige att vi vill ha tydligare och bättre disciplinärenden

• Har landat i att jag anmält intresse att bli invald i etikkommittén istället för att framföra våra synpunkter kring fusk. Det gör man på individbasis så jag har inget behov av att söka mandat tydligen.

Det innebär att vi kanske får en ny tråd för det.

• Då kanske vi kan få nån "på insidan" och kan få igenom våra extrema värderingar i NAF stadgarna! >:)

Sign In or Register to comment.