Swedish Nationals 2025 1-2 February Sala, Sweden

191012141518

Comments

• edited January 15

Ok såhär gör vi

Vid 12 spelare på planen och alla finns på roster så följ steg nedan.

1. Motståndaren väljer en modell som avlägsnas från spelplanen.

Om en coach ställer ut fler än 11 spelare på planen och dessutom de inte finns med på roster så skall följande gälla, (detta gäller också om nån med 11 spelare på roster spelar med spelare som ej finns på roster)

1. Avlägsna först modeller som inte finns på roster från spelplanen
    2. Motståndaren väljer ytterligare en valfri spelare som skall plockas bort.

• Fair! Tack för snabb respons och jag ser sjuuuuukt mkt fram emot mitt första SM(även om jag bara spelar för skojs skull).

• ja, men inte särskilt vanligt i Sverige. Om man får lov att vara fördomsfull så är det oftast sydeuropeer som hittar på sådana dumheter.

• Jag tycker att rosterbrott är en helt separat fråga från för många på plan.

För många spelare på plan finns det ju redan regler för så det skall ju inte vara någon oklarhet om hur man löser. Det är ett "misstag" med tydlig konsekvens.

Men att spela med något som inte är på roster är ju ett direkt regelbrott. Alla rosters har blivit screenade och godkända (via tourplay eller manuellt). Om en spelare då plötsligt spelar med något annat (typ extra spelare, fel skills, fel positionals etc) måste det ju vara en hårdare konsekvens.

Vad händer om motspelare spelat hela matchen med 3 rerolls trots att hans roster sa två? Samma problem som 12 spelare mot 11 på rostret enligt mig. Det är ju dessutom stor skillnad på om man kommer på detta turn 2 eller turn 14. Tycker det är domaren som skall avgöra om man skall spela vidare (med konsekvens) eller diskvalificera. Spelar kanske även roll om det är finalmatch eller gruppspel?

• Tack för svar!

Jag tycker såhär:

Räkna ALLTID ditt och motståndarens lag INNAN kick off. Om man ser att det är för många säg åt din motståndare artigt att ta bort en och sätta den i reservbåset.

Ha roligt och var en gentlecoach! ;)

• I morn den 17e 23.59 stänger anmälan till SM och Tourplay låses.

• @Ozt @NIWnW @coma Gör ni klart erat lag i Tourplay?

• @Smulzer @Oberwald_1

Frågan kanske redan besvarad eller finns ett svar på någonstans som jag missat.

Men matchtiden: Om en coach vill spela med schack klocka är det, det som gäller då eller måste båda vara överens om det samt vad gäller då om tiden tar slut för en av coacherna?

Jag vet hur vi brukar göra men vill bara att det blir ett förtydligande :)

• följdfråga-- om motståndaren vill använda schack-klocka, och man känner att man är dålig på att komma ihåg att trycka (och därför alltid har lite tid kvar i slutet, för att den har rullat på sin egen tid även på motståndarens turns..) har man möjlighet att begära att coachen som vill ha matchklocka också sköter den?? ... frågar åt.... nån....

• @sirvejlance motståndaren FÅR inte spela på din tid. Har du inte tryckt är det fortfarande din tid. Motståndaren får då stirra på dig weird tills du klickar =)

• min tid??? Vem avslöjade att det handlade om mig??? Men i verkligheten så är det sällan, om ens någonsin, jag har spelat en match med klocka när tiden inte rullat på fel coachs tid minst 1 ggr.

• Jag har också haft min tid igång under motspelarens tur flera gånger.

Jag försöker tänka på det, som tur är brukar jag inte riskera att få slut på tid.

• @sirvejlance om du spelar med klocka.

Tryck över tiden när du är klar!

Spela klart matchen innan din tid tar slut!

Klart!

• @Smulzer jag hoppas det och driver sedan igår när jag såg påminnelsen om deadline en tjat & påminnelse kampanj på den kvarvarande medlemmen :D

• edited January 17

@kaju jo , om JAG vill spela med klocka. Men eftersom det är ett krav att acceptera klocka, är det också ett krav att tvingas sköta klockan?

Och eftersom ,i verkligheten, så är klockan i princip aldrig är korrekt använd, (rullar på fel coachs tid, ) Kan man rimligtvis avbryta en coach när hens tid är slut?

ska tillägga att jag aldrig gått över min tid (väldigt nära nån gång) trots att den oftast rullat en massa på min motståndares turns.

• Om minst en av coacherna vill spela med klocka så ska det spelas med klocka, och det är då bådas ansvar att rätt tid rullar på rätt coach. Man får hjälpas åt att trycka över tiden.

• edited January 17

va händer om man spelar på sin motståndares tid? får man en spelare utvisad? kan man använda bribe isf? Eller får motståndaren ställa in en orostrad spelare utan straff?

• edited January 17

Viktigt är att den som vill spela med klocka måste ha med sig en för att vara garanterad, det finns endast ett fåtal tillgängliga att låna. Den allmänna matchtiden styr alla matcher.

• @sirvejlance Du blir utvisad från lokalen i 5 minuter, 10 minuter om din klädsel inte har minst tre olika färger, @Smulzer ringer i en koklocka från scenen när du får komma in igen och då måste du springa allt vad du kan och hjula över bottenborden som kommer stå vid entrén.

Eller så ger du helt enkelt tillbaka tiden till din motståndare. Låt hen spela lika länge på din turn/turns.

• @Oberwald_1 JAg gillar alt 1 mer.. Vi kör på det.

• edited January 17

Bloodbowl tournaments clearly needs more Cowbell.

Får man kortare straff om man spelar med minotaur?

• Om en av coacherna vill använda matchklocka skall den användas.

Varje coach är ansvarig för sin tid.

Detta för att undvika diskussioner om vems tid som används osv.

Vi kommer dessutom ha på stora scen lika förra året en klocka som kommer gälla för omgången.

Vi ber alla respektera tiderna och hjälpa oss hålla dem.

• Tack för svar @Smulzer och tack alla andra för allt rabalder jag lyckades skapa i tråden. Hände ju lite inför att de sista lagen som ska reggas. :)

• Jag tycker fortfarande att @Oberwald_1 förslag på klock-trams var mest rimligt.. men visst @Smulzer är chief

• @sirvejlance jag tror joels förslag funkar i 99% av fallen. men tyvärr finns en risk att 1% inte funkar.

• edited January 18

Rasfördelning

Humans - 11

Necro - 10

Vampyrer - 10

Orcs - 9

Tomb Kings - 9

OWA - 8

Wood Elves - 7

Amazon - 7

Dark Elves - 7

Lizards - 7

Undead - 6

Skaven - 5

Nobility - 5

Elven Union - 5

Gnome - 4

Renegades - 4

Ogre - 4

Norse - 4

Chaos Dwarfs - 3

Nurgle - 3

Chaos Chosen - 3

Dwarf - 2

Halfling - 2

Black Orc - 2

Snotling - 1

Khorne - 1

Goblin - 1

High Elves - 1

• Underworld 0

Slann 0

• Hur många lag har stars? När öppnas roooosters?

• Release the rosters!

• Ingen underworld är en överraskning. En glad sådan visserligen...

Sign In or Register to comment.