Frysa lag efter postmatch - diskutera plus och minus
Hej alla!
En grej som jag alltid har tyckt är lite seg är när vi alla (för alla har gjort det) metagejmar med TV inför matcher. Jag tycker det är tråkigt när man kommer fram till matchen och det visar sig att man packat en starplayer man inte längre får använda.
Vi har tidigare haft en samvetsregel kring detta, men den har visat sig omöjlig att efterleva i praktiken. Dels känner folk att de "gör som alla andra", och dels är frestelsen ibland lite väl stor.
I regelboken står det uttryckligen att man bara kan köpa spelare och skaffa nya skills i postmatch-fasen, dvs direkt efter matchen.
I Tourplay finns det en funktion som fryser lag så de inte kan redigeras. Om jag och @Juiblex hjälps åt kanske vi kan implementera den och frysa lag något dygn efter spelad match, så man sen inte kan ändra nåt tills nästa omgång har spelats.
Det här ger en fördel till lag som spelar sent i omgången eftersom de kan post-matcha med kunskap om andra lag - förutsatt att vi inte döljer dem på något sätt, vilket också kan gå men blir ännu mer admin. För mig är den fördelen OK att leva med dock.
Vill vi använde den här funktionen? Kommer vi orka administrera det? Kommer ni orka tjata på oss?
Som vanligt bestämmer commish enväldigt men ibland lyssnar han på oss lumpna knegare så framför era önskemål och övertygelser.
Comments
Jag tycker vi alla försöker köra på "the honor system" och köper det man anser är bäst för sitt lag i första hand och inte vad man ser att motståndaren kan köpa in.
Har du några tankar kring hur vi kan få det att funka bättre än det gjort historiskt? För det är förstås den bästa vägen – om det funkar.
Om turneringsledningen är supertydliga med att alla måste köpa, sacka och skilla i anslutning till färdigspelad match så borde det räcka tycker jag. Det kommer ju nu också att vara betydligt enklare att göra allt det eftersom man inte kommer att behöva admin-approval för att avsluta sin match (väl?).
Inget admin-approval
Topp! Vilka är admins förresten?
Jag tänker att mängden extraarbete för commish är det som får sätta begränsningen här. Det vore förstås klädsamt om det enkelt gick att frysa och låsa lite snyggt, då människor (undertecknad inkluderad) tenderar att vara lurigt påhittiga, om det innebär möjligheten att genom en pytteliten justering få slippa att spela boll mot Griff eller någon annan superhjälte. Men vi vill ju inte att @Juiblex och @grumplekins behöver spendera en halvtimme varje kväll med att låsa in oss alla i den digitala städskrubben för att vi är tarvliga.
Jag och @Juiblex än så länge. Vi kan lägga till fler. Tills vi fått lite rull är det nog bra om få är inne och petar.
Utöver det har jag skapat ett tourplay-konto kopplat till stockbowls kassörsmail - det kontot sköter alla betalningar och kanske tar eventuella commishlag - vi får se.
En enkel lösning rent logistiskt är ju att commish får låsa lag tidigast ett dygn efter spelad match, men inte måste göra det just då. Ovisshet kan funka som sporre också.
Det har nog aldrig drabbat mig vad jag vet, men jag är skyldig till att ha uppdaterat mina lag kvällen innan match. Jag tror att det oftast är "oh shit, jag har match i morrn!" situationer, snarare är ren illvilja med att vänta med uppdateringar.
Går det att automatisera påminnelser?
Efter en match är man kanske trött, besviken, hungrig etc. Det är inte alltid läge att tänka klart och taktiskt. Tror det är viktigt att man får lite tid på sig att välja hur man vill gå vidare med sitt lag.
Men bara man får lite tid på sig är jag helt OK med att lag skall låsas i relativt god tid innan nästa match. Man skall inte behöva komma till spelbordet och bli förvånad över att TV är annorlunda än det var när man satte sig på bussen.
En annan variant är att alla lag blir frysta när omgången börjar, och sen upplåsta asap efter spelad match.
Jag är ju rätt ny men har aldrig upplevt att detta varit ett problem, dock vet jag att folk frågat mig om jag är klar inför matchen men det har nog mer att göra med att jag är dålig och glömmer bort att jag har en postgame sekvens. För mig vore det nog bra att veta att jag var tvungen att fixa inom 24h bara för att jag ska göra det. Jag har dock ingen stark åsikt åt endera håll.
Vi hade ett system innan där commish automatiskt slumpade skills om man inte satte dem själv efter en viss tid. Problemet var, som vi märkte då, att matcher inte reggades så snabbt, att sidan inte fungerade osv. Satt man på bio och inte kunde logga in innan, så fick man en skräp-skill när man kollade mobilen igen. Möjligt att det blir mer stabilt med tourplay, men ändå.
Det lär ha varit i gamla reglerna där man levlade automatiskt när man fick tillräckligt med SPP.
@grumplekins så var det
Tycker att vi bara kan säga att man måste postmatchfixa allt inom ett dygn efter match. Om man slipper allt med godkännandet är det väl bara att göra det liksom. Och att man inte får göra korrigeringar alls när omgången börjat. Har man missat får man stå sitt kast eller något.
Kanske också är värt att skicka in en fråga eller förslag till Tourplay, post game sekvensen avslutas nu när nästa match påbörjas (då rullas expensive mistakes) Hade kanske underlättat om detta kunde sättas x- antal dagar efter spelad match och sen låses laget.
Annars är jag för hederssystemet, mindre admin är nästan alltid bättre.
Är kluven men tycker nog att inom 24 timmar fixa sitt lag känns bäst.
Erbjuder min hjälp om vi väljer "kontrollera att folka reggar inom 24h" etc
Jag tycker midnatt efter matchdagen är en bra gräns, då hinner mindre vana spelare googla och slå i regelböcker om de behöver.
Men jag tänker att vi bör lämnar detta som honor system för denna säsong då det är nytt för många av oss att spela liga i tourplay. Det kommer bli misstag och saker kommer ta mer tid i början.
För input, i tLoEGBBL kör vi också TP och har regeln att lagen ska vara klara inför varje matchperiod(2veckor), de brukar folk hålla bra.
https://tourplay.net/en/blood-bowl/tloegbbl-sasong-28
gillar tjubs metod
Jag gillar också tLoEGBBL-metoden. Enkelt för alla att hålla i sinnet, och förhoppningsvis relativt enkelt att administrera. Ger även lite extra incitament att inte spela sin match i sista sekunden om en vill ha lite tid att klura på bygget efteråt.
Så det låter som det finns två huvudförslag:
Själv har jag inte uppleft hedersregeln som något problem, men om våra mer tävlingsinriktade medlemmar känner att det är för lätt och för frestande att bryta mot den provar jag gärna att låsa lagen vid omgångsstart :)
Jag känner väl egentligen att det mest är ett sätt att ligga så nära reglerna som möjligt. Mer än att jag bryr mig om nån ”fuskar”..
Gör allt direkt i anslutning till match - om det av någon anledning absolut inte går så ska det göras så snart dom möjligt. Lagen fryses vid rondstart. Att försena färdigställandet av laget ska inte utnyttjas för att skaffa sig en fördel inför nästa match.
låter väl som en bra regel?
Låsning vid omgångsstart låter bra tycker jag
Lås vid omgångsstart. Jag tror det är ovanligt att folk försöker utnyttja sent färdigställande med flit. Däremot tror jag det hänt till och från att någon motståndare (eller jag själv) gjort det i sista sekunden helt enkelt för att man glömt göra det i tid och lite mer incitament att få tummen ur skulle inte skada.
Jag TROR att vi siktar på ett mellanting, men det beror lite på vad vi förmår att fixa. Jag och @Pellevin har inlett ett litet arbete med att ta fram utskriftsfunktion - som då kommer utgå från en datadump vid omgångsstart. Då har vi en stillbild av rostern som förväntas vara där vid matchstart.
det kanske blir lättare än att låsa och låsa upp. Jag ska gräva lite till i allt det här.