Borde onlinespel användas som underlag för landslagsuttagningen?

2»

Comments

• edited November 12

Som någon som nästan bara spelar digitalt (halvt dåligt) så kan jag säga att de få turneringar som jag varit på har totalt havererat min hjärna och jag inte orkat mer än ca 2 matcher - sen blire korvstoppning, huvudvärk och ännu sämre spel.

Jag tror man gör ett misstag om man likställer digital prestation med analog prestation - även om, som vissa tagit upp, de är besläktade såklart. Men när man lirar TT på plats så är de så mycket annat som kommer in och påverkar.

Tror inte ni vill lägga för mycket tyngd på hur duktig någon är hemma i sin stol, utan press, utan att tänka regler, med möjlighet att testflytta/Sätta ut kryss etc. i lugn och ro. Tabletop sätter som de sagts ovan även fokus på uthållighet samt stress/press tålighet.

Tror bästa indikatorn är hur en spelar klarar av press live - ju större dignitet på tävlingarna (dvs. större stress/press) ju större tyngd borde prestation ha - där digitalt kan likställas eller till och med värderas lite lägre än vanligt ligaspel på din lokala klubb mot kompisen, med andra ord ... inte så högt :P

• Japp, men dessförinnan och i super league har det varit svängigt, antagligen mest pga UI-ovana.

sen är ju laddern ett helt annat sätt att spela Blood bowl än wc-slutspelet ni spelar i nu (trots att man undrar hurfan några av dom som är mer klarade av att kvalificera sig).

• Min gamla fördomsnerv förklarar allt med ”konsolligor”.

• Typ som lord @sirvejlance dp? 😂

det roliga med konsoll är att jag själv kommer från Xbox och bb3 , in i TT och fumbbl. Coacherna inom bb3 i Diamond på xbox och pc är det ingen som helst skillnad på :), det var snarare mycket lättare matcher i platinum när dom släppte cross-platform.

men nu spinner jag utanför vad tråden ska handla om, ber om ursäkt för det.

• Hade egentligen inte tänkt att slänga in en kommentar här men med tanke på att jag förmodligen tillhör den översta procenten i antal spelade matcher online men samtidigt inte tänker sikta på Landslaget så kan jag väl ge mina 2 cent också.

Kort sagt, Nej, online borde inte räknas in. Om inte personen som avses har tidigare visat att hen är att räkna med på table top-scenen men pga t.ex. tidsbrist/sjukdom etc etc inte kunnat spela året som avses men som ändå spelat riktigt stabilt på t.ex. Fumbbl el Bb3, då är det en annan femma. För det är som folk påpekat tidigare, skillnader mellan spelen. Inte mycket såklart, men tillräckligt mycket. Att spela hemma där varje match är 1.5 timme mot att spela borta med hög ljudvolym, vara social och kunna spela tabletop under två hela dagar utan möjlighet att kunna få lugn och ro, det är som tidigare nämnt, en väldig skillnad. En person som t.ex. aldrig spelat tabletop men som vunnit en naf turnering på Fumbbl ska (enligt mig) inte vara påtänkt att ingå i ett Landslag.

Sen är det på sätt och vis tråkigt att folk som bor utanför storstäderna och inte kan åka på 10 turneringar i året och på så sätt inte ha möjlighet att kvala in till Landslaget med samma förutsättningar som andra, men livet är inte rättvist. Alla har inte den ekonomin, alla har heller inte tiden men det har egentligen ingenting med saken att göra. Det är upp till kaptenen att ta ut ett Landslag på de siffror (och känsla) som faktiskt går att utröna.

Men med det sagt så tycker jag heller inte att en kapten ska ta ut landslaget enbart baserat på nån rating utan det måste finnas en känsla för vilka personer med rutin vs t.ex. PR som blir den bästa mixen. Att enbart stirra sig blind på siffror som gäller från ett exakt datum till ett annat är nog inte helt rätt väg att gå och det hoppas jag alla framtida kaptener har i bakhuvudet.

Däremot kan jag se en stor fördel i att kika på Performance rating vad gäller alla som vill slå sig in i landslaget. Om man t.ex. står och väger mellan två raser men ser att det är flera som har skyhöga nivåer på den ena, så bör man nog sikta på den andra. Det viktigaste för de som vill in i Landslaget är dock inte att stirra sig blinda på PR utan att spela så bra de kan och samtidigt ha en dialog med kaptenerna om hur man ligger till och vad man bör tänka på och kanske vilken ras som man kan sikta på.

Jaja, det kanske blev lite offtopic där de sista 500 tecknen eller så men det är inte mycket att göra åt nu. Sry, not sry :/

• Jag tycker det är ganska enkelt. Det är upp till Kaptenen vad han vill räkna in i sina uttagskriterier. Gör Kaptenen "fel" så får man nominera/rösta på en annan kapten som gör på ett sådant sätt som man önskar.

• Jag kanske missat det men tänkte att detta är tankar inför kommande uttagningar. Nuvarande kapten har enligt mig berättat klart och tydligt vad som gäller denna gång.

• @Skuld det är de facto enkelt ja, men vad vi bör göra är nog svårt att eliminera som diskussionsämne med hänvisning till hur vi gör.

• Jag tycker att onlinespel är högst relevant för en spelares utveckling. Det är det bästa sättet att spela kontinuerligt och snabbt få ihop en stor mängd matcher. Vilket är det man behöver för att prestera bra på TT. Man behöver självklart prestera på TT i första hand för att räknas med till uttagning men som flera nämnt så är det en bra tiebreaker för kaptenen om man har NAF-turneringserfarenhet online också. Så det bör vara relevant för alla som är intresserade av att kvala in till landslaget men borde inte vara det som ligger till grund för uttagningen (åtminstone inte i första steget).

• Jag tycker inte de ska räknas in.

Motivering: Det är inte landslaget på FUMBBLE som ska tas ut, det är landslaget IRL tabletop som ska tas ut.

Sign In or Register to comment.