Måla utan slapchop?

Hej, begåvade kompisar!

Alla lag jag hittills målat har jag kört med slap chop. Det fungerar okej, går fort och jag behöver aldrig oroa mig för att någon ska sno mina figurer på grund av deras skönhet. Var dock sugen på att måla ett Nurgle-lag med lite gladare färger och mina slapchop-skills sträcker sig bara till "fyra nyanser av skitigt".

Köpte därför en vit sprayfärg för att grunda med, Army painter matt primer. Det märkliga är dock att färgen blir lite som ett pulver på figuren, så när jag försöker måla så flyter färgen ut och "sugs upp" direkt när penseln nuddar figuren.

Ska man göra på något annat sätt eller ha någon annan färg om man inte ska köra slapchop? Jag kör speed paint-grejer. Aldrig haft liknande problem med slapchop.

Mvh

Obegåvad kille med några förstörda Nurgle-figurer, som verkligen inte vill måla fler lag, men som vägrar betala någon annan för att göra det och vill fylla på skåpet med några fler lag.

Comments

• Sprayat utomhus i kallt och fuktigt väder kanske?

Säker på att du skakat färgen (både spray och speedpaint) ordentligt?

• Svar ja, på det första. Visste inte att det var en grej. Lät dem till och med stå utomhus och torka. :/

• fick samma resultat med army painters vita, lite knottriga typ . Köpte gws tycker den är bättre. Finns ju andra

• Jag har hört att man har lackat när det var för kallt då blir det frosting som oxinotl skriver.

Dom fick stripa av all färg och måla om...

• Prova att grundmåla en gubbe med utblötad vit grundfärg med pensel. Typ Old school under coat. Kanske ge den ett par lager.

Se om du får annat resultat med dina speed paints på det underlaget?

• edited October 28

Kan bara instämma med andra skribenter. Både fukt och kyla kan ge problemet du beskriver (och ännu värre problem med lack, spraylack och fuktigt/kallt kan leda till att lacket blir vitaktigt när det torkar)>

Jag tror det enda du kan göra är att strippa av färgen och börja om från början. Så här års måste man tyvärr nästan spraya inomhus om man inte får en torr och ovanligt varm dag. Då kanske man vågar spraya ute men i så fall måste man ta in figurerna direkt så de får torka där det är varmt och torrt.

Tyvärr har det sina sidor att göra sådant här inomhus då lukten är otrevlig och ångorna inte är direkt hälsosamma.

• Jag tror det kan vara värt att börja om. Strippa, gör om, gör rätt.

• Paint remover plus tandborste. Sen är inte speed paint ensamt över vitt ett uppköp från slapchop, det är en enklare metod som jag skulle säga blir sämre.

• @Bitter har exakt samma erfarenhet av armypainters vita, funkar tyvärr inte med speedpaints eller vattnigare färger då dessa flyter ut överallt. Rätt konstigt så samma sprayburk första gången jag använde den funkade riktigt bra!

• Kanske kan vara värt att kolla om någon med airbrush kan lägga primern, så slipper du ev. utomhusproblem?

• Jag kan rekommendera Vallejo´s "rattlecans" för att grunda om du vill köra sprayburk. Vill inte rekommendera vit oavsett märke dock för den lyser igenom på ett dåligt sätt och är svårt att få en jämn täckning med. Så grått eller svart tycker jag är lösningen beroende på hur vilket färgschema du vill måla.

Själv kör jag nästan bara Vallejo primer och penslar på den. Tar mer tid men jag har kontroll och behöver ingen särskild plats för det eller mask osv

https://alphaspel.se/28493-vallejo-surface-primer-grey-17-ml

• edited October 28

För många långa år sedan, innan tid hade ett namn (säg 2014) så blev jag tipsad om grå sprej, vilket har tjänat mig väl för de flesta av mina ändamål när det kommer till lagermålning.

Kan tipsa om gamla videor på youtube från en kanal som heter GirlPainting. Lärde mig allt jag kan om lagermålning av henne för 12 år sedan.

Som många säger så ska primern vara slät, inte knottrig.

Själv sprayar jag precis vid ytterdörren i trapphuset. Inomhus nog för att inte störa sprejen, men inte så ovädrat att folk gnäller över sprejdoft.

• jag sprayar under min köksfläkt. tycker det funkar bra med citadel-burkar för att inte det ska lukta i hela lägenheten.

och då kan jag även spraya när jag vill utan att behöva bry mig om utomhusets lämplighet för sprayning just då.

• Hade ingen aning om vad slapchop är då jag mer eller minde bara köpt å målat som jag killgissat att det ska vara. Nu har jag googlat och vad jag sett på youtube så verkar som en bra metod som jag ska börja med så fort min vita primer blivit tom. Själv har jag tydligen gjort något som jag nu fått veta kallas contrast method men verkar som att slapchop verkar mer förlåtande, iallafall om man målar som jag gör.

Btw, på tal om att spraya ute i kallt väder så gjorde jag just det när jag skulle göra baser då det finns vissa färger som spricker när de torkar. hade ingen sån färg så jag sprayade baserna ute i vid ca noll och fick en naturligt sprucket mönster. Inget jag skulle göra på flera spelare men kul att göra på typ en starplayer för att få en lite egen look.

Man skulle såklart spara en hel del tid på att kolla saker innan men personligen tycker jag halva grejjen är att testa sig fram, och ibland fungerar det :)

• @coma tack för att du ingöt mod med penselprimer. Tror jag gillar det bäst om den torkar som jag tror. Oerhört skönt.

• @grumplekins kul att du gillar det! Kör du svart eller grå?

• edited November 6

testade precis den ljusa grå som du nämnde. Har skaffat en lite mörkare grå och en brun för att pröva mig fram lite…

Det galna är att det känns som det går snabbare, iaf om man räknar in allt rodd kring sprayen.

• @coma målar du ”direkt från burken” eller tunnar du ut primern på något vis?

• Jag körde direkt från burken, men välskakat. Den är rätt tunn och rinnig som den är.

• Ah najs! Jag tycker också att det går snabbare samt att man slipper spreja ett tjockt lager för att täcka överallt. Det är lite samma som när man syr sina medeltidskläder för hand. Det är enkelt att göra det när man gör andra saker så det blir gjort. Framför skärmunderhållning tex :)

@Mago Oftast direkt från burken på en torr pallet men ibland från wet pallet. Båda fungerar bra tycker jag.

• Jag beslutade mig för att inte försöka rädda lagets utan har istället lagt ut det till försäljning för billig slant. Så om någon känner sig sugen på att försöka renovera det…

https://www.tradera.com/item/650714953

• Haha jag som undrade vem i Bromma som lagt upp detta 🤓🫶

• edited November 8

Jag sprayar I princip allt vitt, brukar stå i balkongdörren strax utanför och undviker regn. Använder alltid GWs spray och har inte varit med om problem, stötvis med små korta stötar och rätt lätt.

Brukar lägga modellerna ner och första spraya typ underifrån fram, underifrån bak och sen ovanifrån.

@Bitter även GWs vita kan upplevas lite pulverig, men du ska inte spraya till modellen blir helt vit. Bara till den får yta typ, så det har säkert blivit lite tjock låter det som.

Sen blir de väl 3-5 lager färg.

• Jag kör med en airbrush, Köpte en billigt med några sparade julpresentkort från jobbet. Det är sjukt smidigt och blir väldigt bra.

Kör med Vallejo Surface Primer, Black eller German Panzer Grey.

• Airbrush är ett verktyg för människor med en helt annan färdighetspalett än jag. Det är häxkonst hur man kan ha någon som helst precision med sådant på någonting mindre än en graffitivägg. :)

Sign In or Register to comment.